lohkossa halkeama

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kauko-63, 17.11.2009.

  1. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    otin tossa kannet pois ja huomasin että lohkossa on pikkuhalkeama,siinä missä on kannenpultin reikä/jengat ja lohkossa on siinä kohtaa sellanen pahka/levennys niin siinä kohtaa on pieni halkeama,ei onneksi ole vesitilaa lähelläkään ja onhan toi tossa ollu ties kuinka kauan ja hyvin on kannenpultti pysyny kireällä,mutta ei oikeen viittis tota noin jättää kun kannetkin on nyt pöydällä,oisko puikko vai mikki parempi tollaseen valurauta lohkon hitsaamiseen?mitä kannattaas tehdä?
     
  2. mafo

    mafo 3rd gear

    puikko ehdottomasti , älä mee migillä lähellekään toinen tapa on juottaa messingillä mutta sitten tarvis lämmittää kunnolla joka ei ehkä on järkevää tässä tapauksessa...
     
  3. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Puikolla... Ja viisainta ois käyttää nikkeli-puikkoa, sillä kuitenkaan et osaa tarkkaan määritellä mikä valupuikko ois lähinnä oikeaa juuri tohon kohteeseen.
    Hitsaa halkeaman päistä ensin pienet pätkät, ja sitten päistä keskellepäin.
     
  4. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    tosta halkeaman toisesta päästä ei varmaan voi hitsata ollenkaan koska se tulee ihan siihen lohkon päähän asti ,siis siihen mihin kannen tiiviste tulee,jos siitä hitsaa niin ei kyllä kansi enää istu kunnolla,jos jättäs sen yläpään hitsaamatta kokonaan,ja hitsais vaan sieltä alempaa.eiköhän se riitä kun noin toi on ollut ties kuika kauan ja hyvin on toiminut.
     
  5. laiska`s custom

    laiska`s custom 1st gear

    ei se riitä,jos jätät sitä halkeamaa ni se jatkuu siitä,halkeaman päätyihin poraa reijät jos mahdollista,seevaa.hitsaa 5mm,naputtelee sauman.täysin kylmäksi ja taas 5mm ja naputtelu.noinkun tekee ni homma toimii.
     
  6. leadsled

    leadsled Gearhead

    Hitsasin kesällä -51 Cadin 331 lohkoa. Ensin 3mm reiät halkeaman päihin, sitten halkeaman avaus talttauspuikolla, sen jälkeen hitsaus taka-askel hitsauksena noin 10mm kerrallaan. Välillä naputtelu niin pitkään, että kärsii kokeilla sormella. Nikkelipuikko ja puikkohitsauskone. Jos sauma on lähellä lohkon koneistettua pintaa, niin todennäköisesti pullistuu. Meidän tapauksessa n.0.15mm pullistui lohkon pinta hitsin kohdalta. Tarvis käyttää tason koneistuksessa. Kannattaa harjoitella sitä hitsaamista ensin johonkin muuhun osaan.
     
  7. mafo

    mafo 3rd gear

    nyt vasta muistin, MAGNA 770 on paras puikko mikä minä olen käyttänyt
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Nuo Magnan puikot on kyllä erittäin hyviä,hintavia vaan verrattuna vaikkapa esabin peruspuikkoihin ja niitä ei myydä joka paikassa!

    Tuosta valuraudan hitsaamisesta sen verran että toki tuo puikko on se "oikea" tapa,mutta kerran jannuna hitsasin yhden Volvon B20E/F kannen ihan raakasti vaan migillä ja hyvä tuli,kyseisiä kansiaihiota ei ihan joka oksalla kasvanut siihenkään aikaan ja rahaa oli silloinkin liian vähän käytössä ja 18v jannulla kovat ajohalut niin oli pakko yrittää ja eikun miggi laulamaan ja seuraavana päivänä kansi amikseen mukaan ja tekemään seetejä,opettajat oli lievästi eri mieltä homman onnistumisesta mut seuraavana päivänä sit piti jo polttaa kumia takapihalla :poff:
    Mut tää nyt oli vaan varmaan hullun tuuria ja EN suosittele kenellekään vastaavan tempun tekemistä :soosoo:

    Tuossa kysyjän tapauksessa on pikkasen huono se et kohdetta ei voi kovin paljoa lämmittää,mut niin paljon kuin uskaltaa sitä kannattaa tehdä hitsausta ennen ja sen jälkeenkin et kohde jäähtyy mahdollisimman hitaasti ja tasaisesti.
     
  9. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    siis magna 770 puikko ois paras tohon hommaan ja sit tarvis vielä puikkokoneen,noi nyt jostain kyllä saa mutta sitte tarvis vielä jonkun joka osais hitsata ton,ite en kyllä rupea tota puikolla sohimaan kun sellasella en koskaan ole hitsannut,toi voi olla vähä huono harjottelu kohde,mistähän tollasia puikkoja kannattas katella?
     
  10. kolmekax

    kolmekax 1st gear

    Tuo korjaus mielellään ammattimiehelle joka on tehnyt useita valuhitsaus korjauksia.
     
  11. leadsled

    leadsled Gearhead

  12. leadsled

    leadsled Gearhead

    sivu 4-18
     
  13. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    toi vasarointi ei kyllä onnistu koska siinä on sellanen "tunneli" jonka sisällä työntötangot menee eli sinne ei pääse millään vasaroimaan,musta vähä tuntuu että annan olla koko halkeaman,siinähän toi on ollu vaikka kuinka kauan eikä ole menoa haitannu tuskin se siitä korkkaa ja jos korkkaakin niin onhan noita kansipultteja,jostain luin että tollanen laiska kone ei meinaa mitään vaikka puuttuis joku kansipultti...
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Juu ei se ole niin pultin päälle :wink:
     
  15. kolmekax

    kolmekax 1st gear

    Jos mahdollista niin poraa halkeaman päihin pieni reikä. Sillä sais pysäytettyä halkeamisen.
     
  16. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    entä jos halkeama menee vesipropun reijästä vesipropun reikään ?
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Sithän siihen on jo päihin reiät porattu. :rotfl:
    Kyllä muistaakseni tollasiakin on hitsattu ja toimineet.
     
  18. paja1

    paja1 Double Gearhead

    oisko tiedossa kymenlaakson alueella ketään valurautavirtuoosia? pari lohkoa olis saumaa vaille...
     
  19. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No hyvää tossa on, ettei se enää tuosta jatku mihinkään. Think positive! 8)
     
  20. cuda69

    cuda69 Gearhead

    mulla oli yorkerin koneessaa(440)halkeama ropun reiästä toiseen ja tallikaveri hitsasi sen viime viikolla puikolla ja hvä tuli.
     

Kerro tästä muillekin!