LT-1 koneen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SpedeX, 26.6.2006.

  1. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Talvella olis tarkoitus laittaa autoon vähän osaa kiinni. Elikkä olen metsästänyt tota LT4 conversion kittiä mutta sitäpä ei meinaa enää saada, joissain paikoissa lukee että GM ei enää valmista LT4 imusarjoja?!
    Tietääkö joku mistä saada tota sarjaa vielä talvellakin?
    Tänne saa heittää ehdotuksia koneen kokoonpanosta, tarkoitus olisi tehdä muutoksia koskematta koneen alakertaan koska autolla on ajettu vasta 80tkm...
    Tuollainen +400 hv olisi tarkoitus koneesta ottaa vaparina, eli ahdinta en halua laittaa.
    Eli:
    Nokka
    Kannet
    Imusarja
    Pakosarjat
    Ym....

    Ehrootuksia että pääsee rakentaan putjettia ja tienaan rahhoo... :rotfl:
    (Autona -94 Trans Am)
     
  2. tapio

    tapio Gearhead

    Onko kysymyksessä LT-1 (vuosilta 70-72) vai uudempi LT1? Mihin tarkoitukseen: katu, kisa, mitä?
     
  3. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Eli siis tämä uudempi kone... Ihan katu käytössä/"normaali ajossa" on kone tällä hetkellä, ja olisi viritysten jälkeenkin oltava.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Eiks Edelbrockilta löydy sekä kantta, että imusarjaa tohon? Kaverilla mun muistaakseni oli Edelbrockin kamat ja LT4 nokka omassaan.
     
  5. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Kyllä edelillä on tuohon palikkaa eikä nekään ole mitenkään pois suljettuja... Mitähän mahtoi saada tehoiksi?
    Nuista pakosarjoista, että jos joku sattuu tietään mitkä peltisarjat käypi suoraan vakioon y-putkeen niin olisi kiva tietää.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei sitä ikinä dynotettu, loppunopeudet '94 camarolla oli muistaakseni 175:n hujakoilla vartilla.
     
  7. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    No kyllä siinä jotain eroa on jos näillä loppunopeudet on vakiona karvan alle 160. Perhana, mitähän se aika sitten oli? Vois laskurilla kattoa mitä se sanoo...
     
  8. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Sori, olinkin väärässä. Motissa olikin LT4 kannet ja imis, Edelbrockin 58mm throttle body, LT4 hot nokka 1.6:1 rullavipoilla, hokkerin super comp sarjat ja putkisto, 160f termari jne. Ja auto dynottiin rullilla automaattina, anto 307 heppaa takapyöristä sekä kulki 13.2 kiikalassa 169 lppunopeudella. Sittemmin siihen vaihdettiin manuaali ja loppunopeudet kasvo sinne 175 nurkille. Meillä on kanssa hyllyssä yks tollanen LT1/4L60E paketti jonka meinaan tulevan talven aikana käydä läpi ja pikkasen blueprinttailla ja vähän kairailla. Sen kummepaa virittelyä ei sille oo tarkotus suorittaa.
     
  10. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Perskules. Just tota LT4 pakettia olen kattellut, mutta ei meinaa löytyä enää... Tai no noi kannet olen löytänyt mutta niitähän on muitakin vaihtoehtoja, mutta tuo imusarja on pahempi nakki, kun ei löydy miltään valmistajalta. Tuo LT4 hot cämi paketti on lähdössä kanssa tilaukseen...
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

  12. Fireball

    Fireball Gearhead

    :eek: Kuuleeko täällä muut hyytävää luurankojen kalinaa kaapista :rotfl:
     
  13. samu

    samu 1st gear

  14. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Tero, ei sinun tarvitse kalistella enempää luurankojasi kaapissa, vapauta itsesi peloista ja tunnusta Chevyn paremmuus.

    Ei ole synti tunnustautua Mopar-uskovaiseksi, mutta on se hiton suuri häpeä :poff: .
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Chevyn paremmuus on helppo tunnustaa, joka romis ja kauppa on niihin osia pullollaan. Mistähän sekin johtunee.
     
  16. 68corvette

    68corvette Gearhead

    toi LT4 konversio kannattanee unohtaa.. mielummin kannattaa vaikka portata noi olemassa olevat LT1 kannet ja jurskauttaa niihin 2.00 / 1.55 venttiilit.
    ..nämä olen mitannut samassa penkissä, LT4 meni loppu peleistä ilmaa läpi 258cfm. Käyrä jatkui .5" nostoilta nousua ja alakäyrä oli muuten sama:
    http://www.sunpoint.net/~pirkonen/LT1/l ... auksia.jpg

    Myös LT1 kannesta saa menemään hieman enemmän happea läpi, kun suurentaa vaan reilusti kanavaa.
    noi LT1 kanavat olivat 170cc=> ~185cc ja lt4 195cc=> ~212cc.

    Imusarja ei ole kyllä ihan ensimmäisiä osia joka tuossa koneessa alkaa ahdistamaan.

    Laitoit saman kyselyn F-body kerhon sivuille.. sieltä löytyy monta harrastajaa jotka ovat kyseistä moottoria rakennelleet jos vaan vaivautuvat vastaamaan.

    taiteilijan näkemys vakio venttiilein varustetusta LT1 palotilasta:
    http://www.sunpoint.net/~pirkonen/LT1/k ... 220001.JPG
    http://www.sunpoint.net/~pirkonen/LT1/k ... 220002.JPG
    http://www.sunpoint.net/~pirkonen/LT1/k ... 220006.JPG
     
  17. Fireball

    Fireball Gearhead

    Rosvoamatta hyvää aihetta enempää, mähän olen Mopar talibanien mielestä vähintäänkin "Väyrynen" kun rohkenin tunkee joskus Cudaan vääräuskoista patarautaa rallihommiin. Eikä ees kaduta :lol: Mutku sai halavalla...

    Leikki leikkinä, mutta tosissaan :rotfl:
     
  18. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Mitäs mieltä olet noista edelin kansista? Kannet
    Niitäkin varmaan joutuu viilailemaan ja höyläilemään vaikka ovat kuinka "out of box"...
    Tarviikohan Throttlebodyä vaihtaa isompaan, jos tönäsee koneeseen hot cämi kitin, edelin kannet ja 30lbs/hr suuttimet? Ohjelmahan täytyy mulkkauttaa jossain...
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Edeleissä on yleensä venttiilitaskut blandattu käsin, ja siks ne moniin muihin "kansiaihioihin" verrattuna toimii paketista lupausten mukaisesti. Monet ameriikan pajat ei noita kyllä sellasinaan myy, vaan aina vähintäänkin tarkistavat venttiilityöt ja seetivälykset, usein myös ajavat tasot uusiksi ennenkuin laskevat kaupan ovesta ulos. Siis tarkotan nyt oikeita valmisosamyyjiä, enkä mitään summitin tai jegsin kaltasia "anttiloita".
     
  20. 68corvette

    68corvette Gearhead

    mulla on kyllä edelbrockeista aika hyvä vaikutelma, yleensä ne ovat aika lähellä luvattuja arvoja toisin kuin monet muut =(

    noita LT1 kansia en ole livenä nähnyt.. mutta hieman ihmetyttää vakion kokoiset runnerit ja vakion kokoiset venttiilit?

    ton edelbrockin verran ja hitusen yli noi portatut kannet ovat tuottaneet takapyörä dynossa 17% hävikillä laskettuna:
    http://www.edelbrock.com/automotive/2108graph.html

    tosin vakiona ne eivät ole tuottaneet kuin ~280hp eli noin 40hp alle edelbrockin mittaaman =)
    kaikilla bolt oneilla (pellisarjat, maf jne jne) on mitattu ~320hp.

    nokkana on usein käytetty LT4HOT pakettia, kun on niin halpa setti.. näyttäisi olevan aika lailla vastaava kuin edelin ehdottama.

    kyllä noi kannet tosiaan kannattaa ainakin tarkistuttaa venttiilien varsien välysten osalta, venttiilien pito alipaineella ja kansipinnan suoruus. Maksaa paljon vähemmän kuin ostaa pari satsia tiivisteitä purkaessa tai sitten jos polttaa venttiilin tms. ja vikaa joutuu etsiskelemään.
     

Kerro tästä muillekin!