Loppu Kauhavalla Nitrojen EM lyhyeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Ugalabugala, 4.10.2019.

  1. supo

    supo Double Gearhead

    Ihan pittää kysyä kun näköjään saman kylänmies tiällä juttelee että oletko ajanut/millainen aikakorttti löytyy takataskusta?Oletko kiertänyt kisoja ajaen/katsoen miten paljon ja oletko huomannut että Suomessa ei ajeta enää EM-kisaa eli ajetaan ihan sm-kisaa jolloin Pro Mod,Top Fuelia ei nähdä radalla?
     
    kuula, Peeaa ja Harri S tykkäävät tästä.
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ite en oo käyny isoissa kisoissa ku kerran. Joku Indy se oli. Istuttiin siel aikalail maalipäässä. Siin oli jotain nitrofunnyja ku ajeli pudotusta. Kuulutuksia ei siel kuulunu, eikä mitään hajua ketä suuruuksia siel suoritti. Laitteet kulki muutaman satkun sisään toisistaan, pyyhkäs siit ohi, ja jompikumpi kai voitti. Meteli oli vähän kovempi, ehkä vauhtikin, mut noin muuten oli niinku ois supercomppii kattonu. Ei sitä kauaa jaksanu, varikolle pyörii, siel oli paljo mielenkiintosempaa.
     
    kuula ja jknR tykkäävät tästä.
  3. Duster440

    Duster440 Gearhead

    Autoharrastelioita on monia ja eri asiat kiinnostaa autoista ja autotapahtumis.

    Yksi asia aina ihmetyttää täälä overdrivella ja tapahtumis. Miksi pitää haukkua joku asia mitä joku on tehny/tekee ja miten se auttaa meitä kaikkia harrastajia tulevaisuudes?

    Tänä päivänä kun on niin vihreetä niin eikös se on meidän kaikkien ongelma pitää autoharrastus hengis ja vedetään samaa köyttä.

    Meidän ratahanke on sellanen että vieres on ympyrärata missä voi ajaa samalla kun toiset kiihdyttelee mikä omasta mielestä on hyvä asia. Itte en ymmärrä rataluokista tai drifting säännöistä mitään mutta tekniikka ja rakentelu ratkaisuja kiinnostaa aina.
     
    FuryIII '71, JYR, Volvo_5.7 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. supo

    supo Double Gearhead

    Hienosti etenee omalla painollaan Botnia DragWay eli sain aikoinaan Alastarolla laminaattikuvan alueesta mitä tulee ja hienosti tosiaan etenee asia kerrallaan!Toivotaan että päästään ajamaan siellä kisaa/harjoituksia!Arvostan puuhaimmeisiä jotka jaksaa tehdäasian eteen töitä!
     
    JYR, jknR ja Turbiini tykkäävät tästä.
  5. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Aikakortti löytyy. Hobbyisti tasolta. Ei mitään sellaista jolla voisi rehvastella kylänmiehille Esson baarissa.

    Olen kiertänyt kisoja. Yleisön edustajana.

    Olen tehnyt mainitsemasi huomion. Tottakai.

    Olen korostanut ainakin kahteen eri otteeseen (linkki-1 ja linkki-2) täysin yksiselitteisesti, että se jos yleisöön ei välity oikeastaan DR kunkkuluokkien ulkopuolella kuin tylsyys ei tarkoita sitä, että DR-kilpurin ratin takana olisi kuskeilla itsellään tylsää, helppoa tai että siellä haukotuttaisi.

    Edustan mielipiteelläni myös vain yhtä henkilöä DR yleisöstä, en suinkaan koko DR yleisöä. Sekin on hyvä muistaa. Saatan toki hieman keskimääräistä analyyttisemmin perustella mikä "nyky-DR:ssä" minun mielestä mättää yleisön näkökulmasta jos siinä mielestäni on jotain mikä siinä mättää yleisön näkökulmasta. Ja jos on jotain positiivista sanottavaa niin senkin voin vastaavasti tuoda ilmi ja perustella.

    En minä kuitenkaan ala keskusteluissa sanomaan sitä mielipidettä jonka voisin kovin helposti arvata jonkun toisen haluavan kuulla. En vaan koe mielekkääksi olla "laumalauluja takaisin kaiuttava mielipide-peesaaja". Tämäkin on varmaan tullut OD:lla melko selväksi.

    Nyt minun kysymys, jonka esitin jo aiemmin täällä: tarvitseeko DR lopulta yleisöä "paikan piälle"? Jos tarvitsee niin mihin? Vai riittäisikö Suomen nykyisessä DR-skenessä sittenkin se jos kovimmat hardcore harrastajat kokoontuvat keskenään, ratkaisevat keskinäisen paremmuutensa koska ovat niin yhdessä päättäneet ja suuri yleisö vilaisee kisat YouTube:sta, jos heillä ei satu olemaan parempaa viihdevaihtoehtoa juuri sillä hetkellä tarjolla.
     
    Muokattu: 30.9.2023
  6. puna niska

    puna niska Gearhead

    Onko lajin ongelma vaan se että ei ole neppaajia ringissä ja nuoriso vetää luisua tai cs:ssää?
    Ämöriikän nou repin kun sais jotenkin tuotua tänne, koska jotain siinä on onnistuttu tekemään oikein vaikka on joiltain osin vähintään vaarallista.
     
  7. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Oma kokemukseni Nitro-natikoista:

    Top Fuel putkien rullatessa burnikseen mieleen iskeytyy ajatus kuinka kukaan voi ajaa tuollaisella mekaanisella tuomiopäivän pedolla. Saati hallita sellaista. Tai selvitä ajamisesta hengissä.

    Burnout. Maltillinen, mutta kaikille on selvää että kohta ilmassa on vain ja ainoastaan raakaa primitiiviä voimaa. Niin paljon kuin tällä planeetalla on voiman muodossa mahdollista tarjota ja aistia. TF putki asemoidaan lähtöön.

    Pre-Stage. Remmiahdetun motin polttoaineen syöttö käännetään asentoon "voitto tai kuolema". Nitrometaanin katku alkaa täyttää ilman. Kuin ruutia. Tämä ei voi tarkoittaa kuin että joku polttaa kohta hirvittävän määrän nestemmäistä räjähdysainetta kilpurin pedaalin käskyttämänä.

    Stage. Joulukuusen valot tippuvat alas. Nitrourut alkavat lyömään tulta kuin helvetin portit olisivat auenneet. Järjen kappaleiksi repivä äänimaailma laittaa yleisössä näköaistin sekaisin. Keho ottaa vastaan kuin iskun kilpureiden voimasta. Jalkojen alla maanjäristys. Pelttoritkin vapisevat pelon sekaisesta jännityksestä kun TF räjähtää kiihtymään. Ja se jokin joka oli äsken tuossa nokan edessä katoaa täysin käsittämättömällä vauhdilla jonnekin horisonttiin. Näyttötauluun tulee lukema 480 km/h.

    Selvisikö kuskit tuosta hengissä? Ei voineet. Kukaan ei voi ajaa tuollaisella ja selvitä hengissä.

    Hetken päästä paluutielle ilmestyy samat TF putket jotka aiemmin katosivat kaukaisuuteen. Kuski tervehtii iloisesti yleisöä. Yleisö vastaa standing ovationilla. Rammatkin ovat nousseet seisomaan kunnioittamaan TF gladiaattoreita. Sokeat näkevät. On kuin tämän pienen ohikiitävän hetken DR taivas olisi laskeutunut maan päälle. Sillä hän, ken nyt tervehtii yleisöä paluutiellä on juuri tullut takaisin "rajan takaa". Ei enempää eikä vähempää kuin sieltä minne ei yleensä ole elävillä kuin menolippu. Nämä jumalaiset kilpa-ajajat ovat kuitenkin elossa kuin he olisivat juuri käyneet Jumalten leikkiä itsensä kuoleman kanssa. Ja voittaneet Suuren Mustan.

    Mieleen hiipii uteliaisuus. Pakko käydä varikkoalueella vilaisemassa miltä nämä TF kuskit näyttävät. Sieltä heidät helposti löytääkin. Maanläheisinä, nauravina, hyväntuulisina, jotenkin rentoina. Ajattelen, että varmaankin siksi kun kokevat olevansa elossa. Ehkäpä enemmän elossa kuin kukaan muu eläväinen voi elossa kokea olevansa.

    Ja varikkopilttuussa se mikä oli äsken täysiverisenä mekaanisena maailman kovimpana kuningaskilpurina radalla onkin purettuna osiin kun toinen toistaan taitavammat mekaanikot valmistavat TF gladiaattorille Jumalten Vaunua seuraavaan lähtöön.

    Kisapäivän jälkeen lähden kotia kohti täysin äimistyneenä kokemastani. Jokin minussa on liikahtanut. Muuttunut. Kiitos Top Fuelin.
     
    Muokattu: 2.10.2023
    6PPC, Rami_Vaan, pile ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Mulla samat fiilikset kuin C4vettesterillä .mikään ei voita TF lähtöä.
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  9. kuula

    kuula Gearhead

    No joo, on varmaan aika monella muullakin, mutta ku ei se TF tätä meidän perus racea mihinkään pelasta.
     
    Turnn ja Mika.V tykkäävät tästä.
  10. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Eikä sekään enää ole niin säväyttänyt Paha-Paavalin 5.17 vedon Motoparkissa jälkeen:)
    Kaverin piti kuva ottaa mutta pudotti kameran kun pisti kädet korville:D
    Vieläkin jaksaa kyllä nitro-Twinit ihmetyttää kun vetävät sen 7-8 sekkaa kovempaa mitä ite
    twinillä vartilla päässyt:D
     
    jknR, Rami_Vaan ja kuula tykkäävät tästä.
  11. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Tämäkin on totta, mutta TF on se joka vetää porukkaa paikalle. Nykyiset sm-kisat ei vaan nappaa. Ihmisillä on paljon muitakin elämyksiä koettavana. Valitettavasti.
     
    Rami_Vaan tykkää tästä.
  12. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ehkä on huomioitava sekin, että ilman alempia ("aloittelu")luokkia, TF:ääkään tuskin on montaa kuljettajaa siirtymässä. Ja muutaman TF/PC/?-auton kisaa ei monikaan lähde katsomaan.
    Omasta mielestäni alempien luokkien autot ovat mielenkiintoisempia näennäisestä hitaudestaan huolimatta, mutta tämä on ihan oma mielipiteeni. Saa olla samaa tai eri mieltä :D

    Kyllä se vaan on niin, että luokkia pitää olla, mutta tällä hetkellä niitä on ehkä muutama liikaa osallistujamäärien mukaan.
     
    KKOSKINEN tykkää tästä.
  13. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Komppaan tota näennäistä hitautta.
    Jokainen voi verrata normi Virtasen tojota korollaa ja junnudragsteria, ikävä kyllä se normi perhekorolla ei pärjäisi edes junnuille.

    Kyllä mun kohdalta on niin ettei perus sm-sarja jaksa kiinnostaa jos mukana ei ole nitromopoja tms.
     
    Rami_Vaan tykkää tästä.
  14. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Eka kisa oli Räyskälässä -85,satoi tietenkin. Sen jälkeen aktiivisesti melkein kaikki kotimaiset kisat kunnes enää EM kisat kiinnostaa. Sm kisoissa käynyt kerran viimeiseen 10 vuoteen,ei pikkuluokat enää kiinnosta niin paljoa. Ne pari top doorslammeria ei saa lähtemään 400 kilsaa ajamaan. Tierpissä käytiin kesällä mutta on ihan eri planeetalta kuin joku Kauhavan sorapenkka. Olishan se kiva eeämmät jossain pääkaupunniseudulla.
     
    Rami_Vaan, valtope ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  15. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    On vielä tallessa kun siinä lukee "Säilytä pääsylippusi" lippu nro:03739 Sm drag race 28.6.-87
    Virtasalmi Motopark :) Paljonko oli lippuja painettu ja paljonko niitä loppupeleissä meni ?
    Väkeä oli ainakin radanvarressa riittävästi kuin myös Alastarollakin monesti oli.
    Kauhava taisi kiihdytysmielessä jäädä kokematta:(
     
    jknR tykkää tästä.
  16. Valtion pitäisi ostaa Kauhavan lentokenttä takaisin, vaativat Vaasan vaalipiirin kansanedustajat – nykyinen omistaja on esittänyt kauppaa

    Kauhavan lentokenttä alueen omistaja LSK Business Park Oy on tarjonnut koko aluetta valtion ostettavaksi. Kauhavan sijainti ja turvallisuuspoliittinen tilanne puoltaisivat kauppaa.

    Vaasan vaalipiirin kansanedustajat toivovat Kauhavan lentokentän ja koko entisen varuskunta-alueen hankkimista takaisin valtiolle Suomen ja sen liittolaisten tukikohtakäyttöä varten.

    Viisitoista kansanedustajaa on allekirjoittanut vetoomuksen, jossa he toivovat, että nykyinen hallitus veisi asiaa pikaisesti eteenpäin.

    He perustelevat asiaa Kauhavan sijainnilla ja turvallisuusympäristön muutoksella.
    – Turvallisuusympäristömme muutokset tarkoittavat sitä, että uusia ratkaisuja tarvitaan myös alueellisella tasolla. Suomessa on nytkin kohteita, joissa on säännöllistä harjoitus- ja tukikohtatoimintaa sekä sitä varten ylläpidetty infrastruktuuri, vaikka varuskuntaa ei olisi, lausunnossa todetaan.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tätähän ei voi kun kannattaa. Kentän lähiasutus saa ylimääräisen turvallisuuden tunteen ja samalla heidän riskinsä kuulla autojen moottorin pärinää kentän suunnalta katoaa täysin tyystin pois.
     
    Rami_Vaan, Mija, taunusstyle ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Kaikki voittaa, paitsi herra A.
     
  19. jknR

    jknR Gearhead

  20. jknR

    jknR Gearhead

    https://yle.fi/a/74-20079730

    18.3.2024

    LSK Business Park hakee taas lupaa kiihdytysajotapahtumien järjestämiseen Kauhavalla
    Toimitusjohtajan mukaan uudessa ympäristölupahakemuksessa huomioidaan ne perusteet, joilla edelliset hakemukset on kumottu


    Kauhavalainen LSK Business Park hakee Kauhavan kiihdytysradalle uutta ympäristölupaa kymmenelle toimintapäivälle.

    Toimintapäivät on sijoitettu pitkin kautta.

    Joulukuussa Vaasan hallinto-oikeus hylkäsi LSK Business Parkin tapahtumat mahdollistavan ympäristöluvan. Hallinto-oikeus linjasi, ettei alue ole moottoriurheilutoiminnalle oikea paikka

    LSK Business Parkin toimitusjohtaja Mika Marjamäki kertoo, että uudessa ympäristölupahakemuksessaan LSK Business Park on huomioinut perusteet, joilla aiemmat ympäristöluvat ovat kumoutuneet.

    – Hakemus noudattaa toiminnan määrässä sitä kilpailukalenteria, joka Kauhavan kiihdytysradalla on ollut, sanoo Marjamäki.

    Marjamäki uskoo, että suppeallakin kalenterilla toimintaa on mahdollista kehittää ainakin yksittäisten tapahtumien sisällä.

    Todella kovaa ja tavallista melua
    Todella kovaa melua aiheuttavaa toimintaa on Marjamäen mukaan niin sanotulla lomakaudella eli kesäkuun alusta elokuun loppuun vain kolmena päivänä.

    Muut todella kovan melun toimintapäivät, joita on yhteensä viisi, ajoittuvat lomakauden ulkopuolelle eli käytännössä toukokuulle ja syyskuulle.

    Lisäksi ympäristölupahakemuksessa on kaksi toimintapäivää jotka eivät LSK Business Parkin mukaan aiheuta merkittävää melua. Noiden kahden päivän aikana radalla ajetaan ajoneuvoilla, joilla saa ajaa myös kaduilla. Tuolloin toiminnasta aiheutuvaa melua voi tapahtuman järjestäjän mukaan verrata normaalin liikenteen meluun.

    Yhden päivän aikana kilpailu- ja näytösajot kestää puoleenyöhön asti. Muutoin päivittäinen toiminta-aika on kello 9–20.

    Kolmas kerta toden sanoo
    LSK Business Park on hakenut ympäristölupaa kaksi kertaa aiemmin. Molemmilla kerroilla hakemuksesta on valitettu ja Vaasan hallinto-oikeus on hylännyt hakemuksen.

    LSK Business Park ei ole saanut päätöksistä valituslupaa.

    Marjamäki on optimistinen ja uskoo, että kolmas hakemus hyväksytään.
     

Kerro tästä muillekin!