Maalareilta kysymystä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Pas(i)kiainen, 8.1.2014.

  1. Esaa

    Esaa Gearhead

    Mulle sano myyjä "ettei vilppistä tarvi joka kerta purkaa osiin kun sen pesee" tilasin tiistettä nro 5 kuvassa.
    kyseinen murheenkryyni ei ole toiminut muutenkaan kuten vanhemmat,
    hopeiset vesimassat ei luonnistu mitenkään (viuhka lepattaa).
     
  2. pinola

    pinola Gearhead

    Joo siinä se vika on, mulla on täsmälleen sama vaiva omassa. Vaihdoin tuon koko osan toiseen ruiskuun niin ongelma siirtyi siihen. Tuo on herkkä tuolle purkamiselle, ei kannata käyttää kuin neula ja suutin irti kun pesee.
     
  3. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Jep, ei tuota normaalisti tule noin paljoa purettuakaan, mutta oli muita oireita niin arvelin lähteä selvittämään sitä puhdistamalla koko paskan kunnolla. Tarjoili ilmaa epätasaisesti maalatessa. Saattoi johtua tuosta samasta tiivisteestä.
     
  4. Veli Pirinen

    Veli Pirinen 1st gear

    Moro, tarttis apuja. Paljon käytätte painetta tuommosessa GTI pro:ssa ja onko paineensäädin ruiskun perässä vai letkun toisessa päässä? Tilasin nyt äsken sen pienen painemittarin/säätimen kahvaan, josko helpottais. Ruutta se T1 suuttimella, ei ole HVLP mielestäni.

    Yritin sikkenssin superioria saaha nätiksi, kun kuullut sitä kehuttavan. Ei oikein hyvin onnistunut, tuommonen iso pakettiauto, jossa suoraa kylkeä riittää. Tuntuu, etten saa oikeamaan sitä riittävästi, jää hieman aplariksi, ei ihan huonokaan, muttei peilikään. Tuntus tuo ohjepaine liian pieneltä 1,7-2,2, varsinkin kun luin ketjun läpi.

    Mulla paineenalentaja nyt kompurassa ja N. 10 metriä letkua. Kokeilin n.2 barista rapiaan 3 bariin kahva pohjassa. Ehkä se parani, mutta ehkä vaatisi vielä lisää.
    Toiselle kyljelle sitten toisena päivänä ja hieman samantapaista oiretta. Vaikka pinta kastuu mukavasti, niin mielummin jää hieman aplarille, kun oikeaa. Sitten tietenkin liituaa tosi märäksi sen, että oikeais pinta niin jes! Muutamat kunnon jääpuikot roikkuu...no huono maalari, hyvä hioja.

    Siihen liittyen, onnistuuko tuon lakan hionta pois valumista ja pelkkä uusi lakka päälle? Esimerkiksi hion valumat pois ja mattaan koko etuoven ja uusi lakka päälle

    Vai nykäsenkö myös basen uusiksi?



    Auttakkee.
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    jos lakka ei puhkea roikkoja hiottaessa (voi hioa aika karkeellakin vaikka nelisatasella) eikä roikot ole vetäneet massaa mukaansa niin pelkkä uudelleenlakkaus riittää, tinneribasehan voi lähteä valumaan lakan mukana varsinkin jos heti eka lakkavarvi putoaa, vesiväri ei niinkään,
    riippuu siis vähän värimassastakin.

    ja joku perusmusta/valkoinen välttämättä mene häiritsevästi laikulle vaikka lakka hiottaessa jostain alanurkasta vähän puhkeaisikin ja perusväreillä sitä massaakin voi sinne jonnekin alareunaan vähän töhäyttää ennen uutta lakkaa ilman et väri alkaa pilveilemään.

    En o sikkensillä tehnyt vuosikausiin niin en enää muista millasta se oli levittää, ainoo muistikuva on et tykkäsin enempi ku standoksista, nythän mielikuva vois kääntyä toistappäi jos kokeilisin, sehän on aina "paras" mihin on tottunut. :lol:

    mulla on eri ruutat,

    mut kyl mä ite veän käytännös aina vähän ja joskus ihan reilustikin ohjearvoa suuremmilla paineilla ja ohennuksilla nopeen tinsun kera,

    saa hajotuskin olla reilumpi koska viuhkan reilumpi levittäminenhän hidastaa ilmanvirtausta maalisuuttimellakin aika dramaattisesti ja mä haluan leveen viuhkan koska ruiskutan läheltä pintaa.

    mun mielestäni paineelle ei edes ole olemassa ohjearvoa kun enempi se määrää mitä, millä ja miten maalataan.

    aika tyypillisesti mulla on painetta liki 2,5 ruutan päässä liipasin painettuna, sit ruutan kuristinventaalista pikkasen hillitten jos esmes. jossain konkeloissa tarvii, mitähän se sit vaatii kompuran päässä 15m ja 10 millin letkulla, kai nyt ainakin sen kolme, yleensä oo kattonut sen jonnekin neljän nurkille vaikka ruutassakin olis säädin,
    ei niin letkuun enää kerää painevettä ja pössäyttele letkua irrotellessa niinku joillaan liittimillä on tapana tehä.

    et leveenkin viuhkan saa melko pienipisaraiseksi sumuksi kun pikkasen "liiottelee"

    se on tietty maali ja ruiskukohtaistakin toi pelaaminen et leveestä viuhkasta saa myös tasasen ja ettei se piirrä viuhkan reunoilla,
    lämpötilakin vaikuttaa,
    lakan ruiskutusetäisyys mulla varmaan vajaa 15 senttiä ja levitysnopeus joku 10-15 senttiä sekunnissa ja joku 2/3 limitys, eli noin kolme kertaa menee suht nopeesti samasta kohtaa.
    eli maalaan silleen "huitomalla" niin mahdollinen viuhkan pieni väpätyskään ei niin kovasti haittaa.

    reilummin ohennettu ei periaattees edes roikahda sen helpommin, koska siloista tulee helpommin, paksua kalvoa jahdatessa yks kierros enempi
     
  6. kapa

    kapa 3rd gear

    heh, tuli pikku flash back... olin kurssikeskuksella nuorena kossina maalarikursseilla kun meinasivat paskahommiin väkisin laittaa.
    Kouluttaja katteli hetkenaikaa kammion ikkunan takana kurssikaverin ruiskutusta nortti suusta roikkuen, tempas oven auki ja huusi isoon ääneen, mitä sä poika oikein vihdot siellä :lol:

    sori ot, mutta oli ainoita topickeja missä pysytään hyvin itse asiassa...
     
  7. Veli Pirinen

    Veli Pirinen 1st gear

    Ok. Ei kai se auta kun hinkata nuo valumat pois ja yrittää olla puhkaisematta lakkapintaa, näin siis menisi pelkällä uusintalakkauksella.? Mielestäni tuon pilasi nyt se, että liian pienellä paineella yritin saada liian hyvää jälkeä. Minä sen pilasin. Olen siis aiemmin onnistunutkin noissa pinnoissa joskus ja minusta ne on mukavasti oiennut, tosin painetta olen käyttänyt enemmän, kun nyt jälkiviisaana muistelee. Nyt pitemmän tauon jälkeen luin tuota ohjetta turhan orjallisesti. Onneksi on iso paku, niin muistaa tämänkin paremmin. Menee siis ainakin koko toinen kylki uusiksi. Värinä huonosti peittävä helmiäispunainen.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mistäs saa nykyään standoksin kovetetta?
    vm.80? liemi alkaa olla loppumassa ja se tuntuu sopivan kaikkeen mitä hyllystä löytyy.





    Voisin kokeilla saada aikaiseksi muistaa laittaa tänne kuvaa land-cruiserista jonka tänään maalailin.



    Alussa meni ihan kohtuullisesti, kaunista tasaista pintaa jopa ilman roskia, ensin harso jonka päälle märäksi tasaisesti eikä ees valumia tai aplaria :D

    todella huonoa maalia peittämään 1:1 sekoitus suhteella aineeseen jonka faija laittoi mitta-astiaan valmiiksi

    sit piti tehdä lisää maalia ja pieleenhän se meni suoraan annostelija purkista joka on siinä sekoitin hyllystössä tekasin sit 1:1 suhteella kuten alussakin ja ihmettelin, et helvettikö tässä on :eek:
    tuntu kuin ruisku olisi tukossa ja maalin tulo hiipu vedon pituuden kasvaessa ja taka ovet hianon kirjaviksi :-?

    Noh lisää ohennetta, tikulla sekoitusta, puolet lisää ohennetta ja sekoitusta nyt alkaa näyttään älyllisemmältä, purkkiruiskuun kiinni ja maalia kylkeen siinä sit oli kaikki mahdollinen samassa vedossa aplari, roskia, valumia ja vielä läiskiä sekä ruisku sylkee kuin hampaaton mummeli ja viuhka on toispuoleinen :x

    Noh ei muuta kuin loppu purkista mitta-astiaan ja lisää ohennetta ja välissä litra bensaa ruiskusta tuuleen :poff:

    Dodiih ohennetta imuputkeen ylösalaisin olevaan ruiskuun siksi aikaa, et sekoittelee maalin tasaiseksi ohenne suuttimesta läpi, purkki kiinni ja korjaamaan. No ny taas näyttää miltä pitää ja väri tasoittuu.
    Sit laikut mahdollisuuksien mukaan pois korjaillen.


    Bensaa ruiskusta puol litraa kuistin tolppiin tuttu ehdotteli, et jos hän stendarilla avustaisi :eek:



    Ja eikun lakan sekoitukseen, faijan ostamaa uutta lakkaa sen
    sekoitus suhteesta ei ottanut kumpikaan selvää, mut lakkaa 400ml lakan kovetetta 200ml ja ohennetta kaikki 400ml mitä jäljellä oli (siksi bensalla ruiskun pesua) ja neuvojen mukaan kerrasta märäksi.

    Ihan hyvin peitti muutama valumakin tuli, tietysti niihin kohtiin joista piti paikkailla.
    Kourallinen loisteputkia ja 2x300w halogeni nurkassa sekä ulkona pimeä ei ole oikeen paras olosuhde viuhkan leveyden ja lakan sijainnin hahmottamiseen :poff:


    Ylihuomenna nään mitä siit ny si tuli, muutama läiskä jäi lakkaamatta ja lakkaa jäi viel puolet yli kovetteet seassa luonnollisesti :poff:

    Noh ylijäämä lumihankeen ja myöhemmin nissanin kylkiin.




    Jos kertomus ei jonkun mielestä tänne sovi niin kertoo minne paremmin passais, mut jos joku oppis jotain tästäkin

    Ite opin sen, et kattoo millasta se maali siellä astiassa on eikä sen mukaan mitä joku on jo mitta-astiaan annostellut :odroll:
     
  9. Veli Pirinen

    Veli Pirinen 1st gear

    En tiä, mutta eniten ärsyttää nuo maalimyyjät, jotka ei ole maalannut ikinä. Ammattijätkäthän ei niiltä kysele, mutta nehän myyjäthän horisee mitä sattuu tämmöselle harrastelijoille, kun kyselee.

    Enämpi oppii, kun lukee näitä ketjuja läpi noista perusasioista. Ammattijermuja taitaa olla useampi.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    juu, taitaa olla aika monta ammattimaalaria palstalla, ite oon vajaan parinkymmenen vuoden harrastesuttailuilla iteoppinut ja nyt reilu kolmekos vuotta korjaussutannut yötäpäivää aika pitkälti autoliikkeille.

    kaikilla maalareilla näyttäs olevan enempi vähempi omanlaisensa tyyli maalata,
    ite tosiaan tykkään vedellä suht liruna ja vauhdilla reilulla limityksellä ihan senkin takia ku emmä oikeestaan edes nää mitä teen, ei jää kuiviakaan niin herkästi kun todennäköisesti osun samaan kohtaan edes pari kertaa kolmesta,
    ja joku muu sit paksuna ja tarkkaillen
    että niistä sit soveltamaan mieleistään sekametelisoppaa. :lol:
     
  11. Veli Pirinen

    Veli Pirinen 1st gear

    Noniin, näyttäs siltä että nuo valuttelut saa ihan kohtuudella pois, ei ole vetänyt baseja mukana. Olen 600 hionut, niin pitäskö sievistellä hienommalla nuita kohtia ennen uusinta lakkausta? Millä taas olisi paras matata nuo ehjät paikat, karhunkieli punainen tai suoraa pintaahan tuossa on niin jos koneella nykäsis, että mikähän karkeus?

    Joo son hyvä, että saa neuvoja jostain, tämä palsta on ainakin minua auttanut.
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    600 riittää hyvin, tunnustele tarkkaan, jos vähänkin jää jäljelle loimua roikosta niin se peilaa uudessakin lakassa.

    jopa joku 320 riittää epäkeskoon koska lakka täyttää melko kepeesti siloseksi sellaset naarmut, mut toihan ottaa uudella laikalla turhankin äkäseen,
    ite oon koneella 400 tai 500 hionut, joko softilla tai kovalla laikalla ja käsin esmes 600 soft-paperilla ja/tai harmaalla karhunkielellä (vastaa kai jotain 800 paprua) kulmat ja konkelot,
    vähän siitä riippuen haluunko hioa ruutan jälkiä veke ja/tai oikoa loimuja vai lähinnä vain matata.

    hiomatyynytkin on aika näppäriä mattaamiseen, niitähän saa eri kovuuksia ja karkeuksia.
     
  13. Veli Pirinen

    Veli Pirinen 1st gear

    Kiitos neuvoista. Tuntuu tosi pöljältä, että tuo matattu lakkapinta alkais uusintalakkauksen jälkeen näyttää vielä hyvältä ja kiiltävältä. Minusta lakkakalvo on kauttaaltaan ehjä, kun hiottaessa tulee valkoista pölyä.

    Onkos kukaan tilaillu Saksasta lakkoja ym. tököttejä? Näyttäis olevan rahteineen n. 1/2 halvempia, kuin täällä periferian monopolikaupassa.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    juu se valkonen "tuhju" muuttuu osaksi uutta lakkaa, vähän vastaava ilmiö kuin jos nyt pesisit sen ja katselisit märkänä, ei sitä tarvi kauheen hysteerisesti edes putsata jos ei taho, niin kauan kun pinnassa on vaan ja ainoastaan vähäisiä lakan hiontajäämiä eikä esmes kädenjälkiä ja liuottimilla yms. aikaansaatuja pyyhkimisjälkiä ja vaan puhaltelee huolellisesti, niin sinne häipyy.

    varmin tapa on tietty putsata se hyvin rasvanpoistolla ja nukkaamattomalla rätillä.

    joskus nauranut, että pitäis nuukailla ja kerätä lakan hiontapölyt talteen uuden lakan täyteaineeksi, sihdillä vaan keräis isommat sattumat sivuun. :lol:
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kiinasta saat vielä halvemmalla
     
  16. Veli Pirinen

    Veli Pirinen 1st gear

    Noh, tilasinpa saksasta kuitenkin. Niin nykäsin uudestaan tuon kylen ja ihan jees pinta nyt. Tosiaan nuo vanhat hyökyaallot vähän jostain peilaa. Vanhojen maalauksien kuvia selailin, niin minusta niissä kaikissa oli silti parempi pinta, vaikka vetassu debeerin ja silcon tosi edullisilla lakoilla. Tosin henkilöauton kylkiä yms. pienempiä hommia. Tuo iso paku loisteputkivaloissa on kyllä aika armoton kohde muutenkin. Pystysuoraa suoraa kylkeä.

    Onko muuten silco uhs lakkaa muut
    käyttänyt?

    No sitten tuo toinen kylki on vähän mantariini, kun sekoilin niiden paineitten kanssa. Sitä vois kiillottaa. Niin lähdenkö 1500 vesihionnalla liikkeelle ja >2000 > 3000 ja sitten jollain tahnoillako?
     
  17. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    [​IMG]

    Mulla on tollanen mirkan hainevä valumien poistoon. Ite oon höylännyt valuman pois sillä (saa helpommin pinnan tasaiseks kuin hiomalla, eikä jää niitä hyökyaaltoja) ja sen jälkeen matannut epäkeskolla abralonella p1000-1500 ja siitä tahnoilla kiilto takaisin.

    Prescon supercut tahnapurkin kyljessä lukee että poistaa p600 hiontanaarmut, en mä oo kokenut tarvetta juurikaan tonnista hienompiin noissa.

    Edit: Tän kommentin jälkeen muistin asian ja tilasin eebaystä vielä valumaviilankin, itseluottamus on korkeella maalaushommien suhteen :D

    [​IMG]
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    ^ haitekkiä :lol:

    tuli mieliteko ku hvitunvlp kannu ratkes ja lorotti fliitit ponantstan keulamuovin päälle ja ostin sit vaihteeks hte ruutan,
    air gunsa az3 hte-s, ykskolmosella, en tiä tulikohan moka kun valmistaja ei lupaa kovinkaan leveetä viuhkaa.

    mut tosa joku marssii kyllästymiseen asti eestaas tollanen käesssa eikä näytä kovin huolestuttavalta.

    https://www.youtube.com/watch?v=M37OHcP18_M

    jos vetelis vesivärit täst edes hvlp yamalla, jossa on melko levee viuhka, mikähän siitin siinä oli 1,4 tai 1,5?.

    http://www.prowin-tools.com.tw/en/2_143 ... 79181.html

    ja on mulla 2000 hvlp satansjettikin 1,3 röörillä mut sen kans en alkanut sinuiks ku yama olevinas sopi käteen paremmin.

    mielipiteitä?
     
  19. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    En nyt noista muista osaa sanoa, eikä tuosta 2000 Satajetistäkään ole omakohtaista kokemusta, mutta. Fiksasin paikalliselle automaalarille pahvilaatikollisen vanhoja ruiskuja ja ainakin kuvahaun perusteella yksi oli tuollainen 2000:n. Otti tuon ruiskun käyttöön akryyleille ja lakalle. Tasoittuu kuulemma todella nätisti. Ja mitä olen käynyt ohimennen katsomassa, niin ainakin mun silmään pinta on todella hyvä, jos vertaa esim. Devilbiss Gti Pro:hon.
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    pitänee kokeilla sitäkin, eihän sitä ikinä tiiä jos vaikka olisinkin muuttunut kakstonniselle mukavaksi,

    airgunsa makso parisataa, että ei siitä kauheesti ota tukkaan vaikkei ikinä käyttäis, mutta miks aloin edes leikkimään :lol:

    yamaan ja hvlp ruuttiin yleensäkin on jo niin tottunut ettei viskositeettien ja ruutan säätämisessä ja lakkaa/akryyliä levitellessäkään ihmeemmin tarvi ajatella tai pällistellä.
     

Kerro tästä muillekin!