Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. CapriceClassic

    CapriceClassic 1st gear

    Lainaus suomi24 palstalta (missä kaikki on tietenkin totta... :lol: )


    "Veron poisto biopolttoaineilta tekisi vuodessa n.60 miljoonan euron vajeen valtion kassaan. Kuulostaa "pieneltä" summalta, kun vertaa siihen, mitä eduskunnassa maksaa vuosittaiset kakkukekkerit!!!

    Keskiviikko 19.4.2006 Iltasanomat:

    "Liki 250000 euron juhlakirja, kolmen miljoonan tutkimusinstituutti, juhlaoopperoita sadoilla tuhansilla euroilla, ulkomaanmatkoja yli kahdella miljoonalla.

    Puhemies Paavo Lipposen ja pääsihteeri Seppo Tiitisen mukaan eduskunta on päättänyt juhlia 100-vuotistaivaltaan komeasti ja kalliisti, mutta yksin juhlavuosi ei selitä eduskunnan iloista varainkäyttöä. Kun valtion budjetti on tarjonnut kaikille niukkuutta ja säästöjä, on eduskunta saanut kasvattaa menojaan rauhassa viime kymmenen vuotta.

    Vuonna 1996 eduskunnan menot olivat euroissa 41,8 miljoonaa. Tänä vuonna sama vertailukelpoinen budjetti on jo kohonnut 91,9 miljoonaan."

    Eli kyllä sitä rahaa näyttää herroille riittävän...
    :mad:
     
  2. Karva

    Karva Gearhead

    Niinpä ... :soosoo:

    Isot pojat leikkii, muut on hiljaa, kivaahan se olis tollasissa hommissa oikean edustustilin kanssa, lappiin kalaan ja kun lohi käy kyllööttään, eikun mustallemerelle sampea nappaan, syssyllä armeijan avustuksella ajaan hirveä pöytään ... ei paha, ei paha ... :lol:

    Vaan jos mentääs takas siihen maakaasuun ...

    Varma on jotta nykyiseksi ilmoitettu maakaasun pumppu hinta, joka sekin jo vaihtelee, tulee nouseen eli nyt jos on 50 - 60 cent / kg ja bensa on noin 1,3 - 1,5 Euro / L, eroa pienennetään mutta sinne ei oikein voi, kiitos Eu kerrankin, mätkästä kansallista haittaveroa, eli oma veikkaus on jotta se maakaasun pumppu hinta tullee jäämään pyöriin sinne 2/3 bensan hinnasta, eri on just sen verran iso jotta kaikki vähänkään enemmän eli siinä 10L/100Km vievät kannattaa varustaa maakaasu vermeillä.


    Lisääntyvä maakaasu tankkauspisteiden lukumäärä ei välttämättä laske hintaa ne tulee nyt ens alkuun olemaan vain nesteen eli gasumin omia, mutta kun kilpailua saadaan seuraavan kymmenen vuoden aikana lisää eiköhän hinnat asetu aika sopuisasti.

    Muuten oman kylmän maakaasu aseman voi myös perustaa, sellainen laite kustannus maksaa noin 100 - 150 000 Euroa, kuka haluaa perustaa maakaasu huoltiksen. ???

    Home-fueling eli koti tankkaus laitteet joilla saat tankattua kotona, töissä jne, matala-paine järjestelmällä, jos kiinteistössä on maakaasu, laitteet maksaa n, 10 - 20 000 E, kuka haluaa vaikka yritykselle oman tankkaus pisteen. ???
     
  3. Muki

    Muki Gearhead

    Luulis tollaisen kaasusysteemin sopivan aika hyvin esimerkiksi johonkin hiljaa lipuvaan kustomiin. Meinaan kun tuppaavat kaasupadat käymään pehmeästi ja hiljaa. Jos toi polttoainemaksulaki olis sellainen kun sen ois viimeistään nyt pitänyt jo olla, niin ei tarttis kahteen kertaan miettiä millä siniliekkiä ruokkia.

    Toistaiseksi laki on väännetty niin että pitää olla joku halavatun paku tahi kuorkki. Kas kun ei ole rajattu kolmipyöräisiin ja etuvetoisiin, oliko niitä se joku Vidal tai Tempo tai mikä lie.

    Sillä välin kun varrotaan moista ihmettä eli yhtä lakisorvikierrosta lisää asian tiimoilta, niin lykkyä pyttyyn vaan Karvalle ja onhan muitakin sovelluksia missä tota voi hyödyntää kuten paikallismoottorit. Meinaan vaan että sellainen keskimääräinen kuutonen tai kahdeksikko on ihan passelia kamaa myös maaseudun nuorten paikallispuuhasteluun kaasun kera. Kuka nyt sitten jauhaa varasähköä ja kuka pyörittää kakki-seppoa tai lanta-lauria tai mikä se nyt olikaan.
     
  4. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Entäs siinä vaiheessa (jos) kun bensa-autot onkin vähemmistö ja kaasulla ajetaan enempi tai vaikka pääasiallisesti kokonaan? Mikä estää VM:tä kikkailemasta siinä vaiheessa viimeistään tommosia imasepa-tosta-jormaani-senkin-köyhä -veroja eli kilohinta vittuilun vuoksi pompautetaan taivaisiin...tuskin EU siinä vaiheessa, jos bensa ei enää ole kuin pienen vähemmistön vaihtoehto?

    Noh, tohon mun kauhuskenuun on aikaa varmasti ja sitä odotellessa toi vaikutta hyvältä. Mutta muhun on tää sosialisti-"demokratia" onnistunut kylvämään niin väkevän epäilyksen siemenen, etten kykene enää millään luottamaan tämmöisten "halvempien ratkaisujen" pitkäikäisyyteen. Ainahan tää on näin mennyt; jos jollain hintaporkkanalla ensin totutetaan ihmiset asiaan X, niin viimeistään 7-10 vuoden päästä todetaan että se joko a) saastuttaa, b) on muutoin vahingollista kansalaisten terveydelle tai c) valtion kukkarossa on tyhjä kolo tossa Nepalin karvapersesimpanssien suojelurahaston kohdalla, joten pistetään tohon asiaan X saastevero/haittavero/joku-muu-vero-jolle-ei-kukaan-just-nyt-keksinyt-nimeä-mutta-kansa-huomaa-sen-siitä-että-enemmän-maksaa-taas - vero. :mad: :mad: :mad:

    Tai sit oon vaan pessimisti :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    -JJ-
     
  5. Karva

    Karva Gearhead

    Sepä se ...

    Nyt vaan kun koko kaasulaitteiden siis maakaasun ja autoilun ristisiitos, on eu laajuisesti hyväksytty ohjelma, jolla koko hela Eu alue koetataan saata mm, vähemmän päästöjä tuottavaksi, siis käyttään bio tai sellaiseksi vähemmän pahaksi luokiteltua maakaasua, josta Kotomaamme Suomi ylväs kukka pohjolan saipi hivenen nuhteita kun on edistyksen tai verotuksen takapajula, eli nyt on pakko Suomen ihan ja itte kerrankin taas selkä seinää vasten tehdä jotain, onneksi isoveli valvoo ... Kiitos Eu nyt sen lain ja asetusten pitäis mennä siten jotta kuka tahansa saa ajaa maakaasulla ilman sanktioita ...


    Tosin kuten historia on opettannu, kuka muistaa nestekaasu - taxsit tai petrooli saabit, ensin sallittiin ja sitten kun siitä katsottiin olevan keskiverto sukan kuluttajalle liikaa hyötyö, sekin pois vaan ja ympäristö syihin vedoten, verottaja otti ja antoi kuolin iskun, nämä esimerkit on loistavia Suomalisesta päätöksen teon sekopäisyydestä, ensin sallitaan ja aina tulee verottaja joka kiinnostuu sekä innostuu liikaa ....

    Nyt ei voi vedota ympäristösyihin, se on sitä itseään, ja Eu painaa päälle, jos se nyt tällä kertaa onnistusi, autoveron kanssa kävi samoin ensin kauhia haloo verotuoton pienemisestä kun veroja laskettiin, ja kuis ollakkaan myynnin kasvu ensin kompensoi ja sitten verotulot on jatkaneet sillä saralla kasvua yhä suuremmiksi. Jos tämä asia tyritään sen tyrii Suomessa VEROTTAJA.

    Onneksi Brysselissä on tässä suhteessa enemmän järkeä ja isoveli valvoo.
     
  6. Vege

    Vege 1st gear

    uskoa huomiseen ja toisaalta jos ja kun näitä asemia tänne aukeaa ja ajatellaan minkä hintaiset noi maakaasuvehkeet ovat niin ehtivät tällä kaasuhinnalla maksamaan ittensä takaisin hyvinkin nopeasti, toki riippuen ajomäärästäkin, eli joka tapauksessa kannattavaa vaihtaa noi maakaasuvehkeet, jokunen vuosi kuitenkin ehtii menemään ja laitteet maksaneet ittensä monin veroin takaisin ennen kuin verottaja pääsee iskemään
     
  7. aba

    aba Gearhead

    lpg tai cng

    moi
    Noita kaasuja on siis kahta "versiota". Voiko noita molempia käyttää samoilla laitteillam, siis autossa esim cng vehkeet=> toimiiko myös lpg:llä. Täällä päin (UK) kun on vain lpg autoja. Voisin tuoda muutto autona jossain vaiheessa US tila biilin Suomeen, siten rattikin olisi vasemmalla puolella.
    Kiitoksia
     
  8. A.McBill

    A.McBill Gearhead

    rupesi kiinnostamaan tuo kaasulla ajelu jos se tosiaan olisi 1/3 bentsiinin
    hinnasta varsinkin tuossa harraste vehkeessä sillähän voisi jo lähteä kesäloma reissulle (saattas antaa lompakko jo periksi) 8)
    mites tuo pakkaskestävyys/höyrystymislämpötila kun näillä korkeuksilla on tuota pakkasta talvella ihan mukavasti :D (siis jos ajatellaan käyttö autoon näitä jälki-asennus kaasuvehkeitä)
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    Niin ... :lol:

    Se hinta tulee takuulla nousen, se on jo ilmeisesti kaikille takuu-varmana selvä asia, kun sihen nyky hintaan pannaan kasvavan markkinan paineet päälle, gasum takuulla jossain vaiheessa nostaa hintaa, ja valtio saattaa kiinnostua ja tehdä hinnalle hallaa, mutta lopun perin sen hinta tulee jäämään tonne 1/2 - 2/3 nyky bensan hinnasta, ja sekin on jo hyvä, maakaasulle ei sitten ole samanlaisia paineita jatkuvaan nousuun kuin bensalla, nyt se kyllä nousee, ja katsottuna pitkän tähtäimen läpi, sitä kun riittää kymmenille tai ainakin sadalle vuodelle, joten vaikkaan jotta lopullinen parin kolmen tai max, viiden vuoden hinta tähtäimellä, Kg hinta on tossa 80 cent - 1 Euro / kg, ja siinä paikkeilla pysyy.

    Ne Lpg Tai muut autot on yleensä suht yksinkertaisesti muutettavissa CNG maakaasu käyttöön, riippuu taas kuin hieno, monipiste, tai uusi auto on kyseessä, järjestelmiä voidaan päivittää ristiin toisen polttoaineen käyttöön, se ei ole mikään ongelma, mutta hieno ja monimutkainen ruisku järjestelmä vaatii toisen mokoman uusia osia, kun se muutetaan Lpg - Cng välillä, mutta ihan perus sydeemi on siunausta vailla ja yleensä niissä on samat osat, varaosa-numeroita myöten.

    Esim joku perus systeemillä varustettu haarukka trukki jossa on nestekaasu laitteet, se käy liki suoraan maakaasulla, menee pelkän perus säädön kanssa kuin väärä raha läpi. Mitä yksinkertaisempi laitteisto sen vähemmän on eroja, säädön se nyt ainakin tarvii.

    Sitten joku Cng - Lpg Dodge Ram van jota mm, löytyy Ebay:lta, niissä on tehtaan ulkopuolisen asennus-pajan laittama, ja hirvittävän yksinkertainen perus laitteisto, joka käy liki kaasulle kuin kaasulle, säätöä ja omat tarkoituksen mukaiset säiliöt, ei ole paljoa eroa, tosin sydeemi on sama kuin vertais nyky bensa ruiskuja, -50 luvun kaasareihin, mutta yksinkertaisella pärjää ja se toimii kaikissa olosuhteissa ....

    Pakkanen ei ole maakaasulle ongelma, talot lämpiää jo nyt lapin perukoita myöten. eikä ole makaasu putkesta vielä loppunnu, gasum on muuten tehnyt joitain tai jonkin yhteistyö kumppanin kanssa kokeita, ensinnäkin omilla autoilla läpi vuoden ajaen ja jo monta vuotta, samoin suomen uljas armeija on testannut jotain koneita lapin lennostossa:ko sa nyt sitten oli. Ruottissa tais olla shell joka testas kuinka kone, ei ole hajua mikä oli mutta oli joku nyky paku jossa oli jälkiasennus sarja, eli testasivat jotta missä pakkasessa menee käyvä kone rikki, olisko ollu joku yltra pakkanen -60 kun kone leikkas, öljyt jääty, maakaasu ei, toistaiseksi usean vuoden kokeiden tuloksista huolimatta gasum ei ole saanut yhtään maakaasu autoa jumiin pakkasen takia, muuten niillä on ajettu jopa kolareita, ilman sen kummempia ongelmia kuin bensa tai diesel tankilla varustetuilla autoilla, maakaasu ei ole sen vaarallisempaa tai hankalanpaa kuin bensa, nestekaasu, diesel, säiliössä ei niidenkään kanssa turhaan leikitä, mutta ovat joka päivä käytössä ....

    Jälkiasennuksesta sen verran jotta yksikään auton valmistaja ei ripusta maakaasu laitteita asutoonsa liukuhihnalla, ne tehdään aina jälkiasennuksena ja jossain eri pajassa, vaikka tehdas alueella mutta eri pajassa, nämä myytävät jälkiasennus sarjat joita allekirjaillut tyrkyttää, ovat ensinnäkin ihan samoja laitteita, mutta päältä on otettu van auto-merkin nimi pois ...
     
  10. 944676

    944676 1st gear

    Kyllä kiinnostusta löytyy! toivotaan parasta ja pelätään pahinta!
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Ettei vaan maakaasuautoon pamahda polttoaineen muutoskatsastuksen yhteydessä 20 kertainen "dieselvero", kun polttoaineena on muu kuin bensa tai diesel. Näinhän oli muun muassa petrooliautojen kanssa, joista Talbotteihin ja Saabeihin ei tullut veroa, kun ne oli tehtaan tekemiä, mutta kotitekosiin muutossarjalla toteutettuihin pamahti vero päälle.
     
  12. 944676

    944676 1st gear

    Minkähän laisella tahdilla noita kaasun myynti pisteitä rakennetaan? koskahan sellainen mahtais tänne pohjanmaan suunnalle johonkin ilmestyä? Heti kyllä asennuttaisin kaasulaitteet autoon ku sitä alkais saada niin läheltä että kannattais hakee ja jos siihen nyt ei sit tuu mitään ylimääräsiä kustannuksia asennukseen ,kaasun hintaan tai auton muutos katsastukseen. Ja jos laitteita sais ihan järki hintaan.
     
  13. Karva

    Karva Gearhead

    Do ... diin :mad:

    Nyt se sitten alkoi iso-peli ... Tänään 15.6 tuli lisää uutisia !!!

    Suomi ei ratifioi, eli ei ota ja pane 1.6 -06 lähtien päätöstä voimaan, jolla se vois sallia maakaasun käyttö ajoneuvoissa jotka ei täytä uusille autoille määrättyjä Eu-päästö rajoja, eli Euro-4 / 5, päästöjä, johon uudetkaan autot eivät ihan heittämällä mäne.

    Tarkoittaa nyt sitä jotta se on mahdollista aikasintaan 1.9 lähtien, lakiesitys on mutta se liikkuu kovin hitaasti, byrokratian rattaissa, ja tämä päätöksen toimeen pano vaatii vielä yhden eduskunta käsittelyn, arvatkaas ketkä on lomilla ...

    Sitten sen jälkeen viranomaiset eivät välttämättä ala heti soveltaa päätöstä, tai kuten nyt, tätä laki esitystä, jolla vanha laki kumotaan, ja sallitaan maakaasut vähän joka autoon.

    Tai tässä on paikka punapäälle tehdä sisäpolitiikkaa, presidentti ei välttämättä allekirjoita lakia heti, jos sillä saa sossujen politiikassa mukavasti myllerrettyä ja pääsee palsta-tilalle.

    Eli viranomaisilla on 1,9 lähtien mahdollisuus viivyttää lain voimaan tuloa ja sen ottamista käyttöön, joten se voipi olla jotta maakaasuja saa laittaa vanhempiin autoihin vasta 1.1.2007 lähtien.

    Onneksi on Eu joka patistaa Suomea liikkeelle, ei tälläistä pelleilyä muualta mailmasta kuin Suomesta löydy, herra-isä sentään tälläisestä maakaasun käytöstä vois jollekkin olla vaikka hyötyä !!!

    Eu onneksi jo tuossa aiemmin painosti suomia poistaan se 20 kertaisen diesel veron, ja näin tehtiin, mutta vain suomessa on mahdollista jotta jokunen valtiollisen yrityksen auto saa poikkeus-luvan kätevästi tarpeeseen, samoin muutama kokeilu ja yliopisto tutkimus kohde tahi Hkl-bussi.

    Ja kuis ollakkaan suomessa on mahdollista kaikin puolin puhtaammalle polttoaineelle vääntää haittavero, sen 20 x tilalle, joten haitta veroksi joka muuten on yhä voimassa, tulee kätevästi n, 330 E / päivä, se on sitä korkiampaa matematiikkaa.

    Eli jos et omista poikkeuslupaa autolle, et siis aja ilman rangaistus haitta veroa +300 E / päivä, vaikka auto olis uusi ja täyttäis kaikki päästö-rajat.
    Ennen kuin tämä 1.6 - 1.9 - 1.1.2007 päivä koettaa ....

    No, se laki tai lain muutos on kuitenkin tulossa, ja isot pelurit on sorvaamassa omia ambiitioita lähellä olevaa sääntö viidakkoa, ei noita asemia muuten tahi huvikseen sinne kaivella ...

    Nyt taas näyttää pahasti siltä jotta maakaasulla saa ajaa vain tehdas - sarjoilla varustetuilla uusilla tai uudehkoilla autoilla, jotka tehtaan mukaan täyttää Euro - 4/5 päästö standardin. Eli se euroopasta ostettu 10 vuotta vanha maakaasu volvo on laiton suomessa, kun ei täytä päästö vaatimuksia.

    Hyvin todennäköistä on, jotta koko laki sorvataan siihen suuntaan, jotta uusien autojen kauppaan saadaan vauhtia, eli päästö politiikalla saattaa saada puhtaammalle maakaasu autolle hivenen vero helpotusta.

    Kait sen jo arvaa, Laki seisoo muuten verottajan vastustuksesta .... :poff:

    Eli ens alkuun ei sitten ajella maakaasu V8 mallisilla, vanhoilla, Ei ... mutta entäs parin vuoden päästä :wink:

    On se hyvä jotta koivun ja tähden alla on mailman viisaammat päättäjät jotka varjelee typerää kansaa kaiken mailman haihatteluilta, ihme on jotta näitä näin viisaita ja autoilusta, yhteiskunnasta yms, kaiken tietävistä sankareista ole tuon enempää kysyntää mailman turuilla ja toreilla, jos minä olsin Detroitin autotehtailia, ottaisin ja panisin postissa jokaiselle kaiken tietävälle hlö:lle, avoimen shekin, tyyliin ... tule töihin mulle ja määrää itte palkkas. Kyllä kaiken ja kaikesta perillä olevan suomalaisen virkahenkilön arvo on ainakin, painonsa kultaa ....
     
  14. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Tätä pelkäsinkin, Suomen päättävien elimien kusipäisyydellä ei ole rajaa. :mad:

    Oletko varma, että just verottajan vastustus on pääosassa? Ettei ois myös Autontuojat Ry ja itse Lucifer eli Pekka Papatti tai mikä perkeleen Puputti tai Mussutti se nyt onkaan, ollut mukana tossa.

    -JJ-
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    :rotfl: Ei kai vaan kukaan luullut että täällä sallittaisiin köyhien autoharrastajien ym. muiden persaukisten ympäristöteot halvemmalla ekoaineella :rotfl: . Siinä vaiheessa kun paska muuttuu arvokkaaksi(öljy loppuu) niin evoluutio muuttaa ihmistä niin että köyhät syntyvät ilman persereikää ja jollei evoluutio siihen pysty niin eduskunta pystyy lain voimalla verottamalla laittoman persereijän omistajia 330€:n haittaverolla päivässä :rotfl: .
     
  16. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Juu tai 30€ verolla jos ei juokse ja käveleekin vain ilman kalsareita... :lol:
     
  17. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ei helevata, Mudracer & Toitsu, repesin totaalisesti :lol: :lol: :lol: :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    -JJ-
     
  18. Muki

    Muki Gearhead

  19. Karva

    Karva Gearhead

    Juu aivan .... :lol:

    Nyt on vihdoin saatavilla, eli tulossa kursseja sinne ja tänne, joilla saa kuka itteleen haluaa " Kaasualan Yritäjä-tutkinnon ", eli se sama jolla saa korjata asunto-autojen yms, kaasulaitteita käykää immeiset kurssi ja saatte, laittaa maakaasu kaasuvärkit kaikkiin autoihin mikä vastaan tulee ...

    No tällä hetkellä tilanne on kaikessa yksinkertaisuudessan se jotta, nyt ne saa laittaa kaikkiin autoihin joihin haluaa, ja ajaa maakaasulla, jos se auto sen jälkeen muutos-katsastuksen yhteydessä menee läpi vuosimallin mukaisista päästöistä, mutta vieläkään ei saa alennusta käyttömaksusista yms, toden näköisesti Euro 4-5 päästöt täyttäville autoille, siis lähinnä uudet, tulee vero-helpoitusta, maahan tuonnin yhteydessä, automaahantuajat ry ajaa moista, yksityisen tuontiin ei vaikuta tuon taivaallista, mutta saa ostaa ja ajaa, sekä kilpiin suomessa, eu on täynnä hyviä käytettyjä.

    Muille autoille ei minkään sortin helpotusta, mutta niillä saa ajaa edullisemmalla polttoaineella, tämä on loistava edistys askel harraste värkeillä ajaville !!!

    Ns, linkin bio-polttoaine laki sallii, jos se menee täydessä kuosissaan läpi ja sellaisenaan sovelletaan, ne on kaksi eri asiaa, eli mm, sen jotta kattaa niin uudet kuin vanhat autot, eli tulevaisuudessa, saat ajaa vanhalla autolla bio-polttoaineella, siis mm, diesel kuskit onneksi olkoot saatte tulevaisuudessa ajaa rypsiöljyllä, bio-dieselillä yms, ilman sanktioita, ja mikä parasta saatte tehdä sitä jopa itse, kuivapuristettu rypsi-rapsi öljy valmiina maksaa noin 60 cent / L, ja se pelaa jokaisessa usa värkissä, 50 / 50 % Diesel seoksella, kesät ja talvet.

    Muutaman vuoden sisällä on sitten tulossa nesteen vastaava etanoli - litku, jos on, ne kovasti kieltää, mutta kabineteissä tapahtuu, ja paine on melkoinen, niin pohjoismaissa kuin kotomaassa, se tarkoittaa maakaasun hintoihin menevää oikeaa etanoli-bensa litkua, ruottin E85 sekotuksen tapaan, hinta olis kait noin 1E / L, joka alkaa jo kuullostaa loistavalle.

    Nyt siis näyttää sille jotta meille on tulossa joulu jo ennen aikojaan ???

    Ainut puute on oman etanoli litkun valmistuksen mahdottomuus, ne ei vieläkään ymmärrä omaa ponu-pannua tallin nurkass, " Joo sillä tehdään ruuan-jäteistä polttoainetta tohon cadiin " ...
     
  20. goblin

    goblin 1st gear

    maakaasut

    täällä hottentottien maassa ( siis UK) on kaasuteltu jo iät ajat eikä valtio oo menettäny verotuloja päin vastoin , muutos maksaa noin 1500e siitähän menee alvit valtiolle , mukavaa eikös vaan..
    litra neste kaasua on just nyt 48senttiä, hehes, eli se corvettekin kuulostaa ja kulkee niinku ennenki, hajut pikkasen erilaiset...
    euroopan halki voi ajella vaikka norjasta kreikkaan mutta suomessa tulee stoppi tietenkin, liian ympäristö ystävällistä ja halpaa tuumaa tarja & co...
     

Kerro tästä muillekin!