Lt1 projekti käyttikseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Camino'79, 2.7.2019.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Nonni, ihmisellä kun ei voi olla liian montaa rautaa tulessa yhtäaikaa enkä löytänyt mielestäni oikein vastaavaa topicciakaan niin laitetaas tämmönen.

    Eli lähtökohtana 1997 vuosimallin ss(?) camarosta lähtöisin oleva LT1 pata minkä ajattelin rakentaa tohon käyttis-Capriceen.

    Moottori on alakertavaurioinen, yksi kiertävä heittänyt liuskat päälletysten) ja on manuaaliautosta. Eli lähtökohtaisesti ainakin kampura ja yksi kiertokanki menee uusiksi plus nokassa oli damagea joten sekin menee uusiksi. Moottorinohjaukseksi meinasin megan 2sta ja samalla meinasin päivittää suorasytkälle, eli pääsee optisparkista eroon.

    Sitten toivoisinkin keskustelua että mikä nokka on hyvä tommoseen painavaan lohmuun vai meniskö suosiolla vakiolla? Ja mites onko ajatuksia hyvistä ja edukkaista puolista? Onko esmes jotkut LS-koneen vakiopuolat vaiko jostain euroautosta otetut paremmat?


    Myös apulaiteraudat ja apulaitteiden sovitus kiinnostaa, eli onko helpoin vaan tehdä itse kiinnikkeet ja sovittaa moniurahihnapyörä auton omaan tehostimeen ja mites laturi?

    Ja sitten jos tulee jotain muuta mieleen mikä itseltä on mennyt/menee ohi niin äkkiä kommenttia koska haaveena ois saada vielä ennen talvea vaihdettua se ton yrjömosan tilalle ;)
     
    passerby ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ja tietysti myös polttoaineen siirtäminen on vielä kysymysmerkki. Oma ajatukseni oli hakea biltsusta 044-kopio vaan piisaako tuotto LT1selle? o_O
     
  3. Tuossa tapauksessa kannattaa miettiä, että jos alakerran stroukkaa 383:ksi. Saa roppakaupalla tehoa ja vääntöä.

    Niitä vanhempia GM:n omia bokseja pystyi ohjelmoimaan aika hyvin, mutta -97 ei taida enää pystyä.

    Siihen nokkakyssäriin sen verran, että jos Gen 2 nokia aika rajattu määrä:

    https://www.summitracing.com/int/search/department/engines-components/make/chevrolet/engine-size/5-7l-350/engine-family/chevy-small-block-gen-ii-lt-based-engines/section/camshafts-valvetrain?N=4294949512+4294951398+4294951388+4294949435+4294943569+4294891642&SortBy=Default&SortOrder=Ascending

    Käytännössä valmistajia on Comp Cams ja Lunati. Jos se sun Caprice on vähäpäästöinen, niin niistäkin rajaantuu rajummat nokat pois. Joku 113 LSA menee vielä just ja just päästöistä läpi.

    Niin ja jos aito -044 pumppu riittää 600 heppaan, niin eiköhän tuo Biltema-kopio vapari LT1 tehoihin riitä..
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  4. Niistä puolista sen verran, että jos laittaa 8 puolaa, niin siinä on 2 hyvää vaihtoetoa. GM:n LS2/truck -puolat.

    [​IMG]

    Tai sitten Mercury Marinen puolat, joita myydään eri merkeillä:

    [​IMG]
    Jälkimmäisistä oli kaksi eri versiota. Toisessa oli sisäinen ohjain ja toisessa ei.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ei ole vähäpäästöinen vaan 87 kaasaripäästöillä. Ja ei ole tarkoitus stroukata koska ajatuksena on läpsiä minimibudjetilla hyvä käyttömoottori nippuun. Nokkahommaa lähinnä mietin siltä kantilta että onko vakionokka jopa liian härski vai oisko joku ns. Truckinokka parempi? Kuitenkin kilometrejä tulee vuodessa 10 ja 15tkm väliin niin kulutus sais mennä sinne kympin pintaan. Nyt yrjöllä sekakulutus mun ajossa ~14 ja matkassa siinä 11 ja 12 välissä mutta kuten todettua ni mulla on raskas tennari.

    Askiksi tähän olikin mikan kanssa puhetta että joko tekee mulle erikseen tai sit myy omastaan alta pois th700sen niin ei tarvi alkaa tota th200r4sta naittamaan tän mosan kanssa. Perähän mulla on 2.73 vällärillä ni senkin puoleen toimii mukavammin 7satkun lyhyen ykkösen kanssa ;)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ja tosiaan mitään muuta tohon motin ohjaukseen liittyvää ei ole kuin anturit. Eli vakio ecm rajaantuu sillä pois koska ei ole mielestäni järkevää alkaa pulaamaan niiden kanssa kun megan osaajia löytyy lähipiiristä muutenkin :)

    Ja helvetin hyvä jos se 044:nen pumppu piisaa niin on ainakin melko edullinen setti laittaa ;)
     
  7. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Lt1 koneeseen menee kaikki factory roller tyyppiset nokat, ero on nokkapyörän ohjuritapin pituudessa joka pyörittää myös optia.

    Mega3:lla voisi käyttää optia triggerinä ja ohjata pyttykohtaisia puolia. Myös 94-95 vakioboxi on edullisesti säädettävissä, ja sama boxi osaisi ohjata 4l60e askia.
     
  8. Olihan noissa erilaisia nokkia eri malleissa:

    [​IMG]
    Mutta F-bodyn vakionokkakin on sen verran lupu, että budjettimoottorissa kannattaa kokeilla sitä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Hetkinen... Oonkohan mä nyt ite muuten sotkenu ton sytkähommelin? Kun tuossahan nokka-akseli pyörittää vesipumppua o_O

    Eipä tullu katottua niitä sytkävehkeitä muuten niin tarkkaan kun kone oli lavalla ja osat pahvilaatikossa, eli onkos tässä joku uudempi kuin opti sytkänä? :eek:

    Liian uusia vehkeitä ni ei näistä ymmärrä, VIELÄ :D
     
    passerby tykkää tästä.
  10. max

    max Double Gearhead

    Mulla on tällainen LT-1 nokka jossain jemmassa,ja on ehjä.
    Hintaa olisko vaikkapa 20e vai pudotatko housut?
     
    Rotten, Gary Grand, Tseitsei2 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    No sovitaan paikanpäällä maksutapa :poff:
     
    Rotten, Gary Grand ja max tykkäävät tästä.
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei tossa mitään naittamista tarvii kun pulttaa sen vaan kiinni.
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Löysin nokan ja kaikissa laakeripinnoissa on pintaruostetta ja yhdessä nokassa.Annan huomenna WD-40 hoitoa ja tsekkaan että ei ole liian isoja syöpymiä.
    Yksikään nokista ei ole kulahtanut.
     
    Muokattu: 2.7.2019
    Camino'79 tykkää tästä.
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Boppijakonen toosa chevyn koneen persieseen o_O
    Kun ei ollu mun mielestä universal jaolla :confused:
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pelkät bopit on harvinaisia ja jos sulla sellainen on niin vaatii muutamankympin pellinpalan siihen väliin. Jos vaihdat 700 toosan niin pitää kartaani lyhentää tai hommata uusi.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  16. mikke20

    mikke20 Gearhead

    vesipumpun veto otetaan nokkapyörässä olevalta hammaskehältä erillisellä lohkoon laakeroidulla apuakselilla jonka toinen pää tukeutuu vesipumppuun. LT1 moottoreissa on aina opti sytytys mutta -96 ja uudemmissa on lisäksi kampiakselilla trikkerikiekko jakopään yhteydessä. jos et muuta vesipumppua sähköseksi joudut käyttämään lt1 omaa jakoratasta ainakin nokassa. näitä on sit kahta mallia sul kuulus olla uudempi vaihtuu jossai -94-95 vaihteessa kun optin vetotapa muuttuu.

    nokkaehdotuksena comp cam 268xfi tai lt1 vakio
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  17. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Uudempi tuli b-bodyyn heti kun lt1:kin, eli -94 ja y/f-bodyihin -95
     
    LPV tykkää tästä.
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    Noniin, alkaahan se selviämään! Juuri tällaisia tietoja kaipaankin, kun muutenkin enenmpi olssin koneitten kuin letukan kanssa pelannu niin helpottaa kun jollain on faktaa! :D

    Ja juu, tiedän että ton 200r4sen saa sovellettua ja on mulla adapterilevy itelläkin ajalta kun mulla oli chevyjakonen 350 toosa ton yrjön perässä ;) mutta tuo nykynen aski on sellai budjettirempattu ni veikkaan että ei oo pitkäikänen mun tennarilla ton lt1sen perseessä plus se 700sen lyhyempi ykkönen kiihottaa sen verran että mukavampi se sillä on :p
     
  19. Tuosta tuli vielä mieleen, että LT1:n jakopäähän saa asennettua normaalin pikkulohkon tuplaketjun, mutta se vaatii koneistamista jakopään koppaan. Näin ainakin 1995:ssä.
     
  20. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Alakertavaurio ja stroukki.. :odeek:
    No, jos sulla riittää selkärankaa pitää se 5.7:na.. Mulla ei sellaseen olis suolta.:rotfl: Tais stroukkikampura maksaa kymmenen taalaa enemmän kuin vastaava vakioiskuinen.. Ja kumpikin oli halvempia kuin hiontatyö vanhalle.

    Nuo apulaitetelineet moniurahihnalle saat kaikkein helpoimmalla suolestamalla ne jostain Astrosta. Sellasesta ne mullakin on Capricessa. Ainoa on, että vaativat joko AC-deleten, tai todella matalat venakopat, että kompura mahtuu olemaan.

    Ja täytyy sanoa, että hetkittäin jo sun Capricessa istuessa tuntui niinkuin siinä oliskin moottori.. :odeek:
    Creepy.. :odeek:
     
    Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!