Maakaasut vanhaan autoon!

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

  2. 12345678910

    12345678910 Gearhead

  3. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Nyt myös Hämeenlinnaan ja Poriin avattu kaasutankkausasemat :)
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Kiitos impala-63 --- olko osoitetta. ?? Tämä hyvöä kun käy Aulangolla tai Forssan pick-nikissä niin voi tankata !!



    Pitkästä aikaa .... laitetaan vähän kuulumisia. !!

    Nyt on taas kaasu auto alla, edellinen Chyry Voikkari meni Vantaalle, ny alla on EU löytö, GMC Vandura jossa 2 x 120 L säiliöt, oikein naurattaa kun tällä ajaa yhdellä tankkauksella 450 km / 27 €. Käyttövoimavero on mitätön, bensa / CNG 1+8 hlö KA. Katsastus oli mielenkiintoinen episodi, suosittelen Kouvolan A-katsastusta.

    Enkä ole vielä tehnyt edes kk-sopimusta gasumin kanssa, sen kuulemma saa nykyään myös itse maahantuotuihin käytettyihin kaasuautoihin. Ei tarvitse enään kierrättää tai olla ostettu liikkeen kautta. !!

    Sitten .. lueskelin noita aikaisempia juttuja, EU:sta voi hyvin ostaa nestekaasuauton jonka laitteet voi muuttaa (ensiöpuoli) maakaasulle, yleeensä CPU ja suuttimet jne. käy kun ohjelmoi uudelleen, ensiöpuoli eli nestelaitteet pitää uusia maakaasulle sopivaksi, samoin paineenalennin ja suodattimet yms.

    Kysyin noin kk-takaperin ja katsastusmies selvitti että periaatteessa nyt hyväksytään myös hlö-auton nestekaasulaitteet, vero voi olla aika yllätys koska ei ole yhtään ennakkotapausta, paitsi L&T jätepakkaajat pääkaupunkiseudulla jotka taas ovat kuoma-autoja.

    Toinen ongelma tulee että mistäs tankkaat, nestekaasun tankkaus voi olla mielenkiintoista maakaasua saa sentään jo vähän joka puolelta. Kolmas ongelma tulee Tukesin kautta, nyt on annettu ohjeet kuinka ja mitä maakaasusäiliön tyyppiä käytetään missäkin, autoissa, siirtosäiliöissä ja kiinteissä kuten tehdas asennukset, maakaasun osalta kaikki on selvää ja ohjeet olemassa.

    Nestekaasulle on ajoneuvoon R67 säiliö määritys, mutta miten tankkaussäiliöt jos otat vaikka omalle pihalle tilatankin josta tankkaat, kaasu asetus menee mielenkiintoiseksi. ??

    No .... omalta osalta pysytään ainakin toistaiseksi maa- ja biokaasussa

    Huom. !! Tukes tarkensi noin 1 kk takaperin että asennustoimintaa saa tehdä vain luvat omaava yritys, eli jollakin henkilöllä joka tarkistaa työt ja laittaa nimensä tarkastuspöytäkirjaan missä tahansa yrityksessä pitää olla vähintään C-lupa kaasulaitteille, sen luvan voi käydä kuka tahansa tenttimässä. Siitä ylöspäin A pätevyyteen tarvitaan sitten jo teku tai vastaavia opintoja. Toinen merkittävä muutos tulkimmassa on että yrityksen ja hlö tiedot pitää löytyä Tukesin listalta, löytyy netistä. Vaikka luvat olisi kunnossa ei periaatteessa saa tehdä mitään ennen kuin on kirjannut tai kirjauttanut omat tiedot Tukesin listoille -- kaikki asennustoimintaa harjoittavat muistaa käydä ilmoittamassa nimensä. ??
     
  5. Karva

    Karva Gearhead

    Laitetaan muuten välillä kysely USA - maakaasu autoista joita on käytössä -- listatkaa oma tai jonkin oma, USA valmiste jolla ajatte maakaasulla :

    - Chysler Voyager ( myyty )
    - Chevy Astro
    - GMC Vandura
     
  6. palontie

    palontie Gearhead

    Nettiautossa bensa Suburban,jossa kaasut ois myynnissä.
     
  7. Vezques

    Vezques 2nd gear

    Maamiehenkatu 2, Pori
    Paroistentie, Hämeenlinna

    Chevy Astro (myyty)
    Dodge Aspen SlantSix (palanut, ei johtunut kaasuista/autosta)
     
  8. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Tuolta löytyy kaikki asemat.

    https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tankkausasemat/

    Karva kyllä se aikaisemminkin oli itse maahantuoduille kaasuautoille.

    Rysy Voyager löytyy. (Ei leimassa, seisoo tallin pihalla)
    Chevrolet Silverado -03 1500HD crew cab, kulutus 10kg/100km itse muutettu
    Vanhoja, myytyjä ja itse muutettuja
    2x chevy astro -90, -91
    Chevy Blazer -94 s10
     
  9. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Se lohjan peli on duunikaverin vanha. Paljon on uusittu antureita, jakajaa ja muuta ennen kuin selvisi että yhdessä pytyssä ei ole paineita.
     
  10. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Nyt on paljon lukeneelle karvalle käynyt paha laskuvirhe !!!!!

    Teoriassa 2x120l= 0.240m3 x 200bar ÷ 1.3m3 metaania = 1kg saadaan 36.9kg siis mahtuu sun säiliöihin ja 1kg maksaa 1.15€ eli 42.46€ maksaa tankit täyteen ei 27€ :););)

    Vai saatko jostain halvempaa kaasua kun mitä gasumin asemilta saa ?

    Ettei nyt liian ruusuista kuvaa anneta...:p
     
  11. Karva

    Karva Gearhead


    Kyllä ... kyllä ja EI - ne säiliöt ei koskaan mene ihan tyhjilleen, täytyy muutenkin koettaa säätää jättöpainetta pienemmälle.

    Olet muuten kyllä oikeassa ja kulutusta pitää seurata mikä alkaa olemaan keskikulutus tälle bilikalle, ajelin alkuun yhdellä 120 L säiliöllä jolla pääsi 230 - 250 km ja näillä kahdella tuntuus keskiarvona olevan 450 km kunnes heittää takas bensalle ja viimeksi kun tankkasin kun kaasuajelu loppui niin kuitissa oli 27 € --- eiköhän se todellinen kulutus ole jossain 35 - 40 € välillä / 450 Km. Tavoite on alle 10 kg / 100 Km. Pitää säätää CPU kun sinne säiliöihin saadaan jäämään sopiva ja riittävän alhainen pohjapaine, niin homma on OK, tässä autossa oli nestekaasulaitteet joista CPU on hyödynnetty, eli siksi sitä pitää vielä ohjelmoida uudelleen.

    Halpaa tämä on kuin saippua ... kun vertaa että Vani vie noin +20 L / 100 Km bensaa vaikka on kuinka suihku-vortec ja uudemman mallin kone, syöppö mikä syöppö -- ei näitä ole varaa ajella muulla kuin kaasulla :)
     
  12. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Karva koska en oikein saa selvää tosta sun tekstistä. Monta kilo kaasua/100km? Kun jos laskee että pääset 450km n.36kg niin se tekee 8kg/100km ja silti haluat päästä alle 10kg/100km?

    Mulla silveradolla 6.0 koneella pääsee sen 10kg/100km ja tietokone näyttää ~ 16.5l/100km

    Vai syötätkö paljonkin bensaa sekaan?
     
  13. Karva

    Karva Gearhead



    ... no jos ameriikan ihme menee alle 10 kg / 100 Km niin kaikki OK

    Tästä GMC ihmeestä kun ei vielä ole kokemusta kuin 1 kk ja pari päivää päälle, saa nähdä mihin päästään kunhan säädetään ensin tarkemmin ja ajetaan lisää.
     
  14. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Karva tarkoitus ei ole vittuilla tai muutakaan pahaa närää aiheuttaa ja tiedän että hallitset nämä laskelmat.

    Jos joku joka vaikka nyt suunnittelee omat vaninsa muuttamista saa aivan väärän käsityksen kulutuksesta ja kuluista per 100km noilla ilmoittamallasi summilla. Jos siis vanisi kuluttaa 20l bensaa / 100km niin silloin 20 x 0.737€ l = 14,74€ / 100km ei 6€ joka tulee tuosta ilmoittamastasi 27€ / 450km. Eli todelliset kulut pitäisi olla kaasulla per 450km 66,33€ ei 27€.
    14,74€/100km ÷ 1.15€/kg = 12.8 eli kulutus on noin 12.8kg/100km.

    Onhan tossa melkoinen säästö bensaan verrattuna jos bensa on vaikka 1.45€/l niin 29€ maksaa 100km kun kaasulla sen 14,7€.
     
  15. Karva

    Karva Gearhead

    No ... väännetään lisää, nyt on ajettu pari pidempää keikkaa, eli otin säiliöt täyteen ja läxin tien päälle.

    Eka veto oli 186 mil = 297,6 km jolloin tankkasin ja kuitissa luki 33,67 € --- tekee 0,1131 €/km josta saa laskemalla 11.31 €/100 km. Maakaasun keskihinta on 1.12 €/kg joten kaasua kului 10.09 kg / 100 km.

    Ja sitten se toka veto 194 mil = 310,4 km jonka jälkeen tankkasin ja kuitissa 33,93 € --- tämä tekee o,1093 €/km josta laskemalla 10,93 €/100 km. Maakaasun keskihinta on yhä 1,12 €/kg josta laskemalla 9,76 kg / 100 km.

    Tästä tietenkin puuttuu ja pitäisi vähentää se osuus kun mennään kylmällä koneella ja bensiinillä, mutta sanotaan ny että se lisää kuluja 10-20 % / kk -- kuukauden kaasulaskuun.

    Näissä kuitin hinnoissa on ALV mukana joka periaatteessa pitääs ottaa pois kulutus-laskelmista, mutta kun me normaali ihmiset joudumme joka tapauksessa maksamaan ALV :n polttoaineen ostosta niin olkoot ... vastaa paremmin todellisuutta.

    No ... mitä muuta, nämä kaksi ajoa on ensimmäiset tuplasäiliöillä, käynti naapurikylässä ja sekalaista kaupunki ja maantieajoa, näiden perusteella kulutus asettuu juuri sinne mihin sen kuuluu noin 10 kg / 100 km -- tämä on enemmän kuin nyrkkisääntö amerikaan autoissa, hyvä tai vielä paree on jos pääsee alle.

    Tällä autolla ei ole vielä kokeiltu kuinka pitkälle pääsee niin että kaasu loppuu kesken, täytyy kokeilla seuraavaksi. Lisäksi, vielä säädetään ja tarkennetaan asetuksia, tavoite on selkeästi alittaa 10 kg / 100 km. !!!



    Jos tätä verrataan siihen mitä auto vie normaalisti, no pari vuotta vanha perus vani bensa koneella ei ole vieläkään mikään eco-auto ja se kulutus on jossain 20 L paikkeilla sekalaisessa ajossa teki mitä tahansa, vaikka ajaa etanolilla tai bensan ja etanolin sekoituksella niin ei pääse lähellekkään maakaasun kustannuksia --- kokemusten perusteella miten päin tahansa ja mikä tahansa bensa, diesel, etanoli auto tulee vähintään 30 - 50 % kalliimmaksi käyttää kuin vastaava maakaasu auto --- ja sitäpaitti kaasuautoon voi aina silloin tällöin voi ostaa muutamalla kympillä biokaasua että voi sanoa olevansa vihreä V8 autoilija ... :)

    Mikä se pointti on ... no se on se että laitteen maksaa itsensä takaisin, rippuu tietysti siitä kuinka paljon ajaa tietyssä ajanssa. Mutta ne maksaa itsensä takaisin ja sen jälkeen saa jopa säästöä kuluihin.

    Lisäksi polttoainekustannukset on ja pysyy kohtuullisena, eli tämä tekee ylipäätään mahdolliseksi käyttää USA autoja, että voi ajaa autoilla joista pitää, eikä autolla ajamisen tarvitse olla rangaistus, vaikka ne saksalaiset tekee aina välillä ihan hyviä autoja. :(

    Mihinkään muuhun autoilu kustannus ei ole sen edullisempi, yhä edelleen autot pitää korjata ja huoltaa, tosin ainakin ameriikan versiot voi yleensä liittää harrastukseen ja se synergia lisääntyy harrastuksen kautta, kun ei tarvitse esim. ostaa kalliita huoltopalveluita.


    Kaiken tämä perusteella ... väitän että kaasu vanilla ajaminen tulee noin 50% edullisemmaksi kuin samanlaisella vanilla ja perinteisellä polttoaineella, oli diesel tai viina/bensa tekniikka.

    Vertailu kustannukset muihin autoihin on taas ihan eri juttu, kuten polttoaine, huollot, korjaukset, vakuutukset yms. ..... no, kaasukäytöllä vertailu kustannukset Chevy Vanin kokoiselle autolle on samaa luokkaa kuin perheen pari vuotta vanhalla Mondeo käyttöfarkulla --- kyse on enään valinnasta kummalla ajaa mielummin. ??
     
  16. Hai

    Hai Gearhead

    Jos Karvaa hihittää ajella vanilla puoleen hintaan bensaan verrattuna "tolppahinnalla", niin kelaa miten se hihityttäis ajella kiinteähintasopparilla.

    Se 69€/kk tarjous oli ja meni viime kuun vaihteessa, mutta tarjolla olis vielä 89€/kk biokaasu tarjous 2018 loppuun asti.
    Se on rajattu koko kaudelle 220kg/kk määrään (tasattuna), eli Karvan vanilla ajais 10kg/100km kulutuksella 89€/2200km. Eli 4,045€/100km.
    Miksei vani mene jo jopparin kautta?!
     
  17. Karva

    Karva Gearhead


    Itse asiassa laitoin viime To 69 €/kk hakemuksen sisään, nyt kun myös nämä itse maahantuodut kaasuautot kelpaa --- odotetaan vastausta. :)
     
  18. Hai

    Hai Gearhead

    Ai niin, toi oli tuonti. Ei tarvita jopparia. Toivottavasti paperit meni ajoissa sisään, että soppari syntyy.
    Meikäläinenkin siirtyi käyttöautoissa kaasuun ja tällä sopparilla auto TIENAA.
    Ei tarvii montaa sataa kilsaa ajaa kilsakorvauskilsoja, kun käyttöauto on maksanut mun KAIKKIEN autojen kuukausittaiset kulut.
    Tän jälkeen harraste isolohkon kulutuksella ei pitäis olla mitään väliä, mutta jotenkin perverssisti yks Mopen 383 vois alkaa hengittää kaasua.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Paljonko mahtais kustantaa about 200km kapasiteetin kaasukamat 1988 F-150 ruiskukutoseen? Mahtuuks ne jonnekin muualle kuin lavalle? Ei kiitos, pakettiauto sen olla pitää. Saa ajella bussikaistoilla.
     
  20. Karva

    Karva Gearhead


    Tuolla joitain hintoja :

    http://www.cnghouse.fi/kauppa/
     

Kerro tästä muillekin!