Litra teho turbomoottorissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja josu, 26.11.2022.

  1. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Litrateho on litrateho, arvioitu/laskettu vapariteho on jotain muuta
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    paljon helpompaa kun unohtaa nuo imperiaaliset yksiköt.
    ja menee ihan kpa absoluuttista painetta
    Näin lähellä merenpinnantasoa on ulkoilman paine noin 100kpa, mikä on myös noin 1bar absoluuttista.
     
  3. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    1000hv 4bar 2 litran moottorista
    1000/5/2=100

    Paljon on litrateho esim promodeissa joka tuottaa 3000hv 2.5 bar paineella ja moottorin tilavuus on 9 litraa?

    3000/3,5/9=95,2

    Rupeaa aukeamaan pikkuhiljaa tuo avausviesti. Ahdin kertoimeen tosiaan lisätään tuo yksi (1) koska yksi on vaparikerroin ja siitä ylöspäin liikutaan ahtojen puolella.
     
  4. Mä olen tässä samaa mieltä. Jos ajatellaan sitä sylinterin täytöksen määrää, niin ei se vaparina ole sitä täyttä koskaan ja sitten ahdettuna tulee niin monenlaista muuttujaa vielä lisää. Imuilman lämpötila, ilman kosteusprosentti, välijäähdytyksen vaikutus..Ja kuinka hyvin se palamisprosessi tapahtuu.

    Tarkkaan laskeminen vaatii vähän enemmän kuin ahtopaineen määrän.

    Juurikin näin.
     
    Turbiini tykkää tästä.
  5. josu

    josu Gearhead

    No niin nyt saadaan niin pikkuinen kuin isokin turbomoottori ns samalle viivalle kun puhutaan litratehosta.
     
  6. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei kuitenkaan täysin. Jos tuo ennemmin ollut mun kesäkäyttis/kiihdytys /talven jääratalelu, ei tajoa tarpaaksi dataa, niin mun toinen lelu(drifting). Niin 2.5 litrainen mottori tuottaa 0.4bar ylipaineella noin 240 hevosta mutta kuitenkin vajaalla 2bar paineella onkin jo yli 900 pyörätehoa samaa voimansiirto häviötä käyttäen.

    Vaparia ja ahdettua ei vaan voi suoraan verrata, suurelta osin johtuu polttoaineen puristuskestävyydestä. tuo mun drifting auto on sen verran rajulla nokkaporfiililla että se ei vaan toimi sillä puristussuhteella mitä siinä on jos ei ole vähintään 1bar ylipainetta imusarjassa.

    Tuo toinen lelu sentään toimiin ilman painetta sen verran että normaali tieliikeenne ajo onnistuu.
     
  7. josu

    josu Gearhead

    Lähelle totuutta päästään tolla kaavalla eipä taida parempaakaan kaavaa olla olemassa, sit mitä dynot heittää ja laitetaanko Esso baarin jutut vielä siihen päälle onkin sit toinen tarina.
     
  8. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mihin tarvitaan arviota ahdetun moottorin litratehosta ilman ahdinta?
     
  9. josu

    josu Gearhead

    Jotta vaparin ja ahdetun litrateho ja voidaan vertailla ja spekuloida keskenään, eipä juurikaan muuhun ja voihan sitä miettiä lukujen valossa tuliko moottorista hyvä vai huono kun tietää litratehon,
    Tolla laskemisella niin vaparilla kuin ahdettulla on sama arvoisuus kun katsotaan litratehoa.
    Ja voi vertailla esim mikä on promodin ja streetti/comp moottorin litrateho joissa on kaikki viety aikas hitekki tasolle. Välillä voi tulla yllättäviä litrateho lukuja vastaan.
    Ahdetun moottorin litratehon laskemiseen tarvitaan 3 faktaa. Teho, tilavuus ja ahtopaine
    Vaparitehon laskemiseen riittää 2 tilavuus ja teho
     
    Muokattu: 26.11.2022
  10. puna niska

    puna niska Gearhead

    Löyhästi asiaan liittyen.Kuinka isoilla paineilla näitä turbo metanoli pannuja kiusataan?Olettaen että kattila ja muut olosuhteet sallii.
    Itse jotenkin jämähtynyt jonnekin 3 bar lukuihin mutta suoritus kyvyn perusteella ollaan huomattavasti isommissa luvuissa.
    Tämä kysymys nyt riippumaton kattilan koosta koskien enemmän keittolämpötilaa.
    4,5,6???missä mennään?
     
  11. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ööö mistään mitään älyy mut eikös litra teho oo litra teho riippumatta miten se saavutetaan. Tohonhan vaikuttaa myös käytetty polttoaine
     
  12. Herje

    Herje Double Gearhead

    Taitaa olla jo racebensa ja 4cyl motissa olla 4bar painetta.
    Sitä en sitten tiedä mitä tommonen isompitilavuuksinen metanooli moottori käyttää ahtoa.:odroll:
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead





    Oisko noista vähä viitettä missä about mennään. Näissä kyllä useasti väärääkin tietoa, mutta ei varmaan kovin kaukana oikeasta.
     
  14. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Moni saattaa puntaroida asiaa myös toisin päin. Kuinka paljon ahdetun vaparimoottorin tulisi karkeasti tuottaa kun vapariteho tiedetään. Tänä päivänä on aika perus kamaa laittaa 1.5 baaria painetta vakio moottoriin E85 bensalla ja homman saa pelaamaan. Perusmatikalla saa ainakin sen selville että jokin moottorissa ahdistaa jos kyseinen laskuoppi ei dynossa täsmää. Tosin tähänkin voi syitä olla monia. Litrateho on kyllä ihan hyvä vertailumitta eri kokoisten moottoreiden hyötysuhteesta vaikka ei se yhdenkään niiden paremmuudesta eri tarkoituksissa kerro vielä mitään.
     
    Muokattu: 27.11.2022
  15. josu

    josu Gearhead

    Tällä laskukaavalla se menee jos muutetaan vapariteho=ahdettu teho,jos vapariteho olis 300hv ja haluttu boost olisi 2 bar

    1+boost*vapariteho
    Eli 1+esim 2bar=3*300=900hv
     
  16. josu

    josu Gearhead

    Suomen puolella mennään siinä 2.5-4bar ahdoissa , ruotsin ja maailmalla ajavat menee sit omia menojaan huitelee 4-6bar välillä. Toki isompiakin boosteja käyttävät
     
  17. puna niska

    puna niska Gearhead

    Huimat on paineet.
    Joku pikkulohko noureppi sankari höpisi videolla 82 psi paineista jäin huuli pyöreenä kääntämään baareiksi.
     
  18. josu

    josu Gearhead

    Eihän se boost ole kuin lukuarvo muiden joukossa, ei sitä tarttee pelätä
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mä en tiedä, mut aikomuksena on viedä toi oma motti vaparina dynoon eka. Siit on tehty tietokonemallinnusta et mitä sen pitäis tuottaa ahdinrutuilla ilman ahtimia. Katotaan jos päästään edes 100 hepan päälle siitä, mikä sekin olis jo aika hyvin, ja jos niin ni sit koitetaan uudestaa ahtimien kanssa. Mut tavote on toi 100 heppaa litra, vaparina.
     
    68corvette ja Herje tykkäävät tästä.
  20. yrpä&illu

    yrpä&illu 2nd gear

    Bmep jos haluu vertailla ‍♂️
     
    Pietsi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!