MA-ikärajan nosto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Anonymous, 7.4.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minusta tuo ikärajan nosto haiskahtaa aikalailla vanhojen sahkilaisten elitismiltä, halutaan erottaa omat vanhat MA-autot selvemmin uudemmista. Monelta tuntuu näissä ikärajakeskusteluissa unohtuvan että kuntovaatimukset ainakin PK-seudulla ovat aika hurjat, auton pitäisi olla kuin suoraan tehtaalta. Vaikka suomalaisen autokaluston keski-ikä onkin korkea, kuinkahan moni niistä arkikäytössä olevista 25-vuotiaista läpäisisi MA-tarkastuksen edes kohtuullisen pienellä vaivalla?
     
  2. impala67

    impala67 Double Gearhead

    NIINPÄ! on aivan eri pallopeli koittaa saada muoviseen 80-luvun autoon entisöityä haljennutta kojelautaa, puhumattakaan monista hilavitkuttimista, tehostimet, kromista kuoriutuvat muovitekstit jne.

    tätähän on reemerikin omassa pamfletissaan kovasti höyryttänyt, kukaan ei vaan tunnu olevan samaa mieltä? tai kanttifoorti miehet vaan on hiljaa ja pyggaa autonsa uudesta pellistä ja puusta vanhan mallin mukaan...

    vaikkakin työ on erittäin vaativaa ja siinäkin on omat aivan eri vaikeutensa, -hatunnostot siis niiden kunnostajille-
    niin ei se 80-lukulaisen museokelpoiseksi saaminen, ja ylläpitäminen ainakaan yhtään helpompaa ole... tässähän (ilmeisesti) pelätään sitä peikkoa että museoautot olisivat liian uusia ja mukavia käyttää! kysyn edelleen; mi-tä sit-ten? jos joku tykkää c-mallin kadetista tms. ja haluaa pitää sitä hienona ja kunnossa, miksi sitä ei voisi palkita museokelpoisuudella lyhyemmänkin kuin 25 vuoden odotuksen jälkeen? mikä vaarantuisi? kyllähän museoautot EDELLEEN tarkastetaan että ne ovat hienoja ja uuden veroisia?!
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse olen entisöinyt muutaman 60- ja 70-lukuisen ja vaikka lähtökohdat olivat varsin hyviä, MA-kuntoon entisöintiin kuluneilla rahoilla olisi maksanut autoverot ja vakuutukset todella moneksi vuodeksi. Ei MA-auto tule halvaksi vaikka käyttäisi ympäri vuoden, ellei sitten joku tarkastaja kirjoita papereita raadolle.
     
  4. 67

    67 1st gear

    hassua sinänsä?mut mulle tulee sanasta"museoajoneuvo" yms mieleen joku --30-40 lukuinen vehje.jotenkin en osaa esim c kadettia mieltää silleen vanhaksi,vaikka onhan se jo aika vanha.toisaalta.
    itse en ole koskaan suunnitellut museoivani yhtään autoani,vaikka jokaisen niistä voisinkin,teoriassa.
    kun ovatten kaikki vm-67,sitä voi vuosimalliin"jämähtää",vaik merkki vaihtuu.

    ja entäpä jos ei!halua uutta autoa.
    vaan ennemmin laittaa pirusti?rahaa et saa jonkun vanhemman,hyvään käyttö kuntoon,ja siin sivussa ehkä hieman modernistaa sitä.
    meinaan tekkee kovin mieli tohon -67 2d farmi rekordiin laittaa tuoreemman omegan 2l motti ruiskuineen,ja laatikkoa jne.....
    ja tämä mieluummin kuin jos kyseisellä omegalla esim ajamaan joutuisi.
    njoo.eipähän tämäkään kirjoitus taasen mitään/ketään auta,mut tulipa kirjoiteltua.


    SITÄ MINÄ VAAN KOVASTI IHMETTELEN.ETTÄ MINKÄ TAKIA PITÄÄ AJONEUVOHARRASTAJIEN PUUKOTTAA KANSSA HARRASTAJIA SELKÄÄN?

    eihän kukaan kaikista rakentelu tyyleistä pidä,mutta kun yhtä rajoitetaan,ni muutkin kärsii.
     
  5. Cleveland

    Cleveland 1st gear

    No sentään jotain hyvääkin... Kyllä vähän harmittaa toi yleistäminen, että kaikki mobilistit olis pussihousuja jotka vaan haluais vaikeuttaa harrasteautoilua. Asia ei suinkaan ole niin! SAHK:n porukat tuntuu olevan rankempaa pussihousu porukkaa, mutta ei niistäkään varmaan kaikki. Yhteistyö järjestöjen välillä olis suotavaa.
     
  6. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Häämmennänpä soppaa:

    Mielestäni tuo ikärajan nosto olisi ihan hyvä juttu. Vaatisi vain, että MR vaatimukset olisivat todella tiukat. Tarkastaja joutuisi vastuuseen jos huomattaisiin jälkikäteen vilunkia, samoin auton omistaja. Siis museoitaisiin vain niitä viimeisenpäälle laitettuja härveleitä. Tietysti pitää muistaa hyvin säilyneet entisöimättömät.

    Tällöin pitäisi saada lisäksi tuollainen harrasteajoneuvo-luokka, johon voisi rekisteröidä auton joka ei aivan riitä MR kilpiin asti. Esim. kustomi, rodi tai ajossa oleva keskeneräinen entisöinti. Löytyy varmaan myös monia pussihousuja jotka haluaisivat ajella vanhalla autolla kesan, mutta mahdollisimman huolettomasti ja mukavasti. Ei aina uskalla viedä marketin parkkikselle sitä 10v. kestäneen entisöinnin tulosta. Mielummin sinne pelmahtaa vaikka hieman "väärällä" ja käyttöön paremmin sopivalla esim. 60-lukulaisella kesän harraste-käyttiksellä.

    Monet nykyisistä MR-kilpisistä antavat väärän kuvan tavalliselle tallaajalle museoajoneuvoista. Kun kilpiin pääsee kauhtuneita ja huolimattomasti tehtyjä vehkeitä, ajattelee tuo matti-meikäläinen, että onpas ne vanhat autot rujoja ja huonosti tehtyjä. Siis: hän ajattelee, että tuollaisia ne oli tehtaalta! Tai että niitä ei saa tuon paremmiksi!

    Ei ihme, että harrastusta joissain piireissä pidetään likaisena romujen pulaamisena. Sama kyllä taitaa päteä KOKO aujoneuvojen harrastamis porukkaan.

    Kyllä kunnolla tehty entisöinti saa pään pyörälle, mutta ne rotiskot pistävät vihaksi.

    Aito pussihousu ei pakkelia kaipaa! :lol:
     
  7. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Eilen lauantaina istuivat sekä SA-HK:n, FHRA:n että SHAL:n puheenjohtajat sekä koko joukko muita aktiivisia asioiden ajajia saman pöydän ääressä eli yhteistyölinjalle ollaan jo lähdetty. Lisää infoa suunnitelmista on luvassa lähiviikkoina, kunhan saadaan eilisen aivoriihen tulokset paperille =)
     

Kerro tästä muillekin!