lukoista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Rytari, 12.9.2004.

  1. Rytari

    Rytari Gearhead

    aina hetkittäin tulee semmoisia oireita että tarvii lähteä ajeleen johonki ruton suolle, ja sen nyt tietää kuinka siinä käy... mutta jos vain olis lukot... minkäslaisia lukkoja väki käyttää akseleissaan, jos nyt ei puhuta sitten mistään kisavermeistä, vaan semmoisista jotka on käyttöpeleinä jokä päivä. takana mulla on toi tehdaslainen käkikello,ja sen toiminta ei oikein ole mulle vielä auennut... toimii kun huvittaa.... kulkupuoli helpottuis varmaan runsaasti kun sais etupäähänkin lukon, mutta kun toi arb:n ilmalukko kuullostaa kauheen arvokkaalta, automaattilukot arvelluttaa, kääntyykö se sitte enää lainkaan nelari päällä? eli taasko ajomukavuus kärsii, olenhan tottunut että voin liukkaan paikan tullen vaan nypätä vauhdista nelarin päälle ja jatkaa matkaaani, automaattinavat (jopa toimii, kop kop, vielä) hoitaa etupyörien kytkemisen, ja ajo jatkuu. ongelman ydin on siinä, ettei ole oikein kokemsuta noista hommista, että ymmärtäis mitä kannattasi kokeilla, mikä pelaa miten ja niin edelleen... tässä vaiheessa siis joku vois hiukan auttaa
     
  2. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Eikös käkikello vaadi hieman kierroksia toimiakseen, eli pitää polkaista pahassa paikassa....
    Itsellä on vain kitka joka jopa toimii, mikään kunnon offilukkohan se ei ole, vähän avittaa liukkaalla alustalla.
     
  3. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Noin se mulla toimii. Vielä on toiminut ihan siedettävästi, vaikka joskus kyllä toivoisi että olisi ihan kytkettävä lukko. A/T renkaalla kestää max. 35", M/T pienempi. Veljellä tosin särky C-10:ssä suoralla tiellä 31" A/T:lla. Oli varmaan särkyny alkuun jo aikaisemmin...
     
  4. hpotteri

    hpotteri 1st gear

    kyllä se vaatii hiemaan kikkailua toi käkikello,mä oon huomannu että kevyt jarrun painaminen kun kytkintä nostaa lukottaa melkeen saman tien.. muuten joutuu antaa monoo aikas paljon ja pelottaa vetarin puolesta.

    musta detroitlocker on paras hinta laatu kestävyys kätännöllisyys suhteeltaan. lock right on kans ihan jees..
     
  5. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Entäs tomaatillla? Kun ei oo kytkintä.. :eek:
     
  6. Jimmy

    Jimmy 1st gear

    Kyllä käkikellokin on jotenki kivasti toiminu,silloin ku se toimii. Onhan se hieman on/off malli,mutta ei mun tarvi (automaatilla) ryskäytellä mihinkään. Väittäisin melkein että ajamisen kannalta todella hyvä vaihtoehto,jos on ehjä ja pysyy kasassa. :argue:
     
  7. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    Mikäs se tuo käkikello lukko oikeen on??? Jokin kartio limited slip??? Ei vissiin sama kuin kitkalukko... Voiskos joku tietävä antaa perusteellista tietoa??? Jeepissä on vissiin kitka, vai?!?
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Käkikello,koukkulukko,kynsilukko... Rakkaalla lapsosella monta nimeä. Se on semmonen tavallinen tasauspyörästö,missä on niinkuin kynsi joka lukitsee sen kierrosten nopeasti noustessa epäkeskon voimalla(alle 15mp/h:n nopeudessa). Ääh,emmä osaa selittää Suomeksi! :lol:
     
  9. Jimmy

    Jimmy 1st gear

    Toi nolo selitysyritys tuli mun näppiksestä.
     
  10. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    Mutta kitka on kai sitten ihan erikseen... Täytyypä tutkia tarkemmin asiaa...
     
  11. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Kitkaa on Jeepuloissa käytetty, eli kaksi kitkapintaa puristuu yhteen....
     
  12. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    juu, ja on vissiin kokoajan päällä... Eli irtoo, kun pitäis saada WOIMAA välitettyä molemmille akseleille yhtäaikaa ja pito on epätasainen... Kyllä tommonen lukittava 100%:nen on ihan must sitten kun ruvetaan oikeen ajamaan metässä, mutta en usko sellasta ihan heti tarttevani... on kuitenkin sen verran cityoffailua mullakin...
     
  13. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Oma ainakin toimii niin kun pitääkin, eli molemmat rattaat pyörii joka tilanteessa.... siis sutii jos kitkaa on vähän. Uudet nesteet takaperään ja pitoainetta sekaan niin voi auttaa jos kitkapinnat eivät ole kokonaan kulahtaneet.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se käkikello on kitkalukko jossa on lisäksi keskipakovoimalla toimiva kiristyshässäkkä. Hieno laite kun välykset on kohdallaan ja etuperässä se on lähes hajoamaton ~100% lukko!!
     
  15. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    Pitoaine = kaurahiutaleita???

    Inkkari: Siis sulla on kitka, jossa käkikello kiristys(limited slip?)?

    Jeepissä vissiin pelkkä kitka ilman kiristyksiä(trac lock). Sen verran tutkein asiaa, että etuperään(kitkaton) tulee eri öljyä kuin takaperään. Mitähän eroa noilla öljyillä oikeen on?

    etuperään SAE 80W-90
    takaperään SAE 80W-140
     
  16. Rytari

    Rytari Gearhead

    niin, no mulla se takaperän lukko pyörittää molempia renkaita tasan siinä vaiheessa kun ne lakkaa ottamasta maahan kiiinni :) taisin muuten kysellä siitä toiminnasta jo aiemmin. mutta jäi epäselväksi... mikäs olis paras keino testata toimiiko oikein... öljyt mä vaihtelin kesällä joka paikkaan, mutta ei se sit paljo auttanut...
    ja mikäs lukko sinne etuperään sitte kannattais hommata..., hyvä? edullinen(ei halpa), mistä ja paljokohan kustantaa? ja entäs napalukot, mulla on tosiaan ne laiskan miehen lukot(automaatti), ne pelaa kyllä, vielä, mutta niistä rupee oleen se uloin laakeri aikansa elänyt, se mikä näyttää niinku olis kotoisin jostain polkumasiinasta, mistähän sais uudet, metro pyytää satasen kappaleelta, muiden en tiedä myyvän?
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos sulla on toi käkikellolukko niin se on varmaan jääny eläkkeelle ja siitä keskipakosysteemistä on hampaat paskana??
    Ja etuperään kannattais tällätä vaikka sellainen ehjä käkikello tai ARB-paineilmalukko. Lock-Rightiä tai muuta automaattista 100% lukkoa en eteen suosittele jos meinaa ajella nelivedolla pitkiä matkoja. Ne aiheuttaa mielenkiintoisia efektejä rattiin kun toinen pyörä kohtaa jonkun lumi/loska ym. vastaavan esteen vauhdissa.

    Ja automaattinapalukko on vitun vahva ja täyttä terästä, mutta sen kanssa pitää olla varovainen koska aina kun ajosuunta vaihtuu niin se menee hetkeksi pois päältä ennenkuin se taas kytkeytyy ja silloin ei saisi paljon suditella!! ja se uloin laakeri on uutenakin aika vanhan näköinen.
     
  18. Rytari

    Rytari Gearhead

    joo, mutta mulla saa aina joka välissä olla aukomassa sitä päätykuppia, kerätä kaikki kuulat, painaa ne takaisin siihen kehään ja kiristellä tongilla etä taas hetken pysyis.... semmonen se tuskin kuuluu olla... toi arb on jotain tajuttoman kallista, ainakin vielä... mistähän semmosta käkikelloa saattais haeskella, en ole ainakaan kuullut kenenkään kauppailevan, takaperään voiski vaihtaa tommosen automaatti lock-rigthin tai muun, kun ymmärtäis vielä että miten tarkistaa tarkalleen että mitäs noi mun perät nyt sitten oikeastaan on malliltaan.... vai tarviiko vaa aukoa ja ruveta laskeen vetarin booreja?
     
  19. Jimmy

    Jimmy 1st gear

    Rullaakos takadyllat samaan suuntaan vaikka hieman rasittais toista? Jos rullaa niin toimii,kynsipatentti tosin tarvitsee semmosen aavistuksen voimakkaamman pyöräytysrykäyksen. :odroll: Akselithan on parasta tunnistaa laskemalla pultit,poorit ja lautaspyörän halkaisija. :D Vai olikos nyt edes mikä kotelo kyseessä? Jos on toi pikkis,niin onko se erillisjous. etupäällä varustettu yksilö? Taakse kannattaa kytätä just joku täysin vapauttava lukko,muuten on mielenkiintoinen ajettava talvella...
     
  20. Rytari

    Rytari Gearhead

    niin, notta jos nostan perän ilmaan ja pyörittelen, niin, ei, ei rullaa samaan suuntaa pyörät käsin pyörittäes, ja jos d:llä pyöritää nii vapaana vetäessä se veto on "potkimista"ja paukuttamista. jos toppaat toisen pyörän nii toinen pyörii ehkä vähä paremmin... eti sinänsä, edelleen en ole tietoinen että lukko pelais lainkaan... kysymykseen onko kyse pikkiksestä IFS etupäällä, ei ole, on kyse Suburbanista, luultavasti jollain 10 bolt tai vastavalla akselilla..
     

Kerro tästä muillekin!