Lohko- vai letkulämmitin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Akademiks, 24.12.2014.

  1. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Voisihan tuohon 7.3 Excuun kokeilumielessä laittaa Defan rinnalle tuon 2850W letkulämppärin ja katsoa miten pelittää. Oma pistokkeensa tietty tuolle, ei moni rasia kestä koko kuormaa kun nytkin on 10A akkulaturi, 820W lohkolämppäri ja 2100W sisätilalämppäri(toki säädettävä).
     
  2. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Löytyy myös lohkoon asennettavia säteilylämmittimiä.

    http://www.defa.com/fi/automotive/warmu ... 00_series/
     
  3. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Itselläni on vuosien mittaan ollut 3 autoa, joissa ei ollut lohkolämmitintä, vaan letkulämmitin. Ja KAIKISSA sama juttu. Alavesiletku on polttavan kuuma ja moottori on yhtä kylmä kuin ulkoilma, eli vesi ei kierrä moottorissa ollenkaan. Näissä autoissa ei ollut erillistä kiertovesipumppua. Suzuki Swiftissä kokeilin, kun otti termostaatin pois, niin tällöin letkulämmitin toimi, eli vesi kiersi. Mutta talviolosuhteissa kun ei oikein voi ajaa ilman termostaattia...


    Moottorinlämmityskeino, jota tässä viestiketjussa ei ole käsitelty on lämpöakku. Luin jostain vuoden 1985 autolehdestä, jotta mm. Saab oli tuomassa lisävarusteena lämpöakkulohkolämmittimen. Homma toimi samalla tavalla kuin pilkkimiesten käyttämät rukkasten lämmittäjät. Esim. tuossa: http://www.partioaitta.fi/savotta-kaden ... -3kpl-pakk

    Lämpöakku kerää lämmön autolla ajaessa, ja varastoi lämmön lämpöakkuun. Kun auto on seissyt pakkasessa, käydään napsauttamassa lämpöakku luovuttamaan ajossa kerättyä lämpöä. Laite oli siinä mielessä pätevämpi kuin webasto, sillä se ei tarvinnut sähköä. Eli ei voinut käydä niin, että auto ei jaksa lämmityksen jälkeen enää startata.

    Kysymys on, miksi laite ei yleistynyt (vieläkään). Googlettelun seurauksena ainakin Motiva on näköjään viime vuosina tehnyt autotestejä lämpöakulla.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mistäköhän porukka repii näitä juttuja kun se Esson baarikin on nykyään St1:n tai Shellin baari :eek:

    Säteilylämmitin asennetaan lohkonkylkeen ja lämmittää vettä...se on jopa parempi siinä mielessä, koska se ei pilaa jäähdytysnestettä kuten perinteinen, jossa vastus on vesitilassa.
    Voi olla että jossain "mondeossa" on öljypohjassa, mutta ainakin omissa autoissa on aina ollut lohkon kyljessä ja merkiltään DEFA.

    Nykyiseen autoon se ei oikein sovi paikalleen tilanpuutteen takia (turbo/väliperä tiellä) ja siinä laitettiin lämppäri sen takia alavesiletkuun, mutta eipä sillä mitään tee...se saa olla puolivuorokautta päällä että moottori yhtään lämpiää...syyläri lämpiää kyllä.
    Toisekseen Cooleri on sen jälkeen lähes aina jäässä (ilmeisesti hikoaa kuuman syylärin vieressä ? ), jotenka autoa pitää käyttää 10 - 15 min että se ensin sulaa ja siinä ajassa moottori olisikin jo lämmin, vaikka sen täräyttää suoraan kylmänä käyntiin.

    Tuo TT-lämppäri vaikuttaa pätevältä kunhan sen saa mahdutettua johonkin koloseen ja vedettyä letkut sinne.
    Erikoista sinänsä että noissa on tavallinen pistotulppa, poikkeuksena pienin 500W jossa Defan liitin...saisi olla muissakin malleissa edes valinnaisena, niin ei tarvitsisi tehdä omia virityksiä tai asentaa sisätilanpistoketta jonnekin konehuoneeseen :eek:
    Toisaalta ainoa paikka jossa sähkötoimista lämppäriä oikeasti tarvitsee on duunipaikan piha ja se on revitty auki ja kaikki sähkötolpat ovat pois käytöstä ainakin tämän talven :(
     
  5. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Molempia malleja säteilystä tulla nähtyä, riippuu moottorista missäkohtaa on riittävästi sileää pintaa mihin lämmitin valmistaja on saanu suunniteltua riittävästi kontaktipintaa mistä lämpösiirtyy. sitten on vielä välimallikin ainakin toyotan NZ koneissa defan lämmitin tulee lohkon kylkeen, mutta noin 2cm nestetilan alimman kohdan alapuolelle (reilusti öljypinnan yläpuolelle) Kyllähän se tuossakin alumiini lohkoapitkin lämpö johtuu nesteeseen, mutta varsin tehottomasti, varsinkin ku vastuskin on hyvin pienitehoinen. galixin kehitelmä tulee samassa konetyypissä lohkon takapäässä olevaan reikään joka on kyllä nestepinnan alareunan tasolla, muttei siitäkään lämpö kovin hyvin siirry kun on hieman ulkoneva paikka. Mun harrate carinassa missä moinen moottori on ei koneen korvien ja omavalmistekytkinkopan johdosta voi kumpaakaan noista käyttää, joten pistin lämmityslaitteen paluu letkuun galixin 550w letkulämmittimen ilman kiertopumppua. Ei ongelmia toiminnassa kun kunnolla suunnittelee asennuksen, eli lämmitin mahdollisimman alas ja mahdollisimman suoraan nousevassti letku lämmittimeltä koneeseen. 2 tunnin lämmityksellä 20 pakkasella koneen lämmöt ruiskunohajuksen mukaan noin 30 astetta, anturi sijaitsee koneen takapäädyssä aivan ylänurkassa konetta ja lämmittemeltä letku menee koneen etunurkkaan vasempaan alakulmaan. Kone toki on pieni kaikilta mitoiltaan ja nestetilavuuskin kaikkine osineen on noin 6 litraa, josta taitaa alle 2 litraa olla moottorissa. En usko että samantehoisella aidolla lohkolämmittimellä yhtään nopeampaan lämpenisi, tuollainen iso kirtopumpullinen olis kyllä kiva kun sais vartin odottelun jälkeen lähteä kovallakin pakkasella. Muuten en olisi lämmitintä asentanu ollenkaan, mutta kun on e85 käyttöinen joten joutuisi ilman lämmitystä käyttämään aivan käsittämättömän suuria rikastuksia että käynistyy jonka seurauksena viinaa kertyy suuria määriä öljyn sekaan.
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    kyllä tällä palstalla löytyy kaikenlaisia juttuja ja yks ei ole edes nähnyt defalla lohkon kylkeen tullutta säteilylämmitintä, itse taas olen neljään autoon sellaisen asentanut. En edes tiedä miten öljypohjan kylkeen sellainen asennetaan. Ei mun autoissa ainakaan ole öljypohjassa ylimääräisiä pultin reikiä. Ja sitten tälläiset on viellä joidenki mielestä yleisemmin käytössä.
    Ja mitä järkeä on lämmittää öljyä, tuollaisen 2007 volkkarin koneessa on varmaan synteettiset öljyt jotka on täysin juoksevia 20-asteen pakkasessa...
    Toinen on että miten voi alavesiletkussa oleva painovoimainen lämmitin olla tehokas? niitäki jotku täällä väittää hyviksi.
    Jos sille saa kierron aikaseksi niin sehän lämmittää jäähdytintä joka taas tuntuu maallikosta hyvinki tehottomalta...
    SportTruck, yksinkertaisimmillaan tuon tt voi asentaa siten että auton lämmityslaitteen kennolle menevästä letkusta 10cm pätkä pois ja lämppäri tilalle. Jotku uudemmat autot vaativat tosin softa muutoksen tai klemmari virityksen ettei venttiili mene kiinni kun virrat katkaistaan autosta.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ehkä on käynyt niin huono säkä ettei niihin mihin noita olen asentanut sitten ole sillon saanut tollasta. Audeihin se tuli aina öljypohjaan, kuten myös volkkareihin. Pösöissäkin tais olla öljypohjassa. Noita kuitenkin sen verta asentelin että oletin ettei niitä mihinkään muualle saa kun öljypohjaan.

    Perunpa puheeni tämän suhteen. Siinä vesitilan vieressä se voikin olla ihan toimiva systeemi, öljypohjassa ei.


    Voisko olla ettei se defan pistoke kestäisi kunnolla tollasta 2800 watin lämmitintä + mahdollista sisätilan lämmitintä?

    Noi jo vanhemmiten noilla ihan perus lohkolämppäreilläkin pakkaa sulamaan jos sinne pistokkeeseen on kertynyt jotain paskaa ja väljistynyt.

    Öljypohjassa oli sellanen lovi mihin se vastus-laatta lykättiin ja yhdellä tai kahdella pultilla kiinni.

    Ei mitään. Miksi näitä sitten on autoissa, en tiiä. Ei monessakaan automaailman asiassa ole normi-kuluttajan silmin kattottuna mitään järkeä. Miksi volkkari ei korjaa niitä surullisen kuuluisia oven lukkojaan jotka on jo varmaan vuoskymmenen hajoillut tämän tästä? Miksi BMWn diesel koneiden imusarjoissa on jotain läppiä, jotka on toiminnan kannalta ihan turhia, ja jotka imeytyy moottoriin? Miksi uudempien BMWiden V8 koneissa on joku pakkasnesteputki koneen sisällä mikä alkaa vuotamaan? Miksi DSG- vaihteistot ja TSI- koneet hajoilee tämän tästä?

    Tossa pari esimerkkiä, joku on noikin laskenut järkeväksi vaikkei se näytä näin ei-autotehtailijan kannalta mitenkään järkevältä.
     
  8. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Jos letkulämmittimellä saa kierron menemään jäähdyttäjää päin niin peiliin katsomalla vika löytyy.
    Letkulämppäri on tehokas mutta erittäin tarkka asennuspaikasta että kierto toimii niinkuin kuuluu.
    Helpoin se on laittaa perusmottiin missä alavesiletku nousee jyrkästi ylöspäin kohti vesipumppua, silloin asennettuna lähelle vesipumppua kierto toimii niinkuin pitääkin. Pointti tässä niinkuin monessa muussakin asiassa on se että ei se aina pelkkä tuote paska oo.
    Toki nyt kun noita pumpulla olevia saa noin edullisesti niin ostaisin ehdottomasti itsekin tommoisen jos autosta hajoaisi lämmitin. Ja helppo asentaa ku ei tarvi ährätä siellä alaosastossa.
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    ^Jep. Defan sivuilta löytyy aika hyvin asennusohjeet melkein joka laitteeseen ja omaan autoon lyötiin se kiinni taannoin sisäkennon paluuletkuun, joka menee suoraan lohkoon. Turha sitä syyläriä tai termaria vasten on vettä lämmittää, vaan pitäisi käsittääkseni päästä moottorin sisäänkin.
    Tuolta penkoo, niin luulisi löytyvän. Samoilla ohjeilla ne calixitkin tietty uppoaa :)
    http://www.defa.com/en/automotive/warmu ... ne_heater/
     
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    miten se kierto toimii noissa alavesiletkuun tulevissa, tai pitäis toimia kun ei mun asennukset kyllä toiminee millään tavalla. Helvetin kuuma alavesiletku ja kylmä moottori. Eli se kiertää mitä kautta?
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mikähän auto on kyseessä?
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Pitää tietää missä termari on. Jos se on heti alavesiletkun ja lohkon välissä, niin ei alavesiletkuun ole mitään järkeä lämmitintä laittaa.
    Jossain moottoreissa termari on katkomassa kiertoa yläletkun puolella, näissä alavesiletkussa oleva vastus hiukan saattaa lämmittää moottoriakin.
    Tuo lämmityslaitteen tai öljynlämmönvaihtimen vesiletkuihin laitto toimii varmaan monessa parhaiten, termostaatti ei näin ollen estä kiertoa.
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    just näin että saattaa hiukan lämmittää lohkoakin :)
    mutta ei se vesi siellä mihinkään kierrä kun termari on kiinni ja jos termari aukeaa (mitä se ei kyllä helposti tee kun pitäis ensin saada vesi 80 asteiseks) niin vesi menee syyläriin josta pääsee moottoriin tilalle kylmää vettä.
    Olen vaan hakannu päätä seinään noiden säteily ja letkulämppäreiden kanssa sen verran että siirryin polttoainelämppäreihin.
    Nyt on pumpulla varustettu letkulämppäri yhdessä autossa ja se toimii hienosti.
     
  14. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Tuli itekkin tilattua tuommonen 1500w kiertovesipummpulämmitin. Saman näkönen kun tuo tt-thermo ja hinta 70e ovelle tuotuna.

    Defalta olisi saanut korkeintaan virtajohdon tuohon hintaan, joten lähetän rahani mieluusti kiinaan.
     
  15. viridia

    viridia Gearhead

    Mistä tilasit tuohon hintaan?
     
  16. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

  17. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Eiköhän nuo letkulämmittimet toimi asennuspaiksta riippumatta JOS on käytetty laitevalmistajan suosituksen mukaista lämmitintä sille TARKOITETUSSA paikassa? Todennäköisesti lämmitinvalmistajat ovat eräänkin tunnin miettineet paikkaa ja suunnitelleet lämmitintä (koskee myös lohko- ja säteilylämmittimiä). Jos sitten laitetaan "mikä sattuu lämmitin mihin sattuu", niin sitä saa mitä tilaa, eikö vaan?
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tänään tuli postiin toi TT-Thermon 1800W lämmitin. Asiallisen näkönen värkki. Jos ens viikonloppuna asentelis.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nostetaas tää, toimiko toi lämmitin?
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kävi vähän nolommin ettei koko lämmitin kerinnyt viime talvena tonne konetilaan. Tuolla kun kaikki on muovia niin tarttis joku kunnollinen teline tehä tohon lokasuojaan. Mutta jos tänä talvena se sinne konetilaan pääsisi...
     

Kerro tästä muillekin!