LVM:n esitys: yli 40-vuotiaille ajoneuvoille katsastusvapaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rocketman, 23.1.2019.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ja vapaaehtoisestihan niitä käyttävät juuri ne pahimmilla pommeilla ajavat?
     
    jariha, Mokaman, Jussi289 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sitä en voi taata. Esitys on laitettu siksi, että yli-ikäisten, olemattomilla ajosuoritteilla käyvien autojen katsastus on arvioitu hyödyiltään vähäiseksi. Varmaan tulee ylilyöntejä, mutta hoitakoot tien laidassa niitä. Onhan täälläkin foorumilla noita poliisin jatkuvan mielivallan kohteita valituksesta päätellen ihan määrissä. Alinomaa on ratsattu jne. Eli kohdennettua valvontaa on. Omalle kohdalle ei ole kylläkään osunut ikinä, mut vaan kyllästyttää käydä konttorilla pahimillaan muutaman sadan ajokilsan välein.
     
    Petri R. ja xarper tykkäävät tästä.
  3. Pikuppeilija

    Pikuppeilija 1st gear

    Voi voi voi voi, mitenkä ne siellä Amerikassa pysyy hengissä kun ei niitten tarvi autojaan kuntotarkastuttaa...
    Suomaalaiset on kyllä kapeakatseista ja ahdasmielistä porukkaa.
     
    billy the kid, sdfsd, mikaa7146 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Eihän ne pysykään, hengissä. Kuolleisuus 100%
     
    Turnn, jariha, Jussi289 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Siinäs näät, Iso-D elää ikuisesti, kiitos katsastuspakon :cool:
     
    Dataviilaaja, Gary Grand, sdfsd ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toisilla foorumeilla kerrottiin jo tehtynä päätöksenä, jotta >40 vuotiaiden autojen katsastus säilyy, mutta katsastusväli tulee venymään kahteen vuoteen. Museopeleillä iästä riippumatta tulee ”rullaava neljä vuotta”, mitä ikinä tarkoittaakaan. Onhan se tuokin myönnytys näille. Kiitos siitä.
     
    mikaa7146 tykkää tästä.
  7. zuinula

    zuinula Gearhead

    No kerrotaan nyt sitten täälläkin:
    Yksityiskäytössä olevien yli 40-vuotiaiden moottorikäyttöisten ajoneuvojen määräaikaiskatsastukset harvenevat siten, että katsastusaikaväli on jatkossa kaksi vuotta. Lisäksi yksityiskäytössä oleville museoajoneuvoille, riippumatta niiden iästä, otetaan käyttöön yhtenäinen neljän vuoden niin sanottu rullaava katsastusaikaväli.

    Kaikki luvanvaraisessa henkilö- tai tavaraliikenteessä olevat museoajoneuvot on jatkossa katsastettava kerran vuodessa kuten muutkin luvanvaraisessa käytössä olevat ajoneuvot. Aiemmin museotaksien katsastusaikaväli oli kaksi tai neljä vuotta riippuen auton käyttöönottovuodesta.

    Toisin kuin lausuntokierroksilla olleessa asetusluonnoksessa ehdotettiin, museoajoneuvojen ja yli 40-vuotiaiden yksityiskäytössä olevien ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksesta ei luovuta kokonaan liikenneturvallisuussyistä.

    Myöskään O2-luokan perävaunujen määräaikaiskatsastuksesta ei luovuta, vaikka tämä vaihtoehto oli esillä ensimmäisellä lausuntokierroksella olleessa ehdotuksessa. O2-luokan perävaunut on edelleen katsastettava kahden vuoden välein.

    Asetuksen myötä luovutaan säännöstä, joka koskee O2-luokan perävaunujen myöhästynyttä katsastusta. Aiemmin tammi-huhtikuulle myöhästyneen katsastuksen katsastusvuodeksi on merkitty edellinen kalenterivuosi. Jatkossa merkintä tulee katsastusajankohdan mukaan.

    Valtioneuvosto antoi asetuksen ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 19.12.2019. Asetus tulee voimaan 14.5.2020. Voimaan tullessaan asetus kumoaa ja korvaa voimassa olevan asetuksen. Asetus on osa katsastuslainsäädännön uudistamisen toista vaihetta.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  9. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Kiitos myös sen nuoren tyhjäpään joka, pitää Iso-D:n palsamoidun näköisenä
     
    Gary Grand ja Inlinee tykkäävät tästä.
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ihan hyvä suunta, vaikka ilmeisesti yläaste-esseet on miekkaa mahtavampia.

    Kenties tämä avaa portit höllennyksiin myös jatkossa kun saa dataa mitä tämä nyt vaikutti turvallisuuteen yms. asioihin mitä nuo lobbaajat tuossa peräänkuulutti.

    Kuvittelisin että ryntäystä taunusmarkkinoille ei tullut, museoautot makaa edelleen tallissa suurimman osan ajasta 2000tkm vuosittaisella ajosuoritteella ja onnettomuudet eivät lisääntyneet tilastollisesti merkitsevästi...

    mut on tämä sen arvonen uudistus että juhlistin asiaa viskipaukulla. Cheers.
     
    Mokaman, Gary Grand ja Pertti K tykkäävät tästä.
  11. 1320

    1320 Gearhead

    No eipä tuosta myönnytyksestä kovin suurta hyötyä ollut.:odrealmad: Tosin jotenkin en ole yllättynyt, olishan toi ollut liian hyvä ollakseen totta, kun Suomessa kuitenkin ollaan...LVM:n toimisto näyttäis olevan tuossa Espalla, pitääpä muistaa polttaa rengasta kun ens kerralla ajaa siitä ohi.

    Eipä siinä, pitää muutenkin pyrkiä ettei osta yhtään alle 40 vuotiasta autoa enää, toivottavasti se edes ärsyttää noita idiootteja kun näkevät vanhempaa kalustoa jonkun hybridiromujen joukossa.


    Ei toi katsastus mikään peikko ole mulle ollut kun pitää laitteet kunnossa. Tällä hetkellä käyttöauto on vuodelta 1974, sen käyttäminen konttorilla on ihan hyvästä niin tulee mahdollisia piileviä vikojakin vähän esille. Mut harrastelaitteiden kanssa täysin turhaa ajan ja rahan haaskausta.

    Sitä vaan mietin, et tulikohan tää nyt samantien voimaan, vai tarviiko ensivuonna vielä katsastaa normaalisti ennenkuin kahden vuoden leimaväli astuu voimaan, ettei tuu turhaan mentyä konttorille.
     
    Gary Grand ja Poke tykkäävät tästä.
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    tää nyt oli kuitenkin oikeansuuntainen päätös mikä on se juttu. Jos sieltä olis tullu joku "ei mitään myönnytyksiä, imekää persettä", olis tilanne tyystin toinen.
     
    jariha, wilburi ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  13. Poke

    Poke Gearhead

    Jäätiin vain tässäkin asiassa ainakin Ruotsista ja Englannista jälkeen ja pahasti. Ja sitten vielä tilapäinen vuosittainen ajoneuvovero. Sitäkään ei Ruotisissa ole. Se kirvelee nimittäin eniten kaikista maksuista ja kuluista, koska se nousee liki vuosittain kuten kaikki muukin kustannus. Ajokausi on vain kutistunut kutistumistaan koska kesäkin on niin lyhyt ja rahaakaan ei puissa ole kasvanut. Viime kesän ajokausi ei ollut kuin 5 kk täällä Kainuun mailla.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vaikka täällä on noottia tullukin vapautuksen vastustajille, niin olen edelleen sitä mieltä, että joku "pelote" on oltava. Minäkin tunnen muutaman "harrastajan", jolle vahaus on paaaaljon tärkeempi ku jarrujen toiminta. Joten ei kaikkea(kaikkia) voida jättää vahtimatta. Toki näille samoille tyypeille on myös ihan yks hailee, vaikka vessanpönttö on irti lattiasta ja pesuallas kusee eristeisiin, kunhan laatat kiiltää.
     
    deeäxä, Latvis, jariha ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Poke

    Poke Gearhead

    Vähän saman suuntaista ajattelua kuin Jussilla. Suurinpiirtein näin. Mutta kyllä näille iki-iäkkeille ajokeille, joita harrastusajoneuvoiksi kutsutaan tulisi olla jokin katsastusmaksun yläraja. Eihän siinä tarvitse muuta tarkastaa kuin jarrut, valot, alustanosat, tuulilasi, renkaat, ja vielä jonkinlainen yleiskunto. Tuota jälkimmäistä ei jokaisella asemalla ole viitsitty ja siitä todisteena sikalintat. Katsastusmaksun ylärajan lisäksi pois kokonaan tilapäiset vuosittaiset ajoneuvoverot, mitkä ovat kyllä kirvelleet eniten tässä harrastuksessa, jos ja kun näillä ajetaan erittäin vähän. Itselläni tulee muutama tuhat vuodessa. Viime kesänä kenties parisen tuhatta.

    Museorekisteröidyn auton jarrut ovat monesti pitkän seisomisen vuoksi jumissa. Onhan se hyvä että ne herkistetään edes kahden vuoden välein. Jarrujen lisäksi kyllä niissä on sähkövikojakin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kahden vuoden katsastusväli antaa paremmin joustoa sijoittaa katsastus harrastajalle sopivaan ajankohtaan. Nykyinen enintään 12kk väli on ollut riesana ajokauden alussa (ja lopussa) kun ne kauden päät ovat enempi olleet keleistä kuin kalenterin numeroista kiinni. Sääennusteen seuraaminen=>käyttöönottoilmoitus=>tarjousajan varaus konttorilta=>leimalle=>stadin cruisinkiin.

    Useamman vanhan auton ajeluttaja pitänee 24kk katsastusvälistä myös. Laitteet voi niin halutessaan jakaa eri vuosille katsastettaviksi. On siinä leimakonttorilla käynnissä kuitenkin oma vaivansa, vaikka laite ehjä olisikin.

    "Enpä ole koskaan ennen tämmöistä autoa ajanutkaan" on nykyisin konttorilla enempi vakiolausahdus.
     
    deeäxä, Poke, wilburi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    50 % säästö ei ole "kovin suuri hyöty"? Minusta on. Ja miten niin jäätiin Rutosista ja Engalnnista jälkeen, eikös niitä otettu just kiinni?
     
    jariha, Mokaman, Catiska ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ihan kuin joku haluaisi katsastusten kiristyvän tuon sikalinttakommentin perusteella.
     
    jariha ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ajakaa saatana niillä autoillanne ni ei tarvi itkeä korkeita kuluja per kilometri per vuos.

    Henk.koht olen pettyny katsastuksen höllennykseen. Mutta kukapa ei olis niin mehuissaan kuin Suomalainen mies säästettyään n. 30€ vuotta kohden, sil saa kuitennii keissin kaljaa.
     
    Latvis, xarper, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kustannussäästönä tuo 50% on aika iso, mutta rahana sillä ei todellakaan ole mitään merkitystä edes noiden harrasteautojen kuluihin. Jos ajaminen on katsastuksen hinnasta kiinni, niin autokaan tuskin kovin hyvässä hapessa on..:confused:

    Viime kesänä omien harrasteiden mittareihin kertyi ehkä kolme-neljä tuhatta km, johtuen pitkäksi venähtänestä ajotauosta kesä-elokuussa ja ulkomaankomennuksista elokuusta eteenpäin. Muuten olisi taas tullut joku 10-15tkm jaettuna kolmelle eri autolle..
    Kaikki ne tuli katsastettua pienestä ajomäärästä huolimatta.

    Mitenkähän ensi vuosi?o_O Astuuko tämä välivuosimalli voimaan heti, vai vasta seuraavasta katsastuksesta?o_O
     
    Jussi289 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  21. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Pitäisiköhän tää perua koko homma kun tuntuu että ei kelpaa kenellekään. Joko on iha /c:stä kun pitää vieläkin katsastaa TAI on iha /c:stä kun wanhat pommit tiellä räjähtää käsiin.
     
    deeäxä, jariha, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!