LS Nakutusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja lube, 8.1.2025.

Tags:
  1. lube

    lube 1st gear

    Nyt alkaa olla omat ideat sen verran vähissä että heitetäämpä tännekkin pähkittäväksi.
    Itse olen ajanut autolla siis vuoden päivät pätkääkään säästelemättä. Aimmin ollut jopparilla joka on saletisti antanut runtua siinä missä minäkin. Ääni ei tänä aikana ole muuttunut miksikään ja tosiaan häviää lähes olemattomiin kunhan lämpenee kunnolla.



    Auto tosiaan 2011 SS Camaro L99 kone.
    Tähän asti tehtyä:
    • Moottorihuuhtelu ja lifter treatment
    • Uudet nostajat
    • Uudet tulpanjohdot ja tulpat
    • Öljypohja pois ja alakerran laakerien tarkastus (käsikopelolla)
    • Keinuvipujen päivitykset (seger lukitus ja neulalaakerit)
    • Venttiilikoppien sheivaus (ei ota keinu mihinkään kiinni)
    Sitten niitä testejä on tehty jos jonkunlaista olen pudottanut suutin kerrallaan pois.. ei häviä.
    Nostajien pre loadit on tarkastettu ja ollaan laveasti toleransseissa. Tikun kanssa kun kuuntelee niin keinun kiinnityspultista tuo kuuluu parhaiten.
    Hämmästys on suuri sillä ilman venakoppaa en tuota ääntä enää kuule.

    Mitäpäs raati sanoo että seuraavaksi tehdään? Vai ajetaanko vaan vika ulos?
     
  2. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Mäntä, tai männäntappi.
     
  3. lube

    lube 1st gear

    Voisko männäntappi kestää noin pitkää ajoa pahenematta? Muuten kyllä vois diaknoosi sopia.
     
  4. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Jos noin iso työ on tehty että nostajat vaihdettu, eli kannet myös on pitänyt käyttää pois ja öljypohjakin on ollut irti niin ehdottomasti olisin asentanut AFM Delete kitin. Koska se AFM nostajineen ja VVT jakopäässä on vikapaikat joita LS3 moottorissa ei ole ja muutenkin järjetön ja hyödytön keksintö pitkässä juoksussa niin siksi tuo delete kit on paras vaihtoehto. Luotettavuus paranee ja heppojakin lisää siinä sivussa vakio LS3 nokallakin.
     
  5. lube

    lube 1st gear

    Lepuuttajan poistin kyllä ohjelmallisesti heti kärkeensä. Olishan siinä mennyt vielä reilusti enemmän rahoja jos vaihtaa normaali nostajat. Siinä kun tarvii sitten samalla vaihtaa nokka, joka eskaloituu samalla venttiilijousiin ja uusiin suuttimiin eikä sitä vanhaa öljypumppua ja jakopäätä kannata takasin laittaa.
    Laitetaan deleteä sitten ekalla viritys evolla.
     
  6. marko84

    marko84 2nd gear

    Ettei pakosarjat vuoda tiivisteistä ja ääniä vähene kun paikat lämpölaajentuu/ tiivistys paranee? Suuttimet pitää myös nakutusta.
     
  7. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Piston slap.?
     
  8. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    En ole asiantuntija moottoreissa mutta oma mielipide on että mm. nostajille tärkein asia on se että huolehditaan öljyn ja suodattimen vaihdoista. Camarossa tietokone ilmoittaa milloin öljy on kokonaan käytetty, huollossa resetoinnin jälkeen lukema on 100 % ja pienenee lopulta nollaan sitä vauhtia kun bensaa kuluu. Itse olen nyt ajanut 2010 LS3 Camarolla 9 v ja 8 kk. Koskaan en ole ajanut öljyjä 0- prosenttiin saakka, joka tarkoittaa kaupunkiympäristössä n. 8 tkm, tilavuus on 7 litraa. Vaihdan öljyn aina n. 30 % kohdalla joka on noin 6 tkm. Minusta ylihuoltaminen on pitkän päälle halvempi ja ennen kaikkea huolettomampi tie. Samalla periaatteella huollan muutkin autot.
     
    Akit tykkää tästä.
  9. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    En ole ainakaan tuota huomannut näissä moottoreissa mutta LS1 koneessa oli kylmänä vähän aikaa. Aika tarkalla korvalla sitäkin piti kuunnella että huomasi ja katosi muutamassa minuutissa kun kone lämpeni.
     
  10. Akit

    Akit 2nd gear

    Näistä LS moteista mitään ymmärrä, mutta monesti törmännyt siihen et jos väärät/huonot öljyt niin naputtaa kylmänä. Et onko käytössä oikeat öljyt?
     
  11. lube

    lube 1st gear

    Kansissa ei ainakaan näy vuotojälkiä. Suuttimet tosiaan sammutin yks kerrallaan ja sillä ei naputus häviä.
     
  12. lube

    lube 1st gear

    Testattu GM 5W30 ja Motox 5w30, ja piti samaa ääntä myös edellisen omistajan jäljiltä millä lie öljyllä.
    Eikä se huuhtelu tehnyt äänelle mitään.
     
  13. lube

    lube 1st gear

    Tätä mulle on tarjottu toiseltakin taholta. Mites tuon pääs testaamaan? Vai pitääkö kansi nostaa pois että pääsis männän laen reunoista painamaan?
     
  14. lube

    lube 1st gear

    Tähän väliin kiitos kommenteista! Asiallista keskustelua... motivoi hyvin jatkamaan tutkintaa.
     
  15. jpe

    jpe 3rd gear

    Melko epätodennäköistä, että olisi piston slappia. Melko tiukat välykset kun hyperimännät noissa ja ei kyllä omassa todella paljon ajetussa 6 litraisessa ääntele silti, vaikka rappuakin jo on.

    Jos siellä on edelleen AFM ja AFM nostajat, vaikkakin uudetkin, niin kyllä sinne suuntaan epäilykset suuntaisin. Vaikka AFM ohjelmallisesti olisikin pois päältä, niin onko varmuutta ettei silti rajoita öljynpainetta nostajille. Eli tuo AFM pois, tai sitten sen toiminta pitäisi varmistaa, että nostajille menee oikeasti kunnolla painetta.

    edit. ja vaikkei olisikaan afm nostajia, niin jos silti tuo afm tietty voi rajoittaa toisen puolen notajille menevää painetta jos ei enää kunnossa. Eli 'AFM Pressure relief valve' vuotaa ja pitää vaihtaa ?
     
    Muokattu: 9.1.2025
  16. tero79

    tero79 3rd gear

    Veikkaisin mäntää taikka männäntappia.. Esim 454 LS6 ja 502 on tullut vastaan missä männäntappi on hakkaantunut soikeaksi.. Näitä useampikin.. Lämmetessä tiukkenee. Löysää laakeria on myös vaikea havaita käsikopelolla ilman että ottaa pukkeja auki. Saattaa kaikki tuntua tiukoilta mutta kun kääntää kampee 180 astetta niin löysä on löytynyt.. joskus veivi syönyt kaulan toiselta puolelta hiukan löysäksi.
     
  17. Weijari

    Weijari Gearhead

    Oli tuossa sellainen auto jossa peltisarjan yksi putki pääsi holisemaan reiässään (useampiosaiset sarjat) ja ääni muistutti tosi paljon ventiilin nakutusta.
     
  18. lube

    lube 1st gear

    Uutta tietoa. Otin AFM:n takasin käyttöön ja kävin pyörähtämässä pienen lenkin. HETI kun auto alkaa lepuuttaamaan niin naputus häviää lähes kokonaan. Vahvasti käännän katseeni tuonne lepuuttavaan nostajaan.

    Saisko vielä tarkentavana että tarkotatko tolla pressure reliefillä sitä öljypohjassa olevaa venttiiliä vaiko niitä valley coverissa olevia venttiileitä?
     
  19. tapsah

    tapsah 2nd gear

    Naapurilla samanlainen Camaro paitsi että se on bensakoneella.
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eli vaihat uudet normaalinostajat sinne ja valley coverin alta kaikki AFM tauhka helvettiin. Öljypohjassa oleva venttiili pitänee säästää jos et vaihda öljypumppua normaalituottoiseen.
     

Kerro tästä muillekin!