Lisenssit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja luppes, 18.1.2008.

  1. Muki

    Muki Gearhead

    Juu näin ounastelinkin. Paitsi että yleensä aina kirjoitan ensin, mietin vasta sitten jos silloinkaan :rotfl: minä kun olen tällainen luonnonlapsi, spontaani ja osa-aikadebiili.

    No eikun vakavammin otettuna niin asiathan ovat siis kaikin puolin klaar.
     
  2. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    ID korti tuli Mulle ja Sarahillekin tänään :eek:

    Kai toi lisenssi on sitten yritettävä maksaa ja toivoa parasta.... :poff:
     
  3. jussi308

    jussi308 1st gear

    l

    Mulle tuli eilen se motorsport id kanssa. Olin maksanut lisenssin jo aiemmin ja terveysselvityskin mennyt. Mulle homman teki helpoksi se että oli sellainen motorsport id kortti jo 2007 vuonna ja kun lisenssiä osteli niin kaikki perustiedot oli kohdallaan. Ei tuo nyt ainakaan minulta tuomiota saa tuo uusi järjestely. Kaikki meni ok. Tosin otan kyllä ekaan kisaan mukaan ton kuitin lisenssin maksusta ihan varmuuden varalta ja tietenkin sen id-kortin ja lisenssiläpyskän ja.... :D

    Juha
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Re: l

    Hyvä huomio, noin kannattaakin varmaan tehdä :)
     
  5. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tänään maksettu :oops: Saas nähdä miten äijän käy :poff:
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Noniin! Viimein kortti tuli postissa.

    KITI:stä sen verran vielä, että ruksataanko tuosta nyt sitten luokaksi nopeus ja yleinen? Ilmeisesti, kun ei vaihtoehtojakaan oikein ole. Sit toi vittuilee joka paikassa valokuvasta, mutta meneekö kansallinen läpitte ilman (kansaiväliseenhän se vaan vaaditaan)?

    Ookoo, eli nyt alkaa olemaan lisenssi plakkarissa. Nyt jos ja kun niitä testipäiviä ei ajeta Alastarolla, niin sitten ton tutkinnon suorittaminen siirtynee motoparkkiin. Ja jos ton auton/veturin kanssa tulee ongelmia, niin siirtyy vielä siitäkin eteenpäin. Nimim. 3 x trailerilla, 2 x veturi levinnyt.

    Voisiko joku asiantuntija lyhyesti selittää, että miten se käytännössä tapahtuu (en ainakaan haulla heti löytänyt)? Noista pitäs varmaan ennakkoon ilmoitella fyyralle että tää jamppa on tulossa köröttelemään D2 tutkintoa?

    Olen lukenut fyyran ohjeet uusille kilpailijoille ja siellä sanotaan että

    "Voit suorittaa lisenssin jossain FHRA’n järjestämässä iihdytysajotapahtumassa, kysy tarkemmin FHRA’n toimistolta. Tyypillisesti ainoa tapahtuma, missä lisenssiajoa ei voi suorittaa, on EM-tapahtuma aikataulun kireydestä johtuen"

    Että jos minä kyselen sitä nyt tässä julkisesti, niin ei ihan joka jannun tarvitte erikseen sinne soitella. :wink:
     
  7. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    D2 tutkinto:

    Tarkoitettu uusille BS, CS, DS, OL, SUPER ET, S/SS, SST, SG, SC ja COMP ryhmän kuljettajille.



    - Sisältää kirjallisen kuulustelun

    - Sisältää 6 kpl hyväksyttyjä lisenssilähtöjä kilpa-autolla.
     
  8. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mä laitoin myös KITIIN Nopeus ja yleinen. Valokuvaa ei myöskään ollut siihen hätään kansalliseen lisenssiin. Maksoin eilen ja tänään näky että olis ok.

    Kun tuut Motoparkkiin, ilmota kisatoimistolla, että suoritat D2-lisenssin. Sitten käyt ajanottotornissa tekemässä sen kirjallisen testin (kannattaa lukasta sääntökirjaa vielä).

    Ja kisalähdöt. Ensin vaan hiljakseen rata läpi, sitten vaikka 60ft repäsy, 330ft repäsy, puoleen väliin ja lopuks täyskaasulähtö maaliin asti. Tai kysy kilpailunjohtajalta. 3-6 lähtöä tarvitaan. Tarkkailet lähettäjää koko ajan, eli et steitsaa tai ota burnista ennenku annetaan lupa. Ja steitsaat nätisti sitten kun annetaan lupa, ei mitään hötkyilyjä. Käy täyskaasulähdön jälkeen kysymässä joko kelpaa suoritukset. Jos kaikki meni putkeen, saat lisenssin ja osallistua pudotuskisaan. Itse D2-lisenssiläpyskä tulee postissa sitten myöhemmin.

    Ei voi olla kovin vaikeeta kun noita kilpailijoita varikolla katselee, jopa mä sain suoritettua homman ykkösellä :D
     
  9. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Kattelin tuolta läntisen naapurin palstalta että sieltä on ukot tulossa ajeleen kansallisella lisenssillä Suomeenkin. Vissiin SBF:llä on sitten eri tapa soveltaa FIA -sääntöjä kuin AKK:lla ja FHRA:lla?

    En sitten tiedä oisko ne käyneet katteleen meidän kattojärjestön sivuja joissa näyttää olevan vielä vanhan säännön ruksaukset eri lisenssilajeissa.

    Kai tämän homman sekaisemmaksikin olis saanu jos olis oikein yrittänyt.
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tätä mäkin olin vähän ajelemassa takaa, eli mikä tässä on toi lopullinen totuus ja kansainvälinen käytäntö? Tosin, nythän tässä AKK:n järjestelmässä ei ilmeisesti edes tule minkäänlaista lisenssiä, vaan kansalliset lisenssit näkyy jossain tietojärjestelmässä? Kyll mä vaan sanon, et jos svedut ajelee Suomessa kansallisislla lisensseillään, ja me taas joudutaan suhaamaan Sveduissa ja Virossa kansainvälisillä, niin taas köyhää (henkisesti?) sorretaan. Suuri vääryys. Milasilla lapuilla noi ruåttalaiset sitten ajaa, eikö niillä ole tällaista viimeisen teknologian KTI järjestelmää? Miten FHRA suhtautuu tollaseen selkeesti FIA vastaiseen toimintaan? Mitäs jos FHRA tekis ite tollasen vuosilisenssikortin, jolla sitten noissa Schengen, vai missä lie, maissa suhailtais kuten viimevuonnakin?
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Thanks! Pitää kysellä sitten paikan päältä vielä tarkempia ohjeita.

    Tässähän alkaa näyttään pahasti siltä, että sitä pääsee radallekin tänä vuonna. :D Se on sitten eri asia että missä ja koska, mutta pääasia että joskus ja jossain!
     
  12. luppes

    luppes 1st gear

    Moi !

    kyllä olis hyvä FHRA:n toimistolle etukäteen ilmoitella aikeistaaan tulla ajamaan lisenssiä.
    Tiedän ettää toi lisenssihomma elää tällä hetkellä vielä vähän kansainvälisen ja kansallisen lisenssin suhteen ja millä misäkin saa ajaa, pallo tällä hetkellä AKK.ssa. odotan mielenkiinnolla päätöstä.

    - Luppe -
     
  13. duster70

    duster70 1st gear

    tarvis nyt se lisenssi jo ostaa mutta nyt kitissä lukee että mulla on jo voimassa oleva lisenssi joten en voi sitä ostaakaan suoraan siitä lisenssin osto kohdasta.. perustiedoissa näkyy nopeus kohdassa lukevan juniori enkä pääse muokkaamaan sitä.. omien tietojen kautta kun katsoo kohtaa lisenssit niin siellä näkyy kyl et kansallinen lisenssi seura FHRA ja maksettava summa 90€ ja tilinumero ja viite, mut mistä nyt tiedän että lisenssi on yleinen eikä juniori :-?
    No joo mut sit se terveysselvityskin tarvis vielä eli käykö joku normaali lappu minkä saa lääkäriltä??
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Eikös terveysselvitykseks riitä kansalliseen lisenssiin kun tulostaa tuolta ton terveysselvitys lomakkeen, arpoo siihen oman terveydentilansa ja postittaa sen AKK:lle:
    http://www.autourheilu.fi/materiaalit/lisenssit/

    Silleen muuten mielenkiintoista että kaikki mu lisenssin saamiseks on tehty niin että sen saaminen ei edes onnistu ilman tietotekniikan käyttömahdollisuutta niin miksköhän tota ei oo tehty yhtälailla sähkösesti lähetettäväks vaan tossa pitää sit kuitenkin vielä kiikuttaa perinteistä kirjettä postiin :-?
     
  15. duster70

    duster70 1st gear

    kiitoksia! en ole tollasta huomannutkaan.. :) joo aika kumma miks se tarvii postiin laittaa ku paljon helpommalla pääsis ku pistää sähköpostilla.
     
  16. joteam1

    joteam1 Gearhead

  17. MR 340

    MR 340 1st gear

    No tulihan siihen lisenssiin jotain järkeä :D
     
  18. gremlin

    gremlin Gearhead

    HyvaHyva.

    Mikas se seuraava juttu tossa sivulla on? Jostain ASN myontamasta lisenssista siina horistaan.
    Koskeeko toi meita? Mika on ASN? :odroll:
     
  19. SC 285

    SC 285 1st gear

    Joo. Onneks on jo lääkärit ja kv-lisenssit maksettu. Ja turhaan...
     
  20. Tea

    Tea 1st gear

    Mua vähän ihmetyttää se, että jos kerran toi tilanne on ollu "avoin", niin miksei FHRA:n edustajat oo voinu sanoo, että älkää ostako niitä lisenssejä ennenkun asiaan saadaan varmistus.

    Onneks en oo hötkyilly asian kans, vaan mielenkiinnolla seurannu että miten siinä käy.
     

Kerro tästä muillekin!