Lumina.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja softail, 14.11.2005.

  1. silver8streak

    silver8streak 2nd gear

    Lumina on kyllä hyvä auto.Meillä kohta 210000 km mittarissa,meillä tullu noin 50000 ja on kyllä ollu melko huoletonta.Nämä imusarjantiivisteet on ollu ainoat murheet.Se on vaan aika isotöinen remppa verraten esim. pikkulohkoon.Paljon purettavaa.
    Mielestäni ehdottomasti aliarvostettu auto kaikenkaikkiaan.

    ps.Jos jollakin on nuo kiristysmomentit imusarjaan + keinuvipuihin niin niille olisi edelleen tarvetta.
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ketjua lukiessa taisi jo yksi vika tulla "korjattua". Eli ilmeisesti se lämpömittarin alarajalla keikkuminen on ominaisuus.

    Onkos ne valo releillä? Aika ponnettomat ovat, niin releistäminen varmasti auttaa jos ei ole jo.
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    meillä laitoin xenonit,parani huomattavasti ja kelpasi leimallakin.lämppäri oli tiivareiden ja termarin vaihdon jälkeen puolivälissä,scannerikin näytti ok.
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Minkälaiset xsenonit? Käykö 95E10? Entä olisiko kellään myydä korjausopasta / shop manualia tai vinkkiä mistä moisen saisi sopivasti? Tai CD-versiota kopioitavaksi.

    Nyt on Lumina pihassa. Komee on, vaikka eihän se ihan uutta vastaava taida enää olla.
     
  5. Make500

    Make500 Gearhead

    Itse ajellu vaan 98:illa. Tuntunut menevän pienemmällä. Multa löytys PDF-tiedostoina service manual. n. 240 mb. En tiedä pystyykö s-postilla lähettämään, mut voishan sitä kokeilla...
     
  6. silver8streak

    silver8streak 2nd gear

    Käy 95 E 10.

    Edelleen kyselyssä kiristysmomentit imusarjaan + keinuvipuihin.
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tälläaista sanoo Make500:lta saamani manuaali.

    Intake Manifold Bolts
    1994-1997
    Lower (Manifold) (3)
    Upper (Plenum) 19 (26)

    Onkohan näistä nyt joku se mitä tarkoitit keinuvivulla
    Camshaft Carrier Bolt/Nut
    1991-93 18 (24)
    1994-97 20 (27)
    Camshaft Sprocket Bolt 96 (130)

    Yksiköt Ft Lbs (suluissa Nm)

    Itse Luminasta, niin nyt muutaman päivän ajelujen jälkeen alkaapa tuntua aika hemmetin mukavalta peliltä. Rahalle on aika isosti vastinetta.

    Kuuma siellä ei kyllä pääse tulemaan, nyt 10-15 asteen pakkasilla saa puolen tunnin työmatkan olla lämmöt koko ajan täysillä ja nippanappa tarkenee - tämä ei kait kuitenkaan ole normaalia? Pahviakin pistin jo nokkaan mutta taitaa mennä termostaatti vaihtoon, vaikka edellisestä vaihdosta ei ole kuin reilu vuosi.
     
  8. kippis

    kippis Gearhead

    mä oon pitäny puhallinta kokoajan asennossa 2 että tarkenee, kyllä sieltä kuumaa tulee mutta jotenkin vaisusti 1 asennossa.
    niin se piti kysyä että nouseeko lämpömittari sulla puoleen väliin vai jääkö alemmas?
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Minä olen pitänyt koko ajan 3:lla. En tiedä tuleeko lämpöä mainittavasti enemmän kuin 2:lla, mutta pysyy ainakin ikkunat kirkkaina vaikka pistää puhaltamaan kojelaudan suuttimista ja/tai jaloille. Mittari nousee vaivoin niiden vasemmassa laidassa olevien (muistaakseni) kahden viivan yli, eli max. 20% koko alueesta. Kaupungissa lämpöä tulee paremmin kuin maantiellä.
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kantsii tsiigaa jos pystyis putsaamaan lämppärin kennon- 90-luvun jenkeissä ei ole raitisilmasuodatinta ja kennot menee yleensä 20:ssa vuodessa melko tukkoon ilmavirran mukana tulleista roskista ja ihan kurasta.
    carb cleaner ja pesu auttaa, mutta varo ettei pesuvesi valu kanavista kabiiniin.
     
  11. JTR

    JTR Gearhead

    Ei ole varsinaista vaihdettavaa raitisilmasuodatinta, mutta lähes kaikissa (ainakin GM) on höyrystinkennon edessä suodatin, joka tukkeutuessaan haittaa ilmavirtausta.
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tämä on tarkoitus tehdä kunhan saan auton talliin.
     
  13. Make500

    Make500 Gearhead

    Itsellä ainakin lämpiää kabiini ihan ok ja voi pitää puhaltimenkin täysillä vielä pikkupakkasessa, eikä palellu. Tosin takaovien lasit yleensä jäässä, ainakin kun koirat takapenkillä nenä kii ikkunassa koko ajan. Vaihdoin viime talvena termostaatin muistaakseni 93 asteiseen. Ilmaus pitää tehdä kunnolla termarin vaihdon jälkeen. Pahvia en ole pitänyt keulalla lainkaan. Tuo lämpömittari ei juurikaan nouse yli kolmanneksen, paitsi ehkä hellepäivinä. Toinen flekteistä käynnistyy monesti melkein samantien auton käynnistyttyä ja käy kylminäkin päivinä useasti. Liekö normaalia, en tiedä? Mutta OBD- näyttää kannettavalle ihan normi käyntilämpötiloja, että taitaa olla mittarivikoja ja enemmänkin ominaisuus että näyttää väärin. Itsellä ollut jo edelliseltä omistajalta tullessa paisarissa paskaa, eli tuo imusatsin alatiiviste ilmeisesti joskus pettäny, ei mainintaa huoltokirjassa korjauksesta ja hyvin on mennyt pari vuotta joten olen tyytynyt seuraamaan tilannetta kun ei nestettäkään huku eikä ole uutta oljyä seonnut termarin vaihdon jälkeen. Mielestäni reilun parin tonnin arvoiseksi auto on ollut paras tässä hintaluokassa omistamistani ja hakkaa mukavuudessa kyllä monen nykyauton.
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No pitääpäs tehdä lämppärin putsauksen lisäksi tuo ilmaus myös ennen sen kummempia remontteja.
     
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Nyt on kanavien putsaus ja ilmaus tehty. Ilmaa ei järjestelmästä mielestäni tullut, mutta ilmakanavissa oli kyllä töhnää ihan hyvin. Ainakaan minulla ei ollut minkäänlaista suodatinta tai sihtiä tai edes sen näköistä paikkaa missä sellainen pitäisi olla.

    Tuulilasin alareunasta otin oikeasta laidasta panelin irti. Se on mennyt aika haprakkaan kuntoon ja jos joutuu puiden alla pysäköimään, niin varmasti menee rei'istä töhnää rööreihin. Pitää tehdä pikapaikkaus mustalla kontaktimuovilla. Uusi tietysti olisi uusi...

    Sitten kojelaudan alta, hanskalokeron alapuolelta verhoilu irti, vähän lattiamattoa sivuun ja kolmella ruuvilla kiinni oleva puhallin irti. Puhaltimen ropelissakin oli vähän roskia, mistä johtuen jyrinää oli havaittavissa 3 ja 4 nopeuksilla. Käsikopelolla tunnustelin kanavaa kuskin puolelle päin niin pitkälle kuin ylsin ja totesin että kaikennäköistä rojua siellä on. Käsin niitä ei kyllä saanut pois noukittua, joten imurin letkua kanavaan ja sen pyörittelyä, hyvä rapina kuului letkussa. Vielä töhäytin paineilmalla kanavaan ja imuroin uudestaan.

    Ilmaa alkoi tulemaan paremmin, mutta nyt tuli vasta 2 kilometrin pätkä ajettua ees-taas lämpimästä tallista, niin ei oikein osaa sanoa, että tuleeko sitä lämmintä oikeasti enemmän.

    Jos ei tepsinyt, niin sitten ei auttane kuin termostaatin vaihto.

    Käytävämattoakin kävin ostamassa, jos huomenna askartelisi uudet lattiamatot. Höyrypesuri olisi kiva, sen verran elämää nähnyt on tuo verhoilu. Ehjä kylläkin.
     
  16. silver8streak

    silver8streak 2nd gear

    No niin.

    Tulipahan taas imusarjantiivisteet,termari ja öljyt vaihdettua.Aika tarkkaan 8 tunnin homma.Taas tiiviste halki vesikanavan ympäriltä,kuten oli viimeksikin.Olipahan melkoiset mönjät venttiilikopissa ja imusarjan alla.Kuin vaseliiniä.Fel pron tiivisteet laitoin taas.Saas nähdä miten tällä kertaa kestää.
    Jännä kun tuo imusarja oli taas niin kovin löysällä.No, kuuluu kai tähän malliin?Termarin vaihto kyllä auttoi mielestäni lämpiämiseen selkeästi,vaikka edelliselläkin lämpesi ihan kohtuullisesti.Mittari nousee vähän yli neljännekseen.
    Seuraavaksi täytyy siirtyä etsimään takapäästä tulevaa kolinaa.Vaikuttaisi ehkä iskareilta tai iskarin yläpäiltä.Ilmenee eritoten röykkyisellä tiellä.Onko vinkkejä?

    Ja tätä olen ihmetellyt...

    Varapyörän syvennyksessä taas komea jääklimppi.Onko ajajtuksia mistä tuo vesi tonne voisi kertyä?Jotain kondenssi vettä?
     
  17. 62chevy2

    62chevy2 3rd gear

    Mulla tuo kolinan lähde oli iskarin yläpään lautaset, joista se vulkanointi oli pettänyt. Rockautossa maksoivat jotain 12 taalaa kappale, ei paha.
     
  18. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jousi poikki.
     
  19. kippis

    kippis Gearhead

    kerää muuten melkoisesti lunta etuovien saranoiden päälle.
    vielä kun sisätilanlämppäriä pitää päällä pari tuntia niin lumet muuttuukin jääksi ja ei meinaa saada ovia aukeemaan riittävästi :eek:
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eka tankillinen ajettu: 12,5 l/100km. Enemmän kuin arvelin/toivoin, mutta on siinä kuitenkin enempipuolet taajama-ajoa, lisäksi kylmäkäynnistyksiä -26°C alkaen, eikä yhtään yli 30 km yhtämittaista ajoa. Niin ja 60 km peräkärryn vetoa. Että kaitpa siinä on vielä tinkimisen varaa. Ja kutosen murinaa piti kuunnella aina kun pitoa vain riitti 8)

    Tänään jo luulin että takalasinlämmitin ei toimi. Mutta juuri ja juuri erottuvat raidat tuli takalasin huurteeseen ennenkuin aika tuli täyteen. Teho siis lienee vain vähän vaatimaton.
     

Kerro tästä muillekin!