Luotettava välittäjä hakusessa USA:sta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja BigOJS, 18.10.2009.

  1. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Ei nyt suoranaisesti liity välittäjiin, mutta, Craigslistilla ja foorumien myyntipalstoilla tulee jatkuvasti vastaan enemmän tai vähemmän valmiita autoja pohjamaalissa. Onko nää järjestäen "myyntimaalauksia" ruosteiden ja pakkelin päälle eli kannattaako näitä edes harkita?
     
  2. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Ei näkemättä. Useimmat (?) ovat juuri noita pommeja mutta joukossa on hyviäkin; joku jo uhrannut paljon rahaa ja työtä ja sit into loppuu tai rahat ja panee seisomaan.
    Pohjamaaliautot ovat mexikolaisten perusjuttu Losiksessa. Ruostetta ei yleensä ole mutta pellit lommolla. Niitä ei maalata myynnin takia vaan että sieltätäältä haalitut osat olisivat saman värisiä ja senjoritan saa kyytiin.
    Maalaukset ovat usein kolinakannusta vanhan päälle hiomatta - pitää poistaa kokonaan = lisätyötä. Mutta, ei se sen enempää työtä ole jos muutenkin pitää maalata.
     
  3. Nettijenkit.fi .Marko Mikkelistä myy Atkinson brothersin autoja ca-fl väliltä , eli jos kaipaat jotain tiettyä mallia niin he auttavat etsinnässä ja kaupankäynnin voit hoitaa Suomeksi.

    Itsekkin käyn kerran -pari vuodessa rapakon takana ja tuon autoja ,mutta lähinnä itselleni ,niin ei tarvi sitten kenenkään kanssa vääntää kuntoluokasta jne.

    AVG
     
  4. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Oon heittänyt täällä foorumilla ja nettiautossa jne. useampaan suuntaan kyselyä autoista ja parista autosta lähti viestiä myös Markolle. No sieltähän tulikin eilen soittoa, vaikka kerkesin jo laittaa viestiä, että löysin niistä autoista itsekin lisätietoja. No kyllähän Marko oli senkin viestin huomannut, mutta oli silti päättänyt soittaa mulle ja siinä sitten juteltiinkin pitempi tovi ja rohkenin samalla sitten kysellä asioita mitkä näissä tuonti asioissa askarrutti mieltä. Hyvin sain vastauksia ja muutenkin tuli sellaista tietoa mitä en edes osannut kysyä, vaikka kerroin, että ensisijaisesti yritän kuitenkin löytää auton Suomesta. Ihan tältä pohjalta lähtee siis täältäkin suosittelut, vaikka varsinaista käytännön kokemusta hommasta ei olekaan. Silti kuitenkin arvostan, että kyselijää ei pidetä heti minään pennittömänä haaveilijana ja ymmärretään, että erityisesti niistä asioista mitkä ovat ennestään tuntemattomia yritetään ottaa mahdollisimman hyvin selvää.
     
  5. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Ne Atkinsonin autot, tai niistä ainakin lähes kaikki, on sulle tarjolla halvemmalla muuta kautta. Vertaa.fi
     
  6. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Niin taisinkin ylle kirjoittaa, että löysin autoista itse lisä tietoa=Craigslist ilmoitukset. Hinnoissa on tottakai lisää, mutta en mä oletakaan, että kukaan alkaa hoitamaan mun kauppoja ilmaiseksi ihan hyvää hyvyyttään. Se on sitten tietysti laskettava tapauskohtaisesti kannattaako maksaa Atkinsonin hinnat vai palkkiot jollekin muulle välittäjälle.
     
  7. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Taas ainakin melkein asian vierestä... Onko kenelläkään kokemuksia omatoimisesta auton ostosta itse Jenkeistä välittäjän avulla tai ilman? Katselin, että Losiin näyttäisi löytyvän helmi-maaliskuulle hyvin lentoja alle 600€, joten olisi ihan varteenotettava vaihtoehto yhdistää talviloma autonhakuun. Mitäänhän tuolla ei toki säästä, kun viikon reissulla palaa varmasti vähintään se 2-3k€, mutta eipähän sitten jäisi tarvitsisi jännittää niin paljon mitä sieltä kontista paljastuu ja lomailu Kalifornian auringon alla maistuu aina. Normaalisti en edes miettisi vain viikon reissua pelkästään aikaerojen takia, mutta miten on, ehtiiköhän tuossa ajassa metsästämään autoa? Osuuko helmi-maaliskuulle esim. jotain isompia tapahtumia mistä voisi tehdä löytöjä, vai mennäänkö pelkän Craigslistin varassa?

    Helsinki-San Francisco lentoja näköjään löytyy jopa alle 400€, joko mennään?!
     
  8. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    Jos losiin oot menossa, niin otappa yhteyttä ebodycappiin(Peter Jenslund) Ilmoita vaan auto, mitä etsit (mopar mieluiten), niin saat ihka varmasti, mitä haluat! Sillä ostin just Peten kautta -65 BB 4 speed satelliten ja auto löyty mun etsimänä graislistiltä ja Pete hoitaa kuljetukset ja muut tarpeelliset samoin, kun mun edellisen löydön kans, eli -68 BB 4 speed GTS dartti ja -78 Trans am, joka on 30. päivä noudettavis H-linnasta...eli SUOSITTELEN! Samoin osien kans!
     
  9. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    ...ja mäkin ajattelin poiketa LA.han tammikuus moikkaamaan Peteä, sillä itse olen asunut 89/90 siellä....Venices ja long beachilla...
     
  10. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Olen ollut Peteen(kin) yhteydessä parin myyntipalstalla olleen auton perusteella, mutta ne ei vielä natsannut ja ajattelin tosiaan, että samahan se olisi yhdistää lomakin tähän auton hankintaan. Itsellä kanssa ensisijaisesti 4spd auto haussa, mutta ei noita kauheasti ole tarjolla, tai sitten mun budjetti on metsässä... Kehtaako kysyä lisätietoja noista sun autoista, missä hintaluokassa on liikuttu ja onko autot olleet suurin piirtein omin voimin liikkuvia vai jotain suolöytöjä?

    Se on tietysti sitten tuurista kiinni mitä parin kolmen kuukauden päästä Craigslistista löytyy, mutta onkohan noitten myyjien kanssa yleensä helppo sopia tapaamisia, jos aikaa on vain muutama päivä?
     
  11. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    ^@Lowry
    Suosittelisin tekemään runsaasti etukäteistyötä netin kautta ennen reissuun lähtöä.
    Jos ihan mikä vain malli kelpaa, niin varmaan kahdessa viikossa jotain löytyy, mutta useimmille sen mieleisen ja vielä halutun kuntoisen hakemiseen tuo aika tuskin riittää. Samalla saa käsityksen siitä, minkä kokoisen alueen haravoimiseen täytyisi/pystyisi varautua. USAssa jengi tekee pääsääntöisesti pidempiä päiviä ja enemmän työtä kuin Suomessa, joten harrastetapaamisten sopiminen ei ole ainakaan helpompaa kuin täällä. Parhaitten diilien nappaaminen lomareissulla on lottovoittoa hieman vaikeampaa, koska niiden myyjien ei ole tarve jäädä odottelemaan ilman etumaksua sovittua tapaamista...

    Olen ostanut useita autoja "omatoimisesti" netin ja puhelimen avulla Suomesta käsin. Sitten tilannut noudon ja rahdit täälläkin esiteltyjen rahtarien kautta. Näin toimien on aina melkoinen riski auton todellisen kunnon suhteen, mutta omalle kohdalle ei totaalista katastrofia ole (vielä) sattunut. Muutama jopa odotettua parempikin on kohdalle sattunut. Toisaalta olen kuullut ja nähnyt täysiä pommeja myös palkattujen agenttien ts. "luottomiesten" lähettäminä. Pomminvarmaa kauppaa ei ole. Joka haluaa välttää kaikki riskit ostaa autonsa sellaiselta etäisyydeltä, että pääsee itse tutkimaan ja koeajamaan ennen ostopäätöstä.

    Sitten vielä semmoinen täysin subjektiivinen (ja ehkä jopa väärä?) näkemys; keskiverto jenkki ei pyri pettämään ja kusettamaan autokaupassa, mutta eri puolella jenkkilää (ja toki eri yksilöillä) on erilaisia käsityksiä kauppatavaran arvosta ja kohtuullisesta hinnasta. Aina kannattaa soittaa ja keskustella myyjän kanssa. Useimmiten jo myyjän puheista saa kohtuullisen hyvän käsityksen sekä myyjästä ihmisenä että kauppatavaran laadusta. Siis selvemmin sanottuna; Yksikään amerikkalainen auton myyjä ei ole minua kusettanut.
     
  12. Lowry

    Lowry 2nd gear

    ^Hyvä, että tulee vastauksia ja kokemuksia, lisää vaan, kun niitä tuntuu löytyvän! Taustoista sen verran, että oon nyt aktiivisesti seurannut jenkkien tarjontaan sen 2-3kk ja ei tuolta ainakaan useimmat itseä kiinnostavat yksilöt ole mihinkään kovin nopeasti hävinneet. Ei kuitenkaan ole osunut (budjetin rajoissa) kohdalle vielä mitään sellaista "pakko saada" autoa, joten olen jatkanut odottelua, vaikka ihan kelvollisia vaihtoehtoja on kyllä löytynyt useampiakin. Ei ole mikään pakko saada sitä autoa ostettua näin joulukuussa, eikä vielä helmikuuksikaan kotiin.

    Jos tuonne nyt menee, niin pitää lähteä sillä mielellä, että pakko ei ole autoa ostaa, jos sopivaa ei löydy, mutta kuitenkin se mahdollisuus painaa vaakakupissa, kun lomakohdetta päätetään, joten siinä mielessä tässä kysellään kokemuksia. Onhan se mahdollista, että auto löytyy ennen mahdollista reissua ihan Suomestakin tai sitten jonkun välittäjän toimesta USA:sta.
     
  13. OPM

    OPM Gearhead

    Tuolla LA:ssa pitää otta myös huomioon logistiset haasteet. Alue (kaupunki) on todella iso ja pelkkään liikkumiseen on varattava runsaasti aikaa. Se aiheuttaa omat rajoitteensa noiden kohteiden katsastamiselle jos loma-aikaa on varsin vähän. Viikon reissu kuulostaa lyhyeltä ja veikkaan että paikan päälle päästyäsi kadut ettet ole varannut matkaan vähintään 2-3 vkoa. Nähtävää ja koettavaa tuossa maassa riittää, muuallakin kuin Californiassa.
     
  14. Lowry

    Lowry 2nd gear


    Kuten jo kirjoitin, niin normaalisti en tosiaan lähtisi suunnittelemaan viikon reissua noin kauas, kun noin pitkät lennot on yhtä helvettiä, mutta näin työssakäyvänä ei vaan oikein pysty olemaan ylimääräisiä viikkoja pois varsinkaan parin kuukauden varoitusajalla ja sitten nousee jo reissun kustannuksetkin niin koviksi, että kannattaa ennemmin laittaa nekin rahat siihen auton hankintaan. Oon kyllä käynyt maassa (ja Kaliforniassakin) aiemmin, että sen puolesta tiedän, että mikään aika tuskin on riittävä kaiken kiinnostavan näkemiseen. Omat kokemuksetkin Los Angelesista kaupunkina ovat kyllä juuri tuollaiset, että siellä ei viikossa ehdi nähdä oikein mitään, kun kaupunki on tosiaan niin iso, mutta ennemmin tulisikin varmaan otettua auto alle heti kentältä ja suunnattua jonnekin muualle.
     
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Itse olen ostanut jenkeistä 5 autoa ja yhden harrikan pelkkien kuvien perusteella.
    2 autoa ebaystä, 2 autoa craigslististä, yhden joltain toiselta nettisivulta ja harrikan vakuutusyhtiön huutokaupasta. 4:än eri välittäjää kautta tullut suomeen.

    Yksi autoa oli aika paljon huonompi kuin mitä myyjä antoi ymmärtää ja se oli ebayn kautta. Oli lasikuitua, popniittiä ja galvanoitua peltiä millä korjailtu. Sen korjaajan olisi kyllä kannattanut mennä veneen tekijäksi, oli sen verran tiukassa ne lasikuidut. Oli kyllä siististi korjattu sillä. Tämän jälkeen olen oppinut kysymään ettei ole bondolla, lasikuidulla tai muulla epämääräisellä tehty korjauksia.

    Kaikki autot mitä olen ostanut niin olen myyjien kanssa käynyt sähköpostilla keskusteluja ja ovat olleet ihan asiallisia myyjiä myös lasikuitu korjaaja. Se vaan on joillekin ihan normaali korjaus tapa.
    Kyseli jopa jälkikäteen miten auton kanssa on mennyt ja kun vastasin että purettu ja hiekkapuhallettu ei enään kehdannut kyllä kysellä lisää. :D

    Voi kyllä olla vaikeata yhdistää auton osto ja loma varsinkin jos se on perheloma. Eri asia jos lähtee viikoksi katselemaan autoja.
     
  16. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Itse yritin kanssa yhdistää perheloman ja autonhakureissun. Miamin lähistöltä katselin ehdokkaita ja kävimme katsomassa. Sopivaa ei löytynyt, mutta noin kuukausi kotiinpaluun jälkeen sopiva tuli myyntiin ja sen ostin. En suosittele, vaikka itsekin suunnittelen jo seuraavaa reissua samalla kaavalla... Riippuu varmaan vaimosta, mutta ns. "perustapauksen" kanssa ei kannata. Kannattaa viedä perhe/vaimo vaikka outlettiin tai rannalle autonoston ajaksi. Välimatkat haittaavat tuolla. Helposti jonkun auton katsomisesta tulee kumminkin koko päivän turnee koeajoineen yms.
     
  17. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Joo ei tosiaan millekään perhelomalle olisi tarkoitus mennä vaan yksin reissuun, mutta saa nyt nähdä. Taitaa joka tapauksessa mennä liian tiukille aikataulujen suhteen, kun voi olla, että siellä ollessa ei kuitenkaan malttaisi käyttää vähää aikaa siihen auton etsimiseen.
     
  18. 42olds

    42olds 2nd gear

    Jusulle isoakin isommat kiitokset autolle kyydin hoitamisesta! Muutenkin hoiti hommat todella timanttisesti.

    Ja nyt, kun jälkikäteen miettii, niin kyllä tuo Ray's Automotiven kauttakin voisi auton uudestaan hommata.
     
  19. karivanner

    karivanner 2nd gear

    Oli vani hakusessa. Myyjälle soitettiin kaksi kertaa. "vain 136tml ajettu, ei ole ruostetta, tekniikka toimii moitteetta". Noh, järjestelyiden ja kahden tunnin ajon jälkeen paikalta löytyy vani jolla on 280tml ajettu, palkit on ensimmäisen metrin matkalta ruostuneet pois ja ei suostunut kunnolla käymään...

    Kuus kuukautta meni Craigslistiä selaillessa ennenkuin sopiva vani/myyjä löytyi. Vaikeeta on noiden jenkkien autojen myynti.
     
  20. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Laitetaas tänne Arskazonelle plussaa, kun auto on nyt kotona. Hienosti toimi homma! Parin muunkin välittäjän kanssa oli yritystä ostaa autoa, mutta myyjien toimesta niistä hommista ei tullut mitään... Kaikenlaista säätäjää sinne mahtuukin sekaan.
     

Kerro tästä muillekin!