MA-autojen jälkitarkastukset ja valvonta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Heikki, 19.10.2001.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis jos myisin MA-auton, joka on vaikka samana vuonna MA-tarkastettu, niin se täytyisi TAAS uudelleen MA-tarkistaa uuden omistajan toimesta ja maksaa tarkastajille käyttömaksun (?) arvoisen palkkion? Hoh?

    Suunniteltu niin, että tuoreita MA-autoja ei hyväksikäytettäisi lähiaikoina tapahtuvaan myyntitarkoitukseen MA-statuksen aiheuttamassa arvonnousun siimeksessä. Pidä museovehkeesi ja kunnon mobilisti ei myykään koskaan mittään. -Emmiä myy! Emmiä myy!
     
  2. 59

    59 Gearhead

    Eikös Ma-todistuksen takana löydy ohjeet miten toimitaan museoauton vaihtaessa omistajaa. Eli siis museotodistukseen merkitään omistajan vaihdokset ja se ilmoitetaan SAHK:iin viimeistään seuraavan vuosikatsastuksen yhteydessä. Näin on ainakin toimittu yhden MA-Chryslerin vaihdettua omistajaa eikä kukaan vaatinut mitään tarkastuksia.

    Itselläni ei ole nyt todistusta käsillä, mutta en ainakaan muista sieltä lukeneeni mitään uusintatarkastuspakkoa omistajan vaihdoksen yhteydessä. Onko kyseessä jokin uusi säännös?
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jostain on takaraivoon jäänyt teksti "museoajoneuvo on esitettävä uudelleen tarkastettavaksi 15 vuoden välein tai aina omistajan vaihtuessa".
    Oliskohan asetus museoajoneuvoista tai jotain sellaista?
     
  4. fisu

    fisu Gearhead

    jep, 15 vuotta se on voimassa ja sen jälkeen uudelleentarkastus.
    itse käytin pioneerin viime syksynä uusinnassa ja siinä tsekattiin vaan sitä että se on samankaltaisessa kunnossa kuin edelliselläkin kerralla, pikkupuutteista tuli huomautus mutta ei mitään vakavaa.
    15 vuotta ja kilometrejä n.3000 lisää mittarissa ja silti vuosittain leimattu.
    katsastuksessa ei ole koskaan kyselty mitään
    kun rek.otteessa lukee "museoajoneuvo".
    auto tuli meille -95 ja nyt vasta käytiin tuo
    ns."omistajanvaihtotarkastus" samalla kun tehtiin se mr-uusinta.
    uskoisin että siihen puututaan vasta siinä vaiheessa kun on aihetta epäillä väärinkäytöksiä, mitä ne sitten ovatkin...
    kysyin samalla tarkastajalta että voisinko vaihtaa esim. levyjarrut eteen niin kuullemma siitä vaan kunhan siitä ei aiheudu mitään rakenteellisia muutoksia, kärjetön sytkä hyväksyttiin mukinoitta, käskettiin vaan maalata/jemmata piuhat etteivät erotu liian helposti vaikkei vuosikatsastuksessakaan asiaan puututtu mitenkään.
     
  5. 59

    59 Gearhead

    Asia jäi nyt sen verran vaivaamaan, että viitisiskö joku katsoa mitä Ma-todistuksen takana sanotaan omistajan vaihdoksesta. Itellä kun on kyseinen paperi 100km:n päässä.
     
  6. fisu

    fisu Gearhead

    kyllä se taitaa siellä lukea muttei siihen olla koskaan puututtu missään.
    eipä silti, yhtenäkään kesänä en ole saanut 30-päivää ajoa aikaiseksi :smile:
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Sama vika, jos puolet tuosta 30 päivästä tulee käytettyä niin hyvä on.

    Miten muutes, onko sulla uudempi kärjetön jakaja vaiko muutossarja alkuperäisessä? Kiinnostais nimittäin samanlainen muutos enkä oikein tiedä viittiskö tökätä isoa HEI-jakajaa koneeseen.

    Mulla ainakin katsastukset on olleet tosi leväperäisiä, eivät ole halunneet nähdä koko museotodistusta.
     
  8. fisu

    fisu Gearhead

    ostin mopperffin uuden jakajapaketin joka on bolt-on malli, siinä on kaikki tarvittava mukana boxia(oranssi) myöten, joten asennukseenkaan ei menny kuin hetki.
    niin kysehän oli /6:stä...
     
  9. 59

    59 Gearhead

    Katsoinpa tuossa Ma-todistuksen takaa tuosta omistajanvaihdoksesta ja jos oma sisälukutaito riittii, niin autoa ei tarvitse uusintatarkastaa omistajanvaihdoksen yhteydessä. Riittää, kun todistukseen tehdään merkintä omistajanvaihdoksesta ja se ilmoitetaan viimeistään seuraavan vuosikatsastuksen yhteydessä. Sen sijaan mikäli kyseessä on Ma jota ei vuosikatsasteta (eli moottoripyörä) niin silloin tulee suorittaa jälkitarkastus.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Broidi kun tarkastutti '71 Celica LT:tä, niin autosta puuttui yksi alkuperäinen kapseli (oli tulossa), kaasarit oli tupla-Dellortot (pitäisi olla yksi kaasari), pakosarja maalattu kullanväriseksi ja sisustassa ST-mallin puhaltimen suuttimet, öljyn ja latauksen mittarit (LT:ssä merkkivalot). Kaikki oli OK ja noista tuplakaasareista sen verran, että broidi näytti tarkastajalle vanhaa VM:ää jossa oli samanlainen auto tupla-Dellortoilla. Tarkastajakin tiesi kertoa, että 70-luvulla Celicalla ajeltiin ensin vuosi alkuperäisenä ja sitten käytiin pajalla laitattamassa Dellortot tai Weberit.

    Ei voi muuta sanoa kuin että kyllä ne Dellortot on ihan toista kuin alkuperäiset. Imuäänet ovat aika karmaisevan upeat.
     

Kerro tästä muillekin!