Löytöjä Maailmalta!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Gottlieb, 18.11.2014.

  1. Ompa hieno tuo Nevalaisen Cameo! ! !

    Ekulla on 57, sen muistan ja sitä eilen yhden "vanhemman" harrastajan kanssa eilen muisteltiin.

    Luulen että on ainakin pari lisää projektina tai ajokuntoisena.
    Näin Petteri meinasi että on tullut maahan vuosien aikana heidän konttirahtina.

    A
     
  2. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

  3. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Jaguar XK120 Käyttöönotto 1/1952. Myyjä kertoo auton olevan replika. (no sen huomaa) Valmistenumero ei ole Jaguaria nähnytkään, ja tyyppikilvessä vuosimalli 1952. Hieman epäselvä tapaus, koska myynti-ilmoituksesa: "Wir bitten Sie vorab die Zulassungsfähigkeit bei Ihrer Zulassungstelle mit der Fahrgestell-Nr. 359XK120JAGUAR359 zu überprüfen" Eli varmista etukäteen, pystytkö rekisteröimään auton kyseisellä valmistenumerolla tms.
    Tästä tulee mieleen 1965 AC Cobrat, joita on tälläkin hetkellä USA:ssa enemmän myynnissä, mitä niitä on vuonna 1965 valmistettu.

    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...=73a47e3e-1dcb-5733-9165-7e3480016603&ref=srp
     
    Muokattu: 11.10.2023
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Aika moni Sbarron luomus vaatisi tällaisen tarran
    [​IMG]
     
  5. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    W123:n tappaa vain ruoste, ja tuolla sitä vastaan taistelu lienee helppoa jopa W123:n tapauksessa.
     
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ei kai siinä mitään ihmeellistä ole, että on uusia Fordeja kaupassa.

    Nämä vain on 80-luvulta asti odottaneet ostajaansa.
     
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jokaisen alla taitaa näkyä valmiiksi jo lätäkkö...

    Jäisi nuo minulta vieläkin kauppaan. Kaikkeen ei nostalgia taivu.
     
  9. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  12. juhi71

    juhi71 3rd gear

  13. isalmela tykkää tästä.
  14. Capri 69

    Capri 69 Gearhead

  15. karra

    karra Double Gearhead

    isalmela ja esmi tykkäävät tästä.
  16. karra

    karra Double Gearhead

    isalmela ja esmi tykkäävät tästä.
  17. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Tästä tulee mieleen 1965 AC Cobrat, joita on tälläkin hetkellä USA:ssa enemmän myynnissä, mitä niitä on vuonna 1965 valmistettu."

    Muistan jutun kun potkut saanut duunari ilmiantoi Carroll Shelbyn kikan tehdä "wanhaa sarjaa" AC Cobria Torrensin pajallaan;

    Hän teki rungot, numeroi ne jatkamaan aiempia ja jätti ne muutamaksi vuodeksi pihaan ruostumaan...
    Kun poka tilasi auton ne tehtiin valmiiksi.

    Edelliset ostajat vei Carroll'in oikeuteen, koska uudet laski heidän autojen arvoa, mutta hävisivät koska hänellä oli oikeus tehdä autojaan miten lystäsi!

    Car & Driver teki asiasta jutun.

    PS. Tuli mieleen äsken katsomani tosi hyvä elokuva "Ford vs Ferrari" LeMans24 ajosta jossa Carroll'in timantin kova tyyli ja taito tulee hyvin esiin.
     
    Muokattu: 18.1.2024
    leivonharri tykkää tästä.
  18. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Aussi-Falcon GT suht alkuperäisessä kuosissa. Vielä harvinaisempaan GTHO-luokitteluversion hintaan saattaa joutua nollan lyömään tämänkin perään. Puolitoista milliä kallein ollut:

    [​IMG]
    "Likainen Ford olikin aarre: Tallilöytö myytiin 139 000 eurolla

    Brisbanelaisen, hieman epäsiistin oloisen talon alakerrasta päivänvaloon vedetty aussimuskeliauto toi huutokaupassa hurjan summan.

    Australiassa monet asiat ovat toisin. Se on maailman pienin manner, vaikka yhtä ainoaa maata siellä ympäröikin kaikkialta meri. Kyse ei siis silti teknisesti ottaen ole saaresta. Maassa on lisäksi varsin omalaatuinen eläimistö sekä maailman suurin irtokivi, joka ennen tunnettiin nimellä Ayers Rock, nykyään alkuperäiskansan kielisesti Uluru.
    Myös maan autotuotanto on, tai oli, varsin omalaatuista. Protektionistiset poliitikot määräsivät jokunen vuosikymmen sitten maahan tuotaville, ulkomailla tuotetuille autoille huikeat tuontitullit, joten autonvalmistajat perustivat maahan omia autotehtaita, tuottamaan asiakkaiden haluamia automalleja.
    Harvaa niistä tunnetaan missään muualla maailmassa.

    Haukka, ilman siipiä
    Fordin Jenkki-mallistossa aikanaan myös ollut Falcon jakoi nimensä ja perustekniikkansa Australiassa valmistetun sisarmallin kanssa, vaikka jälkimmäinen erosi jenkkiversiosta monin eri tavoin.

    [​IMG]
    Omin voimin Falcon GT ei tallista liikkunut ulos.
    Aussi-Falcon oli tarjolla parilla eri kokoisella rivikuutosella, mutta entusiastien mieliksi ja australialaisten tuolloista tehonnälkää tyydyttämään tarjottiin myös 302:sta (eli 4,9-litraista) sekä malliston huipulta löytynyttä 351 Clevelandia, eli 5,8-litraista V8:ia.

    Näistä jälkimmäinen oli tarjolla kiukkuisimmillaan 300-hevosvoimaisena, nelikurkkuisen kaasarin ruokkimana ja konepellin läpi kurkistaneella scoopilla varustettuna GT-mallina.

    [​IMG]

    Liki 50 vuotta tallin uumenissa maannut Falcon näkee ensimmäisen kerran pitkään aikaan päivänvalon.

    Yksi tuollainen neliovinen Falcon GT löytyi melkoisen pölykerroksen alta, ison omakotitalon alla sijainneesta autotallista.

    Auton entinen omistaja kertoo ostaneensa sen aikanaan 3800 Australian dollarilla.

    Yllätyshinta
    Vaikka australialaiset muskelikauden autot ovat meilläpäin melko tuntemattomia, herättävät ne tietysti paikallisissa autoharrastajissa lämpimän nostalgisia fiiliksiä. Kun ajamatta vuodesta 1975 ollut neliovinen GT ilmestyi huutokauppaan, alkoi tapahtumaan.

    [​IMG]

    Fordin 351:nen ja manuaalilaatikko lisäsivät taatusti tämän Falconin haluttavuutta.
    Lopulta nuija kolahti paikallisessa huutokaupassa pöytään hintaan 230 000 Australian dollaria, eli reilut 139 000 euroa.

    Summa saattaa äkkiseltään kuulostaa kovalta varsinkin tämän tyyppisestä autosta neliovisena, mutta tämä Falcon GT oli käytännössä täysin alkuperäisessä kunnossa. Sen moottori on niin kutsutusti matching numbers eli autoyksilöön uutena tehtaalla asennettu, samoin esimerkiksi sisustus on säilynyt täysin alkuperäisenä, joskin pölyisenä.

    Syykin oli hyvin ymmärrettävä. Sydneyläinen ostaja oli nuoruudessaan omistanut juuri samanlaisen XY-sukupolven Falconin, ja tietysti harmitellut sen myymistä siitä lähtien kun autosta oli luopunut."
    "
    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/e79e143d-90d7-4036-88a4-0f9fdce64e5d

     
  19. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn, minkälaisilla hakusanoilla lavuaaria etsiessä, tulee vastaukseksi Lincoln?
    Mitähän tulee, kun Karra etsii WC-istuinta?
     
  20. Onpas hieno Fordi.

    Fordeista on myös juttua IS:ssä:

    YLI 30 vuotta vanhoista autoista harvemmin maksetaan maltaita, mutta jotkut ovat valmiita maksamaan näistä kasari-Fordeista suorastaan poskettomia summia.

    Britannialainen keräilijä myy kahta Ford Sierra Cosworthia tulevassa Iconic Auctioneersin huutokaupassa. Tarkkaan ottaen kyseessä on molemmissa tapauksissa Ford Sierra Cosworth RS500 vuodelta 1987.

    Cosworth on perinteisen Sierran urheilullisempi versio, jota valmistettiin 80-luvun lopulta aina 90-luvun alkuun. RS500 on ”tavallisesta” Cosworthista vielä astetta tehokkaampi auto.
    Nyt myytävät autot ovat muuten hyvin samankaltaisia, mutta niistä mustaa yksilöä on ajettu astetta enemmän, noin 96 000 kilometriä. Moonstone Blue -värityksellä varustetun Cosworthin mittariin on sen sijaan kaasuteltu noin 89 000 kilometriä.

    Tästä johtunee myös hintaero. Vähemmän ajetun Cosworthin huutokauppayhtiö odottaa olevan verottomanakin jopa 100 000 punnan eli noin 117 000 euron auto, siinä missä ajetumman auton hinnan yhtiö arvioi nousevan noin 85 000 puntaan eli noin 100 000 euroon.

    VANHAN Fordin päätähuimaavan hinnan selittää pitkälti sen harvinaisuus.

    RS500-Coswortheja on tiettävästi olemassa vain noin 500, kertoo Daily Mail. Tämän lisäksi toisen yksilön Moonstone Blue -väri on tarjonnan harvinaisin ja sillä varustettuja autoja valmistettiinkin vain 52 kappaletta.


     

Kerro tästä muillekin!