LS koneita joka autoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TopyCa, 15.2.2022.

  1. Fastback

    Fastback Gearhead

    Aamen. Osoittaa sen tyypillisen lasittuneen katseen ja käden lompakolla, että tää on näi halpa ja tää on ainoo vaihtoehto = pakko olla paras. Yleensä ottaen (pl. muutama poikkeus) niin nämä samat letukkajätkät ovat aivan rikki kun gm:ssä on toisen konsernin tuote tai kysyt letukan koneen DART imusarjasta tai DART lohkosta "jaa täällä on moparin motti" niin huumorin taju katkesi kuin jääpuikko.

    Havaintoja vain kentältä, mielummin toki kuuntelen ls:n soundia mitä lähestyvän Teslan renkaanhuminaa tai lähestyvän Esla-mummon jupinaa.
     
  2. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Aikakaudella on omat kansitakkinsa.
     
    JYR ja musta pässi tykkäävät tästä.
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    80-luvulla kahisevaa materiaalia edustava kansitakki oli hetken muotia mutta kohtahan ne olikin sitten noloja.
     
  4. laujok

    laujok 3rd gear

    Tota tylsyyttä lukuunottamatta samaa mieltä.

    Moottori-swap on ilmeisen herkkä osa-alue joillekin henkilöille. Oma näkemys: esim. Mustang Hiacen koneella on vahvasti EI OK. Ei Toitsun 2JZ Chargerissakaan ihan OK ole (Finnegan) vaikka varmasti hauska onkin.

    Mut mikä tahansa kohtuu yleinen GM LS:llä -> miksei?
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Käsittämätöntä väninää mielestäni.

    Karrikoidusti, mikään muu ei yhtä kustannustehokkaasti sekä polttoainetaloudellisesti tarjoa kasin hyviä ominaisuuksia kuin LS.
    Myös Aftermarket-viriosaa piisaa.

    Alappa jtn kaasarikasia virittää samoille tehoilla kuin isoimmat LS:t.
    Onnistuu helposti kyllä, mut alkaa maksaa, ja varsinkaan näillä gasohinnoilla oikein kesäajankaan käyttiksenäkään voine pitää.
     
    Roc, Seevu, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Mikä LS:stä niin tylsän tekee. Siksikö että netistä voi lukea niitä jo niin monta tehdyn?
    Eksotiikan nälkäiset varmaan sovittelee jo neljää HD:n moottoria pellin alle.
     
    Gary Grand ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    LS:n etuja on sen yksinkertaisuus ja helppous, hyvä yleinen tuki ja perusosien halpuus. Ladakin oli joskus suosittu ja halpa, ja hoiti tehtävänsä ihan hienosti.

    Oon mä noit jonkunverran tehny ja ihan kivoin tuloksinkin, tälläkin hetkellä työn alla projekti jossa se halpuus on vähintäänkin suhteellista. Mut kyl se vähän on sellasille mitkä menee sieltä mist aita on matalin. Hyvä, tylsä ja ruma, piste.

    Mitä noihin kaikkiin uudempiin jenkkikaseihin tulee, ni verrattuna vanhempiin ne tuppaavat olemaan kovin ylävireisiä. Hevosoimia on ihan kohtuullisesti, mut sekä huippuvääntö et teho aika korkeilla kierroksilla. Ne on luonteiltaan aivan erilaisia kun vanhemmat, enempi sellasen suht reippaasti viritetyn oloisia alueiltaan. Lyöt 500 heppasen isolohkon ja 500 heppasen perus LS:n vierekkäin, ni se "gruntti" alakierroksilla noist uudemmist puuttuu. Ja ne on kierrokset millä auto mil ajetaan viettää elämästään ainakin 95%.

    Mitä tehopotentiaaliin tulee, niin en oo koskaan noit 4.8, 5.3 jne peruskansia käyttäny penkissä, mut esimerkiks LS6 mikä kai on jonkinlainen tehoversio, virtaa 252/165 0.5" mikä on imun maksimi, korkeemmilla sakkaa. Esimerkiks paskimmat 5.7 hemin kannet virtaa selkeesti paremmin, ja uudemmat paljon paremmin. Toi LS6 virtaus on samaa luokkaa ku pikkasen kaivetut SBC RPM:t. Eli "ihan kiva", mut ei mitään dramaattista.

    Tilanne muuttuu sit ku mennään LS3 kansiin, mut nekin virtaa saman verran ku 2009 uudemmat tavalliset 5.7 hemi kannet. Mut kuten sanottu, helppo ja halpa, tiettyyn rajaan asti.

    Täälläkin vaikutti yks hahmo joka uhos turbotetulla lässykällä kuinka halvalla niist saa voimaa ja menee. Piti sen kans ajaa kilpaakin kun sanoin et mä teen 5000:lla täysrempatun 440:n vaparina joka sen pieksee, ja 10 000:lla koko auton ostohinta mukaanlukien. No, ei satuttu samaan paikkaan enkä tiedä mitä auto edes kulki, mut mä kävin kerran kokeilemassa Malmilla ja meni 11.7.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Onhan noita LS-koneita paljon laitettu, joka johtuu ihan puhtaasti runsaasta valmistusmäärästä ja tarjonnasta...kompakti, kevyt, varma toiminen, paljon tehoa suhteessa käytettyyn rahamäärään.
    On totta että hieman mielikuvitukseton kun alkaa olemaan joka kone swapissa käytetty.

    Jostain syystä LT-koneita ei näyttäisi olevan niin paljon swapattuna...ite kattelisinkin varmaan LT5 tai LT4 tai L86/L87 truck-LT koneita ja siihen päälle sitten LT5/4 ahdinta ja yläkertaa.

    Moparin Hemejä, etenkin 392/Hellcat/RedEye/Demon hemejä tuntuu olevan kanssa swapattu vähän joka "Jeep:n" nykyään...mitä jossain Gladiator:ssa tekee Demonin koneella ? :odeek:
    Hemi ei ole vaan niin yleinen valmistusmäärältään/saatavuudeltaan, eikä myöskään yhtä onnistunut suhteessa rahamäärään...
     
    JYR tykkää tästä.
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Paljonkos tehokkain tehdas 5.7 hemi antaa tehoja vs tehokkain 5.7 lässykkä? näkyykö virtauspenkkilukemat teholapuissa?
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Onko 5.7 Hemi:ssa se joku 345 hp ?
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sen hahmon ls-tarina on kaikkine uhoamisineen aika surullista kerrottavaa:
    Eka kone hajos ensimmäisessä käynnistyksessä, toinen tais mennä jossain renkaanpoltossa, ja kolmannella sai sitten jo ensimmäisellä vedolla rasvattua Motoparkin radan koko pituudelta.
    Sitten kun kone alkoi pysyä nipussa koko varttimailin, niin aika oli matala 14sek.
    Viime syksynä tais sit mennä jo 12sek puolelle, varsin kevyellä autolla ja tuplaturbotetulla Ls:llä...
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Virityspotentiaalista puhuttiin. Luruin 5.7 taitaa antaa jotain 330 heppaa, se on samaa luokkaa mitä 6.0 peruslässykkä. Tehokkain 5.7 taitaa olla luokkaa 385 heppaa, mut se on edelleen ihan listarivimosa, eikä mikään hipohopoversio. Et vois olettaa et jollain lailla se näkyy.

    Lässykän yks etu verrattuna tohon hemppaan on fyysinen koko, se on ihan helvetin paljon pienempi. Tai no, etu se on lähinnä silloin jos on muutenki pienet vehkeet.
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Olin katsomassa kun tämä sattui...
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Vois siitä moottorin pienestä koosta olla iloa kun esim peltisarjoja sovittelee konehuoneeseen.
     
    Seevu ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Rahamies voisi tietysti katsella toyotan UR-sarjaa, vaikka 2UR-GSE, 5-litrainen 475 heppaa mutta tietysti vähän yläkireä.

    3UR-FE (Tundra ja Sequoia) 5,7l ja 381 hepoista.

    Mutta ne on tylsiä toyon koneita ja vissiin paljon kalliimpia kuin lässykät, eikä kai kovin pieniä tai ainakin ovat leveitä.
    :rolleyes::)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ohan se toki näin ettei isommil vehkeil tarvi kaikkein pienimpii konehuoneit lähtee yrittää edes sorkkii.

    Fordillahan on kans modulaaria ja kojoottia, mut niis en sano mitään ku en niistäkään tiedä.
     
    Muokattu: 16.2.2022
  17. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Nuo yllä sanotut edut ovat just LSn valtti; Saatavuus, hinta, netti tuki etenkin aloittelijoille, pienuus, paino, valtava osien valinnan vapaus jne
    Kisakoneet ovat erikseen. Billet ja erikoisvalut maksaa ja laatu epätasainen.

    LS on hyvä vaihtoehto '70 ja '80 luvun munattomille V8 laivan ankkureille jotka valitettavsti olivat jopa makeimmissa koreissa kuten Trans Am. "140HP V8" ja "210HP Turbo V8".
    Musse V8ssa vain 122HP, vähemmän kuin 2,3L turbossa. Jenkeissä näkyy LS swapit sopivan hyvin Fordeihinkin :) Asenteet muuttuneet.

    "Pontiac offered the new turbocharged 4.9-liter as an option in the Formula Firebird and Trans Am, coupled exclusively to a three-speed automatic and a relatively tall 3.08:1 final drive ratio. With 210 horsepower and 345 lb-ft of torque, it was a significant step up from the 140 horsepower and 240 lb-ft of the naturally-aspirated 301. It was also a credible follow-on to the old 400-cid engine, which delivered 220 horsepower and 320 lb-ft in 1979. More importantly, it bested the 1980 Chevrolet Camaro Z/28's 350-cid (5.7-liter) V-8 and its 190 horsepower and 280 lb-ft output—and it handily out-paced the best Ford's new Fox-body Mustang could muster that year, which was a 131-horsepower turbocharged four-cylinder and a 122-horsepower 4.2-liter V-8"
     
    Isamu tykkää tästä.
  18. Isamu

    Isamu 3rd gear

    He jotka nytkin kirjoittelee "LS swappi on tylsä" niin voisi miettiä asiaa siltä kantilta, että on yleensä hyvä syy miksi jokin tekninen ratkaisu leviää niin laajalle ja yleisesti hyväksytään jopa jonkinlaiseksi standardiksi kuten nyt vaikka LS pohjaisen mosan vaihtaminen.

    Se on ratkaisu joka vaan toimii kaikilla mahdollisilla objektiivisesti tarkasteltavilla tavoilla paitsi omaperäisyydellä joka on taas hyvin subjektiivinen käsitys.
     
    JYR tykkää tästä.
  19. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Samaa mieltä tosta ylävireisyydestä oon huomannu, enkä pidä. Toisaalta ei voi verrata isolohkoonkaan missä rupeaa olemaan liki pari litraa suurempi iskutilavuus mikä tuo jo sen kautta rutkasti alavääntöä.
    Jos ei ajattele varttimaili mielessä vaan ihan yleisswappina vaikka suoran kutosen tilalle niin on tällainen 40 vuotta uudempi tekniikka siinä mielessä eksoottinen swappi. Pienessä kopassa rautakutosen tilalle alumiinikasin asentaminen ei tuo edes yhtään lisäpainoa, oli käyttötarkoitus sitten mikä hyvänsä.
     
    JYR, Gary Grand ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  20. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Aika epäonnistuneelta kuulostaa, mutta tainnut tuossa mennä moni muukin pieleen kuin moottori valinta. Mun paras varttiaika 12.37 normi katurenkailla, ei tosin ole LS mutta pari turboa ja oikeasti kevyt moottori ilman turboja noin 70kg käyntikuntoisena. Ei ole tokikaan hinnaltaan eikä monelta muultakaan ominaisuudeltaa järkevä ratkaisu esim juuri ls moottoriin verrattuna, vaikka nykysäännöksillä sellaisen saattaisi pystyä tuhonkin koriin katsastamaan. Mutta eihän harrastusten järjellä ajateltavia kuulukaan olla, vaan mukavaa ajanvietettä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!