Loppu Kauhavalla Nitrojen EM lyhyeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Ugalabugala, 4.10.2019.

  1. Duster440

    Duster440 Gearhead


    ONNEKSI moni tuntee sut eikä ota nämä sun kirjoitukset tosissaan, porukka pitää sut lähinnä pellenä jonka suu vaan käy etkä saa mitään hyvää tehty lajin eteen vaikka me kaikki tiedetään kuinka SINÄ kyllä hoitaisit yksin kaikki kuntoon jos joku vaan pyytäis sut siihen.

    Sun henkilökohtaiset "tunteet" toisia puuhamiehiä ja naisia kohtaan voisit pitää sun korvien välis ja keskittyä siihen että meillä kaikilla harrastelioilla olis ainakin 2 rataa misää kiihdytellään.

    Radan rakentaminen on käynnis ja etenee joka päivä. Se on totta että siihen menee aikaa mutta mitään ei ole valmistunu ennenkuin se on aloitettu.
     
    JYR, Wicked Witch of the West, supo ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Duster440

    Duster440 Gearhead

    Tämän ymmärrän aivan täysin vaikka oma mielipide on että mielummin rata jossain kun ei missään. Pakko on yrittää jotain tehdä vaikka helpompi olis odottaa että se kuuluisa jokumuu tekis:rotfl:
     
    Wicked Witch of the West, kuula, dart -66 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Duster440

    Duster440 Gearhead

    Westcoast Motor Show -organisaatio osallistuu erittäin merkittävällä summalla Botnia Dragway kiihdytysradan rakentamiseen! Tänään 24.9.2023 Westcoast Motor Show Crew luovutti Botnia Dragway’lle 15.000 € shekin!
    Shekkiä luovuttamassa Westcoast Motor Show’n puolesta Jarkko ”Jake” Mäki-Ista ja vastaanottamassa Juha Lehtinen, Sunrise Cruisers ry. ja Timo Orhanen, Kurikan Kaupunki/Drag Race Finland ry.
    Westcoast Motor Show on järjestänyt autonäyttelyitä Vaasassa Botniahallissa vuodesta 2014 lähtien. Järjestäjät ovat löytäneet näyttelyihin kerta toisensa jälkeen hienoa ja monipuolista kalustoa sekä Suomesta että Ruotsista. Tapahtumat ovatkin olleet harrastajien sekä suuren yleisön näkökulmasta katsoen erittäin laadukkaista ja järjestelyjen osalta pro-tasoa.
    Nyt Westcoast Motor Show järjestäjät ovat päättäneet lopettaa pitkän ja ansiokkaan toimintansa näyttelyiden järjestäjänä. He päättivät lahjoittaa varoja maakunnassa kohteeseen, joka tulee hyödyttämään alueen ja koko Suomen harrastajia sekä suurta yleisöä mahdollisimman laajasti. Botnia Dragway -projektin ¼-mile (402m) eli varttimailin radan viisitoista viimeistä metriä, jotka ovat tulevan radan nopeimmat metrit, oli Westcoast Motor Show porukan yksimielisesti valitsema kohde. ”Harrastajilta nämä voitot on saatu ja ne suunnataan tällä tavoin takaisin harrastajille”.
    Botnia Dragway yhteistyötahoineen kiittää Westcoast Motor Show -porukkaa. Harrastaminen jatkuu ja Jurvassa tavataan!!
     
    Wicked Witch of the West, Kähmy 545, Herje ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. jknR

    jknR Gearhead

    Duster440 tykkää tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joku vetytekniikasta kiinnostunut lentämistäkin harrastava oli yrittänyt saada omille mailleen korpikentän luvat. Elikkä pitkä suora metsään. Ei ollut mennyt avissa tai mikä niitä vaivaa, läpi. Pikkulinnut on laulaneet, että kenttä on kuitenkin tehty. Mutta se olisi luvitettu olemaan vetyajoneuvojen koeajorata. Tiedä noista, toisen käden tietoja.

    Mutta niin kuin ideatasolla jotakin semmosta hakee, mihin suorastaan tukea tungetaan ja saattaa saada sekä luvat, että tuet.
     
  6. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Vai hiittisuora, kun rouvansa harrastaa hevosia? Näkyy satelliittikuvissa.

    Edit: Näkyy olevan asfaltoitu, ei taida hevoiset juosta siellä.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  7. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Eri mieltä. Ei Aulis ole "pelle" vaan intohimoinen harrastaja. Hardcore. Pitkälinjalainen. Pitäisi olla kiitollinen, että hän jaksaa ylipäänsä notkua jollain tavalla lajin parissa. Se saattaisi olla päinvastoin huono juttu jos hänellä olisi ns. "parempaakin tekemistä".

    Ja ainakin Auliksella on mielipide. Eikä hänellä juuri ole vaikeuksia sanoittaa sitä.
     
  8. Toiset puhuu ja toiset tekee.
    Moni nuorempi harrastaja sanoo, ettei tämä Overdrive juuri kiinnosta, koska täällä on aina sama mies tietämässä kaikesta kaiken ja osaamassa muita paremmin. ;)

    Ihan oikeasti, monikin voisi ottaa hiukan kannustavamman asenteen, kuin dissata ja moittia niitä harvoja, jotka tämän lajin tulevaisuuden eteen jotain tekevät. On niin helvetin helppoa huudella "viisauksia" sivusta.
     
    supo, Rami_Vaan, Duster440 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Minun mielestä yleisöä ei voi tietyn pisteen jälkeen "manipuloida" kiinnostumaan DR:sta markkinoinnin, viidakkorumpujen tai poppasliemin jos sen ydin lajina ja viihdetuotteena on tylsä. Saati vielä vähemmän jos kisapaikat ovat jossain jontkassa. Tai huomioiden, että DR kisoissa on aina jokeri-elementtinä se sataako vai ei.

    Eli vaikka DR:iin lajina olisi kaataa loputtomiin lisärahaa (esim. ratapuitteisiin) niin ei sillä saa pestyä pois sitä jos DR ei vaan toimi yleisölle uskottavana viihdetuotteena.

    Omasta mielestä esim. kaikenlaiset keinotekoiset "indeksoidut jarrutteluluokat" (Stock, SS, Comp Elim, yms.) ovat lähinnä haukottavia. Vaikka niiden tekniset nyanssit aukaistaan asiantuntevan kommentaattorin (selostajan) avulla yleisölle niin edelleen vaan haukotuttaa. Tämä ei tietysti tarkoita, että kilpurin ratin takana haukotuttaisi. Mutta "index luokkien" osalta tämä tylsyys on tietysti ollut aina ns. ikuisuuskysymys ja perusteet niiden kilparyhmien olemassaololle DR viihdetuotteessa useimmat tietänevät.

    Niin tarvitseeko DR lopulta yleisöä? Jos tarvitsee niin mihin? Vai riittäisikö se jos kovimmat hardcore harrastajat kokoontuvat keskenään, ratkaisevat keskinäisen paremmuutensa koska ovat niin yhdessä päättäneet ja suuri yleisö vilaisee kisat YouTube:sta, jos heillä ei satu olemaan parempaa viihdettä juuri sillä hetkellä tarjolla.
     
    Muokattu: 28.9.2023
  10. Onko nämä mainitsemasi luokat jarruluokkia?! Älä nyt höpötä
    Kokeileppa ajaa Stock, Superstock tai Competition Eliminator ryhmissä edes indeksiin, joka
    on aika ehdoton jos meinaat edes pärjätä.

    Nuo on niin kovia ryhmiä että sinne saa
    mennä kokeilemaan että pääseekö ikinä edes omaan indeksiinsä.

    Drag racingissa on jarruryhmiä joissa ei tarvi ajaa täysiä ja me jokainen tiedetään mitä ryhmiä on ollut ja on edelleen.


    Ja edelleen Jurvan rata:
    - Milloin siellä ajetaan (2030, 2035)?
    - paljonko on kerätty rahaa?
    - 15 000eurolla saa 15-30metriä rataa. Hyvä alku
    - Nostan hattua jos siellä joskus ajetaan, mutta aika kovaa on mainostaminen ja puheetkin. Olisiko kuitenkin realismi hyvä asia.
    - Realismi ei ole mitään dissaamista. Mää oon vuodesta toiseen kuunnellut niitä ko. päähenkilöiden puheita ja kyllä välillä pitäs olla joku naru jolla leijuvan kaverin sais vedettyä maanpinnalle. Kukaan ei tosin kiellä haaveleimasta suuria.

    Ja toki maksan lipun ja tulen katsomaan (jos oon vielä hengissä) jos ja kun jurvassa vielä ajetaan.

    A
     
    Muokattu: 28.9.2023
  11. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Yleisö haluaa aistia DR:ssä kolmea "V:tä":

    Vauhtia

    Voimaa

    Vaaraa (=kilpa-ajoon liittyvää vaarallisuuden tunnetta)​

    DR:ssä on kolme luokkaa jotka näitä pystyvät yleisölle välittämään: Top Fuel, Funny Car sekä Pro Modified.

    Ilman näitä em. kolmea luokkaa DR:n viihdearvo on yleisölle varsin ohutta. Suorastaan tylsää.

    Ja kuten totesin jo aiemmassa vastauksessa, tämä ei tarkoita että minkään ryhmän DR-kilpurin ratin takana olisi kuskilla tylsää, helppoa tai että siellä haukotuttaisi. Tarkoitan nimenomaan DR kisaa paikan piällä seuraavan yleisön näkökulmaa. Se mitä DR kilpurit ja kisaaminen välittävät olemuksellisesti tunnelmana yleisöön.
     
    Muokattu: 28.9.2023
  12. jknR

    jknR Gearhead

    Kyllä mä ihan mielikseen katselen kuka ottaa parhaat reaktiot. Siis kiinnostavia luokkia kaikki.
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Stock ja SS ymmärrä mitään niistä luokista. Mutta kiva niitä katella kun vakion näkösiä ja SS autojen keuloja kiva kans katella.
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Noissahan se tekniikka on kaikkein viimeisimmän päälle hinkattua. Just mitään ei saa tehdä, mutta silti kulkee niin maan perusteellisesti.
     
  15. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Se voittaa joka huijaa parhaiten!
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tai osaa lukea sääntökirjasta myös rivivälit. Se, mitä ei ole kielletty ja niin edelleeen.
     
  17. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Samaa mieltä kuomaseni, mutta tällä erotuksella (Stock ja SS ryhmiin liittyen):

    Noissahan se tekniikka on kaikkein viimeisimmän päälle hinkattua. Just mitään ei saa tehdä, mutta silti kulkee niin maan perusteellisesti.​

    Kyllä ne "muut ryhmät" Top Fuelin, Funny Carien ja Pro Modien vetojen välillä oli lopulta ns. täyteryhmiä. Kyllä niitä toki seurasi ohimennen, mutta koko kisan ajan odotti sitä että kunkkuluokat tulee viivalle.

    Eikä se ollut sattumaa, että useimmiten Top Fuel oli viimeinen ryhmä mikä kisaviikonloppuna ajoi. Toisinpäin järjestettynä porukka olisi valunut pois kisa-alueelta ennenaikaisesti.
     
    Muokattu: 29.9.2023
    Araldite73 tykkää tästä.
  18. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Muokattu: 29.9.2023
  19. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Noihin kolmeen luokkaan voisi kyllä lisätä TopDoorslammerit ja nopeimmat Street autot
     
    Herje tykkää tästä.
  20. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Se mikä näissä alemmissa luokissa varmaankin häiritsee on niiden "kliineys". Aukaisen hieman mitä ajan tällä takaa:

    Miettikää esim. Pro Stockereita. Siis sille tasolle mille se on vedetty jenkkilässä jo vuosikausia sitten. Onko tylsempää ryhmää vaikka näiden kuutiotilavuudeltaan rajoitettujen vaparien pitäisi edustaa eräänlaista omaa "kunkkuluokkaansa"? Kliiniä, useimmiten täysin yllätyksetöntä tahkoamista alusta loppuun. Tai jos jotain tapahtuu niin useimmiten pito häviää, kuski höllää kaasun ja rullaa körötellä täysin turvallisesti lopun matkaa.

    Kuka jaksaa seurata tällaista "kilvanajoa" haukottelematta kun DR-viihdetuotteen "pyhän V-kolmiyhteyden" kaava ei vaan toteudu.​

    Kunkkuluokissa yleisöön sen sijaan aistii tietynasteisen raa'an repivyyden. Ollaan kiihdystyskulkineiden hallittavuuden äärirajoilla eikä kenellekään jää epäselväksi mitä on pelissä: tiedossa on 10.000 hp:n edestä voimaa, äärimmäistä vauhtia ja vaarantunne on niin läsnä kuin olla ja voi. Kaiken tämän voi aistia yleisössä kun "pyhä V-kolmiyhteys" on laskeutunut DR-taivaasta maan päälle nitrometaanin muodossa.

    Voihan se olla niinkin, että sen jälkeen kun nitrokärpänen on käynyt yhdenkin kerran vierailulla niin DR maailma ei vaan enää ole entisensä. Yleisölle.
     
    Muokattu: 29.9.2023
    jknR, Rami_Vaan, 930BiT ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!