Listat suoriksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja coupe, 12.10.2003.

  1. coupe

    coupe Gearhead

    Mitäs hyviä kikkoja on listojen oikaisuun ja niissä olevien lommojen suoristeluun?
    Miten hyvin onnistuu kotikonstein tai löytyykö jostain taitavia naputtelijoita kenen puoleen kannattaisi kääntyä?
    Entäs naarmut listoissa, kuinka paljon niitä uskaltaa kiillotella/hioa pois?
     
  2. pannupää

    pannupää Gearhead

    Kärsivällisyydellä onnistuu kotikonsteinkin. Hyvät "naputteluvälineet" listan / vaurioiden koon mukaan tarvitaan tietty, ja alusiksi sopivia puupalikoita, kernaasti jopa kovuudeltaan erilaisia. Ja kannattaa ehdottomasti hakea purkaamolta tai anopin autosta tai jostakin jokunen harjoituskappale. Näin tein itse ja onnittelin kyllä itseäni kun en pilannut autoni listoja treenatessa! Harjoittelun jälkeen homma onnistui hyvin. On aikaavievää puuhaa, saattaa tulla teetettynä kalliiksi - oikaiskaa jos olen väärässä!
     
  3. JouniK

    JouniK Gearhead

    :wink:

    Sitten kun lommot on naputeltu sileiksi, listat hiotaan ja kiillotetaan. Alfamerilta löytyy hyvä kirja aiheesta..
     
  4. Jamo

    Jamo 1st gear

    Minkähän niminen kirja? Millä listoja kestää "hioa" ettei naarmutu??
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Myös hiekkapussi on joissakin tapauksissa hyvä naputtelualusta.
     
  6. JouniK

    JouniK Gearhead

    Kirja on nimeltään "How to restore Metal Auto Trim"

    Kirjan mukaan hienolla viilalla löytää korkeat kohdat oiotusta listasta > lisää naputtelua kunnes sileä > hiontaa hienolla paperilla > kiillotus

    Itse olen muokkaillut ja hitsaillut listoja, sitten hionut ensin rälläkän lamellilaikalla sauman, naputellut montut ylös, viilannut yksihakkuisella viilalla, naputellut, hionut alkaen about 240 hiekkapaperilla päätyen 800/1000 vesihiontaan ja sitten kiillotus rättilaikalla ja vahalla. Toimii mulla...
     
  7. coupe

    coupe Gearhead

    Täytyypä käydä Alfamerissa vilkaisemassa tuota kirjaa. Ei oikein ole ollut käsitystä minkä kokoisilla vasaroilla ja prässeillä listojen kimppuun kävisi.

    Mietin vain että miten hyvin niiden klommojen oikaisu onnistuu kun lista on varmaan hieman venynyt siitä kohdasta missä klommo on.
     
  8. stefanoff2

    stefanoff2 1st gear

    Oon kuullu sellasta että jos klommon haluaa oikasta niin pitäis lämmittää kaasulla listan. Sitten klommo menis itsestään aika suorax jonka jälkeen aletaan naputtelemaan?!
    Onko joku kokeillut tällasta?
     
  9. makke

    makke 1st gear

    Niin, kuumillahan otetaan klommot ja pussit pois koripelleistäkin, joten eiköhän se toimine osin listoissakin. Mutta listoissa pinnat on niin pieniä ja mahdollisia vekkejäkin, että kuuma ei välttämättä toimi lähellekään yhtä tehokkaasti kuin laajoissa peltipinnoissa.
    Ja sit toki listan materiaali vaikuttaa asiaan. Alumiini lista ei pelkillä kuumilla juuri miksikään muokkaannu.
     
  10. makke

    makke 1st gear

    Olet oikeassa, en ajatellut, että mentäisi noin pitkälle saakka. :cry:

    Mutta ennen kun tapahtuu tuo peruuttamaton muodonmuutos, niin juuri mitään parempaan suuntaan ei ole ehtinyt tapahtua.
     
  11. DeS

    DeS Gearhead

    mitenkäs rosteteri listan sitten käy kun jos sitä yrittäisi kuumilla oikoa kun hitsatessa vetelee niin p...sti, onkos sitä koitettu?
     
  12. makke

    makke 1st gear

    Kuten sanottu listat on useimmiten niin kapeita ja kantteja sisältäviä, että hiukan vaikeaa voi olla.
    Mutta loivat mutkat saattaa saada oikenemaan, mutta täytyy tehdä varoen jotta ei muokkaannu liikaa juuri siksi koska rosterin lämmönjohtokyky on huisa.

    Siis mutkia voi saada pois, mutta kuumilla ei tuskin juurikaan klommoja oikaistuksi saa.
    _________________
    -Makke-
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-10-30 21:45 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!