Lisäpitkät (kytkentä/katkaisija)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja 251265, 29.11.2005.

  1. 251265

    251265 1st gear

    Onko lain mukaan näin:Lisäkaukovalot ei saa olla samassa katkaisijassa kun auton normaalit pitkät?
    vai pitääkö laittaa erillinen katkaisija lisäkaukoille?
    Sehän olis typerää että kun joku tulee vastaan niin joutuis laittaa kaks kertaa pitkät pois päältä..what a..? :mad:
     
  2. camaro82

    camaro82 1st gear

    Lisäkaukovalot voidaan kytkeä kahdella tavalla: ilman erillistä katkaisijaa jolloin ne syttyvät aina kun auton alkup. kaukovalot kytketään päälle tai erillisellä katkaisijalla varustettuna jolloin sillä voidaan estää lisäpitkien syttyminen vaikka auton omat kaukovalot kytketään päälle
     
  3. 251265

    251265 1st gear

    mutta siis saa laittaa auton omien pitkien kanssa samoihin piuhoihin?? mitä sanoo polliisi??
     
  4. ironarm

    ironarm 1st gear

    Ei ole ainakaan tähän päivään mennessä kukaan asiasta huomauttanut (poliisi & konttorilla) kun on kytkettynä rinnan.
     
  5. camaro82

    camaro82 1st gear

    saa laittaa eikä poliisilla ole nokan koputtamista
     
  6. Blösö

    Blösö 1st gear

    Mielestäni AKEn sivuilla sanotaan, että kaukovalot on kytkettävä niin että katkaisijasta voidaan päättää kummat palaa, alkuperäiset- vai lisäpitkät.
    Saattoi tietty koskea vain uudempia autoja, vanhoissahan sai kahdentaa myös lyhyet.
     
  7. Cherokee!!

    Cherokee!! 1st gear

    Lisäpitkät saavat olla kytkettynä ilman erillistä katkaisinta.
    Sumuvaloissa taas pitää olla tämä oma erillinen katkaisin.
    Khylä näinon.
     
  8. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Mulla on lisäpitkien katkaisia konehuoneessaja kukaan ei ole valittanu.
     
  9. Jasca

    Jasca 1st gear

    AKEn sivuilta löyty tämmönen niiden oma vastaus:

    Asennus on laillinen, mikäli 37,5 ref. valaisimet kytketään vaihtokytkimen avulla, jolloin kuljettaja voi valita kumpia kaukovalaisimia hän käyttää ja samaan aikaan palavien kaukovalojen referenssiluku ei ylitä arvoa 75. Kaukovaloja saa olla enintään 4 kpl.

    - Jasca -
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    eli kyse on referenssi luvusta mikä ei saa ylittää 65(ka-100) eli lisäpitkät saa (eu maa) nykyään asentaa niin ett voi valkata kummat palaa omat pitkät ja/tai lisä pitkät+lyhyett(niin sanottu rekka-kytkentä) ,siiiis viiksen ollessa "pitkät" asennossa !!!!!! eli just näin kun uudemmissa autoissa on lyhyet ja pitkät oman polttimon kautta(lyhyestä ei lasketa referensssiä) eli lyhyet palaa auton omissa umpioissa ja lisäpitkät syttyy lisäksi ni voi käyttää 37,5ref lisäpitkiä!! ............ ja eikun keula valoja täyteen!!
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Miten olis sellainen vanhanmallin vaihtoehto jolla oli kaikkien virkamiesten hyväksyntä. Sulla toimii alkuperäiset lyhyet ja pitkät siitä valonvaihto viiksestä. Laitat lisäpitkät releen taakse. Relettä ohjaa pitkien valojen jännite, mikä lisäksi voidaan kytkeä pois katkaisijalla. Lisäpitkien jännitteen tuot sulakkeen suojaamana suoraan akulta releelle.
    [​IMG]
     
  12. 251265

    251265 1st gear

    KIITTI KUNKKU!!
    Nyt rupee vaalenee!!!
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kuva kertoo enemmän kuin .....
    Olkaa ystävällinen nam, tätähän varten tämä foorumi on.
     
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ja jos pikkuisen saa ehdottaa parannusta kaavioon...

    Hommaat 5-napaisen vaihtoreleen, ainoana erona normaaliin releeseen on et siinä on lähteviä kaks eli 87 ja 87a navat.

    Ja kytket seuraavasti:

    30- Sulakkeellinen virta.

    85- Alkup. kaukovaloille menevä johto. (siis alkup. kaukovalojohdot pois polttimon navoista ja niistä yksi johto tähän napaan relettä ohjaamaan).

    86- Ohjaamoon katkaisian kautta maihin. (On aina parempi kierrättää maata ohjaamoon kuin virtaa- ((autosähköasentajan neuvo)).

    87a- Auton omille kaukovalopolttimoille.

    87- Lisävaloille.

    Näin kun kytket niin saat monta etua:

    Ensinnäkin, auton omat valot kirkastuu kun laitat niille paksummat ja lyhyemmät johdot. (Oja-teoria). Toisekseen kuten sanoin et kuljeta virtajohtoa ympäri autoa hankautumassa puhki. (Nyt jos puhkee niin huomaat kun toimii vain toiset kaukovalot :p ) Erittäin hyvä muistaa muissakin asennuksissa..

    Ref. luvulla tarkoitetaan valon tehokkuutta/kirkautta ja sen raja-arvot (yllättäen) vaihtelee tiettyjen vuosilukujen ja ajoneuvoluokkien mukaan. Vanhemmissa ha (Esim-70-luku) autoissa saa ajovalot sekä lisäkaukovalokin kahdentaa eli omia valoja saa olla autosta riippuen vaikka kahdeksan ja omien kaukovalojen lisäksi neljä lisäkaukovaloa eli yhteensä 12 valoa palamassa yltäaikaa( Voi laturi parkaa :cry: )
     
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Anteeksi nyt.
    Ajatteleppas harrastaja Remmiveto tuota sun kytkentää jos sulla on ajovalot 87a ja lisävalot 87 niin ne eivät ole koskaan yhtäaikaa päällä = vaihtava kärki, mitä v****n järkeä siinä on jos laitat lisää valoja mutta et voi käyttää niitä lisänä?????? Mikä ongelma on kierrättää virtaa mökin sisällä? pitäähän johdotukset suojata sulakkeilla joka tapauksessa ja läpivientien kumisuojat (ei kor***ut) on keksitty ja niitä voi jopa ostaa. Älkää aina tehkö vaikeimman kautta vaan käyttäkää mielikuvitusta niin homma toimii.
    Sori avautumiseni, olen maalta.
     
  16. Timmo

    Timmo 1st gear

    Ei helvetissä virtaa ohjamoon vaan maa jota katkaisia katkoo...
     
  17. GM vs. Mopar

    GM vs. Mopar 1st gear

    Täysin samaa mieltä.
     
  18. Muki

    Muki Gearhead

    Mä olen tavannut tehdä niin, että kun asentaa lisäkaukovalot, niin samalla releistää sitten ne omatkin pitkät, eli just kuten joku tossa sanoikin. Heräte otettu alkuperäisestä auton johtosarjan pitkien karvasta molempiin, eli oma releensä sekä alkuperäisille että lisäpitkille. Olen käyttänyt 2.5 neliöistä kaapelia johdotuksiin, vaikka se ehkä onkin vähän hevostelua. No joka tapauksessa siis valot toimii siten, että pitkät kun rykäisee viiksestä tai polkaisee lattianapista niin syttyy sitten sekä auton omat että lisäpitkät.

    Tosin hyvälaatuisissa lisäpitkissä olisi sekin mahdollisuus, että niitä olisi se 4 kpl ja jättäisi auton omat pitkät pois käytöstä (hehheh ainakin periaatteessa) ja useimmiten tällä parantaisi pitkiä siihen nähden, että olis omat + lisäpitkät, monessa autossa kun ne omat umpiot on vähän mitä on.

    Eri asia sitten on miltä se näyttää esteettisesti kun on keula täynnä lyhtyjä, mutta tuokin asia on toissijainen kun asuu pimeässä osassa maata.

    Tuossa on kyllä oma pointtinsa että vetäisi maat ohjaamoon mahdollisten hankaumien varalta. Tosin läpiviennit kun tekee hyvin niin riski on aika pieni.

    Vielä kun joku selittäisi nämä kotimaiset valosäädökset niin että tyhmempikin ymmärtäisi lainlaatijan syvälliset ajatukset ja neronleimaukset mitä niiden takana on. Eniten rassaa lähivalojen kahdentamiskielto vuoden 80 jälkeen tehdyissä, en kyllä ymmärrä miksi näin on. Justiinsa lähivaloihin sitä useimmiten kaipaisi valotehoa lisää.

    Ja toinen juttu on se että miksi niitä lisäpitkiä ei saa asentaa Econolinen katolle. Ilmeisesti jos se olisi kuorma-autoksi rekisteröity niin asia olisi toisin. Ihmetyttää vaan että miten ne yhtäkkiä muuttuu turvallisiksi jos se on pa:n sijaan ka.
     
  19. siltsi

    siltsi 1st gear

    Eikös siinä ole jujuna vain se, että lisävaloja ei saa asentaa etuakseliston takapuolelle? Eli rekoissakin kattovalot on laillisia vain tylppänökkaisissa malleissa????
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    Ref. luvulla tarkoitetaan valon tehokkuutta/kirkautta ja sen raja-arvot (yllättäen) vaihtelee tiettyjen vuosilukujen ja ajoneuvoluokkien mukaan. Vanhemmissa ha (Esim-70-luku) autoissa saa ajovalot sekä lisäkaukovalokin kahdentaa eli omia valoja saa olla autosta riippuen vaikka kahdeksan ja omien kaukovalojen lisäksi neljä lisäkaukovaloa eli yhteensä 12 valoa palamassa yltäaikaa( Voi laturi parkaa )

    ei se nyt ihan noin mene! jos tehdas jo on ajo-valot kahdentanut, ei niit enää saa kahdentaa!!!!!!!!!!!!!!! 4*lyhyett ja 4*pitkät !! huh,huh kaikkea kanssa.......
     

Kerro tästä muillekin!