MA-ikärajan nosto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Anonymous, 7.4.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mobilistipiireissä puuhataan parasta aikaa MA-ikärajan nostoa 30 vuoteen, perusteluina mm. se että monissa Euroopan Unionin jäsenvaltiossa historiallisen ajoneuvon (tms.) ikäraja on juuri tuo 30 vuotta. Tarkoituksena siis ilmeisestikin yhtenäistää MA-käytäntöä EU:n alueella.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos se toteutuu, niin samalla valtiovalta saisi poistaa sen 30% autoveron yli 30-vuotiailta ajoneuvoilta. Tuo ikäraja on jo niin pitkällä, ettei noin vanha olisi liian houkutteleva vaihtoehto uuden auton ostamisen sijaan (niin hullusti verottaja pelkää).

    Muutoin voisi käydä niin, että EU:n tulevan käytettyjen autojen verotuspäätöksessä 22-vuotias auto olisi edullisempi maahantuotava kuin 32-vuotias..
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Paljon on ollut puhetta museoajoneuvon ikärajasta. Nythän tuo raja lienee 25 vuotta mutta sen nostamista mm.30 vuoteen on vilauteltu useaan otteeseen. Miksi? Eikö tässä ajoneuvoharrastajat ole kusemassa omaan kuppiin? On selvää että autoissa on tapahtunut kehitystä, jos verrataan esim.vuoden 1972 tilannetta tähän päivään, eli vuoteen 2002. Vuonna -72 museoikäinen auto olisi ollut enintään vuosimallia 1947, kun taas tänä päivänä vallitsevan ikärajan puitteissa museorekisteriin voisi ehdottaa vuoden 1977 ja sitä vanhempia ajoneuvoja. Kehitystä on tapahtunut sekä ajoneuvotekniikassa, että myöskin ajoneuvokannan määrässä. Molemmissa mielestäni positiiviseen suuntaan.
    Vuonna -72 oli varmasti vähemmän museoikäistä kalustoa hengissä kuin nyt ja myös potentiaalisen museoajoneuvon kunto oli varmasti huonompi kuin tämän päivän ”25-vuotiaan”. Osien saanti oli varmasti myös yksi ongelma, vielä enemmän kuin tänä päivänä. Ei ollut kaiketi uustuotanto vielä voimissaan. Eikö kaikkien etu ole se, että ikäraja säilyy nykyisessä, jolloin orastava ajoneuvohistoriallinen kulttuuri jatkaa kasvuaan ja kehitystään? Se että potentiaalista kalustoa vanhennetaan entisestään viidellä vuodella, ei ole kenenkään etu! Euroopan laajuisesti asioista puhuttaessa haluaisin vielä tuoda esiin sen seikan, että siinä on vissi ero ajetaanko autolla 25 vuotta Suomessa tai esim.Espanjassa…
     
  4. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Hyvä kysymys, ettei vain olisi kysymys kanttiautomiesten ajattelusta: Mulla on jo mun museoauto, ei niitä enempää tarvita. Tuo viisi vuotta osuu muuten aika pahaan saumaan. Minullakin on 85 Sierra, joka on tosi siisti, ei yhtään tuunausräpellystä. Jos museoikä pysyy 25 vuotta, niin pistän auton naftaliiniin, mutta jos nousee 30 vuoteen, niin teen autosta Kosfoorttin. Eli tuo viisi vuotta poistaa tehokkaasti kaikki käyttöautot romikselle. Sitten taas itketään 30 vuoden päästä, kun ei niitä viimeisiä takavetoisia tavallisen kansan autoja osattu säästää.
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tämähän juontanee juurensa siihen suureen käyttö/museoautokeskusteluun jota on käyty jo pitkään eli pelätään että käyttöautoja laitetaan museorekkariin säästösyistä mutta niillä ajettaisiin kuten ennenkin. Auttaisiko tuo 5v nosto? Nostettaisiinko taas 5 vuoden päästä uudelleen?

    Kumma miten näissä asioissa pitää olla niin yhteneväistä eu:ta mutta kun tulee auton verotuksesta puhe niin johan on kansalliset poikkeukset pelissä. Naurettavaa pelleilyä.
     
  6. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Itse en olisi kovinkaan vihainen jos ikäraja nousisi, kyseessähän ei olisi kuitenkaan kuin vaivaiset 5 vuotta, ja jos tällä loppuisi valtion "veronkiertopelkoskitsoilu" niin ihan hyvä.

    mitä tulee Mobilistissakin mainittuun uhkakuvaan 20-25 vuotiaiden suuremmasta tuhoprosentista, jos rajaa nostettaisiin niin en usko että se niin hirveästi haittaisi.
     
  7. whiic

    whiic 1st gear

    Kyllä aina harrastelijoiden harmiksi perustellaan "kun EU:ssa", "kun Ruotsissa", "kun muualla maailmassa".

    Jos kerran Suomessa museoauton ikä pitää nostaa 25:stä 30:een kuten EU:ssa niin pitää museoREKISTERÖINNISTÄ ja tarkasta alkuperäisyystarkastuksesta täysin luopua KUN KERRAN EU:SSAKAAN EI SELLAISTA OLE!

    Vähintä mitä meille pitäisi tarjota, jos on ihan pakko matkia niin matkitaan sitten kaikin puolin. Tällainen valikoiva matkiminen tekee autoharrastuksesta HELVETIN.

    Inhottavaa, kun viherhihhulit, poliitikot ja autoveroa alas haluava kansa yrittävät kaikin tavoin saada käyttömaksut ylös ja museoautojen määrän minimiin (jottei sitä käyttömaksuakaan pääsisi pakoon). Sitten vielä, kun pussihuosut yrittää puukottaa selkään. Roddarit eivät ole ennenkään saaneet autojaan MR-rekisteriin, mutta käyttömaksujen korotus rankaisee heitäkin. Itseäni en voisi koskaan ajatella "autonpilaajana", mutta hävettäisi tuollainen pussihousuuntuminen kyllä yli kaiken. En minäkään toivo MR-ikärajan nostamista 35-vuoteen vain koska autoni on 37. Omaan napaan tuijottaminen sais, &&!&!#%&!, jo loppua!

    *Nyt rupee keittään. Täytyy käyttää tyhjäkäynnillä, jottas vähän jäähtyy ja palailla sitten asiaan*
     
  8. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Tietääkseni tämä ajatus ikärajan nostamisesta ei ole lähtöisin viherhihhuleilta eikä poliitikoilta vaan SA-HK:n piiristä...
     
  9. whiic

    whiic 1st gear

    Sitä minä tarkoitinkin, sillä, että pussihuosut iskee selkään.

    Kun viherhihhulit ja poliitikot ovat vielä samalla kannalla niin siinä sopii miettiä onko monelle uudemmilla harrasteautoilla "leikkiville" enää MR-rekisteri edes kaukainen unelmakaan.
     
  10. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Muutamien "sisäpiirin heppujen" kanssa keskusteltuani täytyy todeta, että SA-HK:ssa ollaan ikärajakysymyksestä kahta eri mieltä samoin kuin tästä harrasteajoneuvoluokan tarpeesta. Myös MA-vaatimuksia ja tarkastusten "kirjavuutta" ruoditaan ymmärtääkseni aika ankarastikin... ehkäpä tuo monumentoitunut organisaatio vielä venyy aivan uusiin sfääreihin jos uudistusmielisempi väki saa äänensä voimakkaammin kuuluviin... Mobilistit ei suinkaan ole kaikki samasta vuonna 1 ja 2 rikotusta muotista valettuja :grin:

    Ilmeisestikin osa väestä haluaisi nykyisestä MA-luokasta tällaisen concours-viimeisen-päälle-tehtaan-spekseissä-tiptop osaston, joka olisi nimenomaan MUSEOautoille JA sen rinnalle sitten vapaamman HA-luokan, joka olisi harrasteautoille... tässä olisi siis saumaa yhteistyöhön SHAL-SAHK sikäli kun Forssan kokouksessa tuota SHALlia saataisiin jaloilleen...
     
  11. Tomppade

    Tomppade 1st gear

    itse olen kuullut että jos tämä tapahtuu niin se voi tapahtua aikaisintaan 2006 tai 2008 en nyt muista kumpi. Meinaan kuulin tämän Isän tutulta joka on museokatsastaja. Niin järvepään toinen museokatkasastaja Veijo pesonen Jos joku tietää niin siltä isä kait kuuli ja kertoi.
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    On ollut esillä mm. sellainen ajatus että siviiliautosta rakennettua historic-kilpuria ei tulis hyväksyä mr-kilpiin vaikka se olisi miten hieno jos sillä ei ole vanhaa kilpailuhistoriaa. Eli vain aidot vanhat kilpurit saisivat mr-kilvet. Ja samaan aikaan väännetään paloautoista mr-kuormureita! (pääsinpäs taas mieliaiheeseeni!! :grin:)
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jonkun on kirjoitettava tänne faktaa ettei kaikki harrastajat saa väärää tietoa!!

    Museoajoneuvotarkistuksessa siis noudatetaan 25 vuoden ikärajaa aina vuoteen 2008 asti, jolloin raja nousee 30 vuoteen. Muilta osin uudistettu ajoneuvolaki astuu voimaan 2003-01-01 ja se kumoaa näiltä osin asetuksen 1256/1992.
    museoajoneuvon vuosikatsastus:
    ennen 1959-12-31 valmistetut autot joka neljäs vuosi
    1960-01-01 jälkeen valmistetut joka toinen vuosi
    (ennen katsastettiin jokavuosi 60 ->)
     
  14. KTM

    KTM Gearhead

    Huh, tuo vuosikatsastus palasi lopultakin takaisin siihen missä oltiin ennen. Katsastus-sedätkin naureskeli, että ei tässä mitään järkeä ole. Juoksutettiin 1960-> autoja jokavuosi konttorilla ja vuodessa kertyi kilsoja max 2-3000!
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    >vuosikatsastus palasi lopultakin takaisin

    Tuleeko se nyt heti voimaan toi vm. 60-> katsastus joka 2. vuosi? Kun olen kats. viime vuonna, niin tänä vuonna ei tarvi?

    Kyse oli Moblan mukaan pelkästä virkamiehen kirjoitusvirheestä. Kun alkup. säädös piti olla "..vm. 1960 ja uudemmat museoajoneuvot katsastetaan edelleen joka toinen vuosi..", niin paperien tekstistä oli vahingossa lipsunut tuo sana toinen pois.. Näin monta vuotta siis kestää ko.
    virheen korjaaminen virkakoneistossa..
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Suomeksi uusi ma-ikä tarkoittaa sen, että vielä 81-mallinen auto saadaan museoitua kun se on 25+1 vuotta vanha vuonna 2007. 82-mallin kanssa joudutaan odottamaan vuoteen 2013. Veikkaan, ettei montaa 82:sta ole silloin jäljellä. Oma ma-autoni on vuosimallia 64, ja se on viimeksi katsastettu vuonna 2001. Se jäi viime vuonna leimaamatta kun olisi pitänyt hakea ajoluvat ja kaikki, kun siinä on numero 2, joten se ei ikinä ollut katsastettu, koska talvella sitä ei saa tallista ulos. Ma-autoa ei voi panna seisonta-ajalle katsastuksen pitkittämiseksi kuukaudella käyttöönoton jälkeen. Nyt tuttu katsastusmies kertoi, että vanha katsastus on taas voimassa, ja saan ajaa kesäkuun loppuun asti. Eli numero/käyttöönottopäivä poistui.
    Ent raggari nyk. pussihousu
     
  17. Fordhomo

    Fordhomo Gearhead

    Mulla oli kyllä keskikoulussa matikka 5, mut silti mä saan v.-82 malliselle autolle iäks vuonna 2007 25 v. Ja eikös se ole että 25 v. tai sitä vanhempi voidaan mr-katsastaa. Ei tietääkseni ole mitään + 1 v. säätöä. Jos uusi ikäraja astuu v. 2008 alusta voimaan, niin silloin v. 2007 pitäisi voida katsastaa -82 mallisia autoja... vai mikä estää??? Voin olla väärässäkin, joten valistakaa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Fordhomo 2003-01-07 00:15 ]</font>
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    MA-hyväksyntä vaatii 25 vuotta valmistusvuoden päättymisestä. Vuosi ei voi päättyä ilman että ollaan seuraavan vuoden puolella. Tänä vuonna kelpaavat 1977-mallit.
    Terv Chevyhomo
     
  19. impala67

    impala67 Double Gearhead

    voisiko joku perustella edes OMASTA mielestään järkevät syyt miksi ma-ikärajaa piti mennä itse nostattamaan??? (tarkoitan sahk:n aloitetta; lähtökohtana nosto, ei lasku...)
    mitä vaaraa siitä olisi ollut vaikka ma-ikäraja olisi LASKETTU esim. 20:een vuoteen??? ja mitä vaaraa siitä olisi yhteiskunnalle ollut vaikka joku olisi sitten museoleimannut esim. 82 saappin ja ajanut sillä ympäri vuoden? voihan niin tehdä jo nyt, esim. 72 saappilla-ja nehän ei muuttunu tona aikana "yhtään"...
     
  20. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Lasku 20 vuoteen tuskin olisi ollut järkevää, koska autojen keskimääräinen käyttöikä Suomessa on tietääkseni 18 vuotta.

    Yksi ajatus tuon noston taustalla lienee se, että museoajoneuvo on oma ajoneuvoluokkansa ja jotta valtiovalta näkisi tarpeelliseksi ylläpitää tällaista erikoisluokkaa olisi museoajoneuvojen olennaisesti poikettava tavalla tai toisella tavallisista käyttöautoista.

    Viranomaisten puolelta nykyiseen 25 vuoden ikärjaan tuskin ollaan toistaiseksi kiinnitetty huomiota, sillä museoajoneuvot ovat Suomessa hyvin marginaalinen ryhmä.

    Ehkäpä kuitenkin SA-HK:n väellä on ollut käytettävissään jotain sellaista tietoa mitä meillä muilla ei ole ja he ovat tämän johdosta tehneet päätöksen.

    Tuskinpa ikärajaa on huvikseen tai muiden harrastajien kiusaksi nostettu, vaikka sellainenkin näkökulma asiaan on ollut liikkeellä Esson baareissa ...

    Itse näen -kumma kyllä- sellaisenkin pointin, että aiemmin viranomaiset ja lainsäätäjät ovat vedonneet aina harrasteautoasioihin liittyvissä aloitteissa ja kysymyksissä siihen, että "on jo olemassa museoajoneuvoluokka - leimatkaa autonne MA-kilpiin" ja monissa virallisissa yhteyksissä harrasteajoneuvo on rinnastettu museoajoneuvoon. Nyt kun MA-luokalla on hiukan enemmän etäisyyttä 20-25 vuotiaisiin harrasteajoneuvoihin, lienee hiukan perustellumpaa ajaa myös näille MA-rekisterin ulkopuolisille harrasteajoneuvoille erilaisia helpotuksia lainsäädäntöön, esim. ympäristöpainotteisiin käyttömaksuihin joita uusi eduskunta varmaan ensi töikseen alkaa syksyllä hieroa...

    Mutta loppuun ytimekkäästi, että sinänsä on vaikea nähdä miksi rajaa nostettiin 25 vuodesta 30 vuoteen. Ehkä perusteluja olisi kysyttävä suoraan SA-HK:lta?
     

Kerro tästä muillekin!