Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. Karva

    Karva Gearhead

    No niin, nyt kun on ollu porukalla juttua siitä kuin tulee käymään, saako sinne vanhaan jenkkiin laittaa maakaasu laitteet ja ajella alle 60 cent, / L tai kg kuten maakaasu mitataan, eli kuten kaikki tietää 1L bensaa vastaa kulutukseltaan jne 1kg maakaasua, tai ainakin lähelle.

    Aiemmin oli juttua siitä jotta, Ake ei vieläkään tiedä, miten tulee muutokset joita on hallituksessa esitetty, hoitaa ja käsitellä, eli hakusessa on vielä ja pahasti.

    Nyt tilanne on se jotta 1,6 - 06 lähtien maakaasua periaatteessa saa laittaa mihin tahansa autoon, joka sillä pystyy kulkeen ja täyttä maakaasu - autoille asetetut vaatimukset, jotka olivat sanalla sanoen, järjettömät tai ja älyttömät, eli täyttää Euro-4 päästö rajat, joita muuten ei oikein pysty mittaan tai tarkistaan kuin Vtt, ja tunnetusti Ake viittaa näille kintaalla. Uusista autoista Euro-4 rajoihin menee vielä aniharva.

    Ja toinen mikä asian on tehnyt tähän asti mahdottomaksi, on se jotta Eu:n takia, eikä suinkaan Suomen omien viranomaisten innosta, Suomi joutui poistaan 20 x dieselveron, ja kuinka ollakkaan se korvattiin haittaverolla / päivä joka oli vaatimattomat pari-kolme sataa euroa yhdeltä päivältä.

    Nyt kiitos Eu painostuksen, Suomi on muuttamassa käytäntöä ja joutuu tai joutu jo poistaan sen haittaveron, eli nyt pitäis olla mahdollista ajaa vanhemmallakin värkillä joka ei täytä Euro-4 standardia , kunhan siihen asentaa maakaasu laitteet, ilman vero tai muita sanktioita. Siis ainakin periatteessa 1,6 -06 lähtien.

    Nyt näyttääs siis siltä, jotta kannattaa käydä asennuttamassa vanhaan autoon maakaasu laitteet, ja tai bi-fuell järjestelmä, jotta voi ajella bensalla ja maakaasulla tai niiden sekoituksella.

    Asia vaatinee vielä toisen käsittelyn eduskunnassa, ja on yhä pahasti sekä auki ja kesken, ainakaan ake ei tunnu vielä tietävän kuinka päästöihin suhtaudutaan, ja kuka tai kuinka jälki- tai maahantuojan asennukset laitteile saapi tehdä ja kuinka esim, ulkomailla tehtyihin asennuksiin pitää suhtautua, oli kyseessä jälkiasennettava sarja tahi kit, tai valmistajan tarjoama.

    Kysellessä Ake vastaa kiltisti puoli pyöreitä asian ollessa pahasti kesken, ja näyttääs nyt vahvasti siltä jotta autoon kuin autoon kannattaa asennuttaa jälki asennuksella maakaasu - bensa bi-fuel laitteet jossakin hyväksytyssä yrityksessä jolla on tulevaisuudessa oikeudet tehdä vastaava muutos, koska Ake:n mukaan vanhoille autoille päästövaatimukset maakaasu muutoksilla on samat kuin auton vuosi-rekisteröinnin yhteydessä olleet päästörajat tai vaatimukset, käytännössä tämä tarkoittaa sitä jotta jokainen vanhempi auto jonka muutoskatsastukseen vie maakaasulla ajaen menee vanhoista päästö rajoista läpi niin jotta kolahtaa, maakaasu palaa sen verran puhtaammin jotta yhdelläkään bensa moottorilla ei tule olemaan vaikeuksia päästöjen suhteen.

    Diesel kohdalla tilanne on toinen ja diesel - maakaasu, bi-fuel laitteistoa ei vielä ilmeisesti saa millään kilpiin, dieselin kohdalla kummittelee käyttövoimavero, joka tuntuu aikaan saavan melkoisia ongelmia, nyt näyttääs vahvasti siltä jotta diesel - maakaasu muutoksella, joutuu yhä maksaan käyttövoimaveron vaikka ajaisi kokoajan puhtasti maakaasulla.
    Diesel kone käyttää aina hivenen dieseliä vaikka ajaa maakaasulla, ja tämä tuntuu aiheuttavan päänvaivaa eduskunnassa ja Ake:lla.

    Kuorma-autojen uudet Euro normit taasen menee läpi jos ajaa maakaasulla, liki poikkeuksetta, joten eiköhän sekin helpotu, kaikkien muidenkin osalta, jos raskasta liikennettä on tuolla tavalla tuettu pitää sen näkyä muissakin.

    Tämän Ake:lta tuli lakimies viesti jossa selvitetään tilannetta:

    Polttoainemaksulain muutos on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2006. Se mukaan polttoainemaksusta on vapaat "5) metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot;" Ajoneuvolain viittaussäännöksen mukaan samat ajoneuvot ovat vapautettu käyttövoimaverosta (siis metaani- tai bifuel bensiini/metaaniautot). Vaatimus uusimmista päästörajoista ; nyt EURO 4, on siis poistettu. Lakiesitys on hyväksytty Eduskunnassa ensimmäisessä käsittelyssä hallituksen esityksen ja lakialoiteen mukaisena (tarvitaan vielä toinen käsittely). Hallituksen esitys He 15/2006 löytyy mm. http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2006/20060015 . Esityksen voimaantulosäännöksessä mainitaan LVM:n asetus turvallisuusvaatimuksista "Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan sen jälkeen kun ajoneuvojen kaasulaitteita ja niiden asennusta koskevat turvallisuusvaatimukset tulevat voimaan. Asiaa koskeva liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen muutos on ehdotettu tulemaan voimaan 1 päivänä kesäkuuta 2006". Sen yksityiskohdista voi tiedustella kätevimmin AKEn teknisen palvelun palvelunumerosta 0100-7850 Ti 9-12 ja To 12-15.


    Käytännössä vielä ei tiedä sanoa juuta eikä jaata, kunnes asia on lopullisesti käsitelty, ja pelkona on jotta tähän ympätään vero, tosin onneksi Eu painostaa Suomea joka on tulletusti tässäkin asiassa euroopan taka-pajula.

    Mikäli asia etenee toivotulla tavalla, olemme mahdollisesti perustamassa asian tiimoilta yritystä joka tarjoaa palveluja maakaasu autoiluun liittyen, ja tulemme tarjoamaan jälkiasennus kit:in, luvan varaisesti ja tarkistettuna sekä muutoskatsastettuna, valmiiksi asennettuna autoon kuin autoon sopivana, aina raskaasta kalustosta, kauppakassiin tai miksi ei jopa moottoripyöriin, noin 1500 - 2500 E hintaan, asennus vie noin 1-2 pv.

    Onko kiinnostusta ???
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Löytyykö muutossarjaa 750cfm:nä? :)
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jees! Kyllä kiinnostaa!
     
  4. 280471

    280471 1st gear

    kokeilin n.vuosi sitten saksasta tuotua pontiac trans sporttia,jossa oli vielä kaasulaitteet paikalla,enkä ainakaan normaali ajossa huomannut mitään eroa bensalla käymiseen.etuna oli vielä et jos kaasu loppuu ni matka jatkuu bensalla tosta vaan starttaamalla.ei tarvi mitään rituaaleja suorittaa.hinnat kohalleen laitteissa ni ostetaan pois
     
  5. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    Olen kokeillut tehdastekoista maakaasukäyttöistä MB Sprinteriä. Pitkä ja korkea malli. Moottori oli periaatteessa bensakone johon oli tehty tarvittavat muutokset maakaasulle. Moottorin teknisiä tietoja en nyt tähän hätään pysty sanomaan, mutta täytyy selvittää myöhemmin.

    Tavaratilan puolella kaksi isoa. yli metrin korkuista hitsauspullon näköistä maakaasusäiliötä. Toimintasäde noin 300 km. Ja kokemus koeajosta oli että kyllä oli aika pirun laiska vehje verrattuna omaan 312 diesel Sprinteriin. Lisäksi alakierrosvääntö oli aivan olematon ja otti kierroksia jotenkin viiveellä kun kaasua painoi. Muuten kyllä oli todella hiljainen ajella, koneen ääniä ei kuulunut juuri ollenkaan.

    Jos ajattelee johonkin isomoottoriseen muskeliautoon laittaa tollaiset vehkeet, niin aika paljon vie tilaa noi säiliöt, jos esim. saman kokoiset kun tossa Sprinterissä. Ja jos siinä toimintasäde on se 300 km, niin jenkillä pääsis ehkä 200 km tai vähän alle. Lisäksi tehoa häviää arviolta se 20%, mut se nyt ei kai olis niin kauheeta..
     
  6. the_spy

    the_spy 3rd gear

    kiinnostusta olis mutta miten se järjestelmä oikeen toimii?
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    eBay motorsiin hakusanaksi "LPG" niin aina löytyy jotain pientä osaa propaani-vehkeisiin.

    Jokin aika sitten siellä oli tarjolla propaanille jonkin viripajan sbc 383 strokeri....siis ihan valmis crate engine.
     
  8. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    ruattissa laoittoivat scanian kuorma-autoon dual-fuel systeemin..elikkä 70% biokaasua ja 30% dieseliä. isoin ongelma tuntu olevan lisääntynyt teho..elikkä joutuivat laskeen tehoja hiukka että paikat kestää..

    tuolla on juttua jos ruattin kieli on hallussa..

    http://www.sbgf.org/_filer/610415.pdf
     
  9. Elevator

    Elevator 1st gear

    no tottakai on kiinnostusta jos vaan ei verotus muutu ihan älyttömäksi
     
  10. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

  11. Karva

    Karva Gearhead

    Laitteisto on kaikessa yksinkertaisuudessaan, sellainen jotta se voidaan liittää mihinkä tahansa bensa tai diesel koneeseen, mutta nyt ensi alkuun veikkaan jotta bensa koneisten muutokset tulee olemaan viranomaisten kannalta helpompia ja sallitumpia, päästöt, käyttövoimavero, jne. Samoin raskaan kaluston muutokset.

    Siis, Jokainen bensa koneella varustettu auto, valmistajasta riippumatta, voidaan varustaa kyseisillä bi-fuel jälkiasennus laitteilla, jolloin sillä voi ajaa sekä maakaasulla tai bensalla, sekä niiden sekoituksella, ihan kuinka päin vain, vaikka 90% maakaasua ja loput bensaa tai toisinpäin, ja vaikka 50 / 50% seoksella, jos niin haluaa, kaikki tämä on määriteltävissä jälkiasennus sarjan mukana, tai vaikka niissä tehdas sarjoissa, mukana olevilla auton sisään tulevilla säätimillä, tai käyttö säätimellä, auto päätteellä, ihan sama millä nimellä sitä kutsutaan.

    Auton sisään tulee yleensä noin tupakki-askin kokoinen pääte, jolla voi laitteistoa ohjelmoida, ja käyttö on yhtä helppoa kuin kaukosäätimen. Muuten laitteiston olemassa oloa ei edes huomaa, konehuoneeseen tulee yksinkertaisesti niin vähän osia, ja nekin voidaan piilottaa, jotta kukaan ei tajua, saati huomaa mistä on kyse. Maakaasu säiliöitä on useita eri versioita, kokoja sekä muotoja, ja ne voidaan suurimpaan osaan autoista sijoittaa huomaamattomasti, yhtenä tai useampana kappaleena.

    Seokseen ja kulutukseen pystyy suoraan vaikuttaan samoin, yleensä sytytykseen jne, jotta ajossa ei eroa tunne, nykyaikaiset laitteet oli kyseessä jälkiasennus sarja tai tehtaan kauppaama, maakaasu mallinen auto, ei käytännössä eroa huomaa ajoi kuinka ja mitenkä vaan, edellä mainittu sprinter on joko viallinen tai sitten siinä on yksinkertaisesti väärin mitoitettu jotakin.

    Laitteet on lisäksi niin fiksusti rakennettu, jotta niillä pystyy ajaan toisen polttoaineen loppuun, eli jos ja kun käy tilanne jotta maakaasu loppuu säiliöistä siirtyy laitteisto automaattisesti ja huomaamatta bensa käytölle, kuskin saadessa siitä vain ilmoitus yms, kenenkään muun autossa olevan sitä huomaamatta.

    Eli se jotta nykyisin rakenteilla oleva maakaasu huoltoasema, jakeluverkko ei nykyisellään tai vielä lähitulevaisuudessa riitä, täyttämään kasvavaa kysyntää, se ei ole mikään ongelma, koska bi-fuel jälkiasennus laitteilla varustettu auto kulkee aivan kuten ennenkin, bensalla.

    Kenen siis kannattaa sijoittaa autoonsa, 1500 - 2500 E ja asennuttaa bi-fuel laitteisto, vastaus on hyvin yksinkertainen, kaikkien joiden autot kuluttaa enemmän kuin 10 L / 100 Km bensaa, sekalaisessa tai vaihtelevassa ajossa, samoin kaikki jotka ajaa yli 25 tKm vuodessa, tällöin laitteisiin sijoitettu summa on tienattu takaisin vuodessa tai kahdessa, riippuen tietysti onko kyseessä ajo vai harraste peli, jokaiseen ammattia tai muuta liki olevaan autoon kannattaa laitteet poikkeuksetta asennuttaa, ne tienaavat bensan ja maakaasun hinnan erotuksella, itsensä hetkessä takaisin.

    Maakaasua myydään ja mitataan Kg:ssa, kun taasen bensaa myydään Litroina, eli nyrkkisääntö on jotta n, 10L bensaa kuluttava auto kuluttaa noin 10-12kg maakaasua, riippuu laitteistosta ja koneesta, viritysasteesta jne, jotta sillä päästään suurinpiirtein samoihin tehoihin yms, kun puhutaan vanhoista ja pääasiassa harraste jenkeistä, nykyautoissa tilanne on hivenen toinen, eli nykyaikainen ruisku koneella varustettun auton bensan kulutus on kutakuinkin sama kuin maakaasun. Nyky diesel vie sitten samassa suhteessa hivenen vähemmän dieseliä kuin maakaasua.

    Laitteet joita ebay:llä ja muualla kaupataan ei ole samoja, näitä bi-fuel laitteita on maakaasulle, nestekaasulle, propaanille ja butaanille, Suomessa on tietenkin joka lähtöön laitteita ja joku on aikanaan kokeillut yhtä sun toista, mutta nyt puhutaan siis maakaasusta, CNG laitteista, eli Compressed Natural Gas, paineistettu maakaasu.

    Suomeen tulee ja osittain on jo näissä nykyisissä paikoissa , täysin sama tankkaus ja laite standardi kuin keski Euroopassa ja koko eu-alueella, eli ne Hollantilaiset, Saksalaiset, Italialaiset ja vaikka Espanjasta sekä Englannista ostetut autot joissa on jo maakaasu laitteet tehtaalta lähtien tai jälkiasennussarjana, pelaa ihan ja täysiä näillä koto nurkilla, ne ovat ihan samoja vehkeitä.

    Eu-alueella ollaan vaan osittain hivenen pidemmällä, ja esim, Italia on mailman johtava valmistaja maakaasu laitteilla, ja taitaa olla johtava autoilu maa tällä saralla, eli tätä nykyä siellä on eniten maakaasu käyttöisiä autoja väkilukuun suhteutettuna.

    Usa tulee perässä, ja siellä pääasiassa tiukimmin päästöihin ja muihin ympäristö tekiöihin suhtautuvat osavaltiot, kuten California, josta vois mainita Kuvernööri Ison Arskan CNG Hummerin. Samoin tehtaat ovat kiinnostuneet esim, GM on tuomassa suurimpiin trukkeihin ja vaneihin CNG koneelisen vaihtoehdon, samoin viritys osastolla tapahtuu pikkuhiljaa ja tulossa on semmoinen herkku kuin 540 Cid isolohko CNG versiona.

    Netti on täynnä ihmeitä, etsikää, CA suurinta huutoa on tulevaisuudessa Home Fueling järjestelmät, joilla maakaasulla varustettuun asuntoon voidaan liittää kotona tankkaus mahdollisuus.

    Suomessa asia on yhä kesken mutta kyllä se siitä, ja täällä ollaan ihan oikeasti perustamassa yritystä, jonka pääasiallinen toiminta tulee keskittyyn luvan varaiseen asennuspalveluun, laitteiden kehittämiseen ja mahdolliseen maahantuontiin, eli näitä on saatavilla ... noin kuukauden tai kahden sisällä.

    Mikäli kiinnostus heräsi, ja haluat ajella harraste bilikalla, nissan micran käyttökustannusten hinnalla, otappa yhteyttä.
     
  12. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    Hä? :eek: Anteeksi maalaisuuteni, lupaan muuttaa kaupunkiin, mutta mikäs nyt oikein on verottajan kanta asiaan? Että saako jo tuommoisen bi-systeemin laittaa/laitattaa autoon ilman veroseuraamuksia? Vai onko asia vielä pöydällä?

    Totta helkkarissa tuommoiseen on kiinnostusta, jos sitä vaan ei tapeta valtiovallan taholta jollain järjettömällä rahankeruulla. Ja vielä jos tuota kaasua alkaisi joku myydä kärryyn, ni vot.
    Onkos tätä nykyä kaasuntankkauspaikkoja muualla, kuin pk-seudulla?

    Sama kai se vaikka ajais kaasulla, kunhan ei tarvi syöttöpumppuun siirtyä :)
     
  13. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    Kouvolaan Citymarketin pihaan on Gasumin toimesta paraikaa rakenteilla maakaasun tankkausasema. Avajaiset asemalla on tietääkseni kait ihan lähiaikoina. Varmasti jakeluasemia alkaa tulla nopeassa tahdissa lisää muuallekin maahan maakaasuverkoston vaikutusalueelle, jos,-siis jos tuo maakaasulaitteiden asennus käytettyihinkin autoihin sallitaan jotenkin järkevillä kustannuksilla ja jos tuo maakaasu sallitaan vapaasti käyttöön ajoneuvoissa ilman mitään älytöntä käyttövoimaveroa. Toivoa sopii, mutta pahaa pelkään...

    Ja niillä joilla on maakaasulämmitys kotitalossa tai esim. yrityksensä kiinteistössä olisi mahdollista hankkia sinne oma maakaasun tankkauslaitteisto ja suorittaa tankkaus omasta putkesta samaan kuutiohintaan kun lämmityskuutiokin maksaa, eli vielä melkein puolta halvemmalla kuin mitä tuon huoltoaseman kaasun mittarihinta on. Huono puoli asiassa on tietysti sen kotitankkauslaitteen hinta joka on tällä hetkellä kuulemma noin 15 000 euroa..
     
  14. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Hollannissa on yleisesti käytössä klassikkoautoihin (siis 60-70-lukuiset)asennettavat kaasusysteemit bensan rinnalla. Sieltä saanee valmiit ohjeet ja laitteistotiedot. Hollannissa suositaan kaasua, sillä se on puhtaampana ympäristöystävällisempi, ja siten verotuksellisesti järjestetty olevan halvempi. Vaikkakin L/100 km-kulutus kaasulla on kuulemma n. 20% enemmän kuin bensalla jossakin V8-autossa, niin halvemman hinnan takia kilometrikustannukset ovat noin 1/3 pienemmät kuin pelkästään bensalla. Olettaisi, että jos EU-maa Hollannissa on turvalliseksi ja hyväksi havaittu, niin miksi ei kelpaisi Suomessa sellaisenaan ?
     
  15. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Tuleepa mieleeni, kun olen aika skeptinen valtion touhujen suhteen, niin onko odotettavissa bonuksena sitten taas jotain "valmisteveroa" tohon maakaasuun vai voiko bi-fuel -systeemin ostaja edes jollain varmuudella odottaa että toi kustannus per kg pysyis järjissään...

    ...nimittäin siinävaiheessa alkaa ahdistamaan, jos sijoittaa kolmatta tonnia vehkeisiin kiinni ja sitten vuoden päästä ilmotetaan, notta "valtio on taas niin vitun köyhä ja Lipposenkin tarttee päästä Heinäperseen kanssa Chileen bordelliin valtion rahoilla, niin heitetään tohon maakaasuun tommonen nimellinen "h a i s t a p a s k a ja maksa"-vero 75 snt/kg" :( :(

    Noin muuten, kuulostaa kyllä hyvältä. Niin ja semmonen tuli kans mieleeni, että osaako joku heittää suoralta kädeltä, miten bi-fuel pannun teho/vääntökäyrät muuttuvat kun vaihdetaan bensalta maakaasulle...vai muuttuuko mitenkään?

    -JJ-
     
  16. Karva

    Karva Gearhead

    Ei muutu, käytännössä tollaisessa normaali harraste V8 koneessa vaihtoa ei edes huomaa, nämä nykyiset laitteet joita allekirjailleelle tullee myyntiin on sen verran jo fiksuja jotta muuttavat sytytys käyriä yms, sen mukaan millä seoksella ajellaan.

    Normaaliin no harraste eli vanhempaan koneeseen, jossa on vanhan mallinen alipaine ennakolla toimiva kärjellien jakaja, se muutos maakaasun ja bensan välillä tapahtuu siten jotta käydessä maakaasulla, eroa ei vieläkään huomaa, ja osa laitteista ei vaikuta mitenkään alipaineella sädettävään jakajaan, eli silloin laitteisto rikastaa maakaasun tuloa verrattuna bensiiniin, eli käydään rikkaammaalla seoksella, tällöin tulee se ero jolloin maakaasua kuluu 10-20 % enemmän kuin suhteessa bensaa, se on silti yhä ympäristö ystävällisempää ja ennen kaikkia edullisempaa.

    Uudemmissa jakajissa tai näissä vielä moterinimmissa sydeemeissä, säätö box:silla voidaan vaikuttaa suoraan ja välittömästi mm, sytytys käyriin ja ajoituksiin, silloin sitä kulutus eroa ei juurikaan synny, bensan ja maakaasun välillä, puhumattakaan ultra hi-po ruisku ja muista nyky himmeleistä, ero senkun kapenee, ja homma pelaa aina vaan paremmin.

    Tosin mitä uudempa sen enemmän tarvii olla autokohtainen muutos setti, jotta pääsee ajaan maakaasulla, yhtä kaikki se käy niin katti autoon kuin vanhaan bensa versioiseen kaupunki-tankkiin, vanhempiin laitteiston voi tehdä yksinkertaisemmin ja edullisemmin, lopputulos on jotta ajelu senkun halpenee ja ympäristö kuormitus vähenee, kaikki voittaa...

    Maakaasun lisä verolta Suomelta on käytännössä kädet sidottu, eli sitä haitta veroa, Alv + ympäristöverot = 85% veroja / 1L bensaa, kuten bensiinille ei oikein voi laittaa päälle, sen kieltää Eu ja Suomi on nyt jo hätää kärsimässä kun se on vaihtoehtoisten polttoaineiden kanssa Euroopan taka-pajula, mutta sen sijaan sen tai tämän mahdollisuuden voi yhä torpata sillä jotta maakaasu muutoksista tehdään riittävän vaikeat, niistä on jo nyt tulossa luvan varaiset, eli asennus yrityksellä pitää olla sopiva koulutus, kurssit ja luvat.

    Tämän lisäksi jos sen haluaa lopettaa ei tarvi kuin vaatia vastaava päästömittaus poistuneen Euro-4 tyyliin, Eli keksiä oma Suomalainen mittaus peruste ympäristöasioihin vedoten niin johan loppuu, ennekuin kerkiää edes alkaa. Näin vain uudet autot sais ajaa maakaasulla. Mutta onneksi on sentään jotain järkeä EU:ssa Suomessa sitä ei usein näe.
     
  17. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Alkoi kiinnostaa entistä enemmän tää maakaasu vaihtoehtona.

    Mutta tosiaan tarttee tässä ensin haistella ilmapiiriä ja pelätä sitä, miten tää Neuvosto-Suomi aikoo asian tulpata, koska liian halvalla ei saa ikinä ajaa, kun kommareiden mielestä muuten sairaalat katoavat ja koulut joudutaan räjäyttämään ja koko galaksikin pamahtaa kappaleiksi välittömästi. Pahoin pelkään että jotain vittuilua tuolla päättävissä elimissä on kehitteillä, jos ei veron muodossa kun EU ei sitä salli, niin vaihtoehtoisesti just vittuilemalla noilla muilla päästövaatimuksilla tahi vetoamalla perinteisesti "liikenteen vaarantumiseen".

    Toivon sormet ristissä että näin ei olisi, mutta mun luottamus ÄLYKKÄIDEN päätösten syntyyn tässä maassa on mennyt jo aikaa sitten.

    -JJ-
     
  18. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    Aamen.
     
  19. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Kuinkas käy, jos moderniin tai modernisoituun ruisku autoon lykkää pierukaasu tankista putken suoraan paineen rajoittimen kautta jakotukille, eli siihen mihkä ennen tuli bensaletku. Sit ohjelmoi ECU:n uudelleen, ja tukkii jakoputken päässä olevan paineensäätimen/paluuventtiilin/mikänytonkaan... Toimisko?
    Vai onko niin "mahdoton" idea että pitää maksaa Karvalle "v*tusti tonnia" että toimii? :poff:

    Edit: asia virhe :oops:
     
  20. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Ja minä kun luulin että Suomi on se paikka jossa "ensimmäisenä" ajatellaan ympäristöä, kun taas samalla minä (ja monimuukin) on aina pitänyt mm. Intiaa yhtenä niistä suurista, välinpitämättömistä, saastuttavista pahoista. :eek:

    Tuo ei varsineisesti liittynyt tähän topiciin, mutta meinaan vaan vähän puolustella kaasuja sillä, että eihän me voida olla muita huonompia. :poff:

    En muuten huomannut että olis tässä topicissa mainittu, eli kerron siis että pikku googletuksella selvis (tai ainakin sain sellasen käsityksen) että tuo LPG on oikeastaan sama kuin CNG, mutta CNG toimii maakaasulla, LPG on enempi propaani/butaani juttu...
     

Kerro tästä muillekin!