Ls1 tulpan kärkiväli

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 3964, 24.5.2020.

  1. 3964

    3964 2nd gear

    Onko jollain varmaa tietoa tästä.

    1998 service manuska kertoo 0.060 tuumaa n.1,5mm

    Monessa paikkaa törmää kuitenkin 0.040 tuumaa n.1mm

    Moottori on 2004 ls1.
     
  2. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Alussa oli 0.060 uudempi suositus 0.040, kun ajettu tulpilla yli vaihtorajan ne kuluu ja tulee häiriöitä. Kiristetyissä koneissa pienempää kun vakiossa.

    TSB BULLETIN: 03D-J-171
    LINE: 41
    SERVICE BULLETIN
    TO: ALL DISTRIBUTORS DATE: DECEMBER 12, 2003
    AND JOBBERS
    FROM: S. D. CHRISTOPHERSEN, PRODUCT SERVICE & TRAINING
    SUBJECT: INFORMATION ON NEW SPARK PLUGS AND GAPPING
    MODELS AFFECTED:
    2004 Buick Ranier
    2002-2004 Cadillac Escalade, Escalade EXT
    2003-2004 Cadillac Escalade ESV
    2004 Cadillac CTS-V
    1997-2004 Chevrolet Corvette
    1998-2002 Chevrolet Camaro
    1999-2004 Chevrolet Silverado
    2000-2004 Chevrolet Suburban, Tahoe
    2002-2004 Chevrolet Avalanche
    2003-2004 Chevrolet Express, TrailBlazer
    1999-2004 GMC Sierra
    2000-2004 GMC Yukon, Yukon XL
    2001-2004 GMC Yukon Denali, Yukon XL Denali
    2002-2004 GMC Sierra Denali
    2003-2004 GMC Envoy XL
    1998-2002 Pontiac Firebird
    2004 Pontiac GTO
    2003-2004 Hummer H2
    with 4.8L, 5.3L, 5.7L or 6.0L V-8 Engine (VINs V, P, T, Z, G, S, N, U -- RPOs LR4, LM4,
    LM7, L59, LS1, LS6, LQ9, LQ4)

    PARTS INFORMATION:
    A new spark plug has been released for use in the above vehicles. The new spark plug has an
    Iridium tip instead of the current Platinum tip. Due to the different tip design, the gap of the
    spark plug has also changed. The new spark plug, ACDelco Part Number 41-985 (12571164), is gapped to 1.01mm (0.040 inches) when the spark plug is made. The spark plug gap is set during manufacturing and should not be changed to the gap required with the Platinum plug, or damage to the spark plug may result.

    The iridium plugs were recommended in place of the platinums at .060" because of THOUSANDS of idle quality issues covered under warranty. I've been installing fresh plugs in C5 Corvettes for years gapped at .040" to solve idle problems. I've done this since talking to a Corvette specialist at a local Chevrolet dealer. He claims this was recommended by a GM field service engineer during new model training.

    I use 40-45 thous if i want a smooth idle. 55-60 if i want more fuel mileage and a little better throttle response.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    NGK TR6 Denson vastaava ollu nyt itellä tossa ahtojen kaa .030 kärkivälillä ja tuntus rokkaavan ihan ok mut miettiny et oisko ne Iridiumit kummiski se turvallisempi vaihtoehto? Ja pitäiskö vielä 1 pykälän kylmempään kummiskin ~1.5 barin ahoilla vaikken nyt vielä oo mitään erityistä huomannukkaan.

    Mut meneekö sit joku NGKn 7 lämpöarvo sit liian kylmäks päivittäiseen ajoon vai mitä tuosta nyt sit varsinaisesti haittaa on päivittäisessä käytössä et tulppa on kylmempi?
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ajatko E85:llä? Mä oon kokeillut (erään oireen takia) 8 lämpöarvoisia tulppia vaparissa, joka oli ja on puhtaasti etanoliajossa. Nekään tulpat eivät nokeutuneet. Viinabensassa ei ole mustaa ainesosaa niin paljoa, että sitä riittäisi tulppiin asti, jos seokset on suunnilleen tontilla.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Juuh E85.
     
  6. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Itsellä E85 /V6 Turbo colognessa, Denso 24 lämpöarvo todettu hyväksi (orginaali lämpöarvo o 22 Denso/ 7-NGK). Harmittaa kun densolla ei oo sopivaa tulppaa joutuu käyttämään NKG:ta. (Iridiumit itsellä melko hyvät tulpan kärjen muodot ja kärkivälin vuoksi lämpöarvo 8 ja kärkiväli 0.6mm.) Itse huomasin että 27 ja 9 arvon tulpat oli liian kylmät. Ehkä jos kierroksia olisi jatkuvasti 2500+ niin saataisi mennä nuo kylmmät tulpat. Itsellä kun on normaali ajossa 1500-2500rpm juuri käyttöalue....

    Käyttäisin näitä jos hinta ei olisi niin kamala kuin onkaan...
    IW01-24 Iridium Racing Spark Plug

    Ai niin mainittakoon toiminta alueeksi 1100rpm (idle) ja max rpm 6300rpm. (Huipputeho on 5900rpm, pakopesä ahdistaa) (Duration 276 Deg Inlet/Exhaust, Valve Lift (mm) 10.9mm Inlet/10.9mm Exhaust, 2000rpm-6000rpm NA)
     
    Muokattu: 25.5.2020
    xarper tykkää tästä.
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Ite taas todennu NGKt hyväksi, ei vaa ollu hyllyssä ku noita Densoja ku hain viimeks kiireessä.
    Pittää varmaa kokeilla noita seiskoja, yhet 7 ja 8 vpowerit on hyllyski mut ne o valitettavasti SBM käypäset.

    Kaupunkiajoohan toi on täs arkisin itellä pääasiassa mut en ny hirveesti alle 3000 vaiha kummiskaan 1-2, ajellessa sit joku 1000-1500 rpm, ei täällä oo yli 50 rajotuksia missää, pääasiassa 40 :rolleyes:
     
  8. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Mulla pimeni 3kpl yksittäisiä NGK tulppia ihan mystisesti kahdesta eri sylinteristä, Densot kun vaihdoin kesti 10tkm ilman ongelmia. Tiedä sitten jos on sattunnu huono erä Suomeen tai jotain.

    Nyt ei pysty enään vertaamaan kun vaihdoin siemensin dekat boschin suuttimiin niin ruiskutuskäyrät ja arvot ei enään ole samat.
     
    xarper tykkää tästä.
  9. Mikey_

    Mikey_ 2nd gear

    Ei mee seiska liian kylmäksi.

    Vahva suositus NGK BR7EF ahdettuun LS:ään. Edullinen ja luotettava kynttilä.
    Mulla on kolmessa eri turbo-setupissa ollut nuo käytössä. Katuajoa tullut 3-5tkm vuodessa ja vartilla kipitelly ysejä noilla. Kärkiväliä testaillu .020 asti ja hyvin pelaa.
     
    xarper tykkää tästä.
  10. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    0.02" = 0,5mm siis oletko pienentänyt kärkiväliä vai kasvattanut? (varmaan pienentänny?)

    Itsellä on ne mitä ostaessa oli eli 0,6mm noissa denson iridium racing tulpissa mitä haahuilin ois ollu 0,4mm kärkiväli.

    https://ls1tech.com/forums/forced-induction/1437986-race-vs-standard-plugs.html

    (Itse olen todennut että tuo mikä on piilossa tulpan sisällä on parempi, estää nakutusta)
    Timo Lehtimäki joskus kertoi minulle tuota kärki hommaa ja suositteli matala kärkistä.
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Nice, pittää noita laitella tilaukseen sit, itellä ny tulee se jokusen kymmenen tuhatta vuoteen tällä ajettua, viimeviikolla vasta joku reilu 1300km.
     
  12. Mikey_

    Mikey_ 2nd gear

    Joo, pienentänyt nimenomaan. Yli .030 kärkivälillä alkoi välillä kynttilät sammuileen veto päällä. Moottorissa on vakio männät ja kanget, joten ajan melko paksulla seoksella ja miedolla ennakolla E85:lla. Pyrkimys siis pitää sylinterilämmöt aisoissa.

    Tuo BR7EF on nimenomaan tuollainen non-projected-tyyppinen.
     
    xarper tykkää tästä.
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh mullaki on 1.5 barilla 11 astetta ennakkoo ja ahdot ku nousee yhtään ni 11.5 afr aina, jos välttyis suuremmilta vahingoilta.

    En tiiä sit kärsisinkö enempää ennakoita.
     

Kerro tästä muillekin!