"ls" moottorin venttiilien preload

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 6.5.2019.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Olen rengastanut ja laakeroinut uudestaan "ls" 4.8 koneen ja nyt pitäisi säätä preload venttiileille.

    Miten se nyt kuuluu tehdä kun tuntuu netistä löytyvän muutamaa eri tyyliä.

    Nokkana on 54-452-11, xfi266 hr15, ls6 jousilla ja 7.40 compin tönäreillä. Toinen asia että miten varmistan että tönärit on oikean mittaiset? Siitäkin tuntuu olevan paria tyyliä tarkistaa.
     
  2. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Meinaat kai hydraulinostajan preloadia? Oot jo perehtyny aiheeseen joten ei siitä enempää. Mä tein vanhasta vakio tönäristä säädettävän testitönärin ihan vaan katkaisemalla ja tekemällä sisään 5mm (olikohan?) tapilla kierteen. Pätkä kierretankoa sisään ja kontramutterit. Sen avulla hain uuden tönärin mitan nostajan keskialueelle.
     
  3. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No juu nostajien preload.

    Mites tämä sitten kun on eri ohje?
     
  5. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    En nyt mee nyt vannomaan kun en oo just ajan hermolla asiassa mutta muistaakseni noissa nostajien "iskuissa" tai "travel" on eroja. Just kuten joku Katech racemallit on lyhyemmällä iskulla niin silloin haluttu mittakin on lyhyempi että ollaan keskialueella. Googlaile eri lifterimittoja niin voi valjeta. Veikkaan että jos on vakiot niin se 1- 1,75 kierrosta on alue?
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Lähinnä kyllä 0,75-1 on alue. 0,5 riittää myös kyllä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Ota näistä nyt sit selvää :p Ehkä tärkein ois tietää sen olemassa olevan nostajan liikematka ja tähdätä siihen keskelle.
     
  8. J.J

    J.J Gearhead

  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No nyt on jo kolmea eri vaihtoehtoa. Jostain luin että gm ohjekirja antaa 22lbs =28nm kiristys pultille ja se on siinä.

    Alkaa olemaan pää sekaisin :(
     
  10. J.J

    J.J Gearhead

    No tottakai se keinuvivun pultti momenttiin kiristetään, preload haetaan kohdalleen sopivan mittaisella työntötangolla.
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun nokka vaihtuu, niin kannattaa verrata sen perusympyrän halkaisijaa alkuperäiseen.
    Sen erotuksen kun jakaa kahdella, niin siinä on karkeasti se mitta jonka työtötangon tulisi olla alkuperäistä pitempi, jotta pre-load pysyy samana.

    Kysyjän tapauksessa ne 7.40" tönärit on todennäköisesti juuri oikean mittaiset.
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Yhden tönärin testasin ja on orkkis tönäri. Jos nyt muistan vielä oikein niin 1.5 kierrosta meni ennen kuin 22lbs momenttiavaimessa napsahti.

    Tuon compin ohjeen mukaan se on oikean mittainen, mutta tuon toisen ohjeen ja sinun ohjeen mukaan liian pitkä.
     
  13. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Jos nyt lähdetään siitä että sulla ei ole, etkä aio hankkia tai rakentaa säädettävää työntötankoa mittausta varten etkä tiedä olemassaolevien nostajien liikkeen matkaa saatikka omista heittokelloa ja ajatus olisi saada preload nostajan alueen keskelle?

    Hillbilly kikkana vois kokeilla pistää fylliä venttiilinpään ja keinuvivun väliin ja saada nostaja pohjaamaan siten. Näin vois ehkä löytyä "zerolash" ja "pohjaus" samalla kertaa ja kun laskee kaikki kierrokset tältä väliltä niin sittenhän on puoliväli tiedossa.

    Tai heitä se alumiinilista mäkeen missä keinuvivut lepää niin saat lisää liikettä ja jos se keinun pultti pohjaa ennen nostajan pohjausta niin M8 kierretankoa saat vaikka tiimarista.

    Onko ihan kuolleena syntyny ajatus?
     
  14. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Asentajan hommat on joskus tosi hankalia jos työkaluina on vain kyrpä ja kynnet.
     
  15. Vide

    Vide 1st gear

    Jatketaanpa samaan ketjuun...

    nokkana comp xr275hr-12. Venttiilinjousien vaihdon yhteydessä mittasin preloadin, joka oli 4,0-4,5 mm 7.400" tönäreillä. Ilmeisesti nostajat on "ls7-malliset" kun nostajan sisukset liikkuu sen ~5mm.

    Vaihdoin tilalle 7.350" tönärit, joilla preload asettui 2-2.5mm, jonka kai pitäisi olla ihan ok noilla nostajilla. Vanhoilla tönäreillä venttiilikoneiston äänet vähän häiritsivät, mutta uusilla työntötangoilla nostajien rallatus on jo sen verran kova, että asialle on tehtävä jotain.

    Kannattaako vielä kokeilla toisen mittaisia työntötankoja, vai mitähän tuolle pitäisi tehdä?

    Olen jostain netin syövereistä lukenut, että tällä nokalla venttiilikoneiston ääniä voi olla vaikea saada hiljaiseksi...
    Ja tuo ylimääräinen rallatus pysyy melko samana aina käynnistyksestä kuumaan koneeseen saakka. Mikään nostajista ei naputa, vaikka auto olisi seisonut vähän pidempään.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Onko tuo härski nosto huomioitu venajousissa ja venttiilin liikevarassa?
     
  17. Vide

    Vide 1st gear

    Moottorin edellinen omistaja oli ajellut tuolla kokoonpanolla ls6 vakio beehive jousilla, jotka tuolla nostolla melkein pohjasivat. Tästä syystä vaihdoin jousiksi vähän enemmän nostoa sallivat PAC-1218X -jouset. Eli nyt kärsisi kärsässä olla nostoa vähän enemmänkin.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    On siis huomioitu. Entä ohjuri? Ettei hivottele jo sitä pohjassa...
     
  19. ftms

    ftms Gearhead

    mittasitko jousien asennuskorkeudet kun asensit PAC it? jos mittasit niin mitä mahtoi olla? itsellä vähän sama homma käynnissä
     
  20. Vide

    Vide 1st gear

    Enpä muista tuliko tuohon kiinnitettyä huomiota. Ymmärtääkseni tuota ongelmaa ei näin pienellä nostolla pitäisi vielä olla ja tuollakin moottorilla on tällä nokalla ajettu jo useita tuhansia kilometrejä, joista suurin osa noilla 7.400" työntötangoilla.

    Nyt ajettu reilu 1 tkm noilla lyhyemmillä tönäreillä ja "säksätys" pysynyt koko ajan samana.
     

Kerro tästä muillekin!