Löytöjä Maailmalta!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Gottlieb, 18.11.2014.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kaasareita saa varmaan, miten lie sitten imusarjat...niitä voikin sitten joutua hakemaan :odroll:
     
  2. Joissain malleissa on ollut myös 44 DCNF:

    Lamborghini Countach carburetor Weber 44 DCNF with air horns

    Ja voi tulla kallista, kun haluaa juuri oikean malliset Weberit.
     
  3. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Jos vaan geometrian saa hahmoteltua kohdalleen, niin tuommoisten valaminen onnistuisi jossain oppilaitoksessa ihan Suomessakin. Vahamalli vaan ulos 3D-tulostimesta, keraaminen muotti siihen ympärille ja alumiinia sisään. Esim. TKK:lla oli tuo prosessi olemassa jo yli 20 vuotta sitten kun sinne hankittiin Thermojet 3D.

    Veikkaisin silti hatusta, että ruiskumuunnos on tehty asentamalla läppärungot orkkisimusarjaan.
     
  4. Tai vähän kotikutoisemmin:

     
    juko7 tykkää tästä.
  5. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Weberien kanssa kävi niin, että todella pitkään kaikki erikoiskäyttöön tehdyt isot kaasarit olivat silkkaa ongelmajätettä kun maailma oli viimeistään 70-luvulla siirtynyt käytännössä kokonaan vaakaimuihin.

    Samalla käytössä olevia kaasareita menee edelleen romuksi kun kaiken maailman raparipat hiovat taipuneiden sinkkirunkojen tiivistepintoja suoraksi nauhahiomakoneella. Runkojen taipumisen syynä tuppaa olemaan se , että kun se auto otetaan talvisäilöstä niin kaikkia ruuveja pitää kiristellä ilmavuotojen takia että vehkeen saa säätöihin. Joka vuosi kun kiristää vähän niin tietäähän miten siinä sitten käy. Oikea toimintatapa olisi ajaa se yskivä auto vaan lämpimäksi niin kyllä se bensa taas turvottaa ne rutikuivat paperitiivisteet iskuunsa. Sen jälkeen voi availla niitä kannen ruuveja ja kiristää ne uudelleen jos haluaa varmistua siitä, että ovat järkevässä kireydessä.

    Taipunutta runkoa ei saisi hioa vaan se pitäisi sopivan lämpökäsittelyn kanssa taivuttaa takaisin suoraksi.

    Tuota linkin DCNF-pystyimua pidän suorastaan halpana. Olisi hieno kirjahyllyssäkin kun on tarkoitettu tiukkana pakettina peräkkäin asennettavaksi. Litteän kohokammion ansiosta hyvin lyhyt DCN on muistaakseni kehitetty 1957 Ferrari 250 Testa Rossaa varten. Se oli ensimmäinen 3-litrainen V12, jossa oli kuusi 2-kurkkuista kaasaria eli kurkku per sylinteri, minkä ansiosta kierrosalue saatiin venytettyä yli 9000:n ja teho yli 300:n (100hv/litra).
     
  6. Jäin vielä miettii, että miten noi kaasarit meni Lamboissa:

    1982 Countach LP5000 S.

    Officially presented at the 1982 Geneva Motor Show.
    Nearly 5 litre engine
    Six Weber 45 DCOE horizontal twin-body carburettors
    375 hp
    In the USA some were fitted with Bosch K-Jetronic electronic injection.
    323 units produced up to 1985



    1985 Countach LP5000 Quattrovalvole.

    Revealed at the 1985 Geneva Motor Show.
    12 cylinder Quattrovalvole 5.2 litre engine
    Six Weber DCNF carburettors
    455 hp
    631 units produced up to 1988

    Eli tuossa vaiheessa tapahtui muutos.
     
  7. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Ahaa, enpäs heti ajatellutkaan, että Countachin euromallia on myyty kaasareilla loppuun asti ja kun venttiilien lisääntyessä kannessa on alkanut olla vähän ahdasta, on nokkien väliin ruokkivat imusarjat ja vaakaimut vaihtuneet veen keskellä seisoviin pystyimuihin!

    Ferrari, jonka kiemurat tunnen paljon paremmin siirtyi kaasareista ruiskuun hyvin nopeasti vuonna 1981 ja niihin aikoihin on myyty enää joitakin yksittäisiä kaasareilla varustettuja autoja, nekin luultavasti vain siksi että Beppe sattui löytämään vielä yhden eksyneen setin kaasareita jostain väärästä varastopaikasta.
     
    Muokattu: 23.5.2023
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    isalmela tykkää tästä.
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Muokattu: 10.7.2023
    isalmela tykkää tästä.
  13. Gottlieb

    Gottlieb 3rd gear

    isalmela tykkää tästä.
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead



    Muuten olisi meisseli hyvä museointikohde, mutta on pilattu alkuperäiset jarrunesteet hävittämällä.
     
  15. 383

    383 Gearhead

  16. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Ai että osuu omaan nostalgiahermoon: Norrmalmstorgetin pakoauto on taas tuotu pankin eteen parkkiin. Vain aseistettu kunniavartio puuttuu.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  18. IL:n juttu latolöytö -Kuplasta:

    Warwickshiressä, Iso-Britanniassa tehtiin kesällä latolöytö jollaisesta Kupla-fanit saarivaltiossa eivät uskaltaneet edes haaveilla.

    Sikäläisestä autotallista nimittäin löytyi Brazil Brown -metallivärinen, vuoden 1979 Volkswagen 1303 LS Cabriolet, jolla oli ajettu kaksi (2) mailia, eli suunnilleen 3,2 (kolme pilkku kaksi!) kilometriä. Käytännössä auto on siis ajettu myymälästä suoraan talliin – ja hylätty sinne uutena.


    [​IMG]
    Kupla meni kaupaksi lopulta kohtuullisen kovalla rahasummalla. [Classic Car Auctions]
     
  19. Tuli ostettua muutama kuukausi sitten Coloradosta semmonen pick up jollaista on tehnyt mieli jo kauan. Petteri oli juuri purkanut kontista, pitänee maanantaina hakea kotiin.

    Onko Suomessa monta Chevrolet 1955 Cameo Carrier -pick upia?

    Tehtiin 4vuotena (55-58), eniten kiinnostaa juuri nuo ensimmäiset 55 ja 56.
    Kaksi vaihtoehtoa tekniikalle. 265cid V8 + 4vaihteinen caddyn hydramatic tai 235cid suora kutonen + 3lovinen manuaali. Onneksi ei saanu valurauta powerglidellä, maailman huonoin automaatti....

    A
     
  20. SK

    SK Gearhead

    PAPH tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!