LSx koneen rakentaminen

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MikkoV, 12.9.2009.

  1. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Tää kertakirpaisu tuntui ensilukemalla pahalta mutta tarkemmin mietittynä ja hieman laskesteltuna, kerro lisää :poff:

    Saako tuolta siis mottia haluamillaan spekseillä, apulaitteilla jne.

    Mikä järkevin kanava tuollaisen motin hommaamiseen?
     
  2. Jza

    Jza Gearhead

    Jaa. Eikös sulla ole yleensä tapana ennemminkin turbottaa kaikki? :rotfl:
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Kysyt liikaa kerralla, joten tässä vaan perusteet:

    Hae tuolta (http://www.gmperformanceparts.com/) GMPP:n kataloogi, sivulla 70 on toi "RockHQ":nkin mainitsema LS3 kevyellä katunokalla ja se on siis muuten täysin vakio-osilla paitsi nokka. Sivulla 80 on sitten apulaitepaketti, eli itse "räkki", uusi laturi, ilmastoinnin kompura ja kaikki tarpeellinen tauhka siihen ympärille.

    Tavarantoimittajana voisi olla vaikka Racers Place. Anna niitten ottaa selvää onko GMPP vielä hengissä vai ei...
     
  4. J.J

    J.J 3rd gear

    Muutamia viikkoja sitten tuli GMPP LS1 moottori Racers Placen kautta,eli hengissä taitaa olla
     
  5. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Googlettaminen tuotti jo sittemmin tulosta, 6450$ oli halvin minkä pikaseen löysin tuolle koneelle, tosin perus LS3 #19201992 kone vastaisi yhtä hyvin tarkoitusta jos noissa ei tosiaan muuta eroa ole kuin pelkkä nokka, mun käytössä kun sais käyttää rajumpaakin nokkaa kuin tuossa performance setissä tuleva.
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Jep, näin on tehty Suomessakin eli oman maun mukaan vaan nokkaa sisään. Venttiilinjousien kanssa kannattanee olla tarkkana, LS3:ssa on aika isot venttiilit.

    Jostain mulle on jäänyt käsitys, että suurin teho asettuu tuonne 6200...6400 kiekan kohdalle noilla LS3-kansilla & imusarjalla melkein nokasta riippumatta (nyt puhutaan katunokista). Tuon pitäisi hyvin riittää sun tehotavoitteilla.
     
  7. MikkoV

    MikkoV Gearhead

  8. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Joojoo on tossa rautalohko (LQ4) ja kasa erilaisia kilkkeitä varattuna siihen tarkoitukseen... :odroll:
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sain tossa viestiä, että viikko-pari ja maahan tulee osaavalle hemmolle kamat joilla tota orkkistietistä pääsee päivittämään ja säätämään aikalailla kattavasti. On LS1 motille, mutta saa helposti netistä tarvittaessa lisenssit myös LS2, LS3 ja duramaxille.
     
  10. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Mielenkiintoista. Toivottavasti kuullaan pian lisää aiheesta.

    Harinen on onnistunut lukemani mukaan todella hienosti LSx mottien kanssa ( hestec )
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Jaa?

    Tämäpä kerrassaan uutta.


    Se sarkasmista.

    On noita softia ollut jo vuosikausia täällä Suomessakin. On LS1 motille ja niin on LS2:lle kuin LS3:llekin. Ja LS7:lle. Samoin kuin Duramaxille. Netistä saa helposti lisenssit.

    GM:n tietsikkaa pystyy säätämään todella hyvin ja pitkälle. Siis todella kattavasti. Jos haluaa 2 baarin MAPilla niin onnistuu. Netistä saa sillekin laajennukselle helposti lisenssit. Ja sama juttu 3 barin kanssa.

    Jos saa kysyä, niin missä tämä kyseinen henkilö on hankkinut osaamisensa näihin GM:n tietsikoihin?

    Jos ei ole hankkinut, niin se siitä sitten. Sitä tietoa ei nimittäin korvaa mikään vaikka olisi kolmenkymmenen vuoden kokemus moottorien säätämisestä ja tietokoneohjatuista ruiskuista. Eikä sitä osaamista valitettavasti synny vaikkapa sillä että lueskelee GM:n boksien säätösoftiin keskittyneitä nettipalstoistoja, niissä(kin) kun on ehkä jotain 70% verran väärää tietoa (HPTuners, EFILive). Ainoastaan kokemus ja raha puhuu. Rahalla saa tietoa ja kokemuksella tietotaitoa mutta se vaatii jokusen kymmenen LS-moottorin säädön ennenkuin kaikki niksit on hanskassa.

    Itselläni ei ole rahaa eikä taitoa ja aika skeptiseksi olen tullut omien kokemuksieni kautta. Toki your mileage may vary, kuten jenkki sanoisi.

    Olen toki erittäin iloinen että Suomessa on tällainen osaava kaveri. Mutta ihan pelkästään onnistuneet täyskaasusäädöt ei saa meikäläistä vielä innostumaan joten odotellaanpa mahdollisia raportteja miten säädöt ovat onnistuneet muilla osa-alueilla. Eka edes hieman kireänokkainen LSx näyttää viimeistään miten paljon osaamista on. Toivon parasta.
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kamat ei vielä ole täällä kuten sanoin, joten hetken aikaa niitä tuloksia saa odotella, mut kuten sanottu, toivotaan parasta. Itse olisin jonkinmoisella optimismilla odottamassa, että tästä vois tullakin jotain.
     
  13. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Varmasti on bisnes hyvin hoidettuna. Jos Rippe puikoissa ei liene epäselvää osaamisen tasosta. Mutta kuten C5_Z06 totesi ei ole ihan samaa tasoa säätämisen suhteen kuin perus aftermarket poksit.
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei oo Ripen kanssa mitään tekemistä, mut ootellaan ja katellaan josko niitä tuloksia ja tyytyväisiä asiakkaita tulisi.
    Tossa suora lainaus: LS1 moottorinohjauksesta saa muutettua seoskartat, ennakot, suuttimen koon, vaihdettua MAP ohjaukseen eli poistamaan ilmamäärämittarin. Kalibroimaan nopeusmittarin ja kulutusmittarin näytöt. Määrittämään automaatin vaihtorpm eri kaasun asennoilla, ylösvaihto ja alas erikseen. Askin linjapaine kuorman mukaan. Vaihdon nopeus eli kauanko kahta vaihdetta pidetään yhtä aikaa päällä. Kaikenkaikkiaan paukkusysteemi tai tiedonkeruu ilman läppäriä alkavat olemaan syitä vaihtaa ohjelmoitav boksi vakion tilalle, mutta useimmat muut saa tehtyä vakiota ohjelmoimalla. Laajakaista lambdan signaali saadaan tuotua sisään järjestelmään tiedonkeruuta varten.
    Mut kuten sanottu, ootellaan käyttökokemuksia.
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Jep, nämä kaikki löytyy ja paljon paljon muutakin. Esimerkiksi erillinen Volumetric Efficiency -taulu löytyy moottorille jo siinä tilanteessa jossa moottoria pyöritetään startilla mutta jossa moottori ei kuitenkaan vielä ole käynnistynyt.

    Ihan vaan mielenkiinnosta, milläköhän perusteella tuotakin taulua mahdetaan säätää. Moottori kun ei vielä käy joten tilanne on ehkä vähän erikoinen. Joko asiasta on kokemusta, tietoa tai taitoa. Itselläni tällä hetkellä pelkästään kokemusperäistä.

    Suuttimien koossa taas ei muuteta pelkästään yhtä arvoa vaan niihin liittyy liuta parametreja jotka GM:n tietsikka vaatii. Jos et tiedä mitkä ne muut arvot ovat, niin metsään menee. Enemmän tai vähemmän.

    Samaa mieltä.

    Käsittääkseni näin. Jotkut tosin hermostuvat GM:n tietsikkaan ja vaihtavat suosiolla johonkin tutumpaan, tai tietysti tapauksesta riippuen paremmin käyttötarkoitusta vastaavaan.

    Laajakaistan saa tuotua sisään useammalla tavalla esimerkiksi Vetessä, joten siitä homma ei jää kiinni.

    Aivan näin, eli turha ketään on etukäteen arvostella. Päinvastoin, hemmetin hienoa että kiinnostusta aiheeseen on!
     
  16. BRC1

    BRC1 Gearhead

  17. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Viime tiistaina kävin Racersplacessa tilaamassa kaverin kanssa 502HO:n ja joku oli jo tilannut ja saanutkin ton 376/480 LS3 koneen, tunnustaako kukaan Oodeellä? Ei se oo pahan hintanen, paitsi että tolla rahalla rakentaa jo vanhan hiirimoottorin aika hyvillä palikoilla...
     
  18. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Mulle tuli perus LS3, aattelin et mun käyttötarkoitukseen kannattaa varustaa astetta rajummalla nokalla kuin tuo 376/480 versio.

    Kyllä mä hetken ynnäiltyäni tulin siihen tulokseen että parempi myydä LS1 pois ja ajaa nokkaviritteisellä LS3:lla.

    Ja on tuossa painohyöty vert. rautalohkoiseen.
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Minähän sanoin.... :)
     
  20. vinkkeli

    vinkkeli 3rd gear

    paljonko jäi hintaa jos uskaltaa kysyä?

    sano ainakin mihin haarukkaan se osuu..... :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!