LVM:n esitys: yli 40-vuotiaille ajoneuvoille katsastusvapaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rocketman, 23.1.2019.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Ajettavakshan ne autot on tehty?
     
    deeäxä tykkää tästä.
  2. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Mun mielestä ihan hyvä ratkaisu. Näin olleen ei tartte virkavalta alkaa tien päällä syynäämään.

    Ei tule laitettua vikoja kuntoon muuta kun katsastukseen :D

    tai jos myyntiin laitan
     
  3. shr1

    shr1 Gearhead

    Tää on kyllä valitettavan totta, jopa pitkänlinjan arvostetuilla rakentajilla. Turvallisuus on toisarvoista. Kyllähän toi vanhojen katsastus pitää mennä ns. worst case scenarion mukaan, vaikka valtaosa pitäiskin laitteistaan oikeesti huolen.
     
    Poke, Jussi289, jariha ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Katsastusvälin harventamisesta ahdistusta saavien kannattaa muistaa että leimalla saa edelleenkin käydä vaikka päivittäin hakemassa sitä turvallisuuden tunnetta maksua vastaan.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kaikki pitäis tietysti mennä worst case scenario perusteella. Joku ampuu ittensä, kaikilta aseet pois. Joku juo ittensä hengiltä, kaikilta viinat pois. Joku ajaa kahtasataa motarilla, kaikille nopeudenrajottimet. Joku ei pidä autoaan kunnossa, kaikkien autoja kyylättävä vuosittain...
     
    Poke, Pikuppeilija, Camino'79 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Arvaan, että vasta seuraavasta katsastuksesta. Perustelen sillä, että otteessa lukee seuraavan katsastuksen aikaikkuna. Ensi kerralla se tulee 24kk päähän.
     
    Poke, Gary Grand ja Pertti K tykkäävät tästä.
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

     
    cutlass cruiser, Camino'79 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Moni on kirjoittanut kuinka eivät itse olisi huomanneet vikoja mitä katsastuksessa huomataan. Ja saavat tästä katsastamisesta turvallisuuden tunnetta. En tiedä onko heidän autot niitä pahimpia pommeja. Vai ovatko kyseiset kuskit niitä pahimpia pommeja.
     
    Poke, Camino'79 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  9. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Mun autot pysyis satavarmasti paremmassa kunnossa, jos niitä ei tarvis katsastaa. Sit niillä vois kaikilla ajaa säännöllisesti jonkin verran joka vuosi, kun nyt ne seisoo aina muutaman vuoden kukin vuorollaan, ja se pitkä seisotus ei tee hyvää jarruille, tiivisteille ym. No tää koskee vaan tällaisia moniauto-ongelmaisia, suurimmalla osalla on vaan yks-kaks harrastetta, niin vastaavaa ongelmaa ei ole.
     
    Mecki ja Pikuppeilija tykkäävät tästä.
  10. spinout

    spinout Gearhead

    Sivistyneet ruotsalaiset osaa pitää yli 50-v. autoja kunnossa ja siellä riittää niille vapaaehtoistarkastus, mutta metsäläisten eli entisten itäisten läänien asukkaiden joukossa niillä ajelisi edelleen pahoja pommittajia, jotka kiertävät ne kaukaa.

    Pitääkö Ruotsissa muuten katsastaa 40-50v. ikäisiä autoja joka vuosi? Jos niin, ollaan ainakin tuolla välillä edellä seuraavaksi.
     
  11. tammercity

    tammercity Gearhead

    Kyllähän tämä taas pettymys oli, mutta olemme saaneet sen, mitä me ansaitsemme.
    Ei Suomalainen osaa olla ilman valvontaa ja kuria.
    Konttoritkin ovat ainoa paikka Suomessa, missä voi tsekata autonsa kunnon ja jarrut, kun ei me harrastajat sitä osata tehdä noin niinku muuten.
    Varmuuden vuoksi kirjoitellaan vielä foorumeillekin, että tiedän kavereita, joilla autot on vähän sinne päin laitettu kuntoon.
    Tämähän tunnetaan myös nimellä "naapurin kyttääminen".
    Saisikohan sinne konttoreille mitenkään niitä "käräytys"-lappuja, minne voisi kirjoitella infoa naapurin auton kunnosta ?
    No, käykäämme rahoittamassa siis katsastuskonttorien toimintaa muutaman vuoden välein.
    Kyllähän täällä porukalla näyttäisi ylimääräisiä seteleitä lompakossa olevan ja aikaa kuunnella leimamiehen mielipiteitä.
     
    Mecki, Pikuppeilija ja talonmiehen vapaapäivä tykkäävät tästä.
  12. shr1

    shr1 Gearhead

    Se vuosia hölskyny alapallo kun tosta lävähtää, tulee ruumiita vaikka vaan 4, mut eipä mittää, antaa näiden ajella kun on kiiltäviä ja hienon näköisiä pelejä.

    Tätä kärjistämistä tietty voi jatkaa loputtomiin, mut miksi pitäs maksimoida tuollaisenkin skenaarion toteutuminen? Tuota kovempaakin kulkevia vanhoja laitteita on runsaasti, osan omistajia ei vaan pätkääkään kiinnosta muu kuin se kulku sekä kiilto.
     
    deeäxä, Jussi289 ja jariha tykkäävät tästä.
  13. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Asianomaiset instanssit kerännevät kokemuksia ensin tästä uudistuksesta, onhan tämä sentään jo ensimmäinen askel oikeaan suuntaan. Tiedä vaikka joskus tulevaisuudessa esim. yli 50-vuotiaita ajoneuvoja tarvitsisi katsastaa entistä harvemmin. Yli 50-vuotiaat, vakituisessa liikennekäytössä olevat ajoneuvot ovat jo harvassa joka tapauksessa.

    Missäänhän ei ole julistettu tämän olevan viimeinen muutos laatuaan ja valvonnan poistaminen kokonaan ei varmasti paranna ajoneuvokaluston laatua. Jokin mahdollisuus tulee kuitenkin säilyttää esim. omistajanvaihdoksen yhteydessä tapahtuvaan ajoneuvon kunnon määrittämiseen.

    Tiedän kokemuksesta että kaikkia ei haittaa kolmasosakierroksen klappi ohjauksessa. Eikä sekään, että juuri ennen jarruttamista täytyy ratista vääntää penkan suuntaan, ettei vallan ajaudu tien keskiviivan yli....:eek:

    Saahan sitä mielessään pyöritellä vaikka sellaistakin vaihtoehtoa, että esim. 3 - 4kk vuodessa liikennekäytössä olevaa, yli 40-vuotta vanhaa ajoneuvoa tarvitsisi katsastaa vain joka kolmas tai joka neljäs vuosi. Ehkä joskus tulevaisuudessa sitten, eli mitä vähemmän aikaa liikenteessä, sen harvemmin katsastus...wink wink ;) (jos vaikka Trafilla joku sattuisi tämän lukemaan)

    Todellinen harrasteajoneuvoluokka siis liikennekäytön ja museorekisteröinnin väliin...:rolleyes:

    IS
     
    deeäxä, Poke, jariha ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Miksi sitä autoa ei voi ajaa sinne katsastuskonttorille?
     
    Poke, Gary Grand ja Pertti K tykkäävät tästä.
  15. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Kyllä niitä 1-2 vuodessa käyttiksen lisäks tulee sinne ajeltua
     
    Mecki tykkää tästä.
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tutkimukset mikä tossa katsastuksen poiston pohjalla oli, ei tue näkemystäsi että onnettomuudet lisääntyisi.
     
    Poke ja Pikuppeilija tykkäävät tästä.
  17. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Tämä Suomessa päätöksenteossa eniten mättää, mennään aina enemmän ideologia kuin faktat edellä
     
  18. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Jos yli 15 vuotiaista autoista hylätään 40% katsastuksessa, niin minkä tutkimuksen mukaan katsastuksen poistaminen ei lisää riskiä ?

    Vertaa vaikka siihen että alle kymmenen vuotta vanhojen autojen katsastusaikavälien harventamisen arvioitiin aiheuttavan ainakin yhden kuoleman lisää joka vuosi.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Esitys oli katsastuksen poistosta kokonaan. Ja alulle panija virkamieskoneisto! Ja sen koneiston perusteluna oli se, ettei katsastuksella ole niin suurta merkitystä liikenneturvallisuudelle, kuin mitä hommasta on kuluja ja työtä. Kulut eivät ole katsastusmaksuja, vaan ilmeisesti Trafin tehdyt työt konttoreiden tietotaidon lisäämisessä. Itselläni oli tästä keväällä esimerkkitapaus. Pakistanilaisen näköinen katsuri osasi suunnistaa suoraan mun F-150 takajousille, ”koska täällä on usein halkeamia”. Semmosia autokohtaisia ohjeistuksia Trafi ylläpitää. Sieltä toivottavasti löytyy vastaus a-bodyn alapallon suurimpaan sallitun välykseen, vaikka liikenteessä olisi jäljellä enää mun Darttini.

    Se, miksi täysvapaus ei toteutunut, tuli mielipidevaikuttamisen kautta. Erinäiset asiantuntijat, ”asiantuntijat” ja vielä joukko katsastuksen edunsaajia, kuten katsastajat ja autokauppiaat vastustivat tarjolla olevaa muutosta. Ja hyvin vastustivatkin!

    Tuli kompromissi. Mutta sekin on parempi kuin nykytilanne.
     
    Poke, esmi, Volvo_5.7 ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!