Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. Jamppa

    Jamppa Gearhead

    Talviaikana ylensä säiliön paineen on saanut noin 170bar, kesällä 200bar. Virossa tankannut 260bar. Siellä kaasu muutenkin halpaa, täysi säiliö tyhjästä noin 13€(20kg)
     
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Onko tosiaan kaasu noin halpaa siellä, 0.65€? Yritin googlettaa niin löysin n. 0.80€ kg eli 16€ 20kg.
     
  3. Jamppa

    Jamppa Gearhead

    Joo viimeksi oli, noin 2viikkoa sitten.toissa talvena ajettiin dortmundista Tallinnaan, polttoainekulut 100€. Osa matkasta bensalla kun kaasua ei saanut Varsovan jälkeen kun Tallinnasta. Korjaus pärnusta saatiin kaasua. Ellen ihan väärin muista niin taisi olla 0,68€/kg
     
    Muokattu: 3.9.2020
  4. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Juuri purettiin virontuonti toyota 2jz kutoskoneisesta lexuksesta kaasulaitteet pois.
    Siitä jollekin uuteen kotiin 100 eurolla kasa osia.
     
  5. plagu

    plagu Gearhead

    viron viritykset on vaan nestekaasulle joten ei noilla suomessa tee mitään
     
  6. guru

    guru Gearhead

    halpaa ajoa nestekaasulla...
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    On virolaisilla myös CNG/CBG autoja.
     
  8. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    CNG)CBG kaasu oli lexukses. Bokseja ja piuhoja yhtä paljon kuin ruiskuautossa.
     
  9. rotax

    rotax 2nd gear

    Minkälainen pullo?
     
  10. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Peräkontissa iso muovinen painesäiliö, vieläkin paikallaan.
     
  11. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Adapteri tuli auton mukana täyttöä varten.
     
  12. rotax

    rotax 2nd gear

    Taitaa olla nestekaasulle toi versio.
     
  13. Pappatunturi70

    Pappatunturi70 3rd gear

  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kuinka pitkään tuossa on vielä leimaa jäljellä ?

    Materiaali vissiin teräs, mikä on paino ?
     
  15. Pappatunturi70

    Pappatunturi70 3rd gear

    Materiaalina tosiaan teräs. Säiliössä ilmoitettu paino 88kg. Säiliön kelpoisuus voimassa 6/2032.
     
  16. Chevy_z28

    Chevy_z28 3rd gear

    Miksi kaasulla ajaessa öljynvaihtoväli pitää puolittaa? Olin luullut että metaani on niin puhdasta että öljynvaihtoväli on ilmanmuuta sama kuin bensalla. Itsellä siis kaasut -18vm hemi Ramissa, pakkasella auto herjasi asentotunnistin vikaa ja korjaamo epäili että sinne on laitettu mitkäsattuu öljyt kun hemihän on siitä tarkka, no öljyt oli 2500km ajon jälkeen huonon näköiset, nyt tilalla moparin 5w-20 ja koitetaan miltä ne näyttää hetken päästä kun oon ajanu pelkällä bensalla.
    Kannattaako bensan mukana käyttää venttiilin suoja-ainetta tms? Suosituksia? Onko tiedossa kansiremppaa jos ei noita voitelulitkuja käytä?
    Vaihtaisin 2 kpl 90 L vuoden vanhaa terässäiliötä 2 kpl 49L säiliöön jotka mahtuis pikapin lavan alle.
     
  17. impala67

    impala67 Double Gearhead

    lienee hätävarjelua, mutta ei ainakaan konetta varmaan haittaa jos vaihtaa tiheämmin kuin normaalisti. valitettavasti ei ole faktatietoa siitä MIKSI öljyt likaantuisivat enempi. jospa kone lämpenee nopeammin ja sitä kautta vanhentaa öljyä enempi?
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Öljy joutuu CNG/LPG koneessa kovemmille ja pitäisi olla lisäaineistettu CNG/LPG:lle jo valmiiksi.

    Öljy hapettuu enempi kovemman palolämpötilan takia ja normaalisti öljyn joukkoon joutuu polttonetta joka ohentaa öljyä, kaasun kanssa näin ei tapahdu ja öljy jopa paksunee iän myötä.
    Voisi myös ajatella että tämä voi olla ongelma erityisesti Hemi:n kanssa, koska niillä on jo muutenkin venttiilikoneiston ja nostajien voiteluongelmia.
    Öljyn ulkonäkö saattaa myös olla harhaanjohtava ja se näyttää puhtaammalta/kirkkaammalta huonontuessaan, johtuen ettei kaasu sisällä haitallisia aineita, koska palamisprosessissaa tule samalla tavalla nokea/hiiltä joka värjäisi öljyn mustaksi...näin olen ymmärtänyt.
    Asiaan enempi perehtyneet ja käyttökokemusta omaavat kaasuautoilijat kertokoon lisää, ihan vaan oman käyttiksen mahdollista kaasu konversiota varten asioita pähkäillyt.

    Edit: Tuolla aiheesta

    https://www.autoblog.com/2012/09/04...yU3A-ixU8aernsbbGvPA4_YHz7Z3S6TTiBlGvI63AnRe9

    On olemassa bensan tai ilman joukkoon lisättäviä voiteluaineita, joko automaattisesti tai tankkauksen yhteydessä.
    Muuten myös venttiilit ja istukat yms saattavat kulua enempi kaasulla, koska se ei sisällä niitä voitelevia aineita/palolämpötila korkeampi...bensan joukossa olevat lisäaineet suojaavat niitä.

    Tuota LiquiMoly stabilointi ainetta nyt varmaan saa joka paikasta, ehkäisee bensanvanhentumista ja suojaa venttiilejä yms samalla kaasuautoissa.

    https://products.liqui-moly.com/ben...limo_b2b_com_fi&___from_store=limo_b2b_com_fi

    Kotimaisesta CNG verkkokaupasta Flaslube ja laitteet.

    http://www.cnghouse.fi/tuotteet/flashlube/
     
    Muokattu: 18.2.2021
    isalmela ja impala67 tykkäävät tästä.
  19. impala67

    impala67 Double Gearhead

    jep kuulemma erityinen ongelma mm.subaruissa ja saabeissa, joissa venat vaatii oikein lisäaine-patentit tiputtelemaan suoja aineita venoille
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Syy on kuten sportti trukki sanoi että kone käy kuumempana ja sen takia vaihdetaan tiheämmin kuin longlife öljyt. Vaginoissa taitaa olla 30tkm öljynvaihto kun kaasulla 15tkm. Eli joo on tiuhempi mutta ei longlige väli. Itse vaihdan kun silveradon mittaristo niin sanoo. Eli oisko 7.5-10tkm?

    Se että on paskaset öljyt ei johdu kaasusta vaan siitä että sieltä moottorista irtoaa vanhaa karstaa vai onko se ihan uutena kaasutettu ja aina ajettu vaan kaasulla?

    Kaasu volvoon kun vaihtelin aikanaan öljyjä 10tkm välein niin tuli vähän tummempaa kuin sisään laitettu öljy.
     

Kerro tästä muillekin!