Luvat leveemmille renkaille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja mopster, 22.9.2005.

  1. mopster

    mopster Gearhead

    Tossa keväällä kyselin leimasedältä että saako dusteriin leveempiä renkaita laittaa kun noi 275:set mitkä nyt on. Se katteli kirjoista että se on maksimi leveys, ja että vaatii luvat ja tulee kalliiks jne.

    Nyt kaipaisin vähän faktaa ja kokemuksia että millanen homma toi lupien saaminen nyt sitte on? Tarviiko olla hyvätkin perustelut muutostarpeelle, ja tarviiko jotain teknisiä laskelmia/piirustuksia tai jotain. Onko jotenkin erityisen kallista lystiä kun se inssi semmosia höpis?

    Mitään älyttömiä fillareita ei oo tarkotus laittaa, vaan jotkut 10 x 15" vanteet ja renkaat luokkaa 295-325. Samalla ois tarkotus leventää pyöräkotelot, siirtää jouset sisäänpäin ja kaventaa perää.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ton pykälän perusteella rengasta saa levittää alkuperäiseen + 102 mm ja piste. Eli jos on vaikka 185 otteessa, niin 287 vielä menee. Jos löytyy dusteri, jossa on merkattu alkuperäiseksi 195, niin 295 pitäisi kelvata. Sitten voi tietysti olla katastusrenkaat erikseen.



    " Renkaiden ja vanteiden muutokset

    Lmp auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779, luku 3, 10 §:
    Vanteiden vaihdon seurauksena akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita.

    Auto on muutoskatsastettava, jos:

    vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
    renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm
    muutoskatsastuksessa huomioitavaa:
    renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää, kuin 51 mm
    renkaan leveyttä ei saa suurentaa enempää, kuin 102 mm
    Vanteiden vaihdon seurauksena auton akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa. "

    http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=1445
     
  3. mopster

    mopster Gearhead

    Muutoskatsastuksella ei saa leveempiä, eli 295 ei mahdu siihen 102 mm sääntöön. Eikös se levittäminen kumminkin ole mahdollista erikoisluvilla? Minkälainen rumba ne on hommata, ja onko enempi säkästä kiinni saako niitä ylipäätään.

    Tiedän kyllä että voin käydä leimalla eri renkailla, ja sitten saan myös jännittää aina jos poliisit pysäyttää että onko ne kiinnostunu mun renkaiden leveydestä. Tekeekö muut näin vai onko joku hommannut lupia?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin milläs aioit perustella että tarviit leveemmät renkaat? Siinäpä pähkinä.
     
  5. janimm

    janimm Gearhead

    Leveet näyttää paremmilta.

    Chargeri piti muutoskatsastaa leveämmille renkaille, mutta minulle katsuri sanoi ettei kyse ole mistään muusta kun että todetaan renkaan mahtuvan koteloon raapimatta mihinkään. Tuollaisesta 102mm säännöstä ei ollut mitään puhetta. Nyt on otteessa "Vaihtoehtoinen rengaskoko takana 295/50x15"

    Mutta siellä konttorilla tietävät parhaiten...
     
  6. -TH-

    -TH- Gearhead

    yhdessä omassa projektissani leveys olisi ok ja riittävää, mutta luultavasti joudun anomaan luvat koska korkeus muuttuu..... melko viisasta..
     
  7. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    ja mulla ei mahdu kun 3mm tonne takapyörän koteloon lokasuojan ja renkaan väliin, eli mahtuu pyörimään orkkis 65 malibun takakummeina 275. no toki jos haluaa kanttailla, niin raapii loksuun kiii....
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tossa on kyllä ollut aika ammattitaidoton katsastaja sillä toi max 102 mm lisäys on jo pari vuotta ollut ihan virallinen juttu. Meillä onneks otteessa oli vakiokokona ihan ihme juttuja joten saatiin nyt tänä syksynä muutoskatsastetua 15,5" leveät takanakit eli ns. euromitoissa se vastaa semmosta 395 kokoa. Ja vielä jäi vähän pelivaraa eli 16" (405) on nyt sit maksimi siinä autossa.
    Eli noin se homma menee että 102 mm lisää leveyttä voi muutoskatsastaa verrattuna siihen kokoon mikä otteessa nyt on vakiorengaskokona ja toi 51 mm on maksimi jos halkaisijaa suurennetaan, pienentää saa ihan vapaasti.
    Noi edellä mainitut jutut selvis tän syksyn katsastuksessa konttorilta ja Akelta eli katsastuksessa varmistivat vielä Akelta miten homma menee ennenkuin antoivat leiman. Vaan siinäpä tuokin nyt lukee ihan otteessa hyväksyttynä :D
     
  9. mopster

    mopster Gearhead

    Chargereissa on ollu leveempiä renkaita ja niissä toi 295 ei oo mikään ongelma.

    Onko verrattava otteessa olevaan vakiorengaskokoon, vai onkohan mahdollista tehdä niin että lisää sen 102mm service manuaalissa ilmoitettuun suurimpaan rengaskokoon? Siellä ilmoitetaan A-bodyille neljä rengasvaihtoehtoa joista suurin on E70-14. En oo nyt varma mutta eikös toi vastaa 195/70/R14 euromitoissa? Sillonhan 295 kävis ja vois laittaa ne kymppituumaset vanteet.
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tota kannattaa käydä vaan kylmästi kysymässä paikallisella konttorilla. Ainakin meillä täällä olevalla ns. yksityisellä K1 katsastusasemalla ovat suhtautuneet noihin kyselyihin ihan palvelevasti ja aseman bossi on selvittänyt noi vaikeammatkin muutoskysymykset :D Ei tuo ihan mahdottomalta vaikuta etteikö toi sun mainitsema service manuaalijuttu vois olla hyödynnettävissä.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest


    Jos tässä joku logiikka toimii, niin kuin ei ehkä toimi, kun ollaan suomessa ja kyse on autoista, mutta kuitenkin, jos mallisarjan suurinta moottoria voi käyttää vertailumoottorina, vaikka omassa autossa ei olisi koskaan sellaista ollutkaan, luulisi, että vaihtoehtoinen rengaskoko käy myös johonkin toiseen samanlaiseen autoon, vaikkei sitä juuri sen auton paperissa olisi ollutkaan alunperin.

    Siis jos auto muuten vastaa vertailuautoa, ja tässä tapauksessa se kai tarkoittaisi, että pyöränreikä on samanlainen ja napa samassa paikassa. Silloin voisi ehkä vedota jonkun 340 muskelidusterin alkuperäisiin fillareihin, jospa ne olisi ollut leveemmät kuin suomidusterin alunperin.

    Noin sitä voisi kuvitella. Tai sitten tuo järjenkäyttö edellyttää lehmien lentämistä.
     
  12. Jasca

    Jasca 1st gear

    Saman mallisarjan edustaja kait hyväksytäänkin, vastaavalla tavalla kuin just moottorinvaihdon kanssa. Siis ei riitä että on esim. Valiant, pitää olla samaa ikäkautta edustava peli.

    Ja jos otteessa on vain yksi koko, niin muutoskatsastushan avaa kuitenkin mahdollisuuden (rajana max. +102 mm). Aikanaan sain Caminoon ('80) alle just muutoskatsastuksen kautta 295 nakit.

    - Jasca -
     
  13. mopster

    mopster Gearhead

    Tää on nyt selvitetty, ja jos ketään kiinnostaa niin homma menee näin:
    Mallisarjan suurinta fillaria voidaan käyttää vertailuun, ja se on tässätapauksessa E70-14. Tolle taulukot ilmottaa maksimileveydeksi 225, ja joku normileveys on 204. Ton normileveyden mukaan mennään ja siihen saa lisätä sen 102mm, eli 305 leveet renkaat saa laittaa muutoskatsastamalla :D

    Nyt pitää vaan jarrutella vähän noita suunnitelmia, tänä talvena ei ainakaan kerkee tohon ryhtyä.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitos selvityksestä. Keneltä voisi saada asiasta mustaa valkoisella/kirjallisena niin voisi kenties toteuttaa ja löydä faktat pöytään jos inssi alkaisi sanoa että se ei käy!?
    t: Kiitollinen
     
  15. cam68

    cam68 1st gear

    rupes kiin. niin pajon et mikähän koko nykyään vastaa semmoista kun camaron resturointi kirjassa on koot F70x14 ja E70x15 kiinnostas noi halkaisia millimetrit! leveys taitaa riittää kun koko on 275/40x17".
     
  16. mopster

    mopster Gearhead

    Kannattaa varmaan etukäteen käydä konttorilla puhumassa että katsastusmies kerkee perehtymään asiaan, harva varmaan kylmiltään on hommasta perillä. Minäkin kyselin asiasta katsastuksen yhteydessä eikä siitä sillä kertaa selvinnyt yhtään mitään, kun ei edes löytynyt muunnostaulukkoa mistä sen rengaskoon ois saanu muutettua euromittoihin. Lupasi selvittää asian ja soitti sitten kun toiselta konttorilta oli löytynyt vanhempi kirja josta taulukko löytyi. Sittenkin jäi epäselväksi voiko sitä service manuaalin tietoa käyttää, katsuri oli eri mieltä. Se soitti akelle ja sit vasta selvis. Hieman siis mutkikasta on. Se service manuaali tai kopiot pitää olla omasta takaa, loput tiedot pitäis kyllä selvitä konttorin kautta.
     
  17. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Kuinka paljon pitäisi olla renkaan ja lokasuojan välissä tilaa ettei rengas raapi lokasuojaa (tai toisinpäin)?

    Pitäisi talvella sovitella 275/60R15 BfGoodrichejä '79 Olds Delta 88:iin.
     
  18. CAMARO

    CAMARO 1st gear

    Sitä vähemmän tilaa mitä jäykemmat jouset. Hienosäätöä renkaiden mahtumisessa voi vielä tehdä säätämällä ilmanpaineita.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vanha nyrkkisääntö on, että kun auto on pyörillään, pitäis olla tilaa vähintään tuuma joka puolella. Ei sekään aina riitä, riippuu siitä, miten paljon pyörä kallistelee, esim. takapyörä voi kallistua aika paljon jäykkäakselisessa autossa, vaikkapa reunakiveä ylittäessä.

    Tosin mulla on Moppelissa n. puolituumaa kumin ja lokasuojan reunan välillä ja jäykillä takajousilla sekin tuntuu riittävän. Renkaanvaihto on melkonen operaatio kaikkine tunkkauksineen.
     
  20. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Eiks Dusteria oo saanut E70/14 renkailla? Sen vertailukoko on 195/70/14, joten 295 pitäis siis olla mahdollinen?
     

Kerro tästä muillekin!