Minä en (henkilökohtaisesti) halua mitään musa tai muuta festarijuttua sotkemaan kiihdytysajoista nautintaa... En sinänsä vastusta asiaa, mutta pitää olla mahdollisuus maksaa vain kiihdytyskisojen pääsylipuista. Nykyinen päätös vuoden 2020 osalta (jos ei tule EDES prätkäluokkien EM kisaa Kauhavalle) tarkoittaa osaltani sitä, että menen katsomaan normi SM kisan tai pari Motoparkkiin (tai ehkä toisen Kauhavalle) ja menen katsomaan EM kisoja Tiepiin (rahoja valuu ulos Suomesta)...
Vähän samoilla linjoilla. Joku monsteriauto"show" on täysin turha, ehkä sitä pakollista yleisön ajattamista maksua vastaan vielä ymmärrän mutta viihteeksi siitä ei ole. Bändit jne illalla, joku 5e lisämaksu korkeintaan, pääsylipun hintaan sitä ei kannata laittaa. Pari vuotta sitten Alastaron finaaleissa soitti bändi tornin juurella rekkalavalla ja se toimi. Henkilökohtaisesti ei kiinnosta mikään "nitro show" ilman em-arvoa, kohtapuoliin pitää suunnitella ensi kesän matka joko sweduihin tai Saksaan.
Siis itse tapahtuman kuluja on tällaisessa tilanteessa järjetön nostaa millään ”sirkushuveilla”, ainakaan mitenkään merkittävästi ja sen vuoksi festarit festareina. Kisan yhteyteen voidaan kuitenkin järjestää muita tapahtumia jotka eivät ole kilpailunjärjestäjän pussista pois, vaan parhaassa tapauksessa jo näistä itsessään olisi lisätuloja. Pointti on se että alueelle tarvitaan lisää POTENTIAALISIA lipun ostajia myös kiihdytyskisaa katsomaan. Mikäli alueella tai lähialueella järjestettäisiin EM-kisan aikana iso cruising ja rompetroritapahtuma Forssan Pick Nick tyyliin, mutta kaksipäiväisenä, tästä valuisi varmasti muutama tuhat ukkoa ja akkaa myös maksettuihin kiihdytystapahtuman katsomoihin, eikä se itsessään maksa kilpailun järjestäjälle mitään. Eli tässäkin koottaisiin lajin kaikki ”genret” yhteen tapahtuimaan ja synergiat hyödyttää kaikkia toimioita, eikä kenenkään tarvitse maksaa mistään mistä ei halua maksaa, eli täydellinen winwin tilanne.
Jos tuo onnistuu niin fine ja kannatan asiaa... Ei kuitenkaan pelasta ensi vuotta, sillä minulle EM arvon omaavien kisojen seuranta on se jutun ydin... Esim. Kun asuin vuonna 2017 keski-Euroopassa niin menin katsomaan Nitrolympx kisoja Hockenheimiin. Matkustin jopa yöbussilla 600 km että pääsin heti Perjantaiaamuksi radalle.
Pakko kyllä nyt kysyä GS että oletko järjestänyt itse jotain tapahtumia? Ihan mielenkiinnosta kysyn.Älä ota hernettä nenään tästä kysymyksestä.Sulla kun on ideoita niin siitä vaan toteuttamaan????
Olen, mutta ”laji” toinen. Meillähän on sitä varten organisaatio ja siellä valitut päälliköt joiden tehtävä on toteuttaa ja kuunnella kenttää jos omat ideat loppuu.
Mun mielestä tuo GS järjestää no prep kiihdytys sarjaa suomeen maanlaajuisena joten apuja ei sieltä ehkä tule eikä tarviikkaan kun just niinkuin GS sanoi, ukot on valittu sinne keksimään jotain jos ei hommat vedä.
Eikä siinä, kyllähän tuo GS oikeessa on ollu että toi no prep vetää nyt ja tulevaisuudessa varmaankin vielä enemmän ainakin kun tuota lentokenttä kisailua katsoo verrokkina sm kisat.
Oli nuo aika ikimuistoisia häppeningejä ( 1988,1990) Ekalla keikalla esiintyi muistaakseni bulgarialainen kansantanssiryhmä Nussiva Pyramidi jossa solisti oli kovin Mato Valtosen oloinen. Samalla keikalla oli Saunalada vs Vihtamosse- pudotusajo ja lopuksi Mossen pudotus Bell 205:n nostokoukusta varttimailin korkeudesta. Voi Hesus Almighty mitä dokaamista ne reissut oli. Varmaan kymmenentuhatta hahmoa majoittuneina pitkin pusikoita ja penkkoja, kauhea älämölö jatkui aamuun asti ja siitä sitten pirteänä ja hyvinvoivana vaan radan varteen poreilemaan heti kun varikolta alkoi kantautua oikeanlaista ääntä. Sen verran on tällä avautumisella tekemistä otsikon kanssa että tuolla oli tod näk myyty lippuja niin paljon kun viranomaiset sallivat plus aivan vitusti vielä lisää. Väkeä niin että päät kolisi yhteen mutta aika oli erilainen. Oli kova noste taloudessa, hyvä työllisyys, US autojen tuonti oli lähtenyt kunnolla vauhtiin ja autokulttuuri oli erittäin jenkki-on-jees henkistä ja sellaisia osteli ekaan duuniin päässeet ajokortin just saaneet heput järkyttävän kokoisilla autolainoilla....mitä väliä kun bensa oli alle 3mk litralta ja töitä piisasi. Oli uusi moottoriurheilupyhättö joka taisi olla ensimmäinen kunnon rata ikinä ja sinne piti päästä kuten muslimien pitää päästä Mekkaan...siinä oli monta muuttujaa jotka kaikki oli plus-merkkisiä samaan aikaan.
Oikeasti ajatko suoraan tierpiin. Tuo on nyt täyttä paskan jauhantaa. Ajallisesti kun lähset kehä3 ajamaan kauhavalle se vie n. 5-7 h riippuen kuinka ajat. Taas jos lähdet sataman niin laiva ei ole vielä kunnolla lähetnyt satamasta kun tuo aika on mennyt. Asenne ongelma sanon mä.
Tiedä sitten olisiko mahdollista saada vintage dragster- touhua oikeiden FIA / EDRS kisojen yhteyteen mitenkään? Näin tavallisen sukankuluttajan perspektiivistä esim 2018 Do-Dads/ Vintage dragster tapahtuma oli erinomaisen hauska vaikka ajettiinkin 1/8 lippulähdöllä ja käsiajanotolla. Varikko oli avoin koko tapahtuman ajan eikä pipot kiristäneet, enemmänhän tuo oli nostalgiameininkiä kuin kilvanajoa. Voi tosin olla haasteellista kun ratoja on yksi käytössä eikä siinä ole kovin montaa kaistaakaan
Vituttaa lukea tätäkin ketjua kun kaikilla on heti murhaava ajatus että kauhava ei ole oikea paikka. Mietyikääs tätä oikeasti. Kauhava on meidän mahdolisuus oikeasti. Ei meillä suomessa tuollaisia paikkoja montaa jossa oikeasti voidaan (tai voitaisiin) järkestää EM tason kisoja. Vaikka itseäkin vituttaa tuo em kisojen välivuosi. Mutta totuus on että mikäli ei löyry jotain miljonääriä joka satsaa tähän touhuun ei näytä olevan muuta järkevää tapaa hoitaa asioita kuntoon kuin pitää välivuosi. Eikä kauhava mitään yleisökatoa ole aiheuttanut. Jos katsotaan viimeistä 10 vuotta taaksepäin. Kyllä ajan hammas vaan nyt nakertaa drag race a ja uutta imua pitää hakea. Fhralla on nyt uusi johtokunta heillä on nyt vakava paikka löytää ratkaisuja jotka tuovat lajin taas yleisön huulille. Tälläinen mollaminen tätä yäälä harrastetaan ei miltään osi paranna tilannetta. Annetaan työrauha heille.
FHRA,n SM dragrace tapahtuma ja american car show samalle viikonlopulle Kauhavalle ,pääsylippujen hinta 10e ja kuski auton kanssa ilmaiseksi,niin rupee asfaltti rupee täyttymään ja kansaa tulee paikalle.
Kauhavassa on paikkana todella paljon potentiaalia. Nyt pitää vaan puhaltaa yhteen hiileen, myös lsk'n. Esim hinnoittelu karannut käsistä.
Kisat ovat väärässä paikassa ja ei sille voi mitään. Kun Malmin kenttä katoaa ja tuo Mäntsälä ehkä toteutuu niin siinä on teoriassa mahdollisuus. Ehkä FHRA laskee tuon varaan... https://www.mantsala-aero.fi/
Minä itse pidin ja pidän edelleenkin Kauhavan rataa ja ympäröiviä fasiliteetteja jo nyt paljon parempina kuin Alastaron radalla on ikinä ollut. Harmittaa vain hemmetisti tuo, että heti luovutettiin kun ei tullut tarpeeksi katsojia ekoihin Nitro kisoihin.