LT1 OPTISPARK YMS. Sähköihin liitty Vikoja / Korjauksia ???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja LPV, 14.4.2015.

  1. LPV

    LPV 3rd gear

    Moi, Buick RoadMaster STW -94 Optispark temppuilee enemmän ja enemmän.
    Ekan kerran se kiusas heti syksyllä -09 kun olin auton hommannut.
    Ajoin vesilätäköstä ja kone kuoli.
    Vuosien varrella tuo Opti on silloin tällöin tykännyt huonoa vedestä.
    Nyt tilanne tuntuu pahentuneen, aamulla töihin ajaessa lumisohjo sammutti koneen 2 kertaa. Vika sinäänsä on tiedossa, mutta korjaus vaihtoehdot mietityttää. Siksi kysyn täällä vaikuttavilta LT1/LT4/L99 -omistajilta neuvoa. Mitä sille kannattaisi tehdä? Eli mikä riittää, kun on pers'aukinen jatkuvasti... :)
    -Vaihtaa koko jakaja uuteen, vaihtoehtoina lähtien MSD Probilletin 500,- AC-Delco n.450,- ACCEL n.300,-
    -Cap und Rotor, MSD 150,- ACCEL 60,- StandardMotor 140,-
    Katselin hintoja Summitista, mutta hinnat on tavanneet olla suunnilleen samat €uroina täällä paikallisessa.
    Kertokaa mitä olette Optisparkeillenne tehneet ja mikä on ollut hyvää tai huonoa kamaa!!!
     
  2. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Re: LT1 OPTISPARK Vikoja / Korjauksia ???

    Mulla Caprice -96 Optispark hajosi 2011 ja laitoin A-1 Cardone merkkisen uuden jakajan.Tämä jakaja hajosi syksyllä 2014.Laiton AC-DELCO jakajan+ MSD kansi+ pyörijän. AC-Delco jakajan laitoin siksi kun alkuperänen AC-Delko jakaja kesti 16 vuotta ja MSD kansi tulee 5 ruuvilla kiinni kun alkuperäinen vain 4 ruuvilla.
     
  3. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Re: LT1 OPTISPARK Vikoja / Korjauksia ???

    Kaverin Camarosta kun läpikävin ton optin niin katsoin ensin youtubesta opetusvideoita aiheesta ja rohkaistuneena purin sen käikäleen osiksi, anturilevysysteemiä en purkanut kun se oli siistin näköinen eikä jakajan laakeri tai stefa tarvinnu toimenpiteitä.

    Muuten selvis ihan perusputsauksella( vaihtoehtona olis ollu msd:n kansi ja saarnaaja) mutta jakajan kanteen muokkasin samantyylisen suljetun huohotuksen kuin uudemmassa optissa on( tuostakin löytyy lontoonkielisiä videoita, ei ollu mun keksintö). Eli kairasin alalaidalle reiän mistä vedin letkun imusarjaan, välissä jarruputken pätkästä tehty kuristus.Jakajan kannen ylälaidassa oli joku letkulähtöä muistuttava mikä kans auki ja siitä letku immun ja kaasuläpän väliin imupuolelle.

    Koko komeus vielä huolella joka väli silikonilla tilkittynä paikalleen niin ei pitäs veden eikä otsonin tai muitten kokkareiden haitata.

    On se ainakin vielä toiminu.
     
  4. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Re: LT1 OPTISPARK Vikoja / Korjauksia ???

    Tarkista myös puolalta optille tuleva johto ja tulpan johdot että ovat kimmoisaa kumia eikä hapertunutta. Mun mielestä 94:sen käy uudempi tuuletettu opti jos vaihdat. Putsauskin voi riittää.
     
  5. LPV

    LPV 3rd gear

    Re: LT1 OPTISPARK Vikoja / Korjauksia ???

    B-Bodyssa on onneksi jo OptisparkII eli se ilmastoitu malli.
    Ossa, mitä maksoi AC-Delco & MSD Kansi ja pyörijä?
    Oliko tuo Cardone uusi vai korjattu???
     
  6. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Re: LT1 OPTISPARK Vikoja / Korjauksia ???

    Kannen ja pyörijän oon vaihtanut varmaan joku 20tkm sitten, ja hyvin on toiminu sen jälkeen. Hyvä tiivste siinä kannessa tuli mukana; jos ylimääräisiä silikooneja johonkin väliin laittaa, niin voi harmittaa kun seuraavalla kerralla joutuu avaamaan.

    Tossa mun jakajassa oli joku edellinen söhlänny niitten kannen kiinnitysruuvien kanssa ja kansi oli sillai huonosti vähä vinossa kiinni. Ei oo varmaan ollu ihan tiivis. En muista enää, mutta oiskohan siinä ollu pari ruuvia menny poikki, ja kansi kahdella alkuperäsellä ja yhdellä poraruuvilla kiinni, tms. Muistelisin, että jouduin yhden tai pari ruuvia poramaan ja laittamaan läpipultit tilalle. Oli just semmosissa paikoissa, että jakajan rungon ja moottorin lohkon jäi tilaa pienen ruuvin kannalle. Ne kannen ruuvit on pienet ja jämähtää hyvin kiinni jakajan alumiiniseen runkoon, joten poikki ne helposti menee. Lämpö saattaa auttaa... Ja pyörijän ruuvit on sitte ihanan pikkuset.

    Esim. tuolta löytyy kuvia ja ohjeistusta:
    http://www.corvetteactioncenter.com/tech/c4/optispark.html

    Ite en sillon vaihtanut vesipumppua. Sen sain tehdä sitte vähän myöhemmin...
     
  7. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Re: LT1 OPTISPARK Vikoja / Korjauksia ???

    AC-Delco maksoi 480 € , Cardone oli uusi ja molemmat tilasin Rock Autosta. MSD kannen + pyöriän sain entiseltä omistajalta.
     
  8. Erska

    Erska Gearhead

    Re: LT1 OPTISPARK Vikoja / Korjauksia ???

    Itse laittaisin ehdottomasi ACDelcoa kun sitä vielä saa. Alkuperäinen kestää paljon kilometrejä ja vuosia. MSD:ltäkin on tullut paljon sontaa. Naapurikylästä vasta KOLMAS!! MSD jakaja oli ehjä...

    B-bodyn jakajista sen verran että 94 vuosimalli ei ole ilmastoitu alunperin. Eli ottakaa jos vaihdatte niin 95 vuoden optispark ja vetäkää pieni kumiletku jakajan rungosta ilmamassamittarin jälkeen siihen kaasuläpän eteen niin pysyy kosteus poissa optisparkista.

    8)

    Itsellä alkuperäiset tulpanjohdot ja Optispark 150tkm ajetussa 95 SS Impalassa. Ajattelin ostaa yhden ACDelcon optisparkin varuiksi kun näyttää siltä että tulee Roadmaster STW myös talouteen. Ja tulpanjohdot täytyy varmasti uusia...
     
  9. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Re: LT1 OPTISPARK Vikoja / Korjauksia ???

    Kansi ja pyörijä ei kauaa auta (jos yhtään) koska 94 on tuulettumaton malli.
    Sieltä on kiekko ja lukija ruosteessa.

    Uusi opti vaan, MSD on hyvä vaihtoehto ja tuulettuva malli samalla.
     
  10. Qjet

    Qjet 1st gear

    Re: LT1 OPTISPARK Vikoja / Korjauksia ???

    Ääni tälle ! Suurensin samalla ruuvikokoa (olikohan M4:ään?)ja hyvin on pelittänyt.
     
  11. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Re: LT1 OPTISPARK Vikoja / Korjauksia ???

    Tarvikejakajista löytyy paljon huonoja kokemuksia kun googlailee.. Ilman muuta laita se AcDelco, pääset lopulta halvimmalla, luulen.

    Samalla kannattaa vaihtaa jakopään koppaan ne stefat 3 kpl, joku niistä kumminkin vuotaa kohta (kokemusta on). Lisäksi vaihtaisin samalla tulpanjohdot, on työläs homma vaihtaa ne erikseen, onnistuneeko edes pujotella niitä paikoilleen ilman uusia purkutöitä? Vesipumppukaan ei enää tee paljoa hintaa lisää ja vaihtuu siinä samoilla töillä..

    Maksaahan se, mutta sitten voi taas ajella huoletta auringonlaskuun 8)
     
  12. LPV

    LPV 3rd gear

    Re: LT1 OPTISPARK Vikoja / Korjauksia ???

    Vesipumppu on jo onneksi vaihdettu aiemmin. Tiivistesarjan tilasin tuohon keulalle ja meinaan koittaa tuota Cardonea. Se on kuitenkin uusi eikä korjattu versio. Säästän tuon alkuperäisen Ac-Delcon ja korjaan sen varalle.
    Mulla ei ole aikaa enää tilailla mitään, kun sain autolle ajan korjaamolle.
    Tulpanjohdoista pitää kysyä samalla, olisiko niitä heti saatavilla. Optisparkiin ei tietääkseni käy ihan kaikki johdot, joten jos en ole varma siitä mitä on jätän vanhat. Saa nähdä olenko yksi niistä joka ei mainitse Cardonesta mitään, eli homma toimii, vai valitanko tulevina viikkoina tänne kurjuuttani... ;)
     
  13. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Re: LT1 OPTISPARK Vikoja / Korjauksia ???

    Toivotaan että toimii.

    Tulpanjohdot pitää varmaan olla mallikohtaiset ainakin sen takia että jakajan päässä paikat on ahtaat ja siksi ne johtojen kulmapäät vänkärin puolella on oltava oikeanlaiset että mahtuvat paikoilleen.
     
  14. LPV

    LPV 3rd gear

    Re: LT1 OPTISPARK Vikoja / Korjauksia ???

    Nyt on sitten Opti, tulpanjohdot ja tiivisteet vaihdettu. Toistaiseksi toimii niin kuin pitääkin, toivottavasti jatkossakin. Pidän vanhan Optin varalla ja katson saisiko sen vaikka korjattua. Kaverini (autokorjaaja) sanoi, että eniten vei aikaa apukuskin puoleisten tulpanjohtojen paikoilleen saaminen. Ne piti ensin vetää pienestä raosta koko nippu, sitten vielä pujotella ilmastoinnin kompuran yms. välistä ja alta paikoilleen. Itse Opti oli vesipumpun ja muun "romun" irroituksen jälkeen helppo laittaa paikoilleen.
    B-korisen Optissa on muuten vakiona se "alipaineistus" joka imee otsonia ja kosteutta optista imusarjaan.
    Tuolla on muuten hyvät englannin kieliset ohjeet Optisparkin remontista:
    http://www.impalasuperstore.com/naisso/ ... C_ID=47010
     
  15. LPV

    LPV 3rd gear

    Re: LT1 OPTISPARK YMS. Sähköihin liitty Vikoja / Korjauksia

    Lisää Monologia...
    Buick meinas tuossa syttyä palamaan viimeviikolla! Oli muuten jo toka kerta kun lämpeni samasta syystä...
    Syynä oli akulta tulevan plus-kaapelin liitos pääsulake/relerasiaan.
    Kapistus on amerikaksi Auxiliary Battery Post, ABP -lyhennettynä.
    Tuo ABP on näissä tämän ikäisissä, -94 -95 LT1-autoissa valmistettu Sinkistä valamalla. Uudemmissa ja ilmeisesti myös vanhemmissa osa on tehty messingistä koneistamalla. Noita kapistuksia on kuitenkin näistä autoista mennyt niin, että pahimmillaan autot on palaneet kokonaan!!! Valuosa ei kestä, ruuviliitokset löystyvät ja kuumenevat niin että muoviosat ympärillä sulavat. Tuo osa on kiinni sulakerasiassa, joka on tuliseinän apukuskin puoleisessa nurkassa. Kiinnityksenä on 1kpl M6 pultti ja suojamuovit. Akkukaapelin lenkkipää on ABP:ssä kiinni matalalla M10 mutterilla. Ekalla kerralla mulla oli tuosta M10 puolesta sinkkiset kierteet menneet huonoiksi joten laitoimme 3kpl prikkaa alle, että saimme mutterin kireälle. Tällä kertaa oli M6-ruuvi löystynyt sinkkiosaan tehdyistä kierteistä ja kuumaahan siitä seurasi... Kolmatta kertaa en halua tulevan, joten tilasin tuollaisen:
    http://www.ebay.com/itm/Impala-SS-Brass ... 0765209738
     
  16. LPV

    LPV 3rd gear

    Re: LT1 OPTISPARK YMS. Sähköihin liitty Vikoja / Korjauksia

    Sain sen uuden AUX Battery Postin, Hamilton Chevy lähetti sujuvasti. Rahtiaika vajaa 2 viikkoa.
     

Kerro tästä muillekin!