Löytöjä Maailmalta!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Gottlieb, 18.11.2014.

  1. karra

    karra Double Gearhead

    Huomasin Blocketista että tällaisessa Suburbanissa kokonaispaino on jo 3360 kg, eli 140 kg alle kevytkuorma-auton rajan. Mutta ei taida saada kokonaispainoa nostetua millään. Pitäs olla se 2500 alusta.

    https://www.blocket.se/annons/1401568402

    Melko tuore peli, 2010 niin säästäisi maahantuodessakin pitkän pennin.
     
  2. Laitetaas tämä TM:n juttu tänne:

    Viikon käytetty: Vuoden 1998 Pontiac Firebird Trans Am – ”Romu”, josta maksettiin 60 000 dollaria

    hdysvalloissa on vaihtanut omistajaa vuoden 1998 Pontiac Firebird Trans Am, jolla valmistaja juhlisti aikanaan Firebirdin 30-vuotisjuhlaa.

    Bring a Trailer -kauppapaikalla myydyssä autossa on paljon erityistä, sillä se on ensimmäinen 6,3-litraisella LS1-moottorilla varustettu Firebird. Auto oli myös Pontiacin testiauto, jossa tutkittiin erilaisia ratkaisuja. Käytön jälkeen auto olisi pitänyt periaatteessa romuttaa, mutta jotenkin se vältti murskaimen.

    Pontiac kuitenkin lätkäisi autolle ”junk”- eli romu-merkinnän, minkä takia tätä autoa ei voi rekisteröidä liikenteeseen. Yhdysvaltalaisen Carfaxin raportin mukaan auto määriteltiin ”romuksi” helmikuussa 2009.

    Pontiac Firebird Trans Am on harvoja autoja, jota voi hyvällä omallatunnolla sanoa muskeliautoksi. Myynnissä ollut yksilö oli ensimmäinen valmistunut auto, ja se tunnettiin ”Project Gold Rushina”. Sitä käytettiin siis pitkään testeissä, ja yleensä tuollaiset autot tuhotaan.

    Pontiac löysi autolle parempaa käyttöä ja antoi sen rakenneltavaksi vuoden 2001 SEMA-näyttelyä varten. Sen jälkeen auto oli jonkun aikaa GM:n Heritage Collectionissa. Westach Automotive teki töitä 6,3-litraisen LS1-moottorin kanssa, jonka iskutilavuus ei siis ole vakio.

    Moottoriin on tehty paljon muutoksia, kuten kampiakseli, männät, kiertokanget ja sylinterikannet. High Performance Pontiac -lehdessä helmikuussa 2001 julkaistun artikkelin mukaan moottori kehitti 325 kilowattia, jotka siirrettiin takapyörille kuusivaihteisen Tremec-vaihteiston avulla. Vetoakselit ovat hiilikuitua, ja takatasauspyörästössä on Torsen-lukko.


    [​IMG]

    Tässä speksit:
    [​IMG]
    Olisko tämä ollut kampurana:

    Voodoo Crankshaft - GM LS GEN III/IV 4.000" Stroke (24 Tooth Reluctor)

    Se tekee 381,7 cid, mikä on varmaan Amerikassa 383.
     
  3. Gottlieb

    Gottlieb 3rd gear

  4. Gottlieb

    Gottlieb 3rd gear

  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  7. Ford67

    Ford67 Gearhead

    Special Trans Am latolöytönä, jutun faktoja joku ponu-asiantuntija vois korjata jos korjailtavaa. Äkkiseltään oikeansuuntaisilta vaikuttaa...

    "
    Mies avasi 40 vuotta suljettuna olleen ladon oven – Se kannatti

    Vuosikymmenet ladossa maannut Pontiac on ilmestynyt myyntiin. Kyseessä on kohtalaisen harvinainen juhlamalli, hämmästyttävän pienellä ajomäärällä.

    [​IMG]
    Pontiac Firebird oli perusautona ehtinyt jo yli kymmenen vuoden ikään, kun sen Trans Am -versio pääsi täyttämään puolestaan tuon tasalukeman vuonna 1979.

    Trans Am:eista oli tullut salakavalasti vuosien varrella jonkinlainen standardi, sillä tämä optiopaketti houkutteli 1970-luvun loppuun mennessä jo selvästi enemmän ostajia kuin pelkkä perusvarusteltu tai edes valikoiden rakennettu Firebird.

    Trans Am sisälsi toki mallin ulkoiset merkit ja koristelun, mutta pääasiassa se oli ”kaikilla herkuilla”-setti joka sisälsi kaikki Firebirdiin tarjotut optiot.

    Juhlamalli
    Trans Am:in kymmenvuotisjuhlamalli, Tenth Anniversary tunnetaan harrastajapiireissä lyhenteellä TATA. Sen tunnisti ulkoisesti helpoimmin kahta erilaista metallinharmaata yhdistelevästä maalauksesta, sisältä auton verhoilu oli hopeanvärinen.

    T-Top -katon irrotettavat lasipalat oli käsitelty peiliksi ja alla pyörivät 15-tuumaiset ”Formula”-vanteet.

    [​IMG]

    Näitä malleja valmistui vuoden 1979 aikana 7500 kappaletta. Autoista 1817 kappaletta oli varustettu Pontiacin 400-kuutiotuumaisella eli 6,6-litraisella vinkkelikasilla ja 4-lovisella manuaaliaskilla, loppujen konehuoneessa mylvi Oldsmobilen 403-kuutiotuumainen eli 6,6,-litrainen kasi, seuranaan 3-vaihteinen automaatti.

    Yksi näistä jälkimmäisistä on nyt tarjolla huutokaupassa.

    [​IMG]


    Vähän ajettu?
    EBayssa myynnissä olevan Firebirdin kerrotaan olleen vain yhdellä omistajalla uudesta asti, mutta maanneen viimeiset 40 vuotta ladossa koskematta.

    Se saattaisi ehkä selittää myös sen, miksi autolla sanotaan ajetun vain 6000 mailia. Tarkkaan sanoen sen matkamittariin on pyörähtänyt 6044 mailia, eli 9718 kilometriä.
    ...
    "

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6626877c-ef3a-454d-9548-043f7fbe40ad
     
  8. tapsah

    tapsah 2nd gear

    ^tietoni autoista on toki kiusallisen rajalliset myönnän sen mutta kun katsoo tämän huippulöydön olemusta, toki vain valokuvista, tulee mieleen että matkamittarin lukemasta puuttuu ainakin kaksi nollaa, tai ehkä ensimmäset tuhannet mailit/kilomeetrit ovat olleet poikkeuksellisen ankaria, mene ja tiedä.
     
    Ford67 tykkää tästä.
  9. Ford67

    Ford67 Gearhead

    Joo tuo ulkonäkö ei kyllä puolla 6t maililukemaa, syvempää pitäisi tutkia paikkansa pitävyyttä.
    Onko vaan huono säilytys kyseessä?
    Oma kokemus on vm -68 latolöytö varaosa-autosta jonkun vuoden takaa. Kori oli vainaa, mutta km-mittarissa joku 60tkm. Jota tietenkin tuli epäiltyä +50v vanhassa autossa. Tarkempi tutkimus paljasti, että kyllä se taitaa prkl pitää paikkansa:confused:. Avaamaton motti oli käytännössä kulumaton, ei väljyksiä ohjaussimpukassa eikä perässä yms.
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  11. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

  12. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Mikäs vika tuossa on?

    Ei sen rumempi kuin NASCAR versio alkuperäisestä.

    Ja jos sillä saa piparia Appalachian kapakoissa (veikkaan että saa....) niin win-win juttu :)

    PS. Etenkin jos liimaa jonkun näistä oviin; https://tinyurl.com/3xe9eyks
     
    Muokattu: 11.2.2025 klo 06:34
  13. Kaikki tietää, että Daytonaa ei voi rakentaa Challengerista, vaan se pitää rakentaa Chargerista..

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!