Lumina.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja softail, 14.11.2005.

  1. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Kannen pultit, yläpään tiivistesarja ja alemman imusarjan pultit (suositus)
    vesipumppu kannattaa samalla kans uusia.
    Öljyt ja j.nesteet, samalla siinä voi sit vaihtaa tehostimeenkin öljyt ja moniurahihnan.:)
     
  2. 62chevy2

    62chevy2 3rd gear

    Kiitos tiedoista! Oliko se joku FelPron tiivistesarja mitä suosittelevat?

    Pitää varmaan ihan itse tuo remontti tehdä tässä kesän aikana. Laitan sitten päivitystä, että menikö turha työ aivan hukkaan...
     
  3. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Sotkeudunpa minäkin tähän keskusteluun.

    Olen tässä selaillut nyt keskustelua läpi, ja vähän muutakin tietoa netistä katsellut. Lumina on jostain syystä aina kiehtonut omaa silmää, ja olosuhteiden pakosta pitäisi nyt hankkia itselleni auto. Yhtenä vaihtoehtona olen pitänyt juurikin luminaa (jos sopiva yksilö löytyisi).

    Millaisia kohtia tuollaisen ostossa kannattaisi huomioida? Ovatko nuo kuinka vikaherkkiä (yleisellä tasolla...)? Eniten minua arveluttaa juuri tuo kone jonka heikko lenkki ovat vissiin tuo imusarjan alkuperäinen muovitiiviste? Tuo on minusta mukava moottori jolla tykkäsin ajaa ja joka tuntui Suomen teille sopivasti mitoitetulta, yhdessä autossa on minulla aiemmin ollut (Oldsmobile Achieva, harmittaa että hukkasin).
     
  4. Samo

    Samo 1st gear

    Näin 2009 vuodesta Luminan omistaneena vastaan, että yleisiä ongelmakohtia on yleensäkin juuri tuo mainitsemasi alempi imusarjantiiviste sekä helma- ja kaaripellit, takapuskuripalkki lahoaa, iskareiden ylätuet (etu ja taka) ja takarumpujarrut tykkää jumittaa, jos niitä ei herkistele sopivin väliajoin.

    Muutenhan tuo Lumina on tosi luotettava ja hyvä auto ajaa. Oon tykänny. Mikään nuista vioista ei oo paljoa kustantanu, kun itse on jaksanu korjata. Juuri tuossa viime viikolla hitsasin vänkärin takahelman kuntoon. Tahtoo nuo helmakotelot kerätä kaikkea mahdollista sisäänsä, jonka seurauksena helmat on aina täynnä esim. märkää hiekkaa tai mitä lie. Ne kun aikansa muhii, niin helmasta loppuu pelti kesken.

    Tuo imusarjantiiviste oli omalla kohdallani suurin ongelma. Melko piakkoin auton ostamisen jälkeen tiiviste petti ja jäähdytinnesteet lorahti öljyjen sekaan. Uusi tiiviste ei sekään ole ollut täysin pitävä. Nesteet on pysynyt omilla paikollaan... ainakin melkein, mitä nyt jäähdytinnestettä on tippassu monta vuotta ulospäin. Nyt sitten viime vuonna otin riskin ja kaadoin Thurmo Stop-Leak -nimistä paikkausainetta jäähdyttimeen, niin siihen loppu vuodot. Kovasti kyllä varoittelivat, että menee kennot tukkoon, mutta ilmeisesti se johtuu vaan siitä, että Thurmon laittamisen jälkeen ajetaan liian lyhyt matka ja aine ei kerkiä sekoittumaan kunnolla nesteeseen. Omalla kohdalla ei tullut muita ongelmia kuin, että paisuntasäiliö meni tukkoon, joten jouduin sen puhdistamaan.
     
  5. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Minäkin.
    Helmat: Helmojen etupäät ovat tehtaalta lähtöisin avoimet, ainoastaan pvc vaahdolla tukitut, se vaahto kun repeää irti (nostetaan tunkilla helmat liittiin.) rupee helmoihin kertymään hiekkaa, omat olen korjannut poistamalla vaahdot ja hitsaamalla etupäät tukkoon 1mm pellillä, sekä samalla etulokasuojien alapäitä vähän muokannut että kura ja vesi pääsee pois. noissa oli semmonen ongelma että sisätilalämmitin sulatti lumet lasilta ja kerrytti jäätä oven väliin, jolloin jossain vaiheessa oven pää taittui. edellisellä näin käynyt.
    Takapyöräkoteloiden pistehitsisaumat ruostuu.
    Tankinluukun alapuolelta mätänee.
    Takapuskuripalkki itsellä vähän huono mut mulla on asennettu vetokoukku<-- ilmeisesti syyllinen ruostuttamiseen.
    Iskareiden ylätuet takaa.
    Taka-akseli sinne keskelle mistä tukivarret lähtee on semmonen kuppi mikä kerää hiekkaa ja ruostuu.
    Takaovien takareunoista kuluu maalit puhki siihen pyörän kaaren tiivisteisiin.
     
  6. Union

    Union 1st gear

    Lumppu pitäs saaha katastettua, vaan Brake ja Anti Lock valot vilkkuu.
    Virtalukko pohjineen vaihdettu ja anturit on mitattu
    Valot kyllä sammuu kun jarrua painaa.
    Mistäpäin tuota vikaa kannattais alkaa etsimään ?
     
  7. 62chevy2

    62chevy2 3rd gear

    Onkos kellään ollut Luminassa sellaista ongelmaa, että moottori prötää alakierroksilla paikallaan kaasuteltaessa. Ajossa kun polkaisee kaasun pohjaan niin empii eli nykii. Paikaltaan kiihdytettäessä toimii paremmin. Välillä herjaa Maffia ja putsasin sen, mutta ei auttanut. Uudet tulpanjohdot laitettu hiljattain.
     
  8. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Maf sökö? ilmavirta kuluttaa senkin puhki joskus.
    Toinen mikä voi antaa ton maffin vikakoodin on että bensapumppu (suodatin tukossa/putki litissä) ei enää tuota tarpeeks tavaraa ja lambda säätää itteensä yli raja-arvon.
     
  9. foorni

    foorni 3rd gear

    Varoitus Luminaa koskien ,eli onko kellään tietoa Tampereella Lumina miestä(n.60v ) ,joka jättää tavarat maksamatta ?
    Ei varmaan ite osaa korjata ,eli jos johki pajalle ilmestyy jarru /maf onkelmainen auto ,voisi mainita maksamattomista osista ,tuskin maksaa remonttiakaan .
    Sehän vit siis ketuttaa eniten kun lähetin osat nopeasti ilman jälkivaatimusta ,kun niin lupasi maksaa ja
    tottunut luottamaan siihen mitä luvataan .
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Laitat vaan viestiä että rahat siihen ja siihen mennessä tilille tai teet rikosilmoituksen. Ja teet kanssa jos ei maksa. Noin minä kerran sain rahat oharintekijältä.
     
  11. foorni

    foorni 3rd gear

    Niin varmaan tehtävä , perhana kun jotkut on niiiin röyhkeitä , ehotti vielä lisäkauppoja ja maksaa sitten kaikki kerralla . Sori Lumina keskustelun sotkeminen
     
  12. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Onko joku vaihtanut takaiskareita (minkä merkkisiin)?
    Onko gabrielin iskareissa ollut jotain vikaa muilla?
    Iskareidenvaihdon jälkeen perä semmonen kun ei olis iskareita ollenkaan, oli paljon parempi vanhoilla vähän hikoilevilla iskareilla.
     
  13. Jooli

    Jooli Gearhead

    Tuli hommattua 3.1 lumina vm96,
    Osaakos joku kertoa flektien toiminnasta kun molempien releet on ehjät ja hyppyjohdoilla flektit pyörii, herätevirta ja jatkuva virta tulee rasialle.

    Moottorinohjausboxi ilmeisesti pitäis maadottaa flektien releet lämpötilan mukaan, ensin toisen ja jos vielä kuumenee niin toisenkin. Ne ei kuitenkaan läheskään aina toimi ja vikakoodia ei silti anna, lämpötila anturi vai ecu paskana?:(

    Ecu. lta tulee releille vihreä ja sininen johto ja ne mittasin ja oli ehjät, vissiin jossain saman ikäluokan chevroleteissä ollut vastaavaa vikaa johtojen hapettumisen takia
     
  14. Jooli

    Jooli Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
    Löyty siisti yksilö, tai kai se siisti onkin ku seissyt 10v lämpimässä tallissa ni ei oo kulahtanut :)
     
    Muokattu: 8.9.2019
    Pertti K tykkää tästä.
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Lämmötkö kumminkin nousee niin että pitäisi käynnistyä? Mutta enpä osaa kyllä arvailla mitään viisasta syyksi. Mitään muistikuvaa ei ole miten omassa toimi, mutta ei kumminkaan minkäänlaisia lämpöongelmia ollut.
     
  16. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Onko kellään tarve luminan lootalle? Mulla olis ylimääräinen, ilman turbiinia. Hinta vaikkapa 25e tai päkki olutta...
    Hämeenlinnassa
    0449801525
     
  17. Jooli

    Jooli Gearhead

    Kyllä ne saa nousemaan ku kävin vähän kiihdyttelemässä hiekkatiellä ja sit jätin pihalle käymään, auton myyjä sanoikin ettei flektit toimi ja pistin uudet releet paikalleen ja testerillä katoin et 110.c kohdalla ei vielä lähtenyt flektit päälle, sit käytin ecun yms auki ja etin vikaa niin alkoi toimia, kävi pihalla 30min ja yhtäkkiä alkoi humina kuulumaan, sen kerran toimi ja sit ei enää uudestaan oo lähteny vaikka mittari nousis punaiselle asti.

    Siitä tulikin mieleen et testerin mukaan lämpöanturi olis ehjä niin pakko olla moottorinohjaus rikki :(

    Tietty jos laittais vesiletkun väliin termostaattikytkimen ja sillä maadottais flektien releet ni pitäs ainakin toimia ecusta huolimatta:rolleyes:

    EDIT. Lämpöanturin johto irti flektit käy kokoajan eli sittenki lämpöanturi ekana vaihtoon, tietääkö kukaan käykö 3.4 trans sportista anturi ni lainaan semmosesta?
     
    Muokattu: 15.9.2018
  18. mika.p

    mika.p Gearhead

    Eri varaosa numerot ainakin rockauton mukaan
     
  19. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Nettiautoa selatessani huomasin että täällä meidän kylällä olis Lumina myynnissä 170 eurolla. Ei oo hinnalla pilattu nämä.. :rotfl:
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Niissä kyllä saa rahalle vastinetta, jos vaan onnistuu löytämään siistin ja kovapeltisen.
     

Kerro tästä muillekin!