Loppu Kauhavalla Nitrojen EM lyhyeen

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Ugalabugala, 4.10.2019.

  1. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Nostalgiaa...

    Ensimmäinen autotapahtuma jossa itse kävin Ruotsissa oli 1984 (?) Bilsport Summer Meet. Se järjestettiin Mantorpissa, siellä oli kokoontuminen, Ruotsin hienoin auto -finaali ja katuautokisa. Bilsport satsasi siihen aikaan myös euroihin, oli eri luokat ainakin Opeleille, olisikohan ollut Volvoille ja Saabeille? Jokatapauksessa, ne olivat sen ajan nuorisotuningia. Samalla lipulla mentiin kaikkia katsomaan, katsomopaikka maksoi extraa. Oli muuten aikamoinen kokemus teini-ikäiselle, silloin vaikkapa avoautot olivat Suomessa pirun harvinaisia, ja olipa katuautokulttuuri muutenkin hieman eri tasolla. Se oli silloin se, mutta voisin kuvitella semmoisen tapahtuman toimivan Kauhavalla oikein hyvin. Jokaiselle jotain ja silleen.

    Mainitaan vielä että oli sunnuntai ja vanhempani olivat mukana. He olivat positiivisesti yllättyneitä kun siellä oli vain yksi (1) autokunta joka joi avoimesti olutta. Heillä oli kovasti ennakkoluuloja että siellä on kauheaa rymymeininkiä - ei ollut, ja ihan oikeasti hienoa kalustoa. Mieleen ei ole jäänyt yhtään linttaa huvialueella. Lauantai oli varmaan ollut enemmän rokkimeininkiä, sunnuntai ei todellakaan.

    Mutta jokatapauksessa, en tiedä onko maailma muuttunut niin paljon ettei tuollsinen menestyisi.
     
    cutlass cruiser, GS ja MIAMIDRAGRACING tykkäävät tästä.
  2. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Ja esim nostalgia Drag luokka mukaan kisoihin niin tuo toisi varmasti lisähohtoa myös picknic porukkaan. Olikos joskus Ruotsin puolella jotain paraateja kisojen yhteydessä noilla harrasteautoilla?
     
    Mika.V ja supo tykkäävät tästä.
  3. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    QUOTE="Vallu 426, post: 3704948, member: 97987"]Edelleen ymmärrän hyvin,että suuri yleisö asuu e-suomessa....mutta kun sinne ei voi/saa lupia/kukaan riskillä/millään muullakaan säädöllä tehdä rataa,JOKA ON MUUTAKIN KUIN 4 LAUANTAITA KESÄSSÄ TOIMINNASSA!!!
    Suoranainen ihme,että on pystytty ajamaan Malmilla nuo ajot,mitkä ajettu, vrt.valittajat.
    Olin paikalla oliko 1995,kun Malmilla ajettiin OIKEAT Drag Race kisat.Varmaan loistava tapahtuma saada paikalle sponsorien edustajat ja muut yt.kumppanit..mutta itse kisoilla ei ollut oikein mitään yhteistä oikealle kilvanajolle.Stock ryhmät vielä jotenkin meni,mutta ylemmät ryhmät yhtä sudittelua,kuin ennen aikaan Räyskälässä Metanoli vehkeet.Ajaminen näytti lähinnä Drifting kisoille,ei mitään pitoa.
    Mikä mahtaa olla syy,ettei voi yöpyä,tapahtuman voi ottaa loman kannalta.[/QUOTE]

    Nii, kyllähän malmilla vedettiin porotokassa 7.5 ja ja yli 300km/h paskalla radalla silloin. Oli hienoa kun pääyhteistyökumppani ei saanut ikinä alastaroon porukkaa liikkeelle katsomaan meidän edesauttamuksia mutta malmilla oli 150 henkee heidän asiakkaita ja homma rokkas.
    No ratahan tosin ei ollu millään muotoa kilpailukykyinen mutta porukkaa oli paljon.
     
  4. supo

    supo Gearhead

    Mitä kisoja Speedgroup järjestää?Mitä suorituspaikkoja uusi osakeyhtiö käyttäisi kisojen suhteen?Olisiko lentokenttä kisaa vai nykyisillä suorituspaikoilla sekä mitä ryhmiä kisoissa olisi?Olisiko monta kisaa kesän aikana?Tässäpä muutama kysymys Aulikselle.
     
  5. GS

    GS Gearhead

    Kyllä, juuri näin.
    Drag Race kilpailun aikana tauoilla voitaisiin myös saada lisäarvoa cruising kalustosta, joka taas vetäisi maksavia katsojia ja kuulijoita Drag Race aitojen sisäpuolelle.

    Eli tästä pitäisi rakentaa sellainen koko kesän ykköstapahtuma koko harrastajakentälle ja tapahtuma ruokkisi kaikkia alan sidosryhmiä, jolloin mm.yhteistyökumppaneiden saaminen mainostamaan omia tuotteitaan ko.tapahtumaan ei koskisi vain Drag Race kansaa.
    Pointti tässä on siis se että tällä keinoin saataisiin alueelle tuhansia ihmisiä lisää ja näistä tuhansista ihmisistä kuitenkin ainakin yli puolet ovat myös potentiaalisia lipun ostajia Drag Race kisaan.
    Tarkoittaa sitä että nyt varmasti saataisiin katsomot oikeasti täyteen ja alueelle niin paljon väkeä että mainosmyynti olisi helppoa kuin heinän teko(siis mikäli siinä hommassa on edes muutama asiansa osaava henkilö).

    Tässä tulisi samalla niin paljon ristivetoa eri harrasteryhmien välillä että tapahtuman ajankohta ei mene keneltäkään ohi ja tapahtuman mainostaminen kulkee somepuolella jo ihan itsekseen. Jengiä alueella on siis joka tapauksessa satoi tai paistoi, koten kassa kilahtaa vaikka itse kiihdytysajot jäisivät vähemmälle. Tämä tarkoittaa sitä että yritystenkin kannattaa raahata oma ständinsä paikalle, koska ohi kävelee joka tapaksessa tuhansia ihmisiä.
    Alueelle kannattaa siis paraatipaikalle varata yrityksille jonkinlainen messuosasto ja kerätä myös tästä tuotot kotiin. Se onnistuu jos jengiä saadaan paikalle viisinumeroinen määrä kolmeksi päiväksi.

    Siinä kohtaa kun homma on saatu pari vuotta pyörimään ja vakiinnuttamaan kesän kalentereissa vakipaikat, voisi tietenkin alkaa myös hieman satsata esim.bändien muodossa iltaohjelmalla jne,jne.
     
  6. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Tää on harrastajafoorumi = erittäin rajallinen määrä porukkaa. Täällä voi tingata ja viisastella luokista ja niiden kiinnostavuudesta maailman tappiin, mutta tällä porukalla sää et niitä katsomoita täyteen saa, vaikka jokainen tän ketjun lukija raahautuis paikalle.
     
    Muokattu: 26.10.2019
    heikkisj tykkää tästä.
  7. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Noinhan se on. Palstan mukaan prosentuaalisesti moni menee kisoihin kokoaikalipulla, ei välitä sateesta, lippujen hinta on halpa (kun on FHRA:n jäsen) ja radalle saa olla matkaa satoja kilometrejä suuntaansa ja silti se on ei tunnu missään. Olisi sinänsä mielenkiintoista tietää miten isosta ryhmästä tällöin puhutaan. Veikkaus: parisataa hardcore-fania?
     
  8. Vallu 426

    Vallu 426 2nd gear

    Nii, kyllähän malmilla vedettiin porotokassa 7.5 ja ja yli 300km/h paskalla radalla silloin. Oli hienoa kun pääyhteistyökumppani ei saanut ikinä alastaroon porukkaa liikkeelle katsomaan meidän edesauttamuksia mutta malmilla oli 150 henkee heidän asiakkaita ja homma rokkas.
    No ratahan tosin ei ollu millään muotoa kilpailukykyinen mutta porukkaa oli paljon.[/QUOTE]


    Niin,joo veditte.Esim.Arto Sandberg Pro Stock autollaan edes yritti ajaa kovaa ja mentiin betoniaitaan,niin että tärähti.Koko etupää täysin paskana.
    Onko siis tärkeämpää,että sponsorit tulee paikalle,vaikka 50 hlö,ja katselee sellasta v..un luistelua,ikään kuin jäällä...VAI kun on kunnon rata ja oikeaa kilvanajoa?
    Sieltä löytyy youtubesta otteita tästäkin Malmin kisasta...mutta ajot oli lähinnä pelleilyä,jos ajatellaan kilvanajoa.
    Itse olen vain sponsorina PM autotiimille,mutta kohta 35 vuotta on jotain tullut myös opittua.Olisi mukavaa tietää,kenellä oli 150 asiakasta Malmilla?
    Jenkeissäkään ei ole noin paljon sponsorien edustajia tai sitten lasketaan kaikki,ketkä käyvät siinä auton lähellä.
     
  9. z 900

    z 900 3rd gear

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    Kuvia 2018 pomona finals. Jokainen varmaan näkee että katsomossa on tilaa? Usa väkiluku 330 miljoonaa Suomi noin 5,5 miljoonaa?
     
  10. pile

    pile Gearhead

    Tuolle kallupille vois ihan hyvin olla overdrive alustana. Täältä sitte vaan linkitys muille saiteille. Tai vois se olla jokin muukin alusta. Pää asia että tietoa saataas linkitettyä laajasti.
     
  11. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear


    Niin,joo veditte.Esim.Arto Sandberg Pro Stock autollaan edes yritti ajaa kovaa ja mentiin betoniaitaan,niin että tärähti.Koko etupää täysin paskana.
    Onko siis tärkeämpää,että sponsorit tulee paikalle,vaikka 50 hlö,ja katselee sellasta v..un luistelua,ikään kuin jäällä...VAI kun on kunnon rata ja oikeaa kilvanajoa?
    Sieltä löytyy youtubesta otteita tästäkin Malmin kisasta...mutta ajot oli lähinnä pelleilyä,jos ajatellaan kilvanajoa.
    Itse olen vain sponsorina PM autotiimille,mutta kohta 35 vuotta on jotain tullut myös opittua.Olisi mukavaa tietää,kenellä oli 150 asiakasta Malmilla?
    Jenkeissäkään ei ole noin paljon sponsorien edustajia tai sitten lasketaan kaikki,ketkä käyvät siinä auton lähellä.[/QUOTE]
    Kuka helvetti sulle on puhunu että rata oli hyvä? Se oli ihan paska joka vuos kun sielä vedettiin 94 ja 98. Nyt oli kyse siitä että pääkaupunkiseudulla olevat yhteistyökumppanit ei lähde alastaroon ja vielävähemmän kauhavalle heidän asiakkaitten kanssa. Ajot ajettiin ja jos jotai ymmärrät lajista huomaat edellämainitusta betoniin ajosta että kaasu on pohjassa koko tapahtuman ajan. Ja joo meillä oli 150 asiakasta yhteistyökumppanin kutsumana. Oli sirkusteltat vuokrattuna, kokki, juomat järkkärit ym.
     
  12. Missä on ne nostalgia kilpurit? Niitä aina kuulutetaan. Mulla on ollut Altered (sw race cars 1972) ja 3 etumoottoridragsteria ja kaikki myyty pois. Eikä niitä ole ruotsissakaan kisahommissa. Aluksi kun Kjelle järjesti 2004-2005 ekoja Hot Rod Reunion Malmby kentällä, oli hyvin nostalgia vehkeitä, sitten alkoi Kjula kisat siinä lähellä Malmby ja Eskilstuna välissä. Oli kivasti porukkaa, etumoottoridragstereita oli aina n. 10 ja minäkin siellä useamman kerran... Ei ole enää, ehkä 2-4kpl max max. Menkää nyt katsomaan, ei ole ei vaikka ruotsissa ajovalmiita etumoottoreita n. 25kpl. Meillähän täällä puhutaan nostalgia kisavehkeistä , vaikka niitä oikeasti ei ole. Voi näyttää semmoiselta, mutta ei ole mitään nostalgiaa, jos auto on uusi tai uudehko. Näyttää naapurin penakin tosi nostalgiselta diakonaalipuvussa sunnuntaisin, mutta on kaukana nostalgiasta.

    Missä on one suomen nostalgia vehkeet? Taitaa olla yhden käden sormin laskettavissa ja tiedättä että jos siellä joku häksätin menee 13-14sec niin ei se nyt maailmaa mullista vaan täytys olla joku samantyyppinen kuin esim. Cajjan , joka käy rykäsemässä matalan seiskan tai kutosen nostalgia vehkeellä....

    Aina vaan kaikki haaveilee isoista katsojamääristä ja sirkushuveista kisan yhteyteen. Kuka tulee katsomaan, jos mainostetaan että meillä on SM kisa esim. Kauhavalla, samassa on Amerikanautonäyttely, monsteriajelua, lasten pomppulinna, stereoiden huudatusta ja drifting miesten sudittelua. Ei se lisää yhtään katsojamääriä niitä vain ei enää tule , ainakaan SM kisaan, joten turha sen varaan laskea. 100 - 500 maksanuttta ja piste. Malmilla katuautojen sudittelu, ihan varmasti yli 1000 myytyä lippua !!! Siinä se ero on, vai mitä sanoo Supo?
    EM kisa jos on se 4000 - 6000 niin aika hyvä määrä, mutta jos saa etukäteen myytyä firmoille TYKY päivälippuja esim. perjantaille 1500lippua niin se on jo sitä varmaa tuloa vaikka tulisi akkoja taivaalta. Ai niin EM kisaa ei ole ja FHRA voi itse määrätä milloin se taas on ja milloin ei? näin minä olen asian ymmärtänyt että FIA, kisaajat ei ole vaikuttanut asiaan mitenkään.
    Supo, sää oot tuommonen toiminnan ja yhdistystoiminnan luvattu vankkumaton kannattaja, kerro nyt sitten vaikka 10kohdan systeemissä miten FHRA on se paras vaihtoehto järjestämään kisoja ja miten saadaan homma ylös? Miten esim. Katuautot tulisi ottaa huomioon tulevana kautena, koska se on todennäköisesti se mielenkiintoisin juttu, joka voi saada porukkaa edes hieman enemmän ajamaan ja katsomaan. Ootko jutellut miten ne Ruottisa näitä hoitaa? Siellähän ajetaan drag racingia monissa paikoissa ja tuolla Skellefteå, Sundsvall jne on ihan asiallisesti kisaajia ja katsojia. Oisko kuitenkin kulttuuriero? Täällähän ei lähdetä kisoihin kuin vain huippuilmalla ja silloinkin avensiksella ettei mee matching numbers amerikan auton syyläriin hyttysiä tai tuu pikitahrja maaliin. Niin ja ruotsissa ei kisoja järjestä Amerikanautoilun maanlaajuinen kattojärjestö vaan ihan muut tahot.

    Suomi jäänyt kököttämään 80luvun systeemi päällä ja näkeehän sen kisaajien määrästä, homman toimivuudesta. Kyllä se vain on niin että ei ne valtion virastotalotkaan mitään tuottanut ja onneksi koko systeemi romutettu ja muut yhdistys tai kolhoosihommat ei tätä maata ole vienyt yhtään eteenpäin. Sama se on kaikessa toiminnassa minkä pitää olla tuottavaa, se on yksityinen firma joka sen tekee , jos tekee eikä mikään helvetin kolhoosiyhdistys Mutta toki mää ymmärrän että pitää lipitellä ja olla mukavana, mutta kun se ei johda mihinkään. Siksi minä kieltäydyin auttamasta "laitosta" kun ei se ole se systeemi millä näitä hommia viedään eteenpäin.

    Eikö se ole nyt selvää. Annetaan järjestää kisoja, ne ajaa jotka haluaa ja loput ajaa muualla. Onhan kisoja sanotaanko 500km ajomatkan päässä vaikka kuinka paljon. Nämä SM ja muut kisat on sama miten ja missä ne järjestetään, nehän toimii samalla kaavalla ja rata yms jutut on niihin ihan riittäviä. EM kisa vaatii jotain muuta, mutta siitä ei tarvi meidän huolehtia, FHRA järjestää EM kisan sitten kun taas haluaa. Ja ne jotka haluaa maksaa 350-400e per kisa normi drag luokan tai katuautojen osallistumismaksua maksaa sen ja me jotka ei tehdä sitä ajellaan muualla. Eikö tämä homma ole nyt selvä. Kaikki hyvin valtakunnassa; Ootellaan ja naatiskellaan.

    Aulis

    Olisihan se vain mukava kun tuolla Kauhavalla voisi käydä ajamassa vaikka joka toinen PE, kun olisi yksinkertaiset Race America langattomat ajanottolaitteet ja 2-5hlön porukka. Semmoset ajanottolaiteet pitäs kyllä olla ihan tässä vieressä ja nopealla aikataululla pystyssä vaikka viikottain. Olisi vähän sitä amerikan meininkiä mitä harrastavat siellä joka radalla.
     
    Muokattu: 27.10.2019
    superbird tykkää tästä.
  13. supo

    supo Gearhead

    Edelleen mitä kisoja uusi osakeyhtiö meinaa järjestää?Vai onko se että Kauhavalla joka toinen Pe?
     
  14. tito

    tito 3rd gear

    Hyvää keskustelua ja ei kai haittais toi gallup kysely järjestettäisiin mitä luokkia ja missä katsojat/kilpailijat haluaa.
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  15. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Ja Aulis, tarkoitinkin hieman noita Gasser tyylisiä vermeitä tohon nostalgia luokkaan. No ei niitäkään täällä vielä montaa ole. Kyllä kauhavan jok toinen Perjantai olis hyvä idea, lähiympäristön kuskeille.
     
    supo tykkää tästä.
  16. supo

    supo Gearhead

    Kyllä noita Gassereita on Suomessa eli esim.Motoparkin kisoihin erittäin hyvä lisäluokka ja näissä turvavermeet vauhdin mukaan SVDA:aan mukaan sekä esim.Street luokka katsastetuille autoille Motoparkkiin tutustumisluokkana normi turvavermeet kulun mukaan kertalisenssillä sekä osallistumismaksu esim.100e per kisa.Varikkoalue Gassereille heti portin oikealle puolelle eli öljykatoksesta eteenpäin,olisi maksavan yleisön nähtävillä!
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  17. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Los Cemissä on kesäisin lähes joka keskiviikko kiihotukset. Kalusto 90% muuta kuin Yenkkiautoa ja kuskit lähinnä 1970 -/1980-/1990 -luvulla syntyneitä. Kellolaitteet ostettu ihan Yhdysvalloista, matka 1/8 mile ja paikkana pätkä vanhaa E4 -tietä joka jäi jouten kun saatiin ihan moottoritien pätkä tänne jaaraan. Pari ukkoa tonkin suoran hinkkaajista ajoi tänä kesänä North -listaa ja toinen tais sen voittaakin. Ja hintakin kiihotusillalle on sopiva. Taitaa olla nykyään 20 euroa / kuski, mutta hinta kyllä sisältää grillimakkaran ja pillimehun.

    Paikallisuus on POP, mutta silläkään ei Kauhavaa tai Alastaroa takaisin EM -kisoiksi saada. Ehkä kannattais suunnata katse Mäntsälään.
     
    Yarza, MIAMIDRAGRACING ja supo tykkäävät tästä.
  18. supo

    supo Gearhead

    Kauhavalle yksi hyvä vinkki eli kisavarikko silleen SM-kisoissa että kilpakalusto olisi esillä niin kuin esim.Motoparkissa!Katsottavaa maksavalle yleisölle kuin nyt kun kisakalusto on piilossa lokeroissa bussien/rekkojen välissä.
     
    Source ja MIAMIDRAGRACING tykkäävät tästä.
  19. bbford

    bbford Gearhead

    Ääni tälle. Laitteet oli tosiaan piilossa rekkojen välissä, olisi parempi jos kalusto olisi nähtävillä niin kuin Alastarolla oli.

    Eli ei siellä varikolla kävellessä niin paljoa ollutkaan nähtävää, eikä oikein viitsinyt mennä tiimien katokseen laitteita katsomaan.
     
    Mikkis ja MIAMIDRAGRACING tykkäävät tästä.
  20. Araldite73

    Araldite73 2nd gear

    Idea on hyvä ja lisäksi erittäin helppo toteuttaa. Tilaa löytyy kyllä että laitteet saa vaikka mitenpäin vaan jos järjestäjiltä löytyy halua.
     

Kerro tästä muillekin!