LS kk-laakeri välykset

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vide, 2.3.2018.

  1. Vide

    Vide 1st gear

    Menossa LS2 moottorin remppa ja ihmetyttää suuret kiertokangen laakereiden välykset. Kampiakseli uusi ja mitattu, että kaulat tehtaan toleranssissa, tosin lähellä alarajaa. Kiertokanget alkuperäiset (pl. 2kpl, jotka vaihdettu ehjiin käytettyihin). Kankien silmät toleranssin ylärajalla. Laakerivälykset 0,07-0,08 mm. Ensin mitattu King:in laakereilla, jonka jälkeen Cleviten. Sama tulos molemmilla. Laakerivälykset mitattu kaarimikrolla sekä boregaugella. Ihmetyttää, miten tuo välys ei mahdu tehtaan arvoihin (0,023-0,065), vaikka kampuran kaulat ja kanget on toleranssissa? Koneesta tulossa ihan vapari kiuas kadulle, joten nuo mitatut välykset ovat liikaa. Nyt ilmeiseti ainut vaihtoehto ostaa 0,001" alikoko laakerit, jotta välykset saa kohdilleen...

    Sitten todelliseen kysymykseen. Alakerta on tasapainotettu Kingin laakereilla, joissa painoeroa esim. Cleviteen on 7 g/kanki. Onko paha juttu, jos hommaan Cleviten alikoko laakerit ja tasapainotukseen tulee tuollainen heitto? (Noita Cleviten laakereita löytyy ainakin Rockautosta edullisesti ja Kingit on aika kalliita, ainakin mitä Summitilta kattelin) Vai onko hommattava saman painoiset (King) laakerit kuin tasapainotuksessa tai poistettava kankien alapäistä tuon 7g verran materiaalia, jotta kärsii käyttää Cleviteä? Ajatuksena kuitenkin, että kiekkakello näyttäisi välillä +7000 rpm...
     
  2. 401

    401 2nd gear

    Oliko pyöreet kummatkii laakerit vai oliko soikeutta kun kangessa momentissa?
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ilmeisesti olet nollannut mittalaitteet toisiaan vasten?
    Ennen ku heität laakereita menemään niin mittaa välys viellä plastigaugella.
     
  4. Vide

    Vide 1st gear

    Ei kai nuo pyöreitä ole koskaan? Kait aina on poikittain välystä enemmän... myös kangen silmät 0,01-0,02 mm soikeita, mut nuo mitatut tulokset tosiaan pystysuunnassa. Ja tosiaan molemmat laakerit saman muotoisia kankiin kiristettyinä.
     
  5. Vide

    Vide 1st gear

    Joo, on nollattu boregauge mikrometriin. Samalla metodilla tosiaan mitattu runkolaakerit (Clevite) ja välykset oli toleranssissa (0,02-0,052). Muissa rk laakereissa välys 0,05 mm mut keskimmäisessä 0,02-0,025. Mitä ameriikan virittäjien keskusteluita lukenut niin tuo ero on normaalia...
     
  6. pesälä

    pesälä 2nd gear

    onkos sulla perus laakerit vai ns. kisa laakerit isommalla laakeri välyksellä?

    kk alapesiä pienentää toleranssin alapäähän niin saa pelattua vähän välystä pienemmäksi...
     
  7. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ei taida pystyy ls2:n kk pesiä pienentämään...
     
  8. Vide

    Vide 1st gear

    On ihan std laakerit Clevite CB663P.

    Kangen alapesiä on huono pienentää kun ovat mallia cracked-cap ja muutenkin helpoin vaihtoehto ostaa 0.001" alikoko laakerit...

    Olisiko kellään kommentteja tuohon tasapainotushommaan?

    Ps. myydään kaksi sarjaa sbc/ls kiertokangen laakereita jotka kiristetty kerran kankiin.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Kyllä tuollaisen painoeron koittaisin ottaa pois kangesta, ei liene paha homma, kun kerta kierroksia on tarkoitus se 7000rpm ottaa. Varmaan kestää ilman modifiointiakin mutta kannattako tossa hommassa luistaa, ei mun mielestä.
    Ja punnitte ne uudet laakerit jos päädyt -0.001" laakereihin, että paljon se painoero on silloin.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  10. 401

    401 2nd gear

    On niitä pyöreitäkin laakereita.kaikki kangen alasilmätkö ol soikeita?eikö se parsatkua oo jo aikalailla yläraja siinä soikeudessa.
     
    Muokattu: 3.3.2018
  11. Vide

    Vide 1st gear

    Kyllähän nuo soikeudet tosiaan sallitun ylärajalla on. Kahden eri koneen (ls2 ja ls3) kangista tosiaan koottu tuo sarja ja kaikki kanget saman verran soikeita. Ei sillä etteikö maailmasta myös "pyöreitä" kiertokangen pesiä löytyisi...

    Mitä olen ymmärtänyt, niin laakerit itsessään ovat aina enemmän tai vähemmän soikeita. Poikittain välystä on enemmän ja laakerivälys mitataan tuosta tiukimmasta kohdasta eli pystyssä...
     
  12. Vide

    Vide 1st gear

    Tarkennuksena, että nuo mittaamani Kingin laakerit on mallia narrowed ja Clevitet on normaalilevyiset. Tuostahan se 7 g painoerokin ainakin osittain tulee. Pahoittelen, että jäi aiemmin mainitsematta.

    Onkos tuollaisista kapeammista laakereista mitään haittaa tällaisessa tilanteessa, kun kampiakselin takia niitä ei tarvittaisi? Kuluvatko esim. paljon nopeammin kuin normilevyiset? Täytyy nyt tuon painoeron takia ostaa joko kavennetut laakerit 0.001 koossa tai normilevyiset ja hioa pois kangista. Kumpikohan olisi viisaampaa? Joistakin kangista on jo hiottu aikalailla tasapinotuksessa...
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Leveysero normaalissa ja kavennetussa laakerissa taitaa olla korkeintaan millin luokkaa, joten ei se kulumiseen niin paljon vaikuta että merkkais mitään.

    Paljonko muuten Kingin ja Cleviten laakeripareilla oli painoa?
    Ls:n alkuperäiset painaa n. 40g, kuulostaa aika isolle tuollanen 7g painoero.
     
  14. Vide

    Vide 1st gear

    Eipä tuo leveysero ole tosiaan kuin millin luokkaa. Jotenkin jäi vaan fiilis kun laakereita kankiin paineli, että eroa olisi ollut enemmänkin.

    Clevitet painaa 46 g ja Kingit 39 g noin suurin piirtein, kun vaaka ei ollut huumediileri tasoinen...

    Taidanpa laittaa kapeat alikoko Kingit tilaukseen, niin säästyy kankien hiomiselta.
     
  15. Vide

    Vide 1st gear

    Nyt sain nuo 0.001 alikoko laakerit ja painavat täsmälleen saman 39g kuin normikokoisetkin. Välystä näillä laakereilla tulee 0,04 mm. Näillä mennään!
     

Kerro tästä muillekin!