Maahantuonti Jenkeistä helpottuu!!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Jasca, 11.5.2006.

  1. Jasca

    Jasca 1st gear

  2. Mustanggg

    Mustanggg 1st gear

    Onhan tätä jo odotettu! Mutta onko asia liian hyvää ollakseen totta? AKE:n viranomaiset tietäen tässä on joku koira haudattuna.. Eli uudet jenkit saa kilpiin tuulilasin, valojen ja heijastimien vaihdolla ilman poikkeuslupia?
     
  3. Zandmann

    Zandmann Gearhead

    Ja hautaamme koiran:
    Lähde Liikenne- ja Viestintäministeriön sivut.
    "Rekisteröintiä ei tosin jatkossakaan voi tehdä suoraan esimerkiksi yhdysvaltalaisten FMVSS-standardien tai EPA-päästömääräysten mukaan. Myös ajoneuvon heijastimilta, valoilta, renkailta ja tuulilasilta vaaditaan edelleenkin eurooppalaiset hyväksynnät."

    Eli..?
     
  4. Mustanggg

    Mustanggg 1st gear

    No jos pitäähän sitä jonkinlaista kiusaa harrastaa, huomasin tuon itsekkin. Mutta onko tässä suurempi musti kuopassa? Valot, heijastimet ja tuulilasi on aika pientä jos vertaa tähänastiseen.
     
  5. HEMI

    HEMI 1st gear

    Niin siis loppujenlopuksi samalailla kuin ennenkin :lol: ylläri pylläri :wc:
     
  6. Mustanggg

    Mustanggg 1st gear

    Onko tähänasti riittänyt valojen ja tuulilasin vaihto? Ei, vaan on pitänyt anoa polvillaan poikkeuslupaa ja haalia jos jonkinlaista lappua.
     
  7. Zandmann

    Zandmann Gearhead

    Ja tuo valojen ja tuulilasin vaihtohan on halpaa kuin näkkileipä? No eihän siinä jos lompakossa vain pöllyä on...

    Jotenkin vain tulee mieleen, ei varmaankaan ainoana, että tuolla on koko kennel haudattuna. Ja miten se sitten vaikuttaa esim. aiemmin tuotujen Ramien yms. muiden vastaavien hintaan - sitä ei kukaan tietäne.

    Ennakkopäätöksiä odotellen....
     
  8. rötkö

    rötkö Gearhead

    Niin pelottaa kun itse on maksanu omaisuuden 95tosesta ramista ja sioittanut toisen omaisuuden kunnostukseen :-?

    Ainut vaihtoehto että ei ikään myi omaa Rämistintä :rotfl:
     
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tää uus tilanne ei käytännössä kansalaisen kannalta muuta kuin sen, että poikkeusluvan hakeminen (ja sen maksaminen) jää pois.
    Eli samat dokumentit ja muutokset vaaditaan kuin ennekin. Tilanne vain siirtää vastuuta katsurille, kun hänen pitää päättää onko asiakkaan toimittamat selvitykset riittäviä/oikeita.

    Ennen haettiin poikkeuslupaa ja se perusteltiin AKElle valmistajan vakuutuksilla, VTTn tutkimusraporteilla ym.....
    Nyt sama nippu otetaan mukaan konttorille.

    Mitä tästä seuraa?????
    Mun mielestä tulkintojen määrä räjähtää käsiin kun jokainen katsastaja hakee omaa linjaansa ja jossain päin Suomea alkaa saamaan autoja kilpiin muuta maata helpommin.
    Kansalaisten eriarvoisuus lisääntyy.
     
  10. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mun tieto on se etta fmvss todistukset kelpaa, jos on dokkari annettu vin numerolle ja mukana kun on liite missa selviaa mita em. ameriikan direktiivi tarkoittaa,tama loytyy netista ja on saatavana painettuna tekstina kirjana.
    Enaa ei vertailua/ vastaavuutta e-normeihin tarvitse todistella.
    Paastot pitaa edelleen todistella,
    Toi katsastusasema lotto tulee olemaan kyllakin totisinta totta, juuri kun aloin unohtaan ton puupenkkipelleilyn, aloitetaan taas.
    Rotkejen hinnat suorastaan ramisee alas, uuskoppasta quadcabbia on jo konttilasti laivattu harmaan. :poff: ja kohta niilla ajaa joka hiasemies
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    Sitä ei jaksa lakata ihmettelemästä, että kun jenkit oikeestaan keksi tavallisen rahvaan autoilemisen, niin täällä pohjan perille ei vieläkään uskota, että jenkkilässä osataan rakentaa suht' turvallinen ja vähän saastuttava auto. Ei siis millään jaksa lakata ihmettelemästä, etteikö ameriikan maassa viritetty ajovalo tai tuulilasi olisi jokseenkin yhtä turvallinen kuin nämä kotimaassa purukumilla ja roudarin teipillä paikalleen liimattavat BX:n tuulilasit.
     
  12. Muki

    Muki Gearhead

    Ken tahtoo verenpainettaan nostella, lukekoon niitä perusteluja mitä nykyinen ja edellinen liikenneministeri ovat antaneet vastineiksi aihetta käsitteleviin välikysymyksiin viime vuosina. En viitsi niitä tässä toistella tahi lainata, siitä voisi saada pahimmassa tapauksessa syytteen, jos joku heikkosydäminen näkisi mainitun tekstin.

    C'est la vie

    Parannus, jos ei nyt maata järisyttävä, tämä kuitenkin on.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jokos eeuun ulkopuolelta tulevilta autoilta vaaditaan CE?? hyväksyntä? Vai koskeeko se liikuntavälineistä vain veneitä??
     
  14. SG480

    SG480 1st gear

    Ilmoita koska noita on nähtävillä niin pannaan GM kiertoon ja Moppea tilalle. :rotfl:
     
  15. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Voisko tää tarkoittaa sitä, että tämä aiempi pelleily siitä, miten AKE on yksipuolisesti hylännyt esim. TÜV todistukset pätemättöminä ja vaatinut joko VTT:n lapun tai E-merkit tatuoiduksi autontuojan persiiseenkin, olisi lopussa.

    Eli jatkossa esim. germaanien tai vaikka brittien hyväksyttyjen laitosten paperin perusteella voi katsuri hyväksyä jenkkien valot/lasit/yms. JOS NIIDEN ON TODETTU TÄYTTÄVÄN E-VAATIMUKSET.

    Ja voisko tässä olla tän muutoksen pointti?

    Ja villi arvaus, että tähän on saattanut vaikuttaa poliittinen/tms. paine, sillä tietääkseni asiaa ja AKE:n toimintaa on saatettu jo tutkia sisäisesti EU:n sääntöjä rikkovana ainakin noissa TÜV-lappujen hylkäyksissä ja erityisesti liittyen jenkkiautojen yksityiseen tuontiin.

    -JJ-
     
  16. Hai

    Hai Double Gearhead

    Muutos lähti liikkeelle AKEsta.
    Ja paine tuli siitä, että AKElla meni liikaa aikaa (oikeilta töiltä) kansalaisten tivaamisiin vastailuihin (ja kieltämiseen). Samaan aikaan AKE oli juridisesti tilanteessa jossa sillä ei ollut valtuuksia myöntää poikkeuksia omalla arvioinnilla.
     
  17. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Onpas jännä, kun arkadianmäen suunnalta olen saanut kuulla, että tarkoituksella olisi AKE:lle annettu näistä asioista päätösvalta, mutta samalla AKE toteaa, ettei ole valtuuksia?? :odroll: :odroll:

    Siis mitä...pitääkö tämä ymmärtää niin, että Suomessa ei ole tähän asti ollut ketään tai mitään instanssia, jolla olisi ollut valta päättää näissä asioissa. Huhhuh, kuulostaa pahasti siltä, ettei vasen käsi nyt ole tiennyt, mitä oikea räpylä on tehnyt. Kylläpä nousi luottamus järjestelmään tämän myötä taas uusiin sfääreihin.

    -JJ-
     
  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tarkoitin juuri niin kuin kirjoitin. Eli AKE ei ole voinut myöntää poikkeus lupia omalla arvioinnilla (paitsi FMVSS mukaisista turvajärjestelmäkokonaisuuksista on annettu. Siis vyöt+airbag kokonaisuus) ilman testilaitosten tutkimusraporttia, joka osoittaa vastaavuuden. Eli AKE ei voi mennä EU lainsäädännön yli.

    Muissa maissa esim. Saksa on käytössä joustavampi poikkeuslupa menettely. Tähän AKElla ei haluta ymmärrettävistä syistä mennä. (AKEsta tulisi poikkeuslupa automaatti ja maahantuonti muuttuisi suurelta osin poikkeusluvallisten autojen tuonniksi ja poikkeusluvasta tulisi jotain aivan muuta kuin POIKKEUS.) (1.6.2006 tuleva muutos helpottaa siis AKE tältä osin.)

    EU maat ovat yhdessä sopineet että EUssa myytävien/EUhun tuotavien autojen on täytettävä EUn määräykset. Nyt suuret EU maat Saksa mukaan lukien kiertää yhdessä sovittuja sopimuksia ja Suomi on yhtä tunnollinen kuin aina muutenkin EU lainsäädännössä.

    Eli Jos emme olisi EUssa saisimme päättää asiamme itse.
    Toisaalta Suomikin voisi vähät välittää EU säännöistä, jotka ei miellytä.
    Tarvitsemme vain hyvin valitut 200 henkeä eduskuntaan.
     
  19. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ei muut maat kierrä sääntöjä vaan pikemminkin niinpäin että Suomi tulkitsee direktiiviä siten, miten sitä EI OLE tarkoitettu tulkittavaksi, eli aivan liian tiukasti.

    EU määräysten täyttyminen on muualla todettu siten, että hyväksyttyjen laitosten vastaavuustodistukset ovat kelvanneet osoitukseksi siitä, että esim. FMVSS standardinmukaiset palikat täyttävät myös EU:n määräykset. Vaihtoehtoisesti britit ylläpitävät tietääkseni myös ihan stardardien välillä vastaavuustaulukkoa, josta autoa tuova henkilö voi tarkistaa että täyttyykö vaatimukset vai ei.

    Suomessa taas on todettu aiemmin yksikantaan, että muut kuin VTT:n paperit ei kelpaa (tosin ei aina melkein nekään) ja melkein kaikki ei-hyväksytyt osat on vaihdettava e-merkein varustetuiksi, oli sulla vaikka TÜV:n paperi tai ei.

    AKE itse listaa sivuillaan myös linkkejä, joista pääsee tarkistamaan hyväksytyt laitokset ja joiden paperit AKE:ssa muka hyväksytään, mutta eipä silti hyväksytty kun kyse on jenkkiautoista.



    Silti menivät ainakin ennen: EU:n yhteisösäännöt toteavat, että jos auton todetaan täyttävän EU:n vaatimukset yhdessä jäsenmaassa (ilman poikkuslupia siis), silloin ne täyttävät vaatimukset jokaisessa jäsenmaassa. Silti Suomessa AKE on toiminut päin hemmettiä...sillä jos koittaa tuoda sellaisen EY-tyyppihyväksymättömän ajoneuvon vaikka saksasta suomeen, joka on saksassa vastaavuustodistuksin osoitettu EU:n vaatimukset vastaavaksi ja siten ILMAN KANSALLISTA POIKKEUSLUPAA saatu rekisteriin siellä, niin Suomessa alkoi ainakin aiemmin tuo tuttu rumba taas...eli poikkeuslupaa anelemaan ja vaihdetaan valot ja heijastimet ja polttomerkitään auton tuojan kankkuun taas joku CE-merkki jne jne. vaikka niitä ei sääntöjen mukaan enää tarvittaisi. Lyhyesti: Suomi on toiminut yhteisösääntöjen vastaisesti kokoajan.

    Toivon mukaan nyt tilanne muuttuu parempaan suuntaan, vaikka epäilen että muutoksesta huolimatta Suomen järjestelmä ei toimi sääntöjen mukaan vieläkään.

    -JJ-
     
  20. Hai

    Hai Double Gearhead

    No niin nyt ollan samaa mieltä ja puhutaan samasta asiasta.
    Syyt miksi tulkinta on ollut tiukka ei tässä selviä.
    Oleellisinta on, että AKEsta tammikuussa lähtenyt asetusmuutosehdoitus tyrmättiin lausuntokierroksella ja lopputuloksena 1.6.2006 tulee voimaan käytäntö jonka mahdollinen sekavuus ja eriarvoisuus pelottaa ainakin minua.
     

Kerro tästä muillekin!