Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. Niki Hanneva

    Niki Hanneva 1st gear

    Osaisiko joku ystävällisesti kertoa kuinka paljon maksaisi kaasusäiliö vw boraan? Minulla ei siis vielä ole kyseistä autoa kun korttiikä vasta ensivuonna. Ajattelin jo heti hommata kaasusäiliön bi-fuel menetelmällä. Onko mahdollista? Ja kuinka paljon veisi tilaa kontista? Borassahan on muutenkin helvetin syvä kontti. :D Ku bensan hinta jatkaa nousuaan ni pitäs kouluuki päästä autolla hiuka halvemmalla. :p
     
  2. Trailblazer

    Trailblazer 1st gear

    no lueppa tämä ketju, niin saat arvioita hinnasta ja vaadittavista toimenpiteistä.
     
  3. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Joko Karva kaasuttelee?
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Kyllä, on kaasuteltu jo pari kuukautta, mutta vielä tehdään pari muutosta, sitten pidetään vasta sen jälkeen meteliä ...

    Koe versio on käytössä ja sille on tehty erinäisiä testejä, mittauksia yms, mutta ei ole pidetty meteliä ennen kuin ollaan varmoja kaikista asioista mitä huudellaan, auto on jo käynyt konttorilla ja menee sinne vielä uudemman kerran, siitä sitten tarkemmin, parin päivän päästä ...

    Auto on Classic Range Rover 4x4, mihin on tehty maakaasu muutokset, se on bi-fuel käyttöinen, alkuperäinen Lucas bensajärjestelmä ja vaihtoehtoisena polttoaineena maakaasu, polttoaine on vaihdettavissa kytkimellä, auton sisältä, käytännössä eroa polttoaineiden välillä tai ajossa ei huomaa. Kaikki järjestelmät toimivat automaattisesti, toisen polttoaineen loputtua, käytännössä kaasun loputtua, siirrytään automaattisesti bensiini käyttöön.

    Autossa on n, 100 L säiliö takapaksissa, bensiiniin tankki on entinen, samoin tankkaus, maakaasun tankkaus yhde on samassa yhteydessä. Auto kuluttaa noin 11 kg kaasua / 150 Km, kone on perinteinen 3,5L V8 Efi versio, autossa on yksinkertainen kaasun syöttö järjestelmä, ilman lambdan takaisinkytkentää, sytytys laitteisto on alkuperäinen, samoin bensiini järjestelmä. Päästöarvoja bensalle ja maakaasulle ei ole esittää tässä yhteydessä, mutta auto alittaa kaikki päästörajansa niin bensalla kuin kaasulla, ero bensiinin ja maakaasun käytön päästöissä on huomattava. Karkeasti arvioiden maakaasu käytössä päästöt ovat noin 1/3 osa bensiinikäytön päästöistä.

    Autoon on lisätty perustoiminen katalysaattori. Poiketen osasta markkinoilla olevista autoista, koe version yksinkertainen maakaasujärjestelmä sallii myös maakaasun kylmä käynnistyksen, valitettavasti vuoden ajan ja vallitsevien kelien vuoksi emme ole päässeet kuin -10 C pakkas kokeisiin ja yli yön pakkaskäynnistys testeihin. Testeissä ei ole havaittu eroja bensiini ja maakaasu käynnistyksen välillä. Järjestelmä on lämmitettävä, eli lämpiää moottorin jäähdytys nesteiden lämmettyä.

    Kustannukset koko järjestelmälle, töineen ja muutoksineen ovat noin 2 600 Euron luokkaa, laitteiston hinta on noin 1 200 E, kaikkine muutoksineen. Koe version testaus ja muutos rutiinit sekä työt ovat tulleet kustantamaan huomattavasti enemmän, mutta tarkoitus on alkaa jakamaan kokemuksia, asennus vinkkejä ja tietoja, ilmaiseksi !!!

    Asiaan liittyen perusteilla on yritys jonka ammattitaitoa tullaan tarjoamaan eri tahoille, suunnittelun, kehitystoiminnan, sovelluskehityksen ja muiden vaativien muutosten osalta.

    Laitteiden osalta alkaa maahantuonti ja markkinointi sekä soveltaminen eri kohteisiin, kesään mennessä. Tarkoitus on tarjota erillaisia paketteja, avaimet käteen, asenna itse jne, asiakkaan tarpeen mukaan.
     
  5. Niki Hanneva

    Niki Hanneva 1st gear

    Onko asennuspaikan sijainnista tietoa? Tulee varmaanki sinne Kouvolaan? :)
     
  6. nikolai

    nikolai 1st gear

    Mitenkäs maakaasukonversio projekti etenee? Näillä bensanhinnoilla tulee muutos koko ajan kiinnostavammaksi..
     
  7. ajw

    ajw Gearhead

    nimenomaan!
     
  8. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Tämä kuulostaa todella mielenkiintoiselle. Iso hatun nosto jo tähän mennessä teille sinne testaajille ja virittäjille.

    Pystyisikö siis teoriassa vaikka tuohon minun 91 vuoden bensa suburbaniinkin laittaa tälläisen järjestelmän?
     
  9. ajw

    ajw Gearhead

    näinhän tuo pitäisi onnistua. tässä sitä ootellaan ja ihmetellään josko tuota kautta saisi jotain ratkaisua...

    kun nyt vielä saisi jostain jotain rypsiöljyä polttoöljyn tilalle. ei ketään rahtaisi venäjältä paria tuhatta litraa ensi talveksi?
     
  10. Karva

    Karva Gearhead

    Auto on joka päivä käytössä ... Testausta ja paljon lisää testausta.

    Katsastuksessa on käyty, mutta vielä on pari asiaan liittyvää dokumenttiä saamatta, laitteiston valmistajalta, niitä odotellessa ....

    Asiasta ei pidetä mölyä ennen kuin kaikki asiat on kunnossa ja virallistettu.

    Kotimaista kylmäpuristettua rypsiöljyä sai tässä jokin aika takaperin 0.6 E/l ja sitä myytiin 1000 l säiliössä, toimitus lavatavarana, pohojanmaa on täynnä puristamoita ..
     
  11. Evel Knievel

    Evel Knievel 1st gear

    Olikos se nyt niin että diesel koneeseen saa yhtä helposti kaasu vermeet?
     
  12. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

  13. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Paljonko se kaasusäiliö tuo lisää painoa? Sanotaan vaikka joku 80-100 litrainen?
     
  14. Karva

    Karva Gearhead

    Tollanen noin 0,5 m halkaisiltaan oleva, ja noin 1 m pitkä, kalottipäillä oleva maakaasun polttoainesäiliö, teräksisenä painaa suurin piirtein sen 50 - 60 kg + kiinnike raudat ja muut.

    Esimerkki kulutuksesta, Classic Range Rover vie bensaa nätisti ajettuna noin 15-20 L / 100 km, vaihtelevaa ajoa ilman urheilu suorituksia, normaali käytössä. Maakaasua kuluu noin 11 kg / 150 L ko, edellä mainitun säiliön ollessa takapaksissa siihen menee sen noin 65-75 Litraa. Takaperin laskettuna säiliöllä pääsee 150 km, ja sen täyttö maksaa noin 10 E, summa summarum ajo vastaa kustannuksiltaan samaa kuin toyto jaris eli lähempänä 5-6 l bensa litran kulutusta mennään, kun muutetaan kulutus vastaan bensan hintoja ... toki saattaa se maakaasun hinta vielä nousta. Volvokin lopetti maakaasu autojen tuotannon kun ei men kaupaksi, koti tankkaus laitteet maksaa noin 5-7 000 E ja sillä sen maakaasu kilon saa vielä vajaa puolet halvemmalla .... ketä enään kiinnostaa tuleeko autoon 50 kg lisää painoa ??

    Dieselistä saa kaasu vehkeen mutta sen muuttaminen on työläämpää ja kalliimpaa, yleensä se on sitten sen jälkeen vain pelkkä kaasu ei enään diesel.

    Niistä virallistamisista, projekti näyttää hyvälle, koe käyttö ja testijakso on ohi ... palataan.
     
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jos ulkomailta tuo auton, johon on jälkikäteen asennettu kaasulaitteet, niin mitäs lisäkiemuroita se tuo auton rekisteröintiin Suomessa vai tuoko mitään?
     
  16. jthrbt

    jthrbt 1st gear

    hajuvedet

    Miksi et tuo sellaista autoa Virosta tai Germaaniasta joissa on tehtaan jäljiltä kaasut. Tai ruotsista, kuten omani on.
     
  17. rt68

    rt68 1st gear

    Eipä se mitään tuo jos eu alueelta tuot sen. Leimalle vaan ja käyttövoimaksi maakaasu.
     
  18. FA18

    FA18 3rd gear

  19. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Kävin juuri katsomassa Lappeenrannan kaasun hinnan, 0.664€/kg tai bensalitraa vastaavana 1.030€/litra. Jos se nyt nousis tuon 25%, hinta olisi 1.2875€/l. Kymmenellä prossalla korotettuna 1.13€/l.

    Dieseli viereisellä mittarilla 1.449€/l, ja 95 1.579€/l. Mitä sitten kuukauden päästä?

    Sama se millä ajaa, kallista on. Aion silti vaihtaa kaasuun.
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Re: hajuvedet

    No lähinnä siksi, että mitä on vastaan tullut tehtaan kaasuautoja, niin ei ihan hirveesti nappaa. E-merssu vois mennä, mutta maksavat pirulaiset liikaa. Tosin enpä tiedä mitä kaikkia autoja on tehty kaasuversioina, onko jossain suht kattavaa listaa? Mallimerkinnät olisi myös hyvä tietää, kun suomalaisilla myyntipalstoilla ei yleensä ole tuota kaasua mahdollista valita käyttövoimaksi. Paitsi Nettiautoon se tuli kohta sen jälkeen kun laitoin asiasta palautetta.
     

Kerro tästä muillekin!