Lumina.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja softail, 14.11.2005.

  1. Reeds

    Reeds Gearhead

    Millaiset ne Luminan ajovalot nyt oikeasti ovat? Näkeekö niillä pimeässä,märällä tienpinnalla? Kait ne nyt jo tämän ikäisissä ovat sentään releen takana? Ajattelin käydä tutkimassa tämän yksilön,http://www.nettiauto.com/chevrolet/lumina/3906135,ja sorry,jos mun nörttitaidot ei anna myöden oikeanlaiseen copypasteeraukseen..Tunteeko joku tämän auton historiaa?
     
  2. Kurko

    Kurko Double Gearhead

  3. mike-79

    mike-79 1st gear

    Ei niitä valoja voi hyviksi kehua, varsinkaan lähivaloja. Itse pärjäsin kyllä hyvin 5 vuotta, mutta eipä tullut paljon pimeillä teillä ajeltua niin ei oikeastaan ollut mitään merkitystä.
     
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    laita xenonit niin minäkin.ikä vaan huonontaa valoja.nyt on 2000 alero ja valojohdot hiuksen paksuiset,vaihdoin johdot ja releet tuli puolet paremmat.
     
  5. CTS

    CTS Gearhead

    Mulla ei ole kokemusta autoista, joissa on oikeesti hyvät ajovalot.
    Mutta jos vertaan Luminan valoja mun edellisen auton, -88 Capricen valoihin, ovat ne Luminassa huomattavasti paremmat.

    Ei mulla ole ollut mitään vaikeuksia nähdä pimeällä ja märällä tiellä, vaikka vähän hämäräsokean vikaa onkin.
    Tosin voishan ne paremmatkin toki olla.
     
  6. kippis

    kippis Gearhead

    lyhyet on huonot mutta pitkillä kyllä jo pärjää.
    lyhkäset samaa luokkaa kun sämpylä capricen/tiemestarin...
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    tossa on pihassa ollut lumina,alero ja 88 brougham caddy jossa samanlaiset kuin capricessa,caddyn valot releillä,ei voi kyllä luminan tai aleron valoja edes verrata samana päivänä,jos oli capricessa huonommat kuin luminassa on ollut jotain outoa niissä valoissa.
     
  8. Reeds

    Reeds Gearhead

    No nyt tuli koeajettua tuo aiemmin mainitsemani myynnissä oleva Lumina.Kyyti oli mukavaa ja ehkä olisi ollut äänetöntäkin,ellei jompi kumpi etupyöränlaakeri olisi ulinallaan pilannut ajofiiliksiä.Lämppärinpuhallin piti myös järjetöntä tärinää.Kurvasin takaisin liikkeen pihalle ja konehuonetta tutkiessani huomasin vasemmasta etunurkasta lorisevan suht reilusti jäähdytysnestettä.. Ilmanottokaukalon alasauma konehuoneen puolella oli myös ruostunut pitkältä osin puhki,ilmeisesti vuosia muhinut puunlehtimössö oli tehnyt tehtävänsä.Ei nyt suuremmin herättänyt ostohaluja ainakaan tuo yksilö.Tosin en uutta autoa ole hakemassakaan.Päältä ja sisältä oli kyllä siisti.
     
  9. c.palus

    c.palus 1st gear

    Missä sulake?

    Luminasta hävis mittarivalaistus, ovipaneelien valot, parkit ja takavalot. Tää taitaa olla Metron muokkaama peli, sulake jonka takana noi härpäkkeet hakusessa, ohjekirjasesta ei mitään iloo. Onneksi näin syyspimeällä ees etulyhdyt pelittää. Huoh.
     
  10. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Re: Missä sulake?

    Kato neljä sivua taaksepäin olisko apuja.
     
  11. woland

    woland 3rd gear

    Lämppäriin menee kohtalaisen helposti oravia/marsuja ja muita piennisäkkäitä. Se ritilä on melko heppoista tekoa. Itselläni pörinät loppu kun tyhjensi lämppärin moottorin. Samaisesta syystä vissiin myös lahoaa se kaukalon reuna. Aiemmin tässäkin ketjussa on mainittu (muistaakseni) että luminoita on kahdenlaisia. Niitä joissa imusarjan tiiviste on vaihdettu ja niitä joista se tullaan vaihtamaan. Uus tiiviste maksaa muistaakseni 120€ ja sen vaihtaa kätevä kaveri päivässä(itselläni meni kaksi).
     
  12. Chevy95

    Chevy95 1st gear

    Lumikin jarruasiaa...
    Pitkällä viikonloppuajoreissullani huomasin jarruttaessa, että auto liikkuu vähittäin jarrutellessa sillee nykivästi, eli oisko joku nyt soikeena joku homma, kulunu epätasaisesti? :eek: Kuinka kalliiksi tulee tämänmoinen remppa?
    Ja sit talven vitsauksiin, eli auton lämmitykseen. Millainen homma on laittaa Luminaan (mulla normiperus-henkilöLumina) sisätilanlämmitin, onko järkee vai ei? Kiitokset taas vastauksistanne!
    :D
     
  13. Chevy95

    Chevy95 1st gear

    jarrut

    Lumikin jarruasiaa...
    Pitkällä viikonloppuajoreissullani huomasin jarruttaessa, että auto liikkuu vähittäin jarrutellessa sillee nykivästi, eli oisko joku nyt soikeena joku homma, kulunu epätasaisesti? :eek: Kuinka kalliiksi tulee tämänmoinen remppa?
    Ja sit talven vitsauksiin, eli auton lämmitykseen. Millainen homma on laittaa Luminaan (mulla normiperus-henkilöLumina) sisätilanlämmitin, onko järkee vai ei? Kiitokset taas vastauksistanne!
    :D
     
  14. Chevy95

    Chevy95 1st gear

    jarrut

    Lumikin jarruasiaa...
    Pitkällä viikonloppuajoreissullani huomasin jarruttaessa, että auto liikkuu vähittäin jarrutellessa sillee nykivästi, eli oisko joku nyt soikeena joku homma, kulunu epätasaisesti? :eek: Kuinka kalliiksi tulee tämänmoinen remppa?
    Ja sit talven vitsauksiin, eli auton lämmitykseen. Millainen homma on laittaa Luminaan (mulla normiperus-henkilöLumina) sisätilanlämmitin, onko järkee vai ei? Kiitokset taas vastauksistanne!
    :D
     
  15. Chevy95

    Chevy95 1st gear

    jarrut

    Lumikin jarruasiaa...
    Pitkällä viikonloppuajoreissullani huomasin jarruttaessa, että auto liikkuu vähittäin jarrutellessa sillee nykivästi, eli oisko joku nyt soikeena joku homma, kulunu epätasaisesti? :eek: Kuinka kalliiksi tulee tämänmoinen remppa?
    Ja sit talven vitsauksiin, eli auton lämmitykseen. Millainen homma on laittaa Luminaan (mulla normiperus-henkilöLumina) sisätilanlämmitin, onko järkee vai ei? Kiitokset taas vastauksistanne!
    :D
     
  16. Chevy95

    Chevy95 1st gear

    jarrut

    Lumikin jarruasiaa...
    Pitkällä viikonloppuajoreissullani huomasin jarruttaessa, että auto liikkuu vähittäin jarrutellessa sillee nykivästi (esim. liikennevaloihin himmatessa), eli oisko nyt soikeena joku homma, kulunu epätasaisesti? :eek: Kuinka kalliiksi tulee tämänmoinen remppa?
    Ja sit talven vitsauksiin, eli auton lämmitykseen. Millainen homma on laittaa Luminaan (mulla normiperus-henkilöLumina) sisätilanlämmitin, onko järkee vai ei? Kiitokset taas vastauksistanne!
     
  17. Chevy95

    Chevy95 1st gear

    huups :oops: tulihan monta kertaa!! Mut kun mulle ilmestyi, joku virhe-teksti ja debug-teksti ja luulin, ettei viestini mene läpi. Pahoitteluni tästä!
     
  18. jusssi

    jusssi Gearhead

    Tuli tuossa suoritettua kansiremppaa '96 Luminaan. Oli ykkösen imuvenan seetirengas katkennut ja tippunut palotilaan ja kone jumiin. Osia ei kyllä kannata suomesta ostaa, jos imusatsin tiivistekin maksaa 120€!? Ite tilasin Rockautosta kaikki. Yllätys oli se, että vaikka aloitin purkamisen jo kesällä ja purkaminen oli tuskaa, ni kokoamin oli jo paljon helpompaa ja kävi nopeasti, joten ei kannata säikähtää sitä tiivisteiden vaihtoa.
     
  19. silver8streak

    silver8streak 2nd gear

    Vaihdoin tohon vaimon Luminaan (vm-96.3,1)ensimmäiset imusarjantiivisteet noin pari vuotta sitten.Onko "normaalia" että tiivisteet ei kestä kuin tuon parivuotta ja taas vuotaa ja paisuntasäiliö on jatkuvasti tyhjänä.PERK . . . kun suututtaa,mielestäni kohtuullisen vastenmielinen remontti!!! :mad: .
    Onko olemassa joku tiiviste merkki jota pitäisi vältää/mitkä kannattaa ostaa?Edelliset oli Fel Pro,mustaa muovilevyä jossa se keskusta oli punainen.
    Onko jäähdytysnesteen laadulla joku merkitys tähän tiivisteiden kestoon?Viimeksi laitoin punaista kun sitä siellä oli aiemminkin.Voiko laittaa muuta kuin punaista?
    Onko kokemuksia?

    Ps.Jos jollakulla on kiristysmomentteja imusarjaan ja kaikkiin muihinkin remontissa irrotetteviin osiin niin olisin kiitollinen tiedoista.Laitoin ne "talteen" viimeksi,jos vaikka sattuu vielä tarviimaan ja tietenkään niitä ei enää löydy mistään.

    Kiitos.
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Päätin elää vaarallisesti ja ostaa ensin Luminan ja vasta sitten kaivaa tämän ketjun esille. Tai no huomenna on tarkoitus laittaa nimet paperiin. Piti löytää Audin tilalle käyttövarmempi peli (ei pitäisi olla vaikeaa) ja tuo nyt oli äkkiseltään paras kriteereillä halpa-automaatti-kohtuukuntoinen-ei takavetoinen-mielellään-ilmastoinnilla-ja-koukulla-varustettu-kotikulmilta-löytyvä.

    Amerikkalaista ei käyttöautona ole ollutkaan kuin Startus n. vuoden. Hyvin siitäkin tykättiin, mutta sen verran opittiin että niitä on kahta sorttia: niitä, joissa vaihdelaatikko on rikki ja niitä, joissa se on vasta menossa rikki. Ihan lohduttavaa jos Luminassa vaihdelaatikon tilalla on imusarjan tiiviste...

    Pikkuvikaa tässäkin on tiedossa heti alkuun: kone ei lämpene oikein kunnolla (termostaatti?), takaluukku ei tahdo pysyä kiinni jos avaa napista, avaimella kyllä, vakkari ei toimi, vas. takaoven keskuslukko ei toimi (vipu liikahtaa, mutta ei käänny kunnolla) ja pientä öljyvuotoa. Mutta ei mitään olennaisesti käyttöä haittaavaa. Mutta on se vaan aika mukava päästää menemään, amerikkaa on huomattavasti enemmän ilmassa kuin Stratuksessa. Positiivisessa mielessä siis. Ja hyvän näköinen omasta mielestä. Vaihtoehtoina oli Passatti ja Vectra, niin mietin että mistä kehtaa nousta julkisella paikalla, niin Luminahan se täytyi valita...

    Että jos noihin ominaisuuksiin on vinkkiä mistä lähteä vikaa etsimään, niin otetaan kiitollisuudella vastaan. Ja myös vinkit shop manualin hankintakanavasta.
     

Kerro tästä muillekin!