Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Re: maakaasut

    näin meillä suomessa, toivottavasti tulis helpotusta asiaan..
     
  2. stw307

    stw307 1st gear

    :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Maakaasuautot kun saadaan lailliseks, seuraavaks ajetaan läpi lakimuutos jotta saapi itse valmistaa polttoainekset autoon... Vessaan tulee metaanin talteenotto ja ponupannu tallin nurkkaan!!!
     
  3. the slut

    the slut 1st gear

    kasissa oli aikoinaan juttua kisaradasta jossa putki-dragsterit meni jotain raidetta pitkin ja ne koneet kävi probaanilla sbc
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Pontikan ... korpikuusen kyynel, kannon alla on mörrimöykyn PANNU ???

    Kaikista yksinkertaista olisi tehdä joka taloudesta jäävällä ruuan - jätteellä, oma mäski, ja pakettipellot tuottaan sokeria, yhdistyksiä etanoli kerhoja yms, tuottaan vaikka vpk:n budjettiin lisää tuohta, myymällä bio-polttoainetta ...

    Jokainen tallin omistava saisi käytännössä tehtyä, omat etanolit, sekoitettuna talvella 50% huoltiksen pumppu-tavaraan siitä saa kelvollista vaikka kuin olis kylmä ja pakkasta, liki kaikki bensa autot saa toimiin mokomalla, 50-85 % sekoitus normaali bensaan lähinnä sen takia jotta, letkut, pumput yms, ei kärsi, pelkkä puhdas etanoli syö niitä samaan tyyliin kuin puhdas bio-diesel ....

    Kunnon ponu kestää pakkasta ja sitähän on suomessa tehty aina, nyt esim, jenkeissä ja monessa muussa maassa saa tehdä omaan käyttöön ponua, eli kunnon etanolia, googlella löytyy pannujen rakennus-sarjaa ja ohjetta, jenkeissä riittää osavaltio-tasolle tehtävä elinkeino ilmoitus valmistuksen aloittamisesta, sitä saa jopa myydä .... ajoneuvo käyttöön.

    Sekoitettuna tai raakana koneeseen ja päivittäiseen käyttöön, etanoli paikallisesti valmistettuna ei ole mikään bensan korvaaja, mutta jokaiselle sitä omaan käyttöön valmistavalle olis annettava mahdollisuus tehdä omat ympäristö-ystävällinen bio-polttoaine, etanoli eli suomeksi pontikka, siihen on käytännössä, ja liki pakko nykyautoissa sotkea sekaan huoltis bensaa niiden lisäaineiden yms, totta jotta pienillä muutoksilla jokainen voi toki ajaa puhtaasti etanolilla, mutta ....

    Silti se ei poista bensa-asemia, eikä tee suomesta omavaraista bensan suhteen, mutta jokainen joka haluaa, pystyy omalta osaltaan vaikuttaan päästöihin ja ympäristöön, kunhan se ensin sallitaan, etanoli kun paikallisesti, siis itse valmistettuna, kuormittaa ympäristöä erittäin vähän, ja periaatteessa se kuormitus sitoutuu 100%.

    Paljon olis hyvää muutenkin pontikassa, lämmitys, agregaatit, veneet, jne kaikki mikä tarvii hyvää polttoainetta, saa pelaan pontikalla, suomessa taito on talella, kunhan verottaja sekä sosiaali laki mummot, sallis sen, paljon sais suomi hyötyä kun kerrankin antaisi jossain järjen voittaa, pannaan saman tien pelti-firma pystyyn ja aletaan pannuja kauppaan, paketti-pellot tuotanolle, sokeri-tehtaat takas, oliskos järkeä, tulis työtä, omavaraisuutta ... mutta missä järki ja tahto, ei ainakaan arkadianmäellä ???

    Mutta kunhan nyt ensin jotain edes ....

    Muuten LPG ja butaani, no butaani jäätyy, ei sovi suomeen, LPG eli nestekaasu autoja on euroopassa, mutta ne toimii vain sitten nestekaasulla, ne ovat eri vehkeet kuin CNG eli maakaasu-autoissa, eikä voi soveltaa !!!

    CNG vehkeet ovat maakaasulle, ne on siis tyystin eri värkit kuin LPG, älkää sotkeko, ja sitä nestekaasua saa joka huoltikselta grilli-pulloissa, matkailuautoihin yms, mutta tulee tavattoman kalliksi ajaa ...

    Hollannissa mm, on paljon LPG asemia ja autoja, niistä tankatessa nestekaasun hinta on ihan eri luokkaa kuin pullotavara, suomessa ei ole yhtään LPG asemaa, eikä käsittääkseni edes tulossa, vielä ....
     
  5. jiipee60

    jiipee60 3rd gear

    Karva kirjoittaa kyllä täyttä asiaa. Vaikea on ymmärtää, miksi ei sallita ihmisten itse tuottaa omaan kulkuneuvoonsa kotimaista saasteetonta polttoainetta. Ei kai se voi alkoholipolitiikkaan liittyä? Vai onko päättäjien mielestä Suomen alkoholipolitiikan saavutukset niin ylivertaisia, että siihen ei pidä kajota? Antaisivat nyt kerrankin halukkaille kansalaisille vapaat kädet tehdä jotain todella hyödyllistä, eikä maailman tappiin pidettäisi kiinni näistä aikansa eläneistä pykälistä. Kuvitelkaahan, millainen piristysruiske nämä biopolttoaineet voisivat olla maaseudulle - voisi maaltapako pian kääntyä maalleryntäykseksi. Näin minä tämän asian näen, ei minulla ole esittää mitään faktaa, mutta en vaan ymmärrä, miksi ei anneta ihmisten näitä lähipolttoaineita (jess, keksin uuden termin!) kehitellä. :-?
     
  6. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    "Karva" kirjoitti, diesel kuskit onneksi olkoot saatte tulevaisuudessa ajaa rypsiöljyllä, bio-dieselillä yms, ilman sanktioita, ja mikä parasta saatte tehdä sitä jopa itse, kuivapuristettu rypsi-rapsi öljy valmiina maksaa noin 60 cent / L, ja se pelaa jokaisessa usa värkissä, 50 / 50 % Diesel seoksella, kesät ja talvet.

    Eikös Elimäellä asu se "Hemmo" joka valmistaa laitteita rypsin puristamiseen, myykö tämä sama tyyppi myös ulkopuoliselle Biodiiseliä, ja paljon mahtaa maksaa ??

    Tunnetko Karva tapausta ??

    Luin joskus jostain sankareista, jotka paisto rasvoilla cruisaili jollain vanhal Wolkkari pakul...

    Eikö pelkkä biodiisel toimi vaikka omas vanis, ja miten pumput ja muut kestää??
     
  7. Karva

    Karva Gearhead

    Jep, siis bio-diesel eli Kyllä, jotenkin noin ...

    Limetti Oy, valmistaa pieniä määriä bio-dieseliä, se on oikein tehty vastaan dieseliä, ei pelkkää rypsi-rapsi öljyä, he myyvät myös ko, tuotetta joka pelaa siinä missä kaupan diesel, pakkas kesto on kait jotain -15C luokkaa nykysellään, hinnasta ei ole tällä haavaa tietoa, mutta hyvin tuo toimi kun joku aika takaperin kokeiltiin ...

    Sama firma myös myy ja valmistaa ko, bio-diesel teko vehkeet, jos haluat omista raaka-aineista valmistaa bio-polttoainetta ...

    Vaan kylmäpuristeen tekoon on sitten omat vehkeet, maatalous kaupasta.

    Se on siis oikeata bio-dieseliä, jota voidaan tehdä yhdestä sun toisesta tavarasta, pohjanmaalla missä kaikki on hivenen suurempaa, suomen texsas, tehdään kalanperkuu jätteestä tai liemestä ja peruu pask, hyvää bio-dieseliä kaupallisesti ja ilmeisesti kannattavasti, mutta yhä siihenkin tarvii hivenen, tai no jopa suositellaan lurautettavaksi osa sekaan tätä pumppu tavaraa, huoltis kama kun pitää letkut, pumput jne, kunnossa, bio-diesel tai puhdas kylmäpuriste, rypsi-rapsi jne, tuppaa syömään tai hivenen korputtaan gummia, ja laakeripintoja yms, sen vaivan saa pois kun lurahuttaa pumppu tavaraa sekaan, jotkut fiksut firmat kuten ko, Limetti yms, on jo kehittelemässä lisä aineita ja ideoita jotta moisesta vaivasta pääsee eroon, toinen ongelma on pakkaskesto, joka ei vielä riitä.

    Sitten on se toinen tapa, ajaa puhtaasti kylmäpuritetulla öljyllä, mailmalla palmuöljyllä täällä rypsi-rapsi jne, öljyllä, litrahinta noin 40-60 Cent, ostettuna suurissa erissä, tai jota kuin sinne päin, mutta se tekee samaa kuin bio-diesel, eli syö gummit tai korputtaa letkut, menee vuosia mutta kuitenkin, ja voitelu ominaisuudet ei riitä jakaja pumpuilla, kenties rikkoo jotain, mutta suurimmassa osassa pelaa, eikä kestä pakkasta, siksi suositellaan pumppu-taravaa sekaan.

    Omat kokeilut on pelanneet hyvin, eli Cummins 5.9 L vene diesel versio, ei autossa, VAG 1,6L diesel, 6,2L GM diesel, MB 220 D, kaikki pelaa hyvin niin bio-dieselillä kuin kylmäpuristeella, tosin kaikki ko, koneet olivat matala tehoisia versioita, ilman turboa jne, kaikki käy, ja jokaisessa vähintään 1/3 osa kaupan dieseliä seassa, kokeiltiin kesällä ei talvi kokemusta.
    Lisäksi jokaisessa käytettiin +1% koko polttoaine määrästä, sekaan hyvälaatuista kaksitahti öljyä, voitelun takaamiseksi, eli 100L polttoainetta, josta 30L kaupan pumppu-dieseliä, 70L vaikka bio-dieseliä tai kylmäpuriste öljyä, lisäksi 1L kaksitahtiöljyä, hyvin pelasivat ei mitään eroa, paitti jonkin ajan jälkeen tuntuus puhtaammalle ...

    Laillista, no se on vähän siinä ja tässä, koska bio-polttoaine myydään oikein kaupan kautta, siinä ei ole mitään sanomista, tuon kylmäpuristeen kanssa on vähän niin ja näin, jos ajat lämmitys öljyllä ja jäät kiinni väriaineen takia on peli selvä, mutta kylmäpuristetta tankissa ja seassa oikeaa dieseliä, no kuka sen sanoo tai tietää, eli jos ottavat näytteen ja menee analysoitavaksi se selviää kyllä, mutta kun tuo nykyinen jo voimassa oleva laki sallii jo bio-polttoaineiden kaupallisen oston, ja myynnin sekä sallii käytön, se on vähän siinä ja tässä, koska kylmäpuriste ei lopunperin ole kuitenkaan tarkoitettu polttoaineeksi ....

    Toistaiseksi kukaan ei ole kylmäpuristeen käytöstä polttoaineena saanut sanktioita, mutta jos oikein pilkkua ... se ei ole bio-polttoaineeksi tehty, vaikka siihen sopii kuin nenä päähän, suomen valtion tuntien tästä tullee vielä sanomista, mutta jos ostata kylmäpuristetta ja suodatat yms, teet siitä bio-diesel versiota, vaikka Limetiltä hankkimilla vehkeillä, se on sen jälkeen bio-polttoainetta, tässä on se kuuluisa veteen piirretty-viiva.
     
  8. mummovainaa

    mummovainaa 1st gear

    Mitäpä maksaisi Toyota carina 2 -89 kaasarimalli 1.6 ltr. muuntaa maakaasu/biokaasukäyttöiseksi, laitteet, asennus ja katsastus? Virosta saisi kait LPG verstaat asennettuna n. 700€ muttei biokaasulaitteita. Biokaasulla ja bensalla tarvittaessa olisi tarkoitus ajella.

    Pahoittelen, mutten jaksa lueskella kaikkea diibadaabaa viestiketjusta. tonnin olen valmis maksamaan laitteista vaikka heti mikäli ne joku asentaa ja mikäli käyttö maksaisi suunnilleen saman mitä tämänhetkinen bentsa maksaa.

    Voisiko siis joku ystävällisesti vääntää rautalangasta tämänhetkisen tilanteen yllämainittuun automobiiliin?
     
  9. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Eiköhän se syy järjenkäytön väliinjättämiseen polttoaineasioissa löydy ihan www.nesteoil.fi -sivulta.... Tarkemmin sanottuna tuolta: http://www.nesteoil.fi/default.asp?path ... 7,392,3021

    Eli kauppa- ja teolisuusministeriö omistaa nesteoilista 50%.... Eiköhän se riitä kertomaan sen että tässä maassa ei tule ikinä tapahtumaan mitään järkevää polttoaineiden suhteen ellei neste ja siis tuo suurin omistaja pääse vetämään rahoja välistä.....

    Ja mitä tohon biodieselin tekoon tulee niin tuolta voi taa lukea.... http://www.nesteoil.fi/default.asp?path ... ;5150;6406

    Eli kyllähän sitä biodieseliä aletaan suosimaan/sen käyttöä lisäämään heti kun neste saa riittävän etumatkan kilpailijoihin nähden.....

    Ainoa tapa jolla voitaisiin saada jotain järkeä tämän maan biopolttoainetuotantoon ja noihin karvan mainitsemiin asioihin-> pakettipellot hyötykäyttöön jne, olisi jos Kauppa - ja teollisuusministeriö, siis valtio, myisi kaikki nesteen osakkeensa pois ja sitähän ei koskaan tule käymään.....
     
  10. jiiz

    jiiz Gearhead

    Löytyykö jo tahoja, jotka tekevät näitä bifuel-muutoksia? Toisaalta ei Turunseudulla kai maakaasua voi tankataan.
     
  11. WTF

    WTF Gearhead

  12. Karva

    Karva Gearhead

    Kyllä voip muuttaa bensa-auton maaksaasu tai parempa eli bi-fuel käyttöiseksi, sitä ei estä mikään laki tahi asetus !!!

    Ei ole sanktio-veroa, eli diesel käyttövoimaveron tapaan, eikä tule kiitos Eu :n suomi olis moisen jo sinne vesitellyt ...

    Lisää puuta-heinää, jokainen kaasu-yrittäjä tutkinnon suorittannu yrittäjä on oikeutettu asentaan maakaasu laitteita autoon, eli jokainen kuka on moisen kurssin suorittannu ja läpäissyt ammatti-kokeen, saa asentaa laitteita, ja niiden asennuksesta vaaditaan todistus konttorilla, siitä todistuksesta ei ole mitään selkoa, yleensä riittää kuitti asennuksesta, tai toditus jotta kaasu-laitteet on tarkastettu oikeudet omaavassa firmassa, vertaa asuntoautot ja niiden kaasu värkkien tarkastukset yms, nämä oikeudet omaava yritys saa myös asentaa ja korjata maakaasu-laitteita autoissa, oli vanha tai uusi.

    Eli jos asennat vanhaan suomi-autoon, kaasualan yrittäjä tutkinnon suorttaneelta yritykseltä apuja, käytetyille tuonti autoille ei ole minkään sortin vaatimuksia, mutta saattaa olla jotta niistäkin pyydetään vastaava todistus tai määräaikais tarkastus todistus, konttorista riippuen ja ake:lla ollaan yhä sekaisin kuin sepeli-kassi, sieltä ei ole odotettavissa apuja, he ovat yhä sorvaamassa toiminta-ohjeistustakonttoreille, käytetyille kaasu - bensa autoille ei ole minkään sortin vero-helppiä tulossa, saati tiedossa ...

    Kaiken kaikkiaan ei ole vaikeata, eikä edes hankalaa, laitteet on periaatteeltaan kovin ja erittäin yksinkertaiset, kannattaa hommata autoon, merkkiin ja malliin sopiva kit sarja, tarvii olla Eu-alueelle sopiva.

    Tämä ei ole yhtään sen vaikeampaa tai hankalampaa kuin matkailu-kauston kaasu-laite leikit !!!
     
  13. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Ostaa valmiin kaasukäyttöisen hollannista tai belgiasta ja kaiken säästävimmät voi asenuttaa kyseisen laitteiston venäjällä ei maksa paljon .
     
  14. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Karva puhuu asiaa...

    Jos noita ajoneuvojen kaasuvehkeitä ei saisi kukaan suomessa asentaa, niin kuinka on mahdollista, että raskaan kaluston puolelta kaasukäyttöisiä kulkineita kuitenkin löytyy...

    Kaasulla ajaminenhan on ollut "kiellettyä" vain henkilö (M1) ja pakettiautoilta (N1).

    Kuorma- ja linja-autoilla on tähänkin saakka saanut ihan laillisesti ajaa kaasulla, ilman rangaistusveroja.
     
  15. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Paljon on myös suomessa kaasutrukkeja yms. vehkeitä. On kaikki jaappanin autovalmistajat, yleensä joku 4pyttynen kone, ja hyster käyttää ilmeisesti gm:n 4.3litrasta V6:sta isommissa kaasu/bensatrukeissa. Tosin ne on siis nestekaasuvehkeitä, en tiedä onko niistä apua näissä piireissä, mutta noita laitteita löytyy purkaamoilta edullisempaakin hintaan.
     
  16. Karva

    Karva Gearhead

    Edellä mainittuun viitaten ..

    Jep, tilanne on nyt siis tämä, jotta sen mukaan mitä allekirjaillut, työnantaja yms, on saanut tietoon, siis tällä haavaa valtionvarain ministeriö :ltä saatujen tietojen mukaan, Tukes on se taho joka on lausunto kierroksella, siis yhä menossa oleva, asennus jne, tapaa, oikeuksia, koulutusta, luokittelua ja sen lopullista määrittelyä koskevan materiaalin päätekiä tai ainakin asiantuntia.

    Suomi ottaa papillisesti käyttöön samat asennusta, huoltoa jne, koko balettia koskevat säännökset ja asetukset, aivan samoin kuin koko muu eu, sillä erolla jotta täällä meikäläisittäin ei ns, ratifioida ko, säännöstöä tai sitä koskevaa materiaalia suoraan vaan sovelletaan paikallisesti, eli tarkoittaa sitä jotta suomi noudattaa sääntäjä ja asetuksia tiukemmalla seulalla kuin muu eu. Impementoituminen eu säännöstöön tehdään siis taas suomalaisittain.

    Käytännössä tarkoittaa sitä jotta homma on tiukemmin valvottu ja säännelty kuin muilla mailla, kelle tämä oli yllätys ???

    Tukes netti-saitilta saatte suoraan kaikki tiedot kaasualan yrittäjä tutkinnon suorittamisesta, sen voi tehdä kahlaamalla materiaalin läpi ja tenttimällä omaan piikkiin, tai sitten mennä ko, kurssille jonnekin ammati-koulutus laitokseen joko päivä tai ilta-puolelle, samoin erillaiset kurssittajat pitää moisia kursseja, ainut ongelma on siinä jotta ainakin väittävät jotta koulutusta ei kovin moni taho tällä haavaa järjestä, koulutus paikoista on siis pula, se todennäköisesti helpottuu ..

    Ake sorvaa yhä omaa säännöstöään asian tiimoilta, nyt on jonkin sortin ohjeistusta ilmeisesti jo valunnu paikallistasolle ja konttuureille, se selviää parhaiten soittamalla konttuurille, jos vaikka meinaa auton tuoda eu alueelta, niiden pakokaasupäästöjen kohdalla tilanne on ainakin selvä, periaattessa siis pitää mennä ko, vuosimallin ajankohdan mukaisesti päästöistään läpi, ja mittaus tehdään katsastuksen yhteydessä, sillä polttoaineella jonka sinne saa, eli jos on -94 bi-fuel, sen pitää läpäistä -94 bensa auton päästöt, sekä maakaasulla ja bensalla käytettäessä, käytännössä jos bensalla menee päästöt läpi on se maakaasulla takuu varmaa.

    Valmiiksi tehtyyn autoon joka on rahtattu eu -alueelta, saa kilvet konttuurilla sen läpäistuä normaali tuonti-auto katsastus, verot, joitain vuosimalli eroja ja maakohtaisia tarkennuksia tulee aikanaan takuu varmasti, koska eri maissa oli erillaisia käytäntöjä sekä maakohtaisia sääntöjä kunnes harmonisointi iski, tästä johtuen joitain tulee, suomessa, eli saattaa käydä niin jotta joku vanhempa kärri jostain maasta ostettuna ei ole kohta jotain, mutta tällä haavaa riittä kunhan käytettyä autoa on ajettu ja pidetty eu-kilvissä jossain maassa, mutta varmaa on jotta tämä tarkentuu, nyt sen saa kilpiin suht helpolla, saapi nähdä kuin käy jos näitä alkaa tulla pilvin pimein, autontuoja ry:t panee silloin yleensä lobaten jonkin sortin älyttömyyden, kaikki muistaa kuin kävi kun käytettyjä alkoi tuleen, se älämölö oli melkoista ....

    Käytettyjä on jo tullut jokunen maahan, siinä ei pitääs olla mitään ihmeellistä saati vaikeata, se on ihan sama kun hakis saksan normi mersun, nyt on vaan maakaasut mukana, yhden auton tiedän josta pyydettiin katsastuksen yhteydessä kaasulaite-korjaamon huolto - / tarkastus - todistus, jotta laitteet oli varmaan kunnossa, se on ymmärrettävää koska auto oli muistaakseni vito tai wv pikku-bussi ja män taxi käyttöön ruuhka-suomeen.

    Suomessa on tehty jokunen koe-asennus, ja vanhaan autoon en tiedä yhtään asennusta joka olis kilvissä, tosin sellaisia on tulossa jo useammassakin paikassa. Sekään ei ole vaikeata, jos on laitteisto joka on hyväksytty ja eu - leimoilla, papereilla, varustettu ja asennettu hyväksytyssä tai oikeudet omaavassa liikkeessä, asennuksesta, määräaikais, huolto, tarkastus tai jokin muu todistus jolla kelvollisuus näytetään toteen. Normaali muutos-katsastus jossa asia todetaan ja hyväksytään, merkataan, mitataan, ja sen jälkeen ajetaan, sen ei pitääs olla tuota vaikiampaa.

    Suomessa maakaasu-asennukselta yleensä vaaditaan huomattavasti laadukkaampia materiaaleja, putket, säiliöt, letkut, kytkimet jne, kuin eu:ssa keskimäärin, vertaa teollisuus, nämä on kaikki vielä hakusessa ja ohjeistus on vasta tekeillä, periaatteessa siis joko valmiin käytetyn auton, tai täällä asennettavaan jälkiasennus laitteeseen, saattaa tulevaisuudessa joutua tekeen melko huomattavia parannuksia, suomi tapaan takaantuvasti, johonkin melko uuteen vuosirajaan saakka ...
     
  17. zimi

    zimi Gearhead

    Mikä mahtaa olla nykytilanne noitten säädösten kanssa, että joko ne alkaa olla vakiintuneet siihen mittaan, että jos nyt asentaa, niin ei tuu ylläreitä myöhemmin..?
     
  18. Karva

    Karva Gearhead

    Saa laittaa, mutta automaahantuojan uusi auto saa mukanaan tehtaan plakaatin jossa on tarkistus, hyväksyntä jne, ei ongelmia.

    Jos tuot ulkomaan auton, se on ollut eu-alueella maakaasuvärkit kiinni ja katsastettuna ajossa, saa tuoda ja ajaa, vehkeet on eu - standardilla samoja joka puolella. Näitä on jo tullut ja suurin osa menee ok, mutta joitain katsastus-kauhustooreja on kuultu.

    Jos asennat suomessa kotomaan autoon periaatteessa on, mutta sen asennuksen pitääs tehdä luotettava ja hyväksytty firma, asennusliike yms, siitä pitää olla todistus jotta on ok ja pelaa, päästömittaus konttorilla muutos katsastuksen yhteydessä.

    Kaiken pitääs olla yksinkertaista ja selvää ...


    Mutta, nyt tulee taas se nootti, kuka tekee asennusta suomessa, tai kellä on oikeus kirjoittaa ja tarkastaa ko, laitteet, asennus jne. Tässä kohtaa AKE ja paikalliskonttuurit ovat hukassa, Tukes vääntää omaa kurssitustaan ja vaatii kaasu-alan-yrittäjätutkintoa ja lupaa, se pitääs periaatteessa kelvata, mutta Ake:lta ei ole vieläkään saatu selkeätä vastausta ...

    Parasta on mennä omalle konttuurille jutteleen, kunhan kaikki vehkeet on asetuksen mukaiset, todistukset yms, on niin ei pitääs olla mitään ongelmaa. Helpoimmalla pääsee tuomalla käytetyn auton.
     
  19. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Mites jos laitattaa nuo nestekaasulaitteet vaikkapa trukkihuoltofirmassa? Niillähän on asiasta jo vuosikymmenten kokemus....

    Eri asia kai on se saako sieltä AKElle kelpaavaa paperia...
     
  20. ford scorpio

    ford scorpio 1st gear

    Tuosta maakaasusta tuli mieleen että Vantaan kaupungin hylkyautovarikolla saattaa olla kaasuasenuksilla oleva auto lojumassa
    Tossa viime syksynä Vantaan pakkalassa oli hylättynä sivulasi rikki Viron kilvissä oleva ford scorpio jossa oli joku kaasun tankkaus sydeemi kiinni. :eek:
    Tuli vaan bongattua että mikäs outo kokki siinä oli vasemmassa nutkassa ja uteliaisuutta kurkkaamassa :oops:
    Autossa oli sillon kun näin kaupungin siirtokehoitus ja parin viikon päästä oli hävinnyt.
    Luulisin kaupungin korjanneen mutta voi olla jotkut muutkin vieneet.... :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!