LS moottori laillisesti 69 Corvetteen, onnistuuko?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Corv69, 24.5.2015.

  1. Corv69

    Corv69 1st gear

    Tyrkyllä olisi 69 ilman tekniikkaa ja heräsi ajatus LS pohjaisesta tekniikasta. Mites tuon 7kg/kw säännön kanssa.
    Onko kukaan onnistunut muutoskatsastamaan LQ4/6, LS1 tai jopa LS3 koneella?
     
  2. J.J.

    J.J. Gearhead

    Pitäis onnistua ihan heittämällä millä vaan noista vaihtoehdoista. Ei ylity painot eikä tehot.
     
  3. Corv69

    Corv69 1st gear

    69 paino noin 1404kg
    LS3 teho 430hp = 321kw.

    1404/321 = 4.4 kg/kw eli alle 7kg/kw rajan ja alle tulevan 5 kg/kw rajan. Meneekö näin?
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    700kg = 100kw
    1400kg = 200kw

    eihän toi nyt ihan? mut ketä ne oikeesti sitten kiinnostaa ni.
     
  5. J.J.

    J.J. Gearhead

    Onhan niitä ollut alunperinkin yli 400hv koneilla että ei kait siinä muuta kun kone keulille ja kovaa ajoa.
     
  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ongelma tehovertailuissa on se, että käytetty mittaustapa on erilainen
     
  7. peltsi

    peltsi Gearhead

    noin minäkin sen oon tehnyt mut jos laillisen haluu niin ei saa yli 300hv konetta laittaa vaikka alunperin olis ollukki 450hv kone.
     
  8. J.J.

    J.J. Gearhead

    No jo on helvatan hankalaksi mennyt.

    Onneksi lait koskee vain heitä ketkä niitä noudattaa.
     
  9. Corv69

    Corv69 1st gear

    LQ9 =345hp, tuolla tehopainosuhteeksi tulisi 5.5kg/kw. Mahdollisen tulevan lain perusteella 5kg/kw pitäisi olla mahdollinen alunperin alle 10kg/kw autossa. Pitääköhän silloin hakea kuitenkin poikkeuslupaa vai riittääkö muutoskatsastus? Ei taida päällepäin helposti näitä genIII-IV moottoreita toisistaan erottaa?
     
  10. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Niin kiinnittäiskö tuo sitten katsurien huomion jos kone on selvästi täysin erilainen kuin orkkis...mutta yleensä kai tämä homma menee niin että katsuri tarkistaa konetilasta ainoastaan onko menty ahtimia laittamaan ilman lupaa ja sillä selvä.
     
  11. Corv69

    Corv69 1st gear

    Nyt kun uudet rakentelumääräykset ovat voimassa niin tämän pitäisi olla helpompaa.

    Jnkvr epäselvää on ilmoitettujen tehojen mittaustapa. Onko kenelläkään tietoa tai www-saittia linkata, josta selviäisi, onko LS3 crate moottorin tehot DIN, SAE- netto vai bruttotehoja?
     
  12. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Ai että kun nämä tehot jaksaa kiinnostaa.
    Näitten ls koneitten viehätys ei tunnu laantuvan.
    Pitäisköhän itsekin sekaantua moiseen ja ratkoa sen ongelmat.
    Asentaa se vielä aivan väärän merkkiseenkin
     
  13. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Lounais-Suomessa on kuulemma jo menestyksellä laitettu 745 Volvoon LS-motti ja ilmeisesti muutostettukin.
     
    timopajala tykkää tästä.
  14. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Miksipä ei jos taitoa on tai pinkka kunnossa.
    On se hyvä käyttömotti koteloon kuin koteloon. Ois yks 77 Chevrolet tallissa jossa nakuttava 350. Joskus meinasin siihen isolohkoa, mutta samat tehot mieluummin LS kautta nii o varaa ajella muutenkin kuin tankilta tankille.
     
  15. Keme

    Keme Gearhead

    Pitää täysin paikkansa. 1.3. muutoskatsastettiin kyseinen laite.
    https://www.instagram.com/saabelgarage/
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Heitetäänpä tähän oma visio (vastuuton tulkinta) aiheesta.

    Jos se Veten omamassa on otteen mukaan vaikka 1500kg.
    Tehokkain moottori mallisarjassa esim. 440hp.

    Tuo 440 amerikan vintage-hevosta vastaa 0.7:lla kerrottuna 308 nykyhevosta.
    Kilowatteina tuo on 308/1.36 = 226.5kW

    1500kg/226.5kW antaa teho/painosuhteeksi 6.62.
    Tällöin teho/painosuhde ei saa laskea alle 5.

    Jos taas 1500kg jaetaan tuolla viidellä, saadaan maksimitehoksi 300kW,
    joka on nykyheppoina 408.

    Alustan täytyisi silloin vastata tuota tehokkainta versiota.
    Jos ja kun omamassa otteessa wikipediasta poimittuna 1597kg (curb weight)
    saa sillä laittaa jo 1597kg omamassalla 1597/300 = 319,4kW eli 434,4hp.

    Uuden säännöksen mukaan paino on siis voimaa ja ylipaino on ylivoimaa.
    Ilmeisesti ajoneuvo lisäksi punnitaan muutoskatsastuksen yhteydessä.

    Konttorilta kysymällä asia varmistuu, mutta eiköhän tuohon ihan kelpo LS:n saisi laittaa.

    IS
     
  17. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Ls kone taitaa olla jonkin verran leveempi kuin esim sbc.
    Näistä styroksi möhkyistä oli juttua täällä jokin aika sitten.
    Tällaisella on helppo mallata onko projekti toteutus kelpoinen ylipäätään.
    Ainakin mulle liian suuret muutos työt on tervaa.
    Harmi kun nämä möhkyt on niin kalliita eikä tunne ketään jolla sellainen olisi.
     
  18. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Hieman on äärimittojen leveydessä etua sbc;n hyväksi mutta ei silläkään ole väliä jos kansien ulkolaidat ei satu juuri esim. iskaritolppien kohdalle. LS on matalampi alhaalta ja ylhäältä mikä auttaa kyllä paljon.

    SBC:
    [​IMG]
    LS:
    [​IMG]
    tässä siis LS trukkimotti korkealla imusarjalla ja SBC ilman.
    Näköjään kuvassa LS leveysmitat on tulpanjohtojen kohdalla. Pakolliset pakosarjat myös lisää leveyttä molemmissa moottoreissa. Voisi jopa väittää että aika saman levyisiä ovat.
     
    12345678910, isalmela ja timopajala tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!