Maalaus ohjeita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Jummijammi, 9.10.2018.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mites kun ite oon vastaavissa vetässy happis pohjamaalin ja siihen päällemaalattavan koriliiman ja sit vasta pintaväri? Ei liene ihan persiilleen sekään? Dx varmaan osaa antaa "ammattimaisen" mielipiteen? :)
     
    DX tykkää tästä.
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ihan just noin teen itekin. Mut jos sauma on "kantava'", niin käytetyn liiman pitää vähän kestääkin. Osa koriliimoista on tiivistys/suojauslujuudella.
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    No mulla on "paha" tapa hitsata kaikki saumat lävite. Jonkun paskarottelon mikä on vaan äkkiä saatava leimalle niin siihen nyt voi pyöränkaaren tms. EI KANTAVAN kohdan jättää kokonaan hitsaamatta ja korvata pakkelilla ja sikaflexillä mutta muuten hitsaan kyllä kaikki läpi asti ;)
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Yhen Blatserin ovipellin kerran kokeilin liimata puolvälistä. Sentti päällekäin ja viistettetynä pellit. Heppi kumpaankin päähän. Happiksella maalattuna ja urtsulla. Hyvä siitä tuli, mutta en kerenny seurata kestoa. Joku seuraavista omistajista tais kääntää sen rantaväylällä kaiteen päälle katolleen.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ajattelin hakee motonetistä car-repin etch primeria ja 521 tai 527 sikaa noihin kotelon saumoihin, päälle jotain ihan pensselillä, suosituksia? Kivisuojamassan taidan laittaa viimesenä.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Tein työpaikalla korroosiotestikammiossa NSS 144h suolasumutestit.
    Ruosteisista testipelleistä harjasin teräsharjalla irtoruosteen pois ja maalasin motonetista ja puuilosta saatavilla maaleilla, jotka mainostaa, että voi maalata kiinteän ruosteen päälle.
    Paremmuus järjestys.
    1. Zink 182, selkeästi paras, maalipinta pysyi ehjänä, eikä ruostetta tullut läpi.
    2. Car-rep Etch primer spray, happopohja. Aika hyvä. Vähäistä ruostetta koepalan reunoilta, keskellä ei havaittavaa läpi tuloa.
    3. Rost stop quatro spray, kohtuullinen tulos, reunoilla ruosteen etenemistä ja keskellä jonkin verran läpi tulevaa pilkkua.
    4. Wurth rost stop pohjamaali, hiukan enemmän näkyvää ruostetta kuin edellisellä, enemmän keskellä läpi tullutta pilkkua.
    5. Hammerite, reunoilla selkeää ruostetta ja keskialueella selvästi läpi tullutta ruostepilkkua.
    6. Hammer, saman tyyppinen ruosteen eteneminen kuin edellä, mutta ruostuminen voimakkaampaa.
     
    valpas, Morbidelli, Jussi289 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Zinc182 on hyvää, jos pysyy kiinni. Siinä sen ongelma sitten onkin, ei nimittäin pysy hyvin. Zinga on siinä suhteessa parempaa tavaraa omien testien perusteella. Testin perusteella valinta olisi happopohja, se kun pysyy, ja saa joka tapauksessa pintaansa jonkun pintamaalin.
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Testin lopuksi tein hilaristikkotestin, jolla testataan maalin kiinni pysymistä.
    Zink 182 pysyi myös parhaiten noista kiinni. Oli myös kovin pinta. Muissa oli hiukan enemmän havaittavissa pehmeyttä.
    Pitää joskus tehdä lisää testejä, joissa mukana tuo Zinga.
     
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Liekö Zinc vielä ollut täysin kovettunutta siinä vaiheessa. Oma kokemus on ollut, että pahimmillaan kesii irti parin vuoden päästä, happopohja alla pysyy paremmin. Zinga puolestaan ei kestä kiveniskuja kovin hyvin, mutta muuten on paremmin kiinni. Peräkärryssä on vuosien mittaan tullut testattua eri kombinaatioita.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joskus aikanaan käytin jonkun kotimaisen tehtaan sinkkipölymaalia yhdessä kohteessa, ja pelästyin, kun se lähti melkein pyyhkimällä pois. Mutta se kun sai pintavärit niskaan, niin ei enää ongelmaa.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    PERKELES, kun kirjoitin noita ulkomuistin perusteella, niin piti käydä vielä auotallissa tarkastamassa.. Kun mun piti käyttää zink 182, mutta sitä ei ollut saatavavilla, niin otin korvaavaksi mastonin zinkin. Eli testissä EI OLLUT ZINK 182, vaan MASTON ZINK.
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuossa oli nimen omaan tarkoitus testata tuota lupausta, että voi maalata ruosteen päälle.
    Hammeria ja Hammertitea tuon perusteella ei voi suositella.
    Tai yleensäkään ruosteen päälle maalamista.
    Vastaava testipala hiekkapuhallettuna täysin puhtaaksi ja maalattuna Hammerilla pysyi priimana.
    Sinänsä tuo suolasumu testi on kyllä paljon rankempi kuin peräkärrissä kaksi vuotta liikenteessä. Toki mekaanista rasitusta suolasumukammiossa ei tule.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  13. DX

    DX Double Gearhead

    joskus maalaustouhujeni aivan alkumetreillä akan kotterosta lamellilla putsailin koukun oikeen hyväksi ja suikuttelin king sinkkisprayn ja siihen päälle 2k akryylia.

    rautaa myöten sinkki kuoriutui muutamassa kuukaudessa ja vei pintamaalitkin mennessään,
    olis niin sileeseen pintaan tarvinnut käyttää imeytyvää primeria, eli happaria ja unohtaa sinkki kokonaan, tai hapon päälle sinkki 2k epoksina
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    En muista minkä valmistan sinkkispraytä laitoin golfin golfin hiekkapuhalletulle pellille,teki semmoisen lakkamaisen pinnan. Monta vuotta oli eikä kukkinut läpi. Muuten en ole noiden ystävä.
     
  15. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Ja mä yhdestä kotterosta putsasin tuulilasin edestä sen ilmanottokaukalon neekirintukalla, porakoneen träsharjoilla ym. räpsyttimillä ja vedin sinne Zingan pohjamaaliksi. Ennen pintaväriä rupesin puhaltelemaan pölyjä kaukalosta, niin lähti Zingatkin. Taisi käyttöohjeessa olla alustan käsittelylle vaatimuksena karkea hiekkapuhallus.
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Sama kokemus mulla. Sinkki ei tahdo pysyä pellissä kiinni ainakaan silloin, kun pinamaali tulee päälle, jostain syystä, vaikka pohjat on puhtaat.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Miranooli ulkokaluissa on pelannu hyvin. Tosin ruosteen päälle en oo maalannu.
    Lidlissä on ollu Baufix-merkkistä, jota olen maalannu kiinteen ruosteen päällekkin, ja nekin on pysyny hyvänä kilpurin pohjassa jo kymmenisen vuotta. Maalinkäry on aika voimakas, ja tahtoo tulla pää kipeeks. Eli jotain myrkkyä siinä on?
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuo mastonin zink oli siveltävää ei spraytä.
     
  19. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Zinga vaatii sen, että pinta on hieman kosteuden armoilla, jotta sinkki hapettuu. Tämä sanotaan ohjeissakin vaatimuksena ennen pintamaalausta. Zinga pitää myös sekoittaa koneella, käsin sekoitus ei riitä. Toinen testi on käyttöauton pohjassa sellaisenaan, ilman mitään pintamaaleja sun muita. Toinen talvi menossa.
     
  20. kaakkima

    kaakkima 1st gear

    Miten kauan teippien (3m Fineline) uskaltaa antaa olla paikoillaan ennen poisottoa maalauksen jälkeen? Eli esimerkkitapauksessa moniväri raitaa ja liekkiä, flakea ja candyä. Kuinka pian nuo on irrotettava, että saa siististi pois?
    Reunat varmaan kannattaa varovasti höylätä tylsällä partakoneenterällä, vai onko tuohon parempaa kikkaa?
    Sitten kyssäri tinauksesta. Aiemmin aina tullut tinattua pistehitsisaumat, mutta nykyään kuulemma kitit kehittyneet, niin riittäisikö laadukas metallikitti saumaan ja mikä merkki olisi hyvä?
     

Kerro tästä muillekin!