Loppu Kauhavalla Nitrojen EM lyhyeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Ugalabugala, 4.10.2019.

  1. homer

    homer Double Gearhead

    Eivätkös britit joskus olleet sitä mieltä että pohjolan kisoille ei ole EM-sarjassa tarvetta lainkaan? No, ei noita kisojen järjestäjiä taida tunguksi asti olla. Missä lienee yleensäkään nykyisten paikkojen lisäksi ajettu? Norjassa ja kakspyöräisillä Unkarissa?
     
  2. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Joo Brittien mielestä ei tarvitsisi ajaa muualla kuin keskieurooppassa (mukaanlukien ehkä etelä Ruotsissa)... Esim. Riita Barrlettin (Santa Pod radan omistaja) kanssa pilasi useaksi vuodeksi Prätkäpuolelta EM arvon pohjoismaiden kisoilta....

    Viime vuoden kisat oli ekat kisat pitkään aikaan kun Nitro Nationals kisoilla oli EM (FIM) luokat mukana... Sen vuoksi viime vuonna paikalla oli myös Fast fil ja Rikard Gustafsson... Ja onneksi olivat sillä he todistivat omilla 5.8 sekunnin TFB ajoillaan, että Kauhavan radalla on paljon potentiaalia ja siellä voi ajaa lujaa...

    - HUOM. Euroopassa on 5 rataa jolla on ajettu 5 sec aika TFB pyörillä... Santa Pod, Hockenheim, Gardemoen, Tierp ja Kauhava... Jenkeissäkin ko. Ratojen lukumäärä ei ole muistaakseni paljonkaan suurempi, koska pääosin 5 sec ajat on ajettu itärannikolla olevilla radoilla (SGMP, Rockingham, Gainesville, Bristol Raceway, US 131... Olisiko siinä kaikki radat USAssa, joilla on ajettu 5 sekunnin TFB aika... Kaikki "itärannikolla"... Lisätkää ratoja jos unohdin jonkun!)

    Aikoinaan EM kisoja ajettiin useammilla radoilla... Muistaakseni ainakin Piteån radalla oli 90 luvun puolen välin tienoilla EM kisat (Anita Mäkelä ajoi siellä vuonna 1994 ensimmäisen 5.9 sekunnin ajan EM kisoissa Alkkis dragsterilla. Euroopan ensimmäinen 5.9 ajettiin kumminkin jo vuosi tai pari ennen britanniassa heidän omissa kansallisissa kisoissa) ... (Motoparkin radalla on voinut olla... MUTTA SIITÄ EN OLE VARMA). Ruotsissa, oli tietysti Mantorp Park ja muistaakseni Myös Hollannissa on ajettu EM kisoja jollain radoilla, mutta siitä on aikaa...

    Korjatkaa jos muistan jotain väärin... Ja lisätkää ratoja jotka unohdin.
     
    Muokattu: 9.9.2020
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En tiedä, mut oletan, et fyyran toimitsijaväki samoin kuin muukin henkilökunta, on pitkälti etelän veteliä. Sen venyminen on häikäisevän kiitettävää jo nyt, "kyläkisoja" saadaan vietyä läpi tilapäisvoimien avustuksella jne. Mut se et Kauhavalla tapahtuis esimerkiks kahen viikon välein jotain henkilökuntaa vaativaa muun toiminnan lisäksi voi karoittaa ne viimeisetkin vapaaehtoiset. Eli vaatis vastuun hajautusta jos tollaseen ryhtyis, ja edelleen sit tulee eteen se et elättääks se ittensä ja ratayhtiön. Ei o helppoi asioita. Ruottissakin näkemykset ja kulttuuri on erilaista eripuolilla. Mantorp ainakin oli pahoissa vaikeuksissa ympäristöjengin kanssa, eikä Tierpissäkään ruusuilla tanssita. Malmössä taas 1/8 mailin huippurata on n. 6 km Helsingin kokoisen kaupungin keskustasta ja kaupunki tukee sitä. Niil on joitan numeroitakin esittää, et kun keskiviikkosin pääsee vetää eurolla lähdön niin katukaahailu ja sen myötä onnettomuudet ovat vähentyneet selkeästi. Heidän näkemyksen mukaan radan olelmassaolo ja ajomahdollisuus on liikenneturvallisuustyötä.
     
    dart -66, Herje, josu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. jåå, eihän siinä mitään järkeä olekaan että porukkaa roudattaisiin ees taas ja kenellä siihen on taloudellisesti edes mahdollista. Tämähän on harrastus myös toimitsijoille.

    Idea on siinä että rata ei ole Alastaron tapaan varattuna muille käyttäjille, joten esim. PE iltakäyttö joka toinen PE 16.00 - 21.00 on mahdollista. Tämmöinen Malmi tyylin testaaminen, kokeilu...ilman eliminaattoria on se joka saa porukan aktivoitumaan. Eihän näissä pohjoisen katujutuissa ole juurikaan autoja, tai sitten on ne yhdet ja samat jotka kiertää pori, vaasalaisten järjestämät....eikä muutenkaan missään bracket racingissa ole mitään järkeä. "Kaikki voi voittaa" ajattelu on enemmän vanhaa venäjä meininkiä "kaikilla on saman verran". Onhan tuo ero mitä etelässä tapahtuu ja mitä täällä tapahtuu niin iso että jotain pitää tehdä. Itse olen ollut luomassa WCSC systeemiä aikoinaan. Pitkä on historia ko jutulla ja hatunnosto siitä. Homma vain on sitä mitä se on ja jotain uutta pitäisi tehdä täälläkin päin. Kaikkea voi olla, mutta FHRA:lla on toimivia systeemejä etelässä, täällä porukka pitää autojaan, mopojaan enemmän tallissa kuin käyvät riivaamassa niitä. PE testiajot on hyvä juttu. Itsekin tänävuonna maksanut pari kertaa ko jutun ja hinta/laatusuhde on hyvä, tosin monet katuautomiehet ei näihin tule, se on varmaa.

    Perinteiset katukisahommat näyttäs toimivan ainakin etelässä. Ehkä olen väärässä ja täällä pitää vaan ajella brackettia. En ymmärrä miksi FHRA ei tätä puolta kehittäisi. Salo, Hyvinkää, Malmi, Vesivehmaa toimivat hienosti. Onhan FHRA:lla nyt nämä Top Street ja Real street, mutta ne muutama auto per ryhmä (2-4) ajavat niitä ja ei ole heiltäkään pois jos on katukisoja tai katuautotreenipäiviä.

    Helpot ajanottolaitteet (Race America) ja ilta tai LA skabailua jenkkimalliin päälle. Tiedä mihin homma siitä kehittyisi. Nimikin voisi olla "Suutauki" kun "shootout" on jo käytössä. Treenissä vähemmän vaatimuksia kuin virallisessa kisassa ja luultavasti niitä ihmisiä löytyisi myös täältä kulmiltakin? ja miksi ei kuskien omat porukat voi heittää itelle sitä vettä tai lakaista muruja pois ennen kuin lämmittävät baarumeia?

    Onhan se ihan järjetöntä että 3 vkl per vuosi on toimintaa ja sitten 1-2 vaasalaisten juttua. FHRAn kannattaisi ottaa radasta enemmän irti ja edelleen se ihan varmasti toimisi niin että hommia hoitaa myös paikalliset, sillä edellytyksellä että ei heti puolet ala kyräilemään ja käännä selkää kun on kyseessä se "paska fhra".... Yksinkertaiset ajanotot ja helppo systeemi järjestää jne. SM kisojen yhteydessä oleva treenijuttu ei tule vetämään normi kaduntallaajia, se on ihan varma. Kynnys mennä sinne testaamaan autoaan on liian suuri.

    Katsotaan mitä päättävät. Toivottavasti nykyinen järkijohtokunta vie asioita oikeaan suuntaan, mikä se onkin.
    a
     
    Muokattu: 9.9.2020
    Vermilion tykkää tästä.
  5. kari6767

    kari6767 3rd gear

    Hyviä ideoita aulis sulla,miks et toteuta ja toimi?
     
    Mikkis, Duster440, supo ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Tais olla PM= Pohjoismaiden mestaruus osakilpailuja Piteåssa!
     
  7. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Katso tämä kisakalenteri...

    http://drdb.eu/search.asp?ar=1994

    1994-07-01 - Midnight Sun Internationals

    Taisi siihen aikaan olla "European Challenge“ nimellä.
     
    Muokattu: 9.9.2020
  8. supo

    supo Double Gearhead

    Toivottavasti porukat eivät ole unohtaneet Suomen ensimmäistä kiihdytysrataa Motoparkkia missä tämän hetken tasaisin baana sekä luvat kunnossa,toivotaan että ensi kaudella parit SM-kisat ja katutapahtuma.Tasaisuus on mittarein mitattu eli tiedunkeruu kertoo ettei töyssyjä löydy!
     
    Mikkoli, jknR, chevy 2 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    1996 ajettiin ensimmäinen vuosi Virallisesta FIAN sarjasta.
     
    jknR tykkää tästä.
  10. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Jep. Sen vuoksi kijoitin sen 'taisi siihen aikaan olla... "...

    Ajettiin Euroopan tasolla, mutta ei FIA:n alla.
     
  11. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Ei todellakaan ole unohdettu... Motopark on aina ollut minun suosikkirata... Vasta Kauhavan radan tulo loi minulle toisen suosikkiradan.

    Todellakin toivon, että ensi vuonna ajetaan kilpaa Motoparkissa.
     
    jknR tykkää tästä.
  12. SARKERI-71

    SARKERI-71 Gearhead

    Motopark 19.07.1987

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Ford Mustang (NT-369) Motopark 19.07.1987

    [​IMG]

    Ford Mustang (NT-369) edelleen SAMA omistaja Lappeenranta 08.09.2020

    [​IMG][​IMG]
     
    Muokattu: 10.9.2020
    jknR tykkää tästä.
  13. SARKERI-71

    SARKERI-71 Gearhead

  14. jknR

    jknR Gearhead

    Summernationals vai mitkä ne kisat nyt oli elokuussa, niin oltiin rouvan kanssa katsomassa perjantaina testilähtöjä. Viereen sitten tupsahti paikallinen pariskunta, olivat kuulema olleet pyöräilylenkillä ja tulivat katsomaan kun näkyi että radalla on väkeä. Kyselivät sitten mistä ollaan jne. Kertoivat sitten myös että onhan tää nyt hyvä kun täällä tapahtuu jotain. Kertoivat myös että tietävät sen turhasta valittajan mikä kerää nimiä listaan. Heidän mielestä TopFuel oli ihan hiljainen Drakeniin verrattuna. :D Tommin lähdön älkeen totesivat että nyt voikin jatkaa lenkkiä ja voi osallistua keskusteluun kun on tullut paikan päällä nähtyä - tästä on turha valittaa.
     
    dart -66, kurko71, Blower Camino ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. homer

    homer Double Gearhead


    Itse ynnäilin noita paikkoja jossa on ajettu virallisen em-sarjan alkamisen jälkeen. Eikös ensimmäinen kisa ollut Alastarossa 1996? Motoparkin juhannuskisoissa taidettiin ajaa kaksipyöräisillä jotain euroopan sarjaa kun mm. Eric Tebuil taisi olla paikan päällä.
     
  16. pile

    pile Gearhead

    Kyllä näistä pe iltaisia testaus päivistä on ollut keskustelua joka tasolla. Jostain syystä näitä vaan ei ole vieläkään saatu toteutettua. Toivotaan että jo tulevana kesänä homma rokkaas.
     
  17. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Oi noita aikoja! :)
     
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ekas kuvas Hultholmin 440 six pak cuda stokkeri, Sit Isokivijärven vallu ja kivinummen Acadian. Viikko sit sattumalta Virroilla ku käytiin syömässä ni törmättiin ja rupateltiin Isokivijärven Jariin ja siin hetki vierähti..., mobilistihommia jeeppien parissa nykyään. Seuraavas Ridbergin Camino, Chevelle jää tunnistamatta mut oisko katuhaukan? Sit vika kisakuva Nixxonin 'cuda ja Oulusta joku chevy 2:lla..., nimi ny hakusessa mut ajo kisaa myöhemminkin muil vehkeilllä.
     
    Herje tykkää tästä.
  19. Pro Pätkis

    Pro Pätkis Gearhead

    Sininen Chevy II:n remmiahdetulla pikkulohkolla ja puikoissa Pirkosen Jone Oulusta. Ajoi myös 90 luvun alkupuolella mintunvihreällä 64 /65 Buick Skylark / Specialilla SG:tä ja sit vielä pari vuotta dragsterilla Super Comppia. Tuota Buickia on tietääkseni Jone yrittänyt metsästää, mutta siitä ei tunnu olevan kenelläkään havaintoja.
     
  20. Uhka vai mahdollisuus?

    Lentonäytös toi Kauhavalle sotilaskentän statuksen – Nouseeko Etelä-Pohjanmaan taivaalle jälleen hävittäjäkoulutettavia?

    Kentän kiitoteineen ja rakennuksineen omistavan LSK Business Parkin toimitusjohtaja Mika Marjamäki on tyytyväinen tapahtumaan ja sen tuomiin yhteydenottoihin.

    Lentokoulutusta kentälle jo perustamisestaan asti hakeneen yhtiön uusi täky on sotilasilmailun suuntaan.

    Kauhava Airshow´n järjestäminen edellytti muun muassa kiitorata-alueen tarkastusta ja hyväksyntää nimenomaan sotilaskäyttöön.

    "Hyväksyntä kentän käyttämiseksi sotilasilmailuun on voimassa kaksi vuotta. Tuomme tietenkin tämänkin asian mielellämme esille tarjotessamme Kauhavan lentokentän aluetta rakennuksineen lentokoulutukseen ja muuhun lentämiseen liittyvään toimintaan. Tämä on iso tilaisuus", Marjamäki sanoo.

    Kauhava oli pitkään tarjolla sotilasilmailun koulutuspaikaksi kahdelletoista Euroopan valtiolle. Ilmavoimien vielä pitäessä kentällä tukikohtaansa eurooppalainen Lloyd`s Register Quality Assurance myönsi toiminnalle laatutunnustuksen.

    "Kaikki lentokoulutukseen tai lentämiseen liittyvät tahot ovat tervetulleita Kauhavalle."

    Marjamäen mukaan 2,7 kilometrin pituinen kiitorata on pidetty huoltotoimin ja korjauksin hyvässä kunnossa.

    Myös alueelle rakennettu kiihdytysareena tukee varusteluineen lentotoiminnan tarpeita. Tarvittaessa autoilua varten tehtyjä rakenteita voidaan purkaa lentotoiminnan tieltä pois.
     

Kerro tästä muillekin!