Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. nixon

    nixon 3rd gear

    Tää oli vissiin Ruotsista tuotu henkilöauto.
     
  2. jyke

    jyke 1st gear

    Kyllähän kuorma-autosta käyttövoimavero menee.
     
  3. impala67

    impala67 Double Gearhead

  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kyllähän Kouvolan Mäkikylästä on tuota sonnasta saatavaa biokaasua jo käytetty tovin aikaa.

    Mutta kyllä tämä on hieno juttu että saadaan lisää biokaasua liikenteeseen.

    Tuolla Suomenojan jäteveden puhdistamollahan on ollut ns.raakakaasu käytössä jo vuodesta oliko -82 jolla he ovat tehneet lämpöä ja sähköä omiin tarpeisiinsa.

    Kun sonta on luovuttanut tämän polttoaineensa meidän käyttöön niin se lietekin menee vielä kierrätykseen. Vapo tekee multaa siitä. :D
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Neljä vuotta olen nyt erilaisilla kaasuautolla ajellut ja koko sen ajan autoilu on ollut puolet halvempaa kuin bensiinillä. Siihen ei ole dieselillä ikinä päästy.
    Kaikenmaailman idiootit on selostaneet että kyllä siihen vero joskus tulee, ei se voi aina olla niin halpaa.
    Nyt kun muutaman satasen vero vuodessa tulee ensi vuoden alusta lähtien niin jo on idiootit taas liikkeellä hokemassa että ei taida kaasulla ajo enää kannattaa... Herätkää urpot. Vaikka en verotuksen mallia hyväksykään siksi että se on epäoikeudenmukaisesti väännetty niin ei se oikeesti vaikuta koko asiaan millään tavalla. Kaasuautoilu on edelleen puolet halvempaa mutta älkää kertoko sitä verottajalle.

    Nyt on talviautona taas 89 Fleetside 5,0 jossa lavalla pari sataa litraa kaasupullojen tilavuutta, bensaa en käytä edes käynnistyksissa ja muutoskatsastan jos jaksan...

    - Jani -
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Huomenta! Tämä urpo ei heti herättyään ymmärtänyt paria pointtia:

    1. Miten kaasuautoilu voi olla puolta halvempaa, jos edes polttoaineen hinta ei ole puolta alhaisempi? Nyt polttoiaine.netissä 95E10 keskihinta on 1,59 e/l vs. maakaasun 0,858 e/(ekvivalentti)litra. Eli 46% halvempi. Itselläni bensakulut edustavat vain n. puolta kaikista autoilun kuluista, eli kaasulla ajaminen olisi minulla n. 25 % edullisempaa (paljon toki sekin), vaikka jättäisi laitteiston hankkimiskustannukset huomiotta.

    2. Miten kustannussuhde voi säilyä muuttumattomana vaikka toiselle polttoaineelle tulee käyttövoimavero ja toiselle ei? Pilkkua viilaten tietysti se ei muuta muuttuvien kustannusten suhdetta, mutta yleensä itse ne verotkin joutuu maksamaan.

    Olen itsekin haaveillut kaasuista useamman vuoden, mutta silti olen vieläkin ilman. Kerran oli asennus jo lähellä mutta onneksi senkin peruin, hukkaan olisi mennyt. Piti vielä oikein laskeskella että onko perusteet olleet oikeat. Kyllä ovat.

    Laitoin laskennan lähtötiedoiksi seuraavat:
    Bensa 1,59 e/l
    Kaasu 0,858 e/ekv.l
    Kaasulaitteet + asennus 3600 e (perustuu 2010 saamaani tarjoukseen ja CNG-housen sivuilta katsottuihin laitteiden hintoihin)
    Kokonaispaino 2200 kg (A8)
    Kaasun käyttövoimavero 248,93 e/v
    Kulutus 12 l/100 km
    Ajomäärä 15000 km/v

    Noilla luvuilla vuosisäästö polttoainekuluissa, jos ajaa aina kaasulla, on n. 1070 e. Ilman käyttövoimaveroa n. 1320 e. Asennus kuoleentuisi siis 3,4 tai 2,7 v ajoilla.

    Tähän asti näyttäisi siis hyvältä kaasujen kannalta. Omalla kohdalla kuitenkin kannattavuuden nakertavia tosiasioita ovat:
    - Olsuhteiden pakosta viimeiset 3 käyttöautoa ovat olleet tilapäisratkaisuja, joilla on menty keskimäärin vain hiukan reilu vuosi per pirssi
    - Sopivaa valmista kaasuautoa ei ole kohdalle osunut
    - Näyttää, ettei laitteiston saati asennuksen hintaa saa autoa eteenpäin myydessä juurikaan takaisin, päätellen Nettiauton pyyntihinnoista
    - Lisäksi en pystyisi kaikkia ajoja kaasulla ajamaan, varmaankin n. 80-90% kyllä

    Jos kuitenkin oletettvasti pidempiaikainen käyttis tulee hommattua, niin pannaan vakavampaan harkintaan.
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Keskustelun otsikko kuuluu: "Maakaasut vanhaan autoon" eli puhutaan vanhoista autoista sekä harrastehenkisistä autoista.

    1) Koska polttoaineen kulutus ei mene yksi yhteen kaasulla ja bensiinillä. Polttoaineenkulutus vähenee vanhan moottoritekniikan osalta ja sieltä tulee osa säästöistä. Noista Gasumin vertailuhinnoista en ole koskaan välittänyt vaan laskenut luvut aina itse.

    2) Vero on pakettiautoissa pienempi (joita suurin osa harrasteautoista on) ja jos ei muutoskatsasta niin sitä ei tule ollenkaan. Muutama satanen vuodessa ei vielä vaikuta negatiivisesti juurikaan loppusäästöön tai sitä vähemmän mitä enemmän ajaa.

    Muutossarjan ei tarvitse edelleenkään maksaa itseään takaisin. Se on maallista omaisuutta kuten autokin ja ainakin minä olen saanut sen takaisin siinä vaiheessa kun olen auton myynyt. Muutamasta autosta olen purkanut sarjan pois ja asentanut seuraavaan. Nettiautoa ei voi koskaan käyttää mihinkään arvon vertailuihin eikä kaasusarja tee autosta mitään rahasampoa. Kiinnostuneet ostajat vain vähenevät.
    Asennustyötä ei voi laskea arvoon mukaan koska se ei nosta ajoneuvon eikä laitteiston arvoa. Eihän auton myyntiarvokaan nouse vaikka sen pesettäisi päivittäin ja maksaisi siitä reilusti.

    Kaasuautoilussa ei ole tarkoitus tehdä rahaa vaan halventaa niitä mukavuuksia joista on halukas maksamaan. Jos joku haluaa ajaa isolla maasturilla ja miettii että ostaako bensa vai Diesel maasturin niin mulle on ainakin selvä että bensamaasturin ja muuttaa sen sitten kaasulle. Tulee varmasti halvemmaksi laski miten tahansa.

    - Jani -
    Urpo saa olla muttei tyhmä... (sori ei millään pahalla. :D)
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No hiukan selvensi. Eli mitä vanhempi auto, niin sitä pienempi on kaasun kulutus suhteessa bensankulutukseen?

    Mutta mistä tieto että suurin osa harrasteautoista on pakettiautoja? No ei nyt lähdetä tässäkin ketjussa määrittelemään harrasteautoa kuitenkaan. Omista 5:stä harrasteajoneuvosta vain yksi (Camino) on ollut pakettiauto, ehkäpä en ole sitten keskiverto-Pera. Niinpä tosiaan näyttää olevan että pakussa käyttövoimavero on alle 1/3 henkilöauton vastaavasta ensi vuonna jos oikein Trafin sivuja tulkitsin.

    Sitäkään en tiennyt että muutoskatsastaminen on vapaaehtoista.

    Niinno, mikä kenellekin on vanha. Nuo mainitut 3 viimeistä käyttistä on olleet vuosimallia 1995-1996, minun mielestä ne on vanhoja. Ja oli tai ei, niin otsikon olen käsittänyt sen verta laajasti että tässä voisi keskustella kaikista käytettyyn autoon jälkiasennetuista kaasulaitteista, ei uuteen ajamattomaan autoon asennettavista. Mutta jos oli tarkoitus keskustella vain riittävän vanhoista, niin mikäs se vuosimalliraja sitten on, koitan pitäytyä sen alla?

    Itse olen tehnyt sen periaatepäätöksen, että käyttöautoja en "harrasta" ellei mieli tee - ja useimmiten ei tee. Ja tuon asennuksen/purun lasken harrastamiseksi, eli menee pajalla teetettäväksi. Omassa tapauksessani siis juuri ja juuri tuon asennuksen ja ehkä osan purkuakin olisi saanut katettua kun auto on lähtenyt kiertoon.

    Sehän nyt on selvää ettei tällä tienata ole tarkoitus eikä se ole mahdollistakaan niin kauan kuin kulut ovat plus-merkkisiä. Mutta olen kuvitellut että taloudellinen säästö olisi se ajava voima kaasutukseen? Edelleenkään en saa tätä yhtälöä omassa tapauksessani kannattavan puolelle, niin että vaivallekin jäisi hiukan katetta. Jos sinä saat, niin oletko hyvä ja kerrot miten.

    En tiedä muista, mutta itsestäni olisi ihan mukava jos asiallisiin (tai asiattomiinkin) kysymyksiin vastattaisin v*ttuilematta ja nimittelemättä, kun tietoakin tuntuu olevan. Yritä sulattaa että kaikki emme ole yhtä fiksuja kuin sinä.

    Jaa yksi juttu vielä: mahtaakohan kaasulaitteet museoajoneuvossa olla sallitut? Ei niitä varmaan '49 ole vielä ainakaan ollut. Museoautossahan tuota käyttövoimaveroa ei menisi, mutta jos tipahtaa pois museosta tulee kaikki normimaksut, niin ei oikein säästöä synny 2000 vuosikilometrillä. Tuosta Olssin kaasuttamisesta varmaan saisi täällä keskustella.
     
  9. Kruiseri

    Kruiseri 3rd gear

    Vuoden vaihtosyklillä kannattavuus voi kyllä olla aika haaste jos ajokilometrit jää alle 30-40 tuhannen. Toki jos siirrättää laitteiston niin sitten ei tarvitse investoida kuin asennuskuluihin. Itse asennutin kaasulaitteiston reilu vuosi sitten 'vanhaan' bensamersuun (vm 2000). Bensaan meni n. 500 euroa kuussa, nyt menee kaasuun n. 250. 'Kuoletin' laitteiston asennuskustannuksineen vajaassa vuodessa ja nyt 'säästöä' kertyy n. 2750 euroa vuodessa kun vähennetään käyttövoimavero. Ajan n. 40-50 tkm vuodessa. Eli omalla kohdallani homma on kyllä plussan puolella ja reilusti.
     
  10. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    Päivitetäänpä kuulumisia...

    Nyt takana 1,5v ja n.95tkm kaasulla ajaen.
    Kaasulaitteissa ei ongelmia kertaakaan.

    Onpa kyllä samperin tarkka tulpista...kaksi settiä tulppia mennyt.
    Ja kun oli hetken 1 sökö tulppa niin taisi päästä lyömään virranjakajan kannen rikki.

    Hauskempaa tapaa säästää rahaa ajaen jenkillä en ole vielä keksinyt.

    Itseänikin ihmetyttää että miksi kiinnostuksesta huolimatta kukaan kaveripiirissä ei ole kaasuttanut/ostanut käyttöjenkkejään. Aina vaan kettuillaan että "hyvähän se tollasella on ajaa kun polttoainekulut on pienemmät kuin eurokinnerissä"...ja tuntuu olevan kateus sitä luokkaa että kokoajan taitavat "harrastajat" toivoa että leikkais nyt toi kaasulaiva kiinni.

    Ja ei näillä kilsa määrillä paljoa tuo vero minua häiritse. Enemmän häiritsee huhut että kaasun hinta plopsahtais gazpromin takia ensi vuonna. Aion nauttia fullsize jenkin antamasta ajonautinnosta halvemmalla kuin bensa avensiksella ajaen niin kauan kuin mahdollista.

    Kaasun ansiosta pystyn kuitenkin olemaan näitä "viimeisiä mohikaaneja" jotka jenkillä kesät/talvet ajelee, ilman että kyrsii tankatessa. Enemmänkin joskus kun oikein pihistäen (silloin tosin ajonautinto alkaa olla kaukana) ajaa niin rupee hymyilyttämään kuinka halvalla pääsee halutessaan...halvimmillaan ~6€/100km...

    Ja vielä ilouutinen...kun tuo kuitenkin on ihan (lähes vanhanliiton) bensavehjekin tarvittaessa niin ei paljoa starttausmurheita talvisin ole...Siinä vaiheessa kun naapureiden Skeidat sun muut Meisselit kolmenkymmenen asteen pakkasessa hyytyy pihaan niin tulevat kinuamaan kyytiä duuniin kaasugrillillä...
     
  11. raspyry

    raspyry Gearhead

    Itselläni on 2011 GMC Sierra 2500HD 6.0L Vortec varusteltuna 2 x 120L maakaasutankeilla ja hyvin on pelittänyt. Maakaasulla ajettuna etuhan on siis huomattava. Maantiellä olen trippimittarin mukaan päässyt noin 16,5 l/100km ja kun litrahinta on Gasumilla 0,899€ niin siitä sitten voi laskea, että isolla Jenkillä ajaminen on vähintäänkin kohtuu hintaista. Kaupungissa noin 23 l/100km niin vieläkin polttoaine kulut ovat kohtuullisest.
    Mäntsälässä St1:llä kun käy tankkaamassa niin kaasun litrahinta on vieläkin edullisempi. Kyllä Jenkillä on leppoisaa ajella :D
     
  12. Karva

    Karva Gearhead

    Päivitetään nyt sitten kun muutkin kerran huuteloo kylillä !!

    Käyttövani meni kunnostettavaksi, päivitetään modernimmaksi. Ei ole päässyt kaasuautoilemaan.

    Mutta se pointti, kävin ko. ajalta käyttökustannukset ja kulut läpi, siltä ajalta kun sillä tuli ajettua,ihan vaan mielenkiinon vuoksi yksinkertaisella excelillä. Kyllä ne kulut on pudonnut 40 - 50 % verrattuna aikaan kun ajoin ihan itse samalla autolla ja bensalla.

    Kaikista hauskinta on että ko. aikana auton käyttö on lisääntynyt, on tullut enemmän tuota hyppäämistä paikasta toiseen. Eli ainakin olen itse vakuuttunut, mitä enemmän käyttöä sen edullisemmaks tulee ajaa kaasulla.

    Nyt muutetaan tämä "väliaikainen" käyttis kaasulle.




    Ps : siihen Range Rover, GM V6 ja V8 auttaa kun laitatte kaasulla sytkän reippaasti ennakolle, niin että on kaasulla jokseenkin optimistinen tai yli innokas. Siitä sitten takaisin, että käy hyvin myös bensalla.

    Omissa romuissa hyväksi havaittu perussäätö ja kompromissi bensan ja kaasun välillä. Lakkaa syömästä tulppia.

    Toinen asia joka syö tulppia on puola, omassa GM tuotteessa oli vikaa, vaihdoin toisen niin loppu tulppien pimeneminen.

    Sytytyksen emulointi on ns. työn alla, CNG House Oy kehittää sytys säädintä.

    Kolmas asia, oliko nurkissa ketään joka on kiinnostunut tai puuhaillut "open ECU" ideologian kanssa. tarkoitus on kehittää, ehkä jopa yliopsto projektina, Matlab / Simulink pohjainen - dynaaminen malli.

    Käytännössä taavoitteena on saada aikaan avoimen lähdekoodin simulink perusteinen moottorin ohjaus järjestelmä, perustuen rajoittamattomaan lamda, tai no ainakin erittäin laajaaan lamda mittaukseen.

    Yksinkertaisesti sanottuna, polttoaineriippumaton ohjaus kipinäsytytteisille multi-fuel moottoreille. Sen kipunan käsittely, ajoitus, teho yms. mukaan lukien.

    Jos on kiinnostusta - heitä viesti tai sp osoite.
     
  13. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    Hepskukkuu...

    Tietääkö kukaan miten laivalla ollessa pitäisi kaasuauto mainita.
    Ravaan työn takia paateilla suht tiuhaan enkä koskaan edes ollut miettinyt asiaa kunnes nyt vikalla kerralla täggäri huomasi "kuljen maakaasulla" tarran ja oli kovasti sitä mieltä että pitäisi jollain tapaa merkata pullon sijainti plaa plaa...yritti esimiehiltäänkin kysellä mutta ei saanut mitään järkevää vastausta asiaan.
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Hyvä kysymys! Noinhan se menee esim. matkailuauton nestekaasupullojen kanssa, mutta päteekö sama kaikkiin kaasupulloihin? Pikaisella kuuklauksella en löytänyt tämän kummempaa: http://www.destinationgotland.se/fi/Lai ... en-matkaa/

     
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Pahoittelen, että tuuppaan taas nykyautoja tähän ketjuun, mutta en viitsi aloittaa uuttakaan ketjua - kai tämä jotenkin soveltuu vanhoihinkin autoihin. Nimittäin tuossa http://www.nettiauto.com/volvo/v70/5304254 oli jotain minulle ennekuulumatonta tietoa:

    "Säiliön tilavuus on 11 kg,jolla pääsee n. 230km. Euroja menee 100km matkalla muutettuna bensankulutukseksi 8 L. Se vie 4l bensaa,koska sillä voidellaan venttiilit ja männät loput on kaasuna. Jos haluaa käyttää venttiilienvoiteluainetta,jota on myös tarjolla,ei tarvita bensaa. Valitsin autoon näin,koska ei tarvitse huolehtia,että voiteluainepullossa on aina ainetta."

    Näinkö se todella menee? Mitä voiteluainetta sitten pitää käyttää pelkällä kaasulla ajaessa? Vai koskeeko tämä vain näitä uusia autoja?
    Mutta eipä tuossa muutenkaan ole faktat oikein hallinnassa, Jyväskylässä ei ole kaasutankkausasemaa ollenkaan, lähin on Laukaassa eikä sekään Gasumin.

    Jotta saadaan vähän juttua vanhoistakin autoista, niin tuohon venttiilien voiteluun liittyen, mites autot joissa joutuu käyttämään lyijynkorviketta bensassa? Hoitaako tuo edellä mainittu voiteluaine senkin, vai pitääkö käyttää osin lisäaineistettua bensaa kaasun mukana. Seetirenkaat tietysti on yksi vaihtoehto.
     
  16. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    http://www.cnghouse.fi/kauppa/product_details.php?p=190

    Jani ja myöskin Oragasin jannu jutteli että korkeampipuristeisiin kinnereihin tarttisi.
    Oragasin jannu meinasi myös että joissain moottoreissa on hyvä olla bensaa seassa ettei pala venttiileihin reikiä...korjatkaa fiksummat!

    Omassani ei ole ja kohta 100tkm vääntänyt pelkällä kaasulla (Tosin starttaa bensalla ja saa siinä pienen voitelun).

    Ei ole venttiilit jumittanu eikä leipona kiinni.
     
  17. Kruiseri

    Kruiseri 3rd gear

    Oma v. 2000 bensamersu kans vaan starttaa kylmänä bensalla ja muuten mennään kaasulla. Yli vuosi ja n. 40.000 km ajettu eikä ongelmia. Eli lienee moottorikohtaista jos tarvii.
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Yleensä uusissa japanilaisissa autoissa käytetään tätä venttiilin suoja-ainetta, mutta sitä annostellaan 1 ml per 1 litra bensaa.

    Eli 1L purkilla ajaa 1000L polttoainetta. 1L a22€
    Aika kalliiksi käy tuo laiskuus kun ei viitsi laittaa suojaöljyä, mutta kumminkin jaksaa käydä ostamassa kallista bensaa asemalta.

    Itselläni on tuota samaa korimallia oleva tehtaan tekemä kaasuauto joka ei kyllä syö bensaa kun käynnistyksissä enkä käsitä miksi tämä kyseinen auto on niin säädetty, ehkä turbon takia. Voisin ymmärtää pienen määrän, mutta 4 l/100km eli melkein puolet kulutuksesta bensalla. :poff:

    En ole kyllä kuullut että yhdessäkään kaasu volvossa olisi ollut venttiili ongelmia, mutta japseissa kyllä.
     
  19. nixon

    nixon 3rd gear

    Entäs voitelun tarve ikivanhassa maamoottorissa missä on lyijyttömän kestävät kannet?
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]
    http://www.cnghouse.fi/kauppa/product_details.php?p=190

    Olen ymmärtänyt että vanhempien moottoreiden ja varsinkin lähes kaikkien amerikkalaisten ventiillinohjurit falskaa sen verran ettei suoja aineetta niinkään tarvita. Jos kuitenkin epäilee että suoja aine olisi hyvä olla niin sen käyttäminen ei pitäisi olla ongelma hinnan tai asennuksen vaikeuden suhteen.

    - Jani -
     

Kerro tästä muillekin!