Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Samaa mieltä karvan kanssa ja nimenomaan kaasulla ajaminen mahdollistaa ainakin minulle sen että voi jenkkiä pitää käyttöautonakin. Dieselit ei vaan kiinnosta pätkääkään.

    Herra hai koska haluat ne volvon kansipultit?
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ne on löytynyt? Hyvä juttu. Kyllähän ne pitää tulla hakemaan.
    Tietysti jos ne mahtuu olemaan, niin sovittaisin noudon johonkin teidän suunnan reissuun.
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Joo ei hätää. Otan tänään ne mukaan vantaan cruisinkeihin jos olet tulossa niin saat ne.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Minkälainen auto olisi paras muuttaa maakaasulla kulkevaksi, jos tarkoituksena on liikkua edullisesti?
    Laitteet asentaisin suurimmalta osalta itse.
    Itse auto ei saisi montaa sataa, tai tonnia maksaa, mutta mikä auto?
    Pienikokoinen auto, kun suurta kuljetustarvetta sillä ei ole. Sais olla kakspaikkanen (pakukin).
    Toimintasäde noin 300-400km.
    Onko pensaruisku paras?
    Onko ykspisteruisku edullisin rakentaa?
    Vai kannattaako ostaa valmis kaasuauto jostain?
    Muutaman vuoden vanha Volvo maksoi Ruotsista tuotuna noin 15000€, mutta minun budjettini on noin kymmenesosa tuosta, tai pikkusen enempi.
    Mistä Pirkanmaalle kannattaa hankkia komponentteja?
    Onko Pirkanmaalla, tai Suomessa joku, jolta kysellä yksityiskohdista sitten, jos hommaan oikeesti ryhtyy?
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Sanoisin että jos löytää sopivan auton valmiina, niin se on paras ratkaisu. Jälkiasennetut laitteet ei juuri nosta auton hintaa verrattuna kaasuttamattomaan vastaavaan ja jos on tehdaspeli, niin moottorikin on optimoitu kaasulle ja voi olla (lähes) koko tavaratilakin käytössä. Jos asennuksen aikoo teettää, niin sitä suuremmalla syyllä.

    2900 näyttäis olevan halvin nyt Nettiautossa, on niitä paljon halvempiakin tyyliin Micra tai 106 ollut aina välillä. https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/kaasuautot?sortCol=price&ord=ASC
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Muutaman kaasuauton kokemuksella voin antaa parit kommentit.

    -Tehdaskaasuautoissa "paketointi" on yleensä hyvä. Esim Volvo S60 I ja V70 II ei tingi tavaratiloistaan yhtään. Toimintasäde näillä on tosin vain 200-270km. Näihin kun laittaa lisäsäiliön 90-100L, niin toimintasäde tuplaantuu, mutta tulee uhraus tavaratilasta. Tällöin ollaan muutostetun auton kanssa samalla viivalla, mutta tuplalla toimintasäteellä.

    -Muutostamisessa on oma vaivansa, tehdaskaasuauto on suuren organisaation hieroma paketti.

    -Paras muutostettava on usein se jonka jo omistaa. Bensa ruisku tuo yleensä parhaan lopputuloksen. Moni/yks piste ei hirveää eroa. Kaasari teknisesti helpompi, mutta käyttö konstikkaampaa.

    -Osia ja ohjeita vaikka cnghouse.fi.

    Oma suositukseni on noin 10 vuotias Bi-Fuel Volvo (tehdaskaasuauto), koska niitä saa halvalla ja oikeasti yksinkertaisia. Laitteistossa ei ole oikein diagnostiikkaa ja usein väärin ymmärretty. Vian haku edellyttää päättelyä. Ensimmäisen S60:sen ostin 1800€ ja korjasin 500€.

    Seuraavaksi olen suunnitellut kaasuttavani 1993 nysä vanin 4,3L V6:lla. Suunnitelmieni mukaan saan alustaan 255L säiliötä ilman mitään tinkimistä tavaratilasta. Toimintasäde arvio noin 400km ja besat päälle 80L.

    Nyt on minulla kokeiltuna 2003 Crown Vic, 1969 Satellite 383, Volvon lisäsäiliöasennus.
     
    Muokattu: 27.10.2017
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Samaa mieltä että osta valmis kaasuauto ellet halua nykyistä autoasi muuttaa. Osat tulee maksamaan helposti 1700€ ja siihen jos ostat 1500€ auton niin tolla samalla rahalla saat jo tehdaspelin ja etkös sinä valpas kuitenkin ole volvo miehiä? Jos ei muuta niin ruotsista saa todella halvalla jo vanhoja volvoja ja sulla kun taisi se volvo sairaus olla entuudestaan niin autokin on tuttu ja varaosia löytyy omasta takaa.
     
    valpas tykkää tästä.
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ja jos kerta saa olla paku niin comboja oli aika halvalla. Sinne sit niin monta lisä säiliötä takatilaan kun haluaa niin toimintasäteen saa sellaiseksi kun haluaa. Pari volvoa oli siellä sinun lähettyvilläkin. Volvot on siitä hyviä että ne ei ruostu kovin helposti.
     
    valpas tykkää tästä.
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Kyllä tuli nopeesti hyviä kommentteja! Ei meinaa pappa pysyä mukana.....
     
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tämä kiinteähintasoppari on huikea!
    Sain alkuvuodesta sen 69€/kk 18kuukaudelle, 4000kg asti.
    Tehdäänpä pientä matikkaa.
    18kk x 69€ = 1242€, sillä saa 4000kg max, loput tolppahinnalla.
    Volvo vie minulla arviolta keskimäärin 7kg/100km, pannaan vähän pessimistisemmin 7,5kg/100km, niin ei tule kellekkään paha mieli.
    Tällä pääsee 4000kg/7,5kg/100km = 53300km -> 35500km/vuosi
    1242€/53300km = 2,33€/100km polttoaineesta!
    Millään muulla ei pääse näin halvalla. Tai no pääsee, uudemmalla kaasuautolla, mutta pääomakulut on ihan jotain muuta.
    Ei Volvo nyt niin nautinto ole, mutta tuo hinta pani vaihtamaan 300C CRD:stä saman aikakauden Volvoon.

    Huvittavinta on, että työkeikasta saa sen 0,40€/km kilsakorvausta = 40€/100km, polttoaine maksaa 2,33€/100km, sitten vähän muita kuluja, mutta ne on senttejä.
    Lopputulos: autoni tienaa maantiellä matkassa enemmän kuin minä!!!
     
    dart -66, Pertti K ja rane58 tykkäävät tästä.
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Näinhän se nyt menee, mutta kuinka kauan.
    Mitäs tuo Maakaasu normaalisti maksaa/kg. Entäs Biokaasu?
     
  13. Anza

    Anza Gearhead

    pilkun viilausta, kiinteällä kk hinnalla 2.33€/100km pitää paikkansa vain jos ajaa tuon n. 35tkm vuodessa. Jos ajaa vähemmän niin hinta per 100km luonnollisesti nousee. Halpaa silti
     
  14. karra

    karra Double Gearhead

    Parin tunnin päästä pitäisi hakea Malmösta kaasupassat ja ajaa se suomeen kaverille. Sai olla eilisen päivän Köpiksessä, käytiin illalla Tivolissa jne... huomenna illaksi Tukholman lautalle. Pääsee kokeilemaan kaasukäytöistä autoa siis.
     
    rane58, Hai ja Pertti K tykkäävät tästä.
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Taitaa olla sopimus 18kk niin sen aikaa on ainakin kiinteä ellet nyt sitten aja aivan perkeleesti tai aja paljon kuluttavalla niin kuin minä. Eli 18kk tai 4000kg kumpi tulee ensin täyteen.

    Taitaa muuten olla kilo hinnat n. 1.12 ja bio 1.25.
     
  16. Hai

    Hai Double Gearhead

    Eilisen kuitilla maakaasun "tolppahinta" oli 1,16€/kg. Silläkin hinnalla €/100km on liki puolet bensalla ajamiseen.

    Minulla 18kk soppari päättyy aika tarkalleen vuoden päästä. Katsotaan tilanne silloin uudestaan. Jos uusia edullisia kiinteähintaisia on tarjolla, niin otetaan, muuten ihan sama mitä tuolla 1800€ Volvolle teen. Sen voi vaikka antaa pois, jos ei kannata ajaa. Todennäköisesti kannattaa.

    Meikäläisen ajoilla tuo 4000kg menee kyllä, ajanhan aika perrrkeleesti .;)
    Ja, jos ei kulu, niin jätän Volvon pärisemään tyhjäkäyntiä talliin ja pakokaasuletku oven alta = tallin kaasulämmitys.
     
    rane58 tykkää tästä.
  17. Sumu

    Sumu Gearhead

    En jaksanut lukea koko ketjua mutta yksi asia on mietityttänyt kaasussa. Häkäpönttöautoissa muistaakseni taisi venttiilit olla kovilla, kansiremppa tyyliin 50tkm jälkeen. Miten muilla kaasuilla? Eikö polttoaineesta yleensä ole jtn venttiilejä voitelevaa ainetta joten miten se maakaasulla esim on hoidettu
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    http://www.cnghouse.fi/kauppa/product_details.php?p=190
     
    Muokattu: 30.10.2017
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tossa joku tutkimus. Kyllähän ne venttiilit kuluu enemmän kaasumaisilla aineilla.
     
  20. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Häkäpöntön tapauksessa koneeseen on mennyt kaasun mukana tuhkaa, joka on aika tehokas hioma-aine. Onhan nykyisinkin ollut suoraruiskuja jo vuosikausia. Niissäkään venttiilit ei nestemäistä polttoainetta näe. Ongelma niissä ei ole ollut kuluminen, vaan karstoittuminen.
     

Kerro tästä muillekin!