Lohko- vai letkulämmitin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Akademiks, 24.12.2014.

  1. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Helppo homma, Defa/Calix liitäntäjohto puskurista IP6x kytkentärasiaan, jossa se kytketään kontaktoriin ohjaamaan 12/24V relettä. Lämmittimen kaapeli kytketään kontaktorin syöttöpuolelle.
    Releen 30 nastaan sulakkeen takaa syöttö, 87 nastasta puhaltimelle. 85 maihin ja 86 nastaan ohjaus akulta lämpötila-antun kautta joka on lämmittimen imupuolella. Näin siksi että puhallin alkaa pyöriä vasta sitten kun neste on riittävän lämmintä ettei puhallin kuluta akkua kylmän ilman puhaltamiseen.
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jagge ei toiminut kylmänä lämppärin kanssa joten laitoin 230v kontaktorin kytkemään oman kiertovesipumpun samalla kun lohkispäällä,onkelma hävis ja homma toimii.
     
  3. ReB

    ReB 1st gear

    Ite asensin tt thermon tuoteen 6,2d pikkariin,defan laturin ja Kauko-ohjattava asennus-sarja lisävaloille. http://osanetti.fi/kaukoohjattava-asenn ... -3121.html (samanlainen mutta varaosa liikkestä puolet halvemmalla) Valojen tilalle auton lämppäri puhaltaan kaukkarin kautta nappia painanalla.
     
  4. Qjet

    Qjet 1st gear

    Ei, kyllä ne ovat ihan tätä päivää niissä maissa joissa nykyajoneuvot suunnitellaan ja valmistetaan. Eikä tarvitse ottaa huomioon lämpömittarin ala-asteikkoa käyttäviä markkina-alueita, kun ovat niin pieniä...Täytetään mielummin moottoritila lohkolämmittimelle tarpeelliselta kohdalta jollain ympäristöä hivelevällä osakokonaisuudella.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kyllähän siinä lohkossa taitaa olla lohkarille paikat, mut nyky autot pitää purkaa osiksi jotta siihen lohkoon pääsee käsiksi :odroll:

    Monesti se liimattava lätkä on nopeampi ja sillä ei ole merkitystä onko se toimiva vai kunnollinen kun just autonsa polttoaineen tajuava sen haluaa
     
  6. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Eihän nykymoottoreissa välttämättä edes ole proppuja. Nykyisellä valutekniikalla niitä ei tarvita.
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Ja nestetila on optimoitu jäähdytyksen kannalta järkeväksi. Sinne ei edes mahdu lämmittimen kierukka. Tosiaan proput ei ole pakkasproppuja tai lämmitysvarauksia vaan valuteknisistä syistä.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Uudessa citikassa joka on jo commonrail diesel, siinä ei muistaakseni lohkossa ole tulppia vaan täysin näennäisesti tarpeeton tulppa löytyy vesitilan päädystä, missään muualla siinä ei muistaakseni tosiaan tulppia ole

    Siihen passais mainiosti sellainen vanhan mallinen pitkä lämmityselementti eli ei näitä nykyaikaisia mutkia vaan edestakainen suora
     
  9. palontie

    palontie Double Gearhead


    Mitenkä toimii sulattaako lasit puhtaaksi ja onko kabiini lämmin?
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Noissa euroopan maissa se mun mielestäni on vielä vähemmän tätä päivää, ei öljyjä tartte lämmittää sielläkään, kuten ei myöskään nykyään täällä. Mun muistaakseni noi 0W ja 5W öljyt menettää pumpattavuutensa jossain -35 ja -40 pakkasasteessa. Eli käytännössä ei täällä Suomessakaan koskaan.

    Tämä siis näin suppeasti omalta kuluttajan kantilta kattottuna. Kyllä kai minäkin, jos autotehtailija olisin, myisin kaikkia lämmittimiä sun muita turhakkeita kovalla hinnalla ja ottaisin niistäkin voittoa :) Oli niistä sitten hyötyä tai ei.


    Tuo on kummallista ettei noi TT-thermon tuotteiden kaltaiset systeemit ole ton suositumpia. Varmaan olisikin jos ihmiset tosta tietäisi. Mun mielestäni toi on todella halpa systeemi verrattuna webastoon tai vastaavaan ja ajaa saman asian varmasti vähemmillä vioilla. Ainoana miinuspuolena on se että tarttee olla se roikkapaikka.
     
  11. peltsi

    peltsi Gearhead

    Säteilylämmitin lämmittää vettä
    Tt lämmitin on vasta tullut markkinoille tai toi tt on maahantuojan merkki. Kiinalainen kampe monella nimellä ja vastaava löytyy calixilta ja defalta.
    Ei toi täysin korvaa polttoainelämmitintä joka ei vaadi johtoja ja teho 5kw.

    Ei noilla alle 2kw lämppäreillä taida sisätilat lämmetä mutta muuten hyvä kampe.
     
  12. umpio

    umpio 3rd gear

    Eihän Calixin tai Defan vehkeissä ole kiertovesipumppua; tai en ainakaan sellaista valikoimista löytänyt/myyjä löytänyt, kun sellaista erikseen kysyin? Olisi pitänyt asentaa erillinen pumppu tuollaisen letkulämmittimen kaveriksi; siksi valitsin sitten lohkolämppärin ...
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jos se letkulämppäri on oikein asennettu niin ei se tarvitse kiertovesipumppua, vaan toimii painovoimaisesti kuten talojen lämmityskin aikanaan. Hitaammin tietty kiertää. Se kuuma vesi poistuu yllättävän vilkkaasti ylämäkeen siitä lämppäristä.
     
  14. umpio

    umpio 3rd gear

    Totta kyllä; traktorissa on aika optimaalisessa paikassa normi lämppäri. Lämmittää kyllä, mutta hitaasti. Siihen on tulossa tilalle tuollainen pumpullinen malli. Vielä kun saisi samalla systeemillä hydrauliikkaöljyt lämpöiseksi, niin olisi hjuva.
     
  15. peltsi

    peltsi Gearhead

    no mun autossa termostaatti blokkaa sen painovoimasen kierron.
    juu tiedetään, niihin voi porata reikiä tai koko termarin voi ottaa pois jos haluaa. Pieni diesel ei vaan lämpee jos termari ei ole täysin tiivis.
    Turhaan koitin tavallista letkulämppäriä ja poltin niitä kaks.

    Traktorissa se toimi hienosti kun lohkon kyljessä oli kierteellä olevat blommit. Se oli kyllä siinä tehokas.

    Ebaysta tilasin oman version tuosta kiertovesipumpulla olevasta ja sieltä olis saanut merkkituotteenki jos olis halunnu.

    Mun mielestä noi ei kyllä välttämättä kaipaa sisätilan lämmitystä kun laittaa auton käymään niin heti tulee lämmintä lämppäristä.
    Ainakin näissä työpaikan tolpissa on niin pienet sulakkeet ettei kärsi yhtään yli 1kw tehoja.

    Umpio! Mitä jos laittais hydrauliikkaöljysäiliöön letkut kiinni ja toi lämppäri kierrättämään öljyä? mahtaisko toimia? Isollekki öljymäärälle varmaan riittäis 500W versio. Voi vaan pumppu hyytyä öljyn viskositeetin takia kun näyttää olevan niin pienitehoinen. :)
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    työkoneissa nähny öljynlämmittimiä, ihan kuin lohkolämmitin mutta vastuselementti oli vaan liki puolmetrii pitkä. Ja sittehä niitä on öljysäiliön kylkeen liimattavaks tarkoitettuja lämmitysvastus lätkiä kans. Oishan se hyvä saada öljyt notkeiks kans.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sieltä öljypohjasta vai, mihin se yleensä asennetaan kiinni??


    lähetin viestiä tonne tt-thermoon ja tuota 1850wattista mulle suosittelivat. Täytyy laittaa sellanen tilaukseen.
     
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    ei näitä säteilylämmittimiä jotka korvaa uusissa autoissa lohkolämmittimen laiteta öljypohjaan vaan lohkon kylkeen.
     
  19. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tiedä kuinka uusista autoista puhutaan, mutta mulla on ainakin vuoden 2007 1,8T koneessa öljypohjan kyljessä defan säteilylämmitin. Riippuu pitkälti mallista mihin niitä tungetaan...
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En itekkään ole uudehkoihin autoihin noita mihinkään muualle asentanut kun öljypohjaan. Eikä defalla edes ole ollut muita kun noita öljypohjaan asennettavia.
     

Kerro tästä muillekin!