Long term fuel trim

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mjjv, 14.8.2009.

  1. Mjjv

    Mjjv 1st gear

    Mistä voi johtua V8:ssa OBD2 ohjelmalla tsekattuna sylinteriryhmän 1 ja 2 välinen "long term fuel trim" arvon ero on noin -6 %, :eek:
    Siis jos esim. bank 2 arvo on 0%, niin bank 1 antaa arvoksi -6,25 , voiko tämä johtua mistään muusta kun vuotavasta ruiskusuuttimesta... koska toi luku on miinusmerkkinen.
    Toisaalta olen jostain lukenu että vasta yli -10% lukema tarkoittaa vikaa koneessa tai sensoreissa :eek: , mikä tuntuu oudolle koska jos koneessa on yksi massamittari, niin eikö lukemat pitäisi olla molemminpuolin samat :eek:

    Kone on Northstart -98, ja jonkinverran ravistaa tyhjäkäynnillä,mutta kierroksilla toimii hyvin, suuttimet on jo kerran otettu irti ja testailtu kotioloissa, mutta ei yksikään suutin ainakaan kusemalla vuoda. Voiko ruiskusuutin jotenkin antaa enempi bensaa, vaikka ei varsinaisesti vuoda ???
    (En tietenkään muistanut katsoa että onko kaikki suuttimet arvoltaan samanlaisia, voihan teoriassa olla mahdollista että yksi suutin on 4,9 koneesta)

    Molemmat kampiakseli sensorit vaihdettu
    tps anturi näyttää OBD ohjelmalla 0...0,4% (vaihtelee) uusi on jo tilattu, samoin uudet moottorin/vaihteiston kannatinkumit... vaihdetaan kun keritään.
     
  2. buick8791

    buick8791 1st gear

    Tuohon, että voiko joku ruiskusuutin antaa anemmän tai vähemmän kuin muut, niin vastaus on kyllä. Likaantuuhan ja kuluuhan ne käytössä.

    Jopa täysin uusien, saman valmistajan suuttimissa on eroja. Sikspähän suuttimien vaihdossa on syytä käyttää valikoitua suutinsettiä.
     
  3. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Toinen vaihtoehto on imuvuoto( esimerkkitapauksessa bank 2: sessa).
    Prosentuaalinen ero voi olla plussaa tai miinusta, se riippuu vain siitä kumpi puoli on "nollakohtana".
     
  4. buick8791

    buick8791 1st gear

    Ei kai se yksi MAF voi yksin kertoa, mitä seoksia kuhunkin sylkkään menee, se hoitelee vain ilman oton laskennan ja mahdollisesti lisäksi sen rinnalla MAP tsekkaa imusarjan painetta?? Homma on monesta kiinni, ja yksi syy on tuo edellä mainittu imuvuoto imusarjan tosen puolen tiivarissa. Sit on tulpat, johdot, o2- sensorit, onko 2 kpl, jne. enpä sinänsä tunne Cadin koodeja, mistä ne otetaan, mutta tossa perusjuttuja, tai sit ei.
     
  5. Mjjv

    Mjjv 1st gear

    Nortissa on molemmissa pakosarjoissa lambdat (+ katin jälkeinen lambda) ja näistä se pystyy päättelemään miten koneen puoliskot käy, ja nyt toinen puolisko käy 6,25 % rikkaalla, (tai sitten toinen käy samaverran laihalla), tietokone siis vähentää toisen puoliskon ruiskutusaikoja niin että seos laihenee sen 6,25% , jolla se pyrkii pitämään "short term fuel trim" arvot lähellä 0 % :eek: näin olen asian ymmärtänyt

    Auto on seisonut reilun vuoden, ja kun se otettin käyttöön kaadoin tankkiin injection cleaner:iä ja se auttoi vähän, muistelen että lähtötilanne oli niin että "Bank 1" näytti jotain -7% ja "Bank 2" +3% eli ero oli noin 10 % , ja nyt se sitten toi 6-7 % ja siinä on ja pysyy. Noi lukemat on siis mitattu tyhjäkäynnillä, ja mitään vikakoodeja ei tule

    Toisaalta enhän mä edes tiedä minkälaisia lukuja toi "long term fuel trim" pitäisi näytää, jostakin olin lukevani että saa olla lievästi miinuksella, mutta eniten huolestuttaa toi Bank 1 ja 2 välinen suuri ero .... ne kait pitäisi olla samoja.
    Koska koneessa on yksi MAF, silloin se saa ilmaa molempiin lohkoihin saman verran, mutta bensaa eri määrän, tietenkin jos on imuvuoto 2 lohkon luonna, niin se muuttaa tilanteen, mutta kun kylmäkäynnistyksessä, pakokaasu haisee samalta kun kone saisi liikaa bensaa, on saanut meikän kallistumaan "liika bensa" teoriaan

    Happianturit on kunnossa, mutta kävi mielessä se jos koneessa on sytkäpuolella jotain ongelmaa, niin se ehkä voisi sotkea lohkon 1 happianturin ... Mutta toisaalta kone käy kierroksilla ihan hyvin. :eek:

    Sen panin merkille että sylinterin 3 suutin pitää erinlaista ääntä, muista tulee terävä naputus, mutta siinä ääni on selvästi pehmeämpi, en tiedä kertooko se mitään.
    Oli miten oli seuraavaksi suuttimet putsataan ultraäänellä... ja yksi uusi suutin on jo tulossa.
     

Kerro tästä muillekin!