lohkon kierteiden korjaaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sibe70, 29.2.2004.

  1. sibe70

    sibe70 Gearhead

    kuinka voi toimivasti korjata lohkosta kierteen mihin tulee kannen pinnapultti kiinni ?
     
  2. jirka

    jirka 1st gear

    Poraa reika ja änge helicoil sinne sisään.
    Mut parempihan se ois kun poraat reiän ja teet uudet(isommat) jengat jos tilaa on?
     
  3. tomimk

    tomimk 1st gear

    Mä korjaan kierteitä helikoilla tarvittaessa. Eli Helicoil -sarjan pora, kierretappi ja helicoil-teräskierrelanka reikään. Min. yksi reikä 40eur. Useampi n.+10ekee/sopimuksen mukaan.

    Ainut huono puoli on ettei mulla ole muutaku millinen helikosarja!

    Aika pirullinen viestin numero tuli tälle messulle, 666!

    _________________
    Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: tomimk 2004-02-29 21:52 ]</font>
     
  4. tomimk

    tomimk 1st gear

    Niin ja toi heliko kestää enemmän vetoa kuin vakiokierre joten ei tartte pelätä proppaamista.
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. jirka

    jirka 1st gear

    On muuten yllättävän kovaa tavaraa vaikka se näyttää sellaselta rimpulalta rautalangan pätkältä.

    Tulee kyllä silti tehtyä uudet jengat useimmin. jostain syystä?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    mä ostin itelle koko sarjan:poran,tapin ja 16 jenkaa ja makso 60 mk pari v. sitten.sopii sekä mopsi että bbc:n kannenpultteihin.mulla ku on ollu muutama noita bbc koneita missä kannenpultit menee vesitilaan niin aina joku jenka tahtoo korkata.kyllä ne helicoilit kestää ja tietysti muutama isompi jenkakin on tullu tehtyä.p.j
     
  7. sibe70

    sibe70 Gearhead

    ostin helicoil työkalut ja laitoin paikalleen. toimii. kiitti kaikille.
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. Concarne

    Concarne Gearhead

    Täällähän on topikki aiheesta mistä puhuttiin TBI-ketjussa. En ole kannen pulttia aiemmin korjannut. Hinta ei ollut aivan suoraan numeroina muuttunut euroiksi tuo 20v sitten mainittu 60mk, melkein. Saa nähdä mitä tulee, tästä lähtee:
    [​IMG]
    Hyviä kaluja on tähän mennessä olleet kaikki Völkelin tekeleet.

    Helicoil on hyväksytty lentokonekäyttöönkin joten kelpaa myös minun maamoottoriin. Kunhan vain saisi onnistumaan. Onnistuuhan se jos saa reiän suoraan. Pelivaraa ei ole paljon kannen pultissa.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mitäs jos teet poraohjaimen hommaan avuksi? Otat jotakin materiaalia johon poraat esim kolmen kannenpultin reiät pylväsporakoneessa.

    Joku muutaman sentin paksuinen vaneri, muovi tai mitä nyt sattuu olemaan. Jos sen saa pultattua kaikilla rei’illään lohkoon, niin osuma oli riittävän hyvä.

    Sit pois se pultti, minkä jenkaan aiot kajota. Poraus just tehdyn jigin avulla suoraan. Samalla ohjaimella myös kierretapin ohjaus reikään.

    On se nyt ainakin varmemmalla pohjalla kuin ihan käsivaralta.
     
  10. Concarne

    Concarne Gearhead

    Näin on tarkoitus. Nyt kun on nuo kierrehilut olemassa niin saan niiden tarkat läpimitat. Saan myös magneettiporan minkä saa kohdalleen esim. kiertämällä studin reikään, pora siihen kohtaan tarkasti, kädellä pyörittämällä istukasta varmistus että pyörii suoraan ja sitten magneetti kiinni. En vain tiedä onko tuossa lohkossa tarpeeksi pintaa että magneetti tarraa mutta se selviää kokeilemalla. Toinen suunnitelma on, että laitan vanhan kannen kiinni lohkon päälle ja poraan pultinreiästä läpi. Mahdollisesti jenkatappi perään samasta reiästä. Sikäli kun kannen pultin reikä on liian ahdas niin sitten avarran sitä tuolla magneettiporalla. Ei luulisi olevan kun korjaussarjan poran halkaisija on 11,6mm ja 7/16 UNC kierteen on 11,1. Kai siinä sentään puoli milliä pelivaraa on. Selviää sekin kun pääsen kokeilemaan.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  11. JasuT

    JasuT 1st gear

    [​IMG]

    Tuli tekastua joku aika takaperin Roverin kasikoneeseen muutama kannenpultin kierteen korjaus. 10mm lattarauta pulteilla kannen paikalle kiinni, siihen magneettipora kiinni, reiän keskitys pitkällä pienellä hylsyllä istukassa jolla sai aika kivasti asemoitua poran keskelle. Sitten magneettia irrottamatta ensin poraten, sitten kierretappia vähän matkaa alkuun. Tappi muutaman kierroksen reiässä, pysyy paikallaan, irti poraistukasta ja istukkaan piikki tilalle jolla pidin terän päästä varmuuden vuoksi kiinni että pysyy suorassa, kiintoavaimella kierretappia kiertäen. Ei ihan uskaltanut poralla kierrettä käydä tekemään...

    https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/index.php?/category/804/start-30
    Jokunen kuvatus tuolla kyseisestä aiheesta. Suoraan tuli, ja kierteet kesti hyvin momenttiin kiristämisen...

    Ei se ainakaan tuosta enää pettänyt mun aikana, ajot loppui kun yhdestä pytystä katosi puristukset ja omaan resurssipulaan vedoten myin pois. Harmittavan kiva oli, kaikesta vaivasta huolimatta...
     
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Kannttaa hankkia melkein pidempiä elementtejä, kuin nuo vakiona mukana tulevat elementit. Teoriassa pystyy asentamaan kaksi peräkkäin, mutta melkonen mahdollisuus, että ei onnistu.
     
  13. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ei tarvitse olla yhtään pidempi. Kierteen pituus lohkossa on n.14mm ja kierre-elementin pituus n. 13.5. Mitattuna pultin päälle kierrettynä. Puoli kierrosta pitää kiertää kuitenkin dekkitason alle. Eli on kutakuinkin tasan sopiva tähän.
     
    Muokattu: 18.2.2025
    Seevu tykkää tästä.
  14. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Yleisesti tiedetään, että pienin suositeltu kierrepituus vahvaan liitäntään kierrereiässä on noin 1 kertaa nimellishalkaisija teräksen kohdalla ja 2 kertaa nimellishalkaisija alumiinin kohdalla. Monissa tapauksissa (kierrereikä pehmeämmässä materiaalissa, erikoisseoksissa jne.) nämä arvot eivät ole riittäviä. .. onko sitten valurauta tuollainen erikoistapaus? Mutta yleisesti sillä kierteen pituudella on merkitystä vaan tiettyyn rajaan saakka.

    Tarkan kierrepituuden laskeminen on erittäin monimutkainen asia, jota on tutkinut E. M. Alexander. Hän on määrittänyt analyyttisen kaavan, joka ottaa huomioon kaikki parametrit.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vedettiin duunissa ehkä M12 pulttia erilaisilla työkaluilla tehdyistä kierrerei’istä ulos. Liittyi erään paskoja osia. Analysoitiin riski, että milloin rakenne romahtaa. Terveessä teräskappaleessa hyvillä kierteillä pulttia ei tarvinnut olla kuin kaksi täyttä kierrosta reiässä kun jo pultti oli heikoin kohta ja alkoi venyä vapaaseen kierreosaan lisää pituutta. Ihan normi 8.8 tavaralla tämä koe.
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  16. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Eikös tuo niinkun täydellisessä mailmassa tottele piin kerrointa
    2 täyttä kierrettä on aika pitkä pätkä terästä, jos sen kierteen oikasee suoraksi.
    Toki tähän vaikuttaa suoraan kierteen nousu, että kuinka pitkä matka kierrettä on kontaktissa.

    yleinen käytäntö on teräkselle, että ruuvin halkaisijan verran minimissään syvyyttä, tulee varmuuskerrointa välyksen etc pinnanlaatu asioiden takia.

    Suurin kuormitus taitaa tulla luokkaa kolmelle ekalle kierteen harjalle, sitten putoaa aika paljon jo pienemmäksi. Näin ainakin muistaisin jossain opastusvideolla nähneeni.

    Silti tulee itse aina laitettua noissa helicoil etc elementtikierteissaä pisin mahdollinen, mikä vaan sopii olemaan, vaikkei se välttämättä paljoa liitoksen lujuutta lisäisikään mutta tulee ittelle parempi mieli :D
     
  17. Concarne

    Concarne Gearhead

    Kierre oli sen verran ehjä että studi pysyi siinä hyvin, kohdistin ensin sillä poran:
    [​IMG]
    Joko porassa tai studissa vaikutti olevan pientä heittoa, varmistin kohdistuksen istukkaan kiinnitetyllä hylsyllä. Istukasta käsin pyörittämällä pystyi tunnustelemaan ottaako hylsy jossain kohdassa reunaan kiinni. Pientä hienosäätöä tein ja sitten magneetti kiinni:
    [​IMG]
    Sitten vaan poralla läpi:
    [​IMG]
    Jenkatappia perään. Ensin tappi kiinni istukkaan ja käsin pyörittämällä alkuun. Istukka-avain oli paikoillaan "kahvana" niin oli helpompi pyöritellä. Tuli taas kerran selväksi, että kannattaa olla hyvä kierretappi eikä halpa. Bilhelvetin tappeja ei olisi käsin pyöritelty illman muita työkaluja. Tämä meni kuin voihin.
    [​IMG]
    Loput käsipelillä:
    [​IMG]
    Enkä tietenkään muistanut ottaa kuvaa kierre-elementistä paikoillaan. Sinne sen kuitenkin kiersin ja ohjeen mukaan puoli kierrosta pinnan alapuolelle. Heti perään sovitin studia kierteelle enkä ollut vielä poistanut elementistä sitä natsaa mistä sitä kierretään ja katkesikin yllättävän helposti. Poimin sen sitten magneetilla.
    [​IMG]

    Tässä on kansi paikoillaan ohjuripinneissä ja studi korjatussa reiässä. Pelivaraa kannessa olevassa reiässä on vähän mutta lopputulos on niin hyvä että taikuri yllättyi itsekin:
    [​IMG]
     
    Muokattu: 24.2.2025
    Seevu, -Skeletor-, Vallu 426 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Luulin että kierre-insertit on kaikki rosteria, sitä mallia mikä ei tartu magneettiin, mutta ei näemmä. Sen takia vähän varonut mihin se natsa tippuu kun ei saa magneetilla poimittua.
     
    kerkko tykkää tästä.
  19. Concarne

    Concarne Gearhead

    Minäkin epäilin ettei välttämättä ole magneettista. Testasin ennen aloittamista että magneetti tarttuu. Magneetilla putsasin myös vesitilasta porausjätteet. Täytyy huuhdella se vielä muutenkin kunnolla. Pesin omasta mielestäni hyvin myös sisältä mutta kun palautui koneistamolta missä se on myös pesty niin sisältä löytyy reilusti törkyä. Tämän huomasin tietysti vasta siinä vaiheessa kun alakerta oli jo koottuna. Eiköhän tuohon lääkkeet löydy. Nyt on kuitenkin yksi isommista murheista hoidettu ja uusia kohti mennään.
     
    Muokattu: 19.2.2025
    Seevu tykkää tästä.
  20. Impala 69

    Impala 69 1st gear

    Hienon näköstä korjausta. Olen pähkinyt ite että helicoiliin kairattavat kannenpultit ym muut pultit olis hyvä korvata pinnapultti+mutteri yhdistelmällä. Säästää vähän sitä jenkaelementtiä sekä vanhoja sisäkierteitä muutenki.
     
    Vallu 426 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!