LSx koneen rakentaminen

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MikkoV, 12.9.2009.

  1. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Kuuden tonnin paikkeilla pyöritään
     
  2. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Hyvä että sanoit...
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    No jokos on kokemuksia, eli mitä mahtoi osaava hemmo kertoa säätösoftasta? Helppo omaksua, sen kun vaan säätää perhaps?
     
  4. BRC1

    BRC1 Gearhead

  5. Saku

    Saku 3rd gear

    Kotimaan tehokkain LS-moottori?

    Mikäs se kotimaan tehokkain LSX pohjainen moottori tällä hetkellä on? 3kpl C5:sta lienee jossain 700hv tienoilla, muuta ei ole itsellä tiedossa, mutta mitenkäs on?
     
  6. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Re: Kotimaan tehokkain LS-moottori?


    En tiedä onko sun listassa jo mutta kesällä vettemiitissä esiintyi ahdettu LS7 vette jossa kylänmiesten kertomana jotain 800+ tehoja. Ainakin 375 leveät takagummit eivät pahemmin tarjonneet vastusta 8)
     
  7. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Ei varmasti tehokkain ole mutta faktatietona: Murtoon Tapion drifteri Nissan Skyline, LS2 koneella, avaamaton kone Prochargerin remmiahtimella, 667hp koneteho.

    Hyvin on ahdettuna kestänyt kaksi kesää kunnon runnomista, tuossa lajissa kumminkin vedetään pitkähköjä vetoja koko ajan läppä tiskissä.

    Eli tämä auto:

    http://www.youtube.com/watch?v=abRVzANEOR0

    Ps. tuo mistä fimi alkaa, aika tarkkaan 150km/h vauhtia ja iloisesti siitä vielä "syttyy" takarenkaat nelosvaihteella...
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Tehokkain on sitten löytynyt ja uskon että ennätystä ei piiitkään aikaan rikota. Tampereellahan moottori taitaa olla. Omistaja kertokoot enemmän.
     
  9. gm dealer

    gm dealer Gearhead

    Re: Kotimaan tehokkain LS-moottori?

    LSX pohjainen mottiko se sinullakin nykyään on?
     
  10. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Joko 7-11-mies lähti turbokauppaan? :odroll:
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Jooen.

    Mutta sen huomasin äskettäin, että eräässä Turbo-Bentleyssa on kokolailla tykistökeskityksen kestävä, LSX:ään sopiva automaattilaatikko. Sama laatikko sattumoisin muuten kuin erään korviasyövän mustikki-Tysonin avossa. Olisi messevä rassi, saapa nähdä josko tuollaisen saisi hankittua projektiksi. Vaikka sitten coupena, avoon ei taida koskaan rahat riittää.

    Noh, toi oikeastaan liittyy toiseen tarinaan joten mitäpäs siitä tässä ketjussa lässyttämään.

    Se toki on myönnettävä että turbot on hienoja eikä parempaa teknologiaa ole tässä maailmassa tarjolla, mutta mun preferenssi on pyrkimys hyvin tasaiseen tehontuottoon kierrosten kasvaessa. Paljon jää siis puuttumaan pikkukierroksilla mutta olkoot sitten niin. Tuo mun 7-11 ei siis tule tällä palstalla koskaan tuosta kasvamaan. So be it.
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Jokos LS3 saapui maahan ja oletko jo vaihtanut nokan?
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Mitään uutisia? Olisi mukava kuulla. Privaviestitkin käy jossei muuten.
     
  14. pinser

    pinser 3rd gear

    joo, olis kiva kuulla lisää tästä projktista.
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    No mites tässä tarina on jatkunut?

    Itte taistelin taas näitten p*rkeleen 97-98:n kanssa, kun niissä on omat niksinsä enkä vielä tiedä kaikkea. Se perinteinen eli ei saa olla liikaa parametreja samaan aikaan on toki tiedossa, mutta nyt joku muu kusee. Satunnaisesti MAF, injector pulse tai STFT/LTFT on aivan päin v*ttua, vaikka vakiosäädöillä vakiomoottorissa nää on taatusti kohdallaan.

    No, josko huomenna asia selviäisi.
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Noniih, selvishän se ja kyseinen ahdinmoottorikin on nyt perussäädöissä. Ilmeisesti MAFfin skaalaus on aikalailla konservatiivinen vakioissa LSx:ssä. En olisi uskonut, mutta niin se vaan näyttäisi olevan, että sellaiset 15-20 prossaa pielessä. Tietsikka sitten lisää tuon verran bensaa closed loopissa ja tää toki varmistaa sen, että useimmiten lätkä pohjassa ei mennä laihalle, koska tietsikka ilmeisesti ottaa closed loopin korjauskertoimen mukaan, riippuen toki mistä kohtaa karttaa kaasu avattiin.
     
  17. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Lambdakorjaus on laskettu jokaisen kartan pisteen tai paremmin sanottuna pääsuureiden summan korjauksena joten jos maf signaalilla X joudutaan korjaamaan Y prosenttia seosta laihalle tai rikkaalle, se ei tarkoita että se edellinen korjausprosentti Y siirtyisi kertoimena toisille kuorma-aluelle, vaan lasketaan aina uusiksi, millä resoluutiolla riippuu ihan ohjainlaitteesta. Kiihdytyksessähän on rikastus päällä, lambdakorjaus pois päältä ja vaikka olisikin (hyvin kevyt kiihdytys), kun ilmamäärän arvo muuttuu jokaiselle arvolle lasketaan silti korjausprosentti uusiksi. Ja kun kyse on lambda-korjauksesta, korjataan siis jo tehtyä työtä eli arvioidaan mitä olisi pitänyt olla sen perusteella mitä äsken oli olemassa (palotilassa), ja syötetään seuraavalle syklille se arvio. Jos olosuhteet eli kierrosluku, kuorma ovat muuttuneet siitä edellisestä tilanteesta, ei se äsken arvioitu arvo ole välttämättä yhtään sen kelvollisempi enää. Comprende?


    Eli ainoa tapa varmistaa että lätkä pohjassa ei mennä laihalle on tehdä riittävän iso kiihdytysrikastusprosentti tai -määrä karttaan koko alueelle, ihan riippuen ohjainlaitteen softasta millä tavalla toteutettu.

    Hyvä kartta tietysti sellainen, että lambdakorjausta ei yksinkertaisesti tarvita. Sellaista ei varmaan kukaan yksityinen harrastaja yksinkertaisesti pysty saamaan aikaan, voi muutama sata tuntia palaa aikaa dynossa ja tien päällä. Sellainen kartta, jossa korjausprosentti on aina alle 10%, on jo todella hyvä.
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    En tiedä mitä sanoisin.

    No sen voin sanoa, että nyt korpeaa ja raskaasti.

    Joskus aikanaan mulle kerrottiin, että ei kai se GM:n boksi nyt niin kummallinen ole, etteikö sitä voisi säätää Suomessa. No, säätöprojekti ei kelvannut kenellekään ja Ruotsissa lähimmällä "osaajalla" käydessäni suli kuusi tulppaa.

    Luulivat ilmeisesti, että kaikki boksit toimii samalla lailla.

    Kerroppas mulle nyt ihan selvällä suomenkielellä, että miten se GM:n PCM eli tietsikka käsittelee kapeakaista-anturin antamia tietoja karttaan sitten kun ajetaan täyskaasulla. Voit aloittaa vaikkapa 1997-1998 tietsikoista, jatkaa 1999-2004:in ja sen jälkeen selittää, miksi 2005-2007:t on niin paljon hankalempia säädettäviä.

    Ei millään pahalla. Mutta ei ole eka kerta kun joudun tästä asiasta vääntämään rautalangasta. GM:n PCM kun ei ole Autronic tai Hestec tai Mega ja käyttäytyy eri lailla.

    EDIT: ilmeisesti tätä tarkoititikin viestissäsi, eli että riippuu boksista

    No, alle 5% sain oman bensakarttani. Ei GM:n boksi mikään kädetön ole. On aivan mainio. Pirullista siinä on oppia mikä riippuu mistäkin. Esimerkiksi toi kapeakaistalambdan korjauskertoimien vaikutus voidaan ottaa huomioon tai sitten ei. Se on tietty valittavissa. On kuitenkin ongelmista pienimpiä, nimittäin ne muut ajettavuuteen vaikuttavat parametrit ovat usein tärkeämpiä ja sellaisia ei suoraan löydy esimerkiksi jostain Hestecistä.
     
  19. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ei ollut tarkoitus puuttua tietyn ikävuoden gm:n aivolaatikon puutteisiin tai ominaisuuksiin, sun viestistä jäi vain kuva, jotta oletat lambdakorjauksen korjaavan täyskaasukiihdytyksessä seosta, mitä se tuskin tekee. Edelleen, on se mahdollista mutta äärimmäisen epätodennäköistä. Huomaa että kapeakaistalambdan käyttöalue on noin 14:1-15.5:1 eli hyvin kapea. Tolla seosalueella ei oo mitään tekemistä täyskaasukiihdytykseen vaadittavan seoksen kanssa. Jos tosta ecusta nappaa lambdasäädön pois päältä kokonaan, kytkee laajakaistalambdan putkistoon omalla ohjainlaitteellaan ja säätää karttoja sen mukaan, voi homma olla huomattavasti helpompaa. Kun oleelliset on kunnossa, voi sen kapeakaistan kytkeä takaisin ja hieroa sillä ns. normiajotilanteiden seokset kohdalleen?

    Useimmat ns. aftermarket-ecut on kuitenkin harrastelijakamaa oem-asennuksiin verrattuna, vaikka niitä kuinka hierottaisi vuosien saatossa paremmaksi, harvalla pikkufirmalla on varaa laittaa muutama sata miljoonaa tuotekehitykseen per malliversio.



    [/b]
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Kieltämättä kirjoitin moniselitteisesti: "...miten se GM:n PCM eli tietsikka käsittelee kapeakaista-anturin antamia tietoja karttaan sitten kun ajetaan täyskaasulla."

    Tuossa "antamia" on siis imperfekti, eli tarkoittaa niitä korjausarvoja, joita kapeakaista-anturit ovat antaneet bensakarttaan ennen täyskaasua.

    Olet aivan oikeassa siinä, että täyskaasulla kapeakaistalambdan antamia arvoja ei GM:n boksi seuraa. Korjauskertoimia tietsikka ei kuitenkaan unohda. Näitä korjauskertoimia tulee MAFfista ja perus bensataulusta ja ne sotkee helposti täyskaasuvedot jollei karttoja ja MAFfia ole ensin kalibroitu. Toisaalta kuten jo muistaakseni mainitsin, muistissa pysyvän korjauskertoimen (joka ei ole sama asia kuin ns. reaaliaikainen) voi ottaa pois käytöstä.

    Aivan näin. Toisaalta ihan yhtä tarkkaan tulokseen pääsee hieromalla bensakartat kohdalleen auton omalla kapeakaistalambdalla. Täyskaasuseokset määritellään kertoimella ja jos ei ole ryssinyt matkan varrella, lopputulos on haluttu. Tietysti täyskaasulla seurataan seosta laajakaistalambdalla, jolla varmistetaan ettei mitään ryssitty.

    Tää onkin se helppo osuus GM:n boksissa. Joissain bokseissa on useampi bensakartta, joissain taas ei ole varsinaista karttaa ollenkaan, jolloin on rakennettava virtuaalinen bensakartta ja sekös on hauskaa se. Enivei, kartat on helppoja, normiajon säädöt taas on hankalempia ja mm. suutinten kaikkien parametrien hakeminen kohdalleen on erittäin olennaista.

    Epäilemättä näin.
     

Kerro tästä muillekin!